Vraag 1:
Bekijk de volgende drie situaties:
a. Thermostaat aan en alle radiatoren dicht
b. Thermostaat aan en een deel van de radiatoren open
c. Thermostaat aan en alle radiatoren open
Kost dit me allemaal evenveel, of loopt het op?
Vraag 2:
Ik heb een lamp van 60 watt met zo'n schuifreglaar (ik weet echt niet hoe het heet, maar je weet wel wat ik bedoel). Betaal ik, ongeacht hoe ver die open staat (maar niet dicht natuurlijk), even veel?
Heb je een meter in huis waar je kunt zien hoeveel gas, water en licht je verbruikt?
Als je cv staat te branden dan zal het volgens mij niet uitmaken als je thermostaat aan hebt staan en de radiatoren dicht. Behalve dan dat het dan niet echt snel warm zal worden en je cv dus volgens mij lekker blijft doorbranden omdat de thermostaat niet afslaat. Als je de radiator open hebt staan zal je thermostaat op een gegeven moment het signaal "stop maar met verwarmen" doorgeven aan je cv en dan dus ook geen energie meer verbruiken.
--edit--
Als je je radiatoren dicht hebt staan kun je dus duurder uitkomen dan dat je ze open hebt staan.
[Dit bericht is gewijzigd door Dlocks op 26-03-2003 19:11]
vraag 2 heb ik geen idee van, maar lampen kosten (als ze niet zo heel veel watt zijn) niet zoveel... probeer anders een spaarlamp
voldoende antwoord ?
En ohja... met een dimmer verbruik je uiteraard meer of minder electriciteit naar gelang je de schuif instelt.
2) Je betaald altijd hetzelfde aangezien er in een dimmer een weerstand zit die de niet gebruikte spanning omzet in warmte (en wat geluid zelfs, goedkope dimmers willen wel eens irritant zoemen). Dus dim je een 60W lamp voor de helft dan doet de lamp 30W en verstookt de weerstand (dimmer) 30W.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |