Nachtschade | zondag 30 maart 2003 @ 12:09 |
Wat mij opvalt is dat moeilijk begrijpbare films met Japanse, Poolse, of Deense acteurs en een vaak deprimerend einde meestal erg hoge waarderingscijfers halen op IMDB. Hoe komt dat toch? Meestal zijn de 8-en niet van de lucht terwijl een goede publieksfilm zelden een 7 haalt.
[Dit bericht is gewijzigd door Nachtschade op 30-03-2003 12:13] | |
Gwunnik | zondag 30 maart 2003 @ 12:11 |
Moeilijke buitenlandse films worden door een heel ander publiek bezocht. Over het algemeen weten die wel ongeveer waar ze heen gaan, en hebben ze dus meer waardering voor die film. Publieksfilms worden bezocht door een heel gevarieerd publiek, en zal dus meer negatieve beoordelingen krijgen... ofzo | |
X-Ray | zondag 30 maart 2003 @ 12:13 |
Haha, ja dat valt mij ook altijd op. De fils met de meeste oscars zijn bijna altijd zwaar kut (films als Titanic) of onverstaanbare depressiefe Letse films, terwijl gewoon de leuke vaak als slecht aangeduid worden. | |
HansvanOchten | zondag 30 maart 2003 @ 12:14 |
IDD, je hebt gelijk ![]() | |
Nachtschade | zondag 30 maart 2003 @ 12:15 |
Engelse voorbeelden: Wo hu cang long 8.4/10 (35,346 votes) Lilja 4-ever 7.9/10 (862 votes) Festen (1998) 8.2/10 (7,594 votes) Hana-bi (1997) 7.6/10 (2,843 votes) | |
Noayla_ | zondag 30 maart 2003 @ 12:21 |
Check inderdaad maar eens een tv gids: zwart-wit films uit 1921 die ook nog eens nagesynchroniseerd worden uitgezonden op de Duitser krijgen een ultrahoge waardering. Of van die suffe Fred Astaire/Ginger Rogers zooi; altijd lovende recensies. Ik vermoed overigens dat de dames/heren critici thuis met de gordijnen dicht en een zak chips bij de hand lekker zitten te genieten van de laatste Sandra Bullock/Hugh Grant/Brad Pitt o.i.d rolprent. | |
nuffniet | zondag 30 maart 2003 @ 12:22 |
quote:Dit IS dan ook een erg kewle film !! ![]() | |
Nachtschade | zondag 30 maart 2003 @ 12:25 |
quote:Ik zeg ook niet dat ze per se slecht zijn. Maar die Wo hu cang long /Crouching Tiger Hidden Dragon vond ik echt een voorbeeld van een overhypte film waar je niks van begreep en waar iedereen op het eind doodging. Dat gold ook voor Hana Bi. SBij vlagen spannend, maar een happy end mocht het niet hebben, dus ging de hoofdpersoon alsnog dood op het strand. | |
punchdrunk | zondag 30 maart 2003 @ 12:34 |
quote:en dat is een waar woord! persoonlijk denk ik ook dat deze vfilms vaak beter zijn. ik denk dat mensen die ratings geven aan films over het algemeen liefhebbers zijn, en veel films gezien hebben. ze hebben bovenstaand schema dus al 500 keer voorbij zien komen en zijn het beu. "kleinere" films kosten minder, hebben een minder groot publiek en hoeven zich hier dus niet aan te houden, wat vaak originelere, interessantere en pakkendere films oplevert.. | |
DzjieDub | zondag 30 maart 2003 @ 12:39 |
[cynisch] Ik ben er vrij zeker van - en vergeef me m'n cynisme - dat dat komt omdat dergelijke films niet echt begrepen worden - 'DUS' zal het wel erg goed zijn - 'DUS' krijgt-ie een hoge waardering. Maar inderdaad; de waardering van een dergelijke film is bijzonder makkelijk te stereotyperen: Schaal 1-100 - film gemaakt voor 1970: +25 punten - film gemaakt in de VS van A: -10 punten - film gemaakt in Europa: +10 punten - film gemaakt in Afrika: +15 punten - film gemaakt in Verre Oosten: +15 punten - tenzij film gemaakt in Hong Kong: -10 punten - film gemaakt in Oost-Europa of Zuid-Amerika: +15 punten - spektakelfilm: -50 punten - film van na 1980 in zwart wit: +15 punten - lelijke blote mensen: +10 punten - 'mooie' blote mensen: -15 punten - een van de vermoedde hoofdpersonen gaat dood: +20 punten - Schwarzenegger of Bullock: -35 punten - open einde: +7 punten - slechte afloop film: +10 punten - one-liners: -5 punten - dode figuranten: -2 punten per dode (...en reken nu maar eens uit hoeveel punten 'Total Recall' had ![]() [/cynisch] BTW is 't jullie wel eens opgevallen dat er in willekeurig welke Franse film van na 1985 - uitzonderingen daargelaten - altijd ge ...en ja, als ik een film kijk doe ik dat omdat ik vermaakt wil worden. | |
nuffniet | zondag 30 maart 2003 @ 12:57 |
ps: als je eens zo`n 'moeilijke buitenlandse film' MET een happy-end wil zien, kijk dan eens 'Siam Sunset'. | |
Patvs | zondag 30 maart 2003 @ 15:59 |
quote:Juist! Als je heel veel films ziet, en een grote variatie. (films uit verschillende landen, tijden, genres) gaan Hollywoodfilms als eerste allemaal heel erg op elkaar lijken. Dit is echter ook zo met buitenlandse films! Er zijn zoveel slechte Hong Kong kungfu films, Franse zeik-praat drama's, saaie sociaal-realisme films uit Oost-Europa, Iran, etc. Maar de films uit die landen die Nederland (en filmfestivals) bereiken zijn al een selectie van de BESTE films. Hollywood produceert relatief EVEN VEEL goede (en slechte) films. Jammergenoeg bereiken relatief veel slechte ook onze bioscoop. -- dus tip Ga naar Lilja-4-Ever, Cidade de Deus, Lagaan, Etre et Avoir, Hable Con Ella,.. en kijk af en toe naar een klassieker op BBC. Dan ga je vanzelf wel inzien dat zo'n film meer te bieden heeft (qua film-historisch belang, denkstof) dan de nieuwe Eddy Murphy/Roy Schneider comedy. | |
drollenvanger | zondag 30 maart 2003 @ 16:06 |
The Shawshank Redemption staat op 2, dat is dan weer wel goed ![]() | |
BAZZA | zondag 30 maart 2003 @ 17:54 |
quote:Prachtige film ![]() | |
rvand | zondag 30 maart 2003 @ 19:33 |
Vergeet niet dat er voor elke geweldige 'moeilijke realistische niet-engelstalige' film ook duizenden afgrijselijke 'moeilijke realistische niet-engelstalige' films bestaan. Deze zijn dan ook zo slecht dat ze de landsgrenzen niet eens overkomen. Alleen het allerhoogste topje van de ijsberg komt in het internationale circuit. | |
rvand | zondag 30 maart 2003 @ 19:37 |
quote:Roy Scheider? Rob Schneider? ![]() |