abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9428496
quote:
What goes on inside the minds of other animals?
Do they have thoughts and feelings like our own?
To many people, particularly pet owners, the answers seem absurdly obvious. Others feel the issue of animal consiousness is beyond the scope of science. Yet exciting new evidence in animal behaviour points to the existence of higher consiousness in some species. For example: wild vercet monkeys seem to "know" wich members of their group are reliable messengers of danger and wich commonly cry wolf; Vampire bats often give food to starving companions -- but only those who have helped them in the past. Other species have demonstrated abilities in areas thought to be exclusively human: an African grey parrot can connect words with their concequences and can demonstrate an understanding of colours. Even rats have shown an elementary grasp of numbers, and seemingly pass along cultural knowledge from one generation to the next.
dit is een stukje uit het boek Through our eyes only? van Marian Stamp Dawkins misschien kennen sommige mensen hier haar wel.. ze schrijft vooral boeken over dierlijk gedrag..

Ik ben nu dit boek van haar aan het lezen en vroeg me af hoe anderen over dat onderwerp denken..
Denken jullie dat dieren zelfbewust zijn?

Waarom zouden dieren het niet zijn en wij wel? Alleen omdat wij woorden gebruiken en dieren niet denken de meeste mensen dat dieren niet kunnen denken. Maar heb je ook perse woorden nodig om na te kunnen denken over bepaalde dingen?

Ik denk dat dieren tot op zekere hoogte wel zelfbewust zijn. Als je dolfijnen een spiegel voorhoudt dan weten zij dat dat hun spiegelbeeld is terwijl andere dieren hun spiegelbeeld als een rivaal beschouwen.
Volgens mij is het per diersoort dus wel verschillend..

Als ik naar mijn huisdieren kijk dan kan ik me niet voorstellen dat daar niks in om gaat.. dat het zeg maar gewoon leeg is in hun hoofd.. en dat alles wat ze doen puur instinct is.

Zoals de kat van mijn vriend.. als daar in huis iemand huilt dan komt ze je tranen weglikken.. zou dat dan instinctief zijn of zou ze merken dat diegene zich niet goed voelt en dat het weglikken van de tranen een soort van medeleven is..
Of zoals onze honden die bij je komen liggen als je je niet lekker voelt..

Ik kan me niet voorstellen dat ze dat alleen instinctief doen.

pi_9428641
Dieren zijn zeker wel zelfbewust, ik snap ook niet dat er mensen zijn die denken dat dieren niet kunnen denken. Kijk maar eens naar een hond die door zijn baasje alleen gelaten wordt die hond houdt van het baasje maar het baasje niet van hem en dus zie je de hond ongelukkig zijn (zie elk willekeurig asiel).
;)
  vrijdag 28 maart 2003 @ 12:42:01 #3
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_9428799
dieren zelfbewust. misschien wel maar bewust van zichzelf niet. kijk maar hoe kleine honden geen idee hebben dat ze klein zijn(met "ruzies" met andere honden)
Sommig gedrag is genetisch "geimplanteerd"

wat gebeurt er NA het socialsupport door die hond/kat?
dieren krijgen systemen ook wel door ( deuren,voerzak...geluiden/geuren van dingen) inprenting.
die van ons vind haren/handen likken zwaar ok.op bepaalde plaatsen zweet + andere dingetjes die daar in zitten.

Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_9428853
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 12:33 schreef Ms_Furious het volgende:
Dieren zijn zeker wel zelfbewust, ik snap ook niet dat er mensen zijn die denken dat dieren niet kunnen denken. Kijk maar eens naar een hond die door zijn baasje alleen gelaten wordt die hond houdt van het baasje maar het baasje niet van hem en dus zie je de hond ongelukkig zijn (zie elk willekeurig asiel).
in het voorbeeld wat je geeft hoeft het dier niet zelfbewust te zijn..

Het baasje wordt door de hond gezien als de roedelleider en is dus de baas.. Als de roedelleider ineens weg is en weg blijft dan betekend dat paniek.. er moet een nieuwe leider komen maar ook die komt er niet.. want het dier zit in het asiel.. Pas als de hond weer een nieuw thuis krijgt dan is het weer goed.. Dan gaat de hond ook weer van het nieuwe baasje 'houden'

Iedereen denkt dat je hond van je houdt maar in principe komt dat gewoon doordat je de baas bent.. jij bent de leider, honden hebben een roedelleider nodig en die gehoorzamen ze.. t is niet echt houden van.. Als ze bij je komen liggen dan betekent dat aanzien.. de hond mag lekker dicht bij de leider liggen dus dat betekent dat ze ook wat hoger in de rangorde staan. De lage honden mogen immers niet in de buurt van de leider komen.

vrijdag 28 maart 2003 @ 12:50:43 #5
32601 oxorpoxe
Tot de schijt ons doodt
pi_9428970
ja.
Ook is er al iets gedaan met planten waarbioj blijkt dat planten wegdeinzen voor personen die hen schade toebrengen.
Al met al lijkt het mij gezien die uitslagen wel aannemelijk dat dieren een zelfbewustzijn bezitten.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')