abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 april 2003 @ 21:38:16 #251
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9993300
quote:
Op donderdag 24 april 2003 21:37 schreef ds_polleke het volgende:
euhm..
creatief
zo kan je het ook noemen, maar is het ook volgens jou waar? of zeg je nu dat dit klets is?
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
  vrijdag 25 april 2003 @ 08:26:19 #252
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_9999439
quote:
Op donderdag 24 april 2003 21:38 schreef MacMeester het volgende:

[..]

zo kan je het ook noemen, maar is het ook volgens jou waar? of zeg je nu dat dit klets is?

U geheel in ere houdend.. ik denk niet dat jouw visie de juiste is (dat is wat anders dan zeggen dat het klets is...
If my answers scare you.. stop asking scary questions.
  vrijdag 25 april 2003 @ 10:54:02 #253
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_10001920
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 08:26 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

U geheel in ere houdend.. ik denk niet dat jouw visie de juiste is (dat is wat anders dan zeggen dat het klets is...

Waarom zou het dan volgens jou niet de juiste visie zijn ?(onderbouw het nu eens, zonder dat het heilswaarde verliest of niet)
Ik kan het me juist niet voorstellen dat je dit letterlijk neemt.... Maar dan heb je ook exotherische gelovigen en esotherische gelovigen. Daar is niets mis mee natuurlijk. Ik vind het alleen maar jammer dat een voorganger als jij een exotherische gelovige bent.

Is dat dan de stagnering in de katholieke traditie en de vooruitgang in de protestantse kerk? Het plaatje wordt daardoor wel duidelijker...

De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
  vrijdag 25 april 2003 @ 14:55:53 #254
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_10007556
Omdat je versymboliseert.
Net zoals in ons bijbellees toppic...

De Komst van Christus, het Lijden en Sterven en de wederopstanding zijn dusdanig essentieel voor je geloof dat versymbolisering leidt tot het afvlakken van je geloof.

Mijn overtuiging is het dt die symbolisering (een einde aan het letterlijk nemen van de bijbel) de weg van de minste weerstand was voor christenen die niet staande bleven tegen het "wetenschappelijke" ( ) geweld wat ze werd aangedaan tijdens de verlichting.

Wanneer we de bijbel lezen als een kind (laat de kinderen tot mij komen) onbevangen.. dan lees je de nijbel in haar puurste vorm..

een toegevoegde symbolische waarde is niet schadelijk maar je moet waken voor allegorisme

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_10009933
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 14:55 schreef ds_polleke het volgende:
De Komst van Christus, het Lijden en Sterven en de wederopstanding zijn dusdanig essentieel voor je geloof dat versymbolisering leidt tot het afvlakken van je geloof.
Waarom zijn die dingen essentieel voor je geloof?
quote:
Wanneer we de bijbel lezen als een kind (laat de kinderen tot mij komen) onbevangen.. dan lees je de bijbel in haar puurste vorm..
Dus zoals mijn zoontje van drie Pinkeltje beleeft?

een toegevoegde symbolische waarde is niet schadelijk maar je moet waken voor allegorisme[/quote]Je moet waken voor absurdisme en goedpraterij (van wat krom is).

"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_10022763
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 15:35 schreef Mirion het volgende:

[..]

Een goede atheist zal een gelovige nooit volledig serieus kunnen nemen

en de bijbel is een verzameling populistisch geblaat uit de oudheid, qua gedachtengoed te vergelijken met een V&D. Alles valt er wel te krijgen, kom alleen niet terug voor garantie.

Het zal je verbazen, maar er zijn maar heel weinig echte atheisten.
Jezus is Heer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')