abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10987728
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:10 schreef speknek het volgende:

Daar zijn er dan twee van, want waarom sluit je de formele wetenschap uit?

Wat sluit ik uit? .
Het lijkt alsof iteejer W wil beperken tot Natuurwetenschappen, als hij ook al psychologie af lijkt te doen als onwetenschappelijk.
quote:
Theologie is een technische, dwz uitvoerende wetenschap. Ook binnen het wetenschappelijk onderwijs is het een voortdurende discussie of dat wel echt wetenschap is ja. En zowel, onderscheidt het zich in niets in welk willekeurig ander subforum hier dan ook. Inderdaad, dan hoeven we geen subfora meer te maken. Zelfs onzin is dan een wetenschap die gesdragsstoornissen bestudeert.
Tja, dan ga je het helemaal hebben over de definitie van 'wetenschap'. Dat gaat te ver hier.
En ik zie niet waarom theologie een 'uitvoerende wetenschap' is. Er worden theoriën bedacht, waar argumenten bij gezocht worden. En die kun je overal vandaan halen. Uit taalwetenschap, uit historie (opgravingen), uit psychologie zelfs. Verwar Theologie niet met Religie.

En ONZ is uiteraard geen wetenschappelijk subforum. Het gaat niet over gedragsstoornissen, het zíjn gedragsstoornissen.

quote:
En wat heeft een topic over legers te maken met een topic over vlaggen? Jawel, Cultuur en Historie.
Juist, en daarom horen die bij elkaar.
Mijn stelling was dan ook: Theologie heeft méér te maken met bv Filosofie dan met typische (?) C&H-onderwerpen als vlaggen en legers.
quote:
Dus de kerk houdt zich er totaal niet mee bezig, maar toch zijn ze niet gescheiden? Is dat volstrekt iets anders?
De kerk houdt zich niet meer bezig met wetenschap dan dat een gemiddelde school dat doet. Wederom verwar je religie en theologie.
pi_10987743
Een andere optie die ook nog steeds staat is het hernoemen van Theologie naar Levensbeschouwing, om de link met filosofie sterker te maken. Het verplaatsen van T naar C&H is op zich een goede optie maar ook daar hangen nadelen aan: wat is dan theologie en wat is dan filosofie? Een discussie over iets als Zen, of Taoisme, moet dat dan in CH&T of in W&F? In TRU past dat ook niet echt IMHO... En het betekent ook dat in filosofische discussies er niet meer over God gepraat mag worden, want dat is dan off topic... dus in die zin zou het naast problemen oplossen, er weer nieuwe problemen in de plaats geven.

Ik heb btw ook hierover een balletje opgegooid in het adminforum, om te polsen hoe de rest van de crew er over denkt. Want het forum moet wel gemodereerd worden, de huidige C&H mods hebben er misschien helemaal geen zin in omdat ze geen binding met T hebben, en misschien zien de vaste posters van C&H het ook helemaal niet zitten. Zie ook de discussie hier: C&H verhuizen?

Unox, the worst operating system.
  maandag 9 juni 2003 @ 17:42:59 #228
8369 speknek
Another day another slay
pi_10988023
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:32 schreef DennisMoore het volgende:
Wat sluit ik uit? .
Het lijkt alsof iteejer W wil beperken tot Natuurwetenschappen, als hij ook al psychologie af lijkt te doen als onwetenschappelijk.
Sorry, het was inderdaad iteejer die het enkel om empirische wetenschappen te doen was.
quote:
En ik zie niet waarom theologie een 'uitvoerende wetenschap' is. Er worden theoriën bedacht, waar argumenten bij gezocht worden. En die kun je overal vandaan halen. Uit taalwetenschap, uit historie (opgravingen), uit psychologie zelfs. Verwar Theologie niet met Religie.
Dat doe ik niet, het is een technische wetenschap. En daar verder op ingaan gaat hier inderdaad misschien te ver.
quote:
Juist, en daarom horen die bij elkaar.
Mijn stelling was dan ook: Theologie heeft méér te maken met bv Filosofie dan met typische (?) C&H-onderwerpen als vlaggen en legers.
Maar je argument klopt niet. Vlaggen en legers hebben ook geen fuk met elkaar te maken, anders dan de stroming waarin ze zitten. Theologie is puur historisch, volgens mij verwar jij het nu met religie.
quote:
De kerk houdt zich niet meer bezig met wetenschap dan dat een gemiddelde school dat doet. Wederom verwar je religie en theologie.
Een gemiddelde school houdt zich alleen maar bezig met wetenschap, dat zou wat zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10988211
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:42 schreef speknek het volgende:

Maar je argument klopt niet. Vlaggen en legers hebben ook geen fuk met elkaar te maken, anders dan de stroming waarin ze zitten.

Jawel. Dat heeft veel meer te maken met historische politieke besluiten, samenlevingen waar bepaalde dingen groeien en gebeuren.
quote:
Theologie is puur historisch, volgens mij verwar jij het nu met religie.
En boeken van een man als Kuitert? Theologie is wel degelijk in beweging.
quote:
Een gemiddelde school houdt zich alleen maar bezig met wetenschap, dat zou wat zijn.
Nee, een school houdt zich bezig met onderwijs, samenzijn, waarden & normen zelfs. Net als een kerk.
Wetenschap, theologie gebeurt in de studeerkamertjes.
pi_10988241
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:42 schreef speknek het volgende:
Maar je argument klopt niet. Vlaggen en legers hebben ook geen fuk met elkaar te maken, anders dan de stroming waarin ze zitten. Theologie is puur historisch, volgens mij verwar jij het nu met religie.
Maar als theologie naar C&H of ergens anders naartoe gaat, wat doen we dan met religie? Kun je die 2 uitelkaar trekken? En kun je religie en filosofie uit elkaar trekken?
Unox, the worst operating system.
  maandag 9 juni 2003 @ 18:04:53 #231
8369 speknek
Another day another slay
pi_10988486
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:53 schreef Schorpioen het volgende:
Maar als theologie naar C&H of ergens anders naartoe gaat, wat doen we dan met religie? Kun je die 2 uitelkaar trekken? En kun je religie en filosofie uit elkaar trekken?
religie is een cultuursuiting. Ja religie (de uiting van geloof) en filosofie kun je uit elkaar halen, zie het C&H topic.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10988542
Zo'n scheiding zou bijzonder kunstmatig zijn en absoluut niet werken.
Je kunt niet zomaar theorie en praktijk geforceerd uit elkaar trekken in een topic.

En ach. Voor het gros van de fokkers maakt het toch niet uit of een topic nu in C&H staat of in WFT. Het gaat uiteindelijk om het topic.

En dan is er maar één onderscheid: ONZ en niet-ONZ.

maandag 9 juni 2003 @ 18:09:47 #233
8369 speknek
Another day another slay
pi_10988596
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:51 schreef DennisMoore het volgende:
Jawel. Dat heeft veel meer te maken met historische politieke besluiten, samenlevingen waar bepaalde dingen groeien en gebeuren.
Je bedoelt zoals de Nicene Conventie, uitspraken van de paus, kerkelijke schisma, profeten die mensengroepen achter zich krijgen en heersende dictaturen proberen omver te werpen.
quote:
En boeken van een man als Kuitert? Theologie is wel degelijk in beweging.
Die geven andere inzichten in dingen die al gebeurt zijn. De theologie kan in beweging zijn, het blijft een historische studie.
quote:
Nee, een school houdt zich bezig met onderwijs, samenzijn, waarden & normen zelfs. Net als een kerk.
Wetenschap, theologie gebeurt in de studeerkamertjes.
Nuja onderwijs is scholing in de wetenschap, samenzijn is meer een bijkomstigheid en inderdaad normen en waarden hoort er wel bij.
  maandag 9 juni 2003 @ 18:11:30 #234
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_10988624
quote:
Op maandag 9 juni 2003 18:07 schreef DennisMoore het volgende:

En ach. Voor het gros van de fokkers maakt het toch niet uit of een topic nu in C&H staat of in WFT. Het gaat uiteindelijk om het topic.

Dus kan het topic dan ook net zo goed in CH&T staan!
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_10988769
quote:
Op maandag 9 juni 2003 18:09 schreef speknek het volgende:

<knip>

Een reactie zou niets meer met FB te maken hebben, vrees ik.
pi_10988927
quote:
Op maandag 9 juni 2003 18:11 schreef the.moderator het volgende:

Dus kan het topic dan ook net zo goed in CH&T staan!

Laten we 't maar naar PTA verhuizen dan .

Media & Cultuur
Muziek
Film, Tv en Radio
(RL) Soaps
Cultuur en Historie - "Alles wat je kwijt wilt over geschiedenis en cultuur in de breedste zin van het woord."
Kunst & Literatuur

Onderwijs & Wetenschappen
Examenforum
School en Studie
Wetenschap, Filosofie & Theologie - "Spui hier al je wazige gedachten : )"
Digital Corner

Ook dit is een wat vage onderverdeling. Theologie/Religie onder hetzelfde kopje als RLS? En eigenlijk is WFT dus bedoeld voor alle wazige gedachten? Waar blijft de Natuurwetenschap dan?

pi_10988998
quote:
Op maandag 9 juni 2003 18:29 schreef DennisMoore het volgende:
Ook dit is een wat vage onderverdeling. Theologie/Religie onder hetzelfde kopje als RLS? En eigenlijk is WFT dus bedoeld voor alle wazige gedachten? Waar blijft de Natuurwetenschap dan?
Dat zinnetje over die wazige gedachten staat geloof ik al heel lang op de nominatie om te verdwijnen. (tenminste zoiets riep iteejer een tijdje geleden)
De kogel kwam van links, de smurf kwam van rechts, laten we met zijn allen recht door zee gaan! Nu met vernieuwd user-icon.
  maandag 9 juni 2003 @ 18:33:26 #238
17061 mvt
blame Canada
pi_10989007
quote:
Op maandag 9 juni 2003 18:07 schreef DennisMoore het volgende:

En dan is er maar één onderscheid: ONZ en niet-ONZ.

Ik wacht nu al op de naakte vrouwen plaatjes in WFT
We were to understand there would be pie and punch?
pi_10989051
quote:
Op maandag 9 juni 2003 18:33 schreef mvt het volgende:

[..]

En die dan 'analyseren' of ze wel biologisch correct uitgevoerd zijn of zo?
De kogel kwam van links, de smurf kwam van rechts, laten we met zijn allen recht door zee gaan! Nu met vernieuwd user-icon.
pi_10989215
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:53 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

De theologie-onderwerpen hier gaan meer over religie dan over theologie.

Religie en filosofie hebben volgens mij niet zoveel met elkaar te maken. Behalve dat je binnen de filosofie een stroming godsdienstfilosofie hebt, zijn er niet veel raakvlakken tussen religie en filosofie imho. Dus dat is prima uit elkaar te trekken.

maandag 9 juni 2003 @ 18:57:27 #241
21607 the.moderator
pi_10989421
quote:
Op maandag 9 juni 2003 18:33 schreef mvt het volgende:

Onzin. Sexualiteit komt hier alleen tersprake in deel 6 van Sex en Geloof en sommige Theologie-regulars zijn toch ook al vaak op semi-erotische wijze in Fok!Tietjes,kontjes,billetjes, enzo topic deel 37 afgebeeld.

P.S. De plaatjes van naakte vrouwen in wfT waren strikt functioneel, omdat Schorpioen (en ds_Polleke) er allergisch voor zijn. Zodat de betreffende topics binnen de kortst mogelijke tijd naar ONZ werden gekicked.

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_10989548
quote:
Op maandag 9 juni 2003 18:57 schreef the.moderator het volgende:

Onzin. Sexualiteit komt hier alleen tersprake in deel 6 van Sex en Geloof en sommige Theologie-regulars zijn toch ook al vaak op semi-erotische wijze in Fok!Tietjes,kontjes,billetjes, enzo topic deel 37 afgebeeld.

P.S. De plaatjes van naakte vrouwen in wfT waren strikt functioneel, omdat Schorpioen (en ds_Polleke) er allergisch voor zijn. Zodat de betreffende topics binnen de kortst mogelijke tijd naar ONZ werden gekicked.

Heb jij een gevoel voor humor?
  maandag 9 juni 2003 @ 19:12:23 #243
21607 the.moderator
pi_10989720
quote:
Op maandag 9 juni 2003 19:04 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Heb jij een gevoel voor humor?

Ja, heb je daar een probleem mee?
pi_10989845
quote:
Op maandag 9 juni 2003 19:12 schreef the.moderator het volgende:

Ja, heb je daar een probleem mee?

Ga dan niet serieus in op een grapje .
  maandag 9 juni 2003 @ 20:01:32 #245
21607 the.moderator
pi_10990911
quote:
Op maandag 9 juni 2003 19:17 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ga dan niet serieus in op een grapje .

Alleen degene die die post geplaatst heeft weet of het sarcastisch, ironisch of humoristisch bedoeld was! Op dezelfde manier kan ik aan jou vragen waarom je dan niet op de volgende post van mvt bent ingegaan?
quote:
Op maandag 9 juni 2003 02:06 schreef mvt het volgende:

Waarom was het satanistentopic gekicked naar TRU??

Dat lijkt mij namelijk wel de essentie van het probleem, want dat topic viel toch echt onder de huidige definitie van Theologie. Niet dat ik het topic hier zou willen hebben, maar eigenlijk zou ik geen enkel semi-theologisch topic hier willen hebben.

Die "JC is een homofiel" topics geven Wetenschap en Filosofie alleen maar een slechte naam.

pi_10991215
quote:
Op maandag 9 juni 2003 20:01 schreef the.moderator het volgende:

Alleen degene die die post geplaatst heeft weet of het sarcastisch, ironisch of humoristisch bedoeld was!

En degenen met een gevoel voor humor. .
quote:
Op dezelfde manier kan ik aan jou vragen waarom je dan niet op de volgende post van mvt bent ingegaan?
Omdat ik helemaal niet in dit topic aanwezig was om die tijd... .
quote:
Dat lijkt mij namelijk wel de essentie van het probleem, want dat topic viel toch echt onder de huidige definitie van Theologie.
'k Heb het satanisten-topic niet gelezen. Ik weet niet waarom het gekicked is. Het zou kunnen dat onder T alleen de 'wereldgodsdiensen' vallen, en dat de rest naar TRU mag.
quote:
Die "JC is een homofiel" topics geven Wetenschap en Filosofie alleen maar een slechte naam.
Natuurlijk niet. Ook dat heeft z'n plaats.
  maandag 9 juni 2003 @ 20:16:16 #247
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10991312
Mijn reactie zoals ook in het C&H verhuizen topic:

Ik ben zwaar tegen a) opheffing en b) het voegen van Theologie bij C&H. Als historicus (kuch kuch) kan ik niet door één deur met de types die in WFT momenteel de T-poot vertegenwoordigen. Ik zou het ook een verarming van C&H vinden, omdat C&H op dit moment misschien geen druk forum is, maar wel een interessant forum. Een forum hoeft, wmb, ook niet continu de stats van bijv. ONZ te halen om bestaansrecht te hebben. Het mooie van C&H in de huidige vorm is, dat het geen aparte mod nodig heeft. Bestaande mods kunnen het erbij doen, zonder overwerkt te raken. Gooi je T erbij, dan ontstaat er dezelfde polarisatie die Schorpioen aangeeft in WFT en dan heb je er weer een probleem forum bij, waar binnen de kortste keren de POL-toestanden ontstaan, die ik weleens de 'Loopgraventaktiek' heb genoemd. Mensen graven zich in in hun stellingen en er komt geen zinnige discussie meer uit.
Laat C&H zoals het is, verzin iets anders voor T (ik blijf persoonlijk voorstander van T bij TRU, gezien het raakvlak met de daar lopende onderwerpen [mensen geloven het maar kunnen het niet bewijzen]) en ik wil best proberen C&H wat schopjes te geven met leuke onderwerpen (die dan voornamelijk over H zullen gaan, maar dat is nou eenmaal de vakidioot in me ).

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  maandag 9 juni 2003 @ 20:22:38 #248
21607 the.moderator
pi_10991469
quote:
Op maandag 9 juni 2003 20:12 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En degenen met een gevoel voor humor. .

Kee, nu begrijp ik het, je hebt wel gevoel voor humor, maar geen gevoel voor ironie. De opmerking van mij had een speciale bedoeling, maar ik ben blij dat die jou is ontgaan, want ik zie nu dat jij tot de regulars behoort van de topics die ik graag uit wfT gekicked zou zien worden.
pi_10991496
quote:
Op maandag 9 juni 2003 20:16 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Laat C&H zoals het is, verzin iets anders voor T (ik blijf persoonlijk voorstander van T bij TRU, gezien het raakvlak met de daar lopende onderwerpen [mensen geloven het maar kunnen het niet bewijzen]) en ik wil best proberen C&H wat schopjes te geven met leuke onderwerpen (die dan voornamelijk over H zullen gaan, maar dat is nou eenmaal de vakidioot in me ).
Ik ben benieuwd naar je C&H-onderwerpjes, maar meer ontopic (voor hier dan):
Ik denk dat er een groot onderscheid is tussen de TRU-onderwerpen en de T-poot.

De TRU-onderwerpen gaan vaak over conspiracies (hoewel dat geloof ik niet de bedoeling is), aliens, regressie en weet ik het niet. Theologie is een stroming die meer bij de traditionele Westerse manier van denken hoort. Wel zou ik pleiten voor opname van de Islam en het Jodendom, aangezien dat Godsdiensten van dezelfde poot zijn, met een gezamelijk achtergrond en een gezamelijke manier van denken.

Die dingen over reiki, geesten en zo is een heel andere manier van denken, waarmee je een heleboel mensen uit T of uit de TRU-onderwerpen weg zult jagen.

maandag 9 juni 2003 @ 20:25:42 #250
8369 speknek
Another day another slay
pi_10991548
Wat voor andere manier van denken?

edit- afgezien van paranoia, daar heb je gelijk in, maar daar zijn ook wel wat christelijke theorieen bij.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')