abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 maart 2003 @ 19:03:01 #1
44964 whisko
a^2 + b^2 =c^2
pi_9393948
Dit zijn een paar vragen die ik al lange heb (en nu ik Fok ontdekt heb, heb ik vast in no time antwoord):

Vraag 1:
Bekijk de volgende drie situaties:
a. Thermostaat aan en alle radiatoren dicht
b. Thermostaat aan en een deel van de radiatoren open
c. Thermostaat aan en alle radiatoren open
Kost dit me allemaal evenveel, of loopt het op?

Vraag 2:
Ik heb een lamp van 60 watt met zo'n schuifreglaar (ik weet echt niet hoe het heet, maar je weet wel wat ik bedoel). Betaal ik, ongeacht hoe ver die open staat (maar niet dicht natuurlijk), even veel?

woensdag 26 maart 2003 @ 19:09:04 #2
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_9394085
Zit je op de stadsverwarming of heb je zelf een boiler/cv o.i.d?

Heb je een meter in huis waar je kunt zien hoeveel gas, water en licht je verbruikt?

Als je cv staat te branden dan zal het volgens mij niet uitmaken als je thermostaat aan hebt staan en de radiatoren dicht. Behalve dan dat het dan niet echt snel warm zal worden en je cv dus volgens mij lekker blijft doorbranden omdat de thermostaat niet afslaat. Als je de radiator open hebt staan zal je thermostaat op een gegeven moment het signaal "stop maar met verwarmen" doorgeven aan je cv en dan dus ook geen energie meer verbruiken.

--edit--
Als je je radiatoren dicht hebt staan kun je dus duurder uitkomen dan dat je ze open hebt staan.

[Dit bericht is gewijzigd door Dlocks op 26-03-2003 19:11]

pi_9394114
antwoord op vraag 1 is beetje afhankelijk.. als je zelf moet betalen voor wat je aan gas / elektra gebruikt dan is het antwoord JA dat is duurder (oplopend)

vraag 2 heb ik geen idee van, maar lampen kosten (als ze niet zo heel veel watt zijn) niet zoveel... probeer anders een spaarlamp

voldoende antwoord ?

woensdag 26 maart 2003 @ 19:12:14 #4
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_9394156
Hoe meer radiatoren 'open' hoe meer je verstookt... zo'n radiator geeft nl. warmte af aan de omgeving (kamers) waardoor de temperatuur van de vloeistof daalt. De ketel moet dan meer verstoken.

En ohja... met een dimmer verbruik je uiteraard meer of minder electriciteit naar gelang je de schuif instelt.

I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_9394167
Antwoord op vraag 2:
Met ingeschakelde dimmer is een lamp van 60 W goedkoper in het gebruik dan dezelfde lamp zonder dimmer. Is er echter altijd een lichtniveau van een lamp van bijvoorbeeld 40 W gewenst, dan is de beste oplossing niet met een lamp van 60 W met dimmer te werken, maar een lamp van 40 W te gebruiken.
Did you ever have one of "those days..." When you only had ONE nerve left... and somebody got on it!?!
  woensdag 26 maart 2003 @ 19:17:04 #6
26467 raphidae
...antichrist...
pi_9394244
1) Hangt van je ketel af. Als de ketel vol aanslaat ongeacht hoe warm het water al is dan betaal je in alledrie de sitiaties evenveel en in geval a zal je ketel oververhit raken na een tijdje. Past je ketel de gasvlammen aan aan de watertemperatuur dan betaal je bij a minder, maar daarvan verspil je dan 99%, bij b zal het 50/50 zijn en bij c betaal je meer, maar verspil je het minst.

2) Je betaald altijd hetzelfde aangezien er in een dimmer een weerstand zit die de niet gebruikte spanning omzet in warmte (en wat geluid zelfs, goedkope dimmers willen wel eens irritant zoemen). Dus dim je een 60W lamp voor de helft dan doet de lamp 30W en verstookt de weerstand (dimmer) 30W.

GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
pi_9394390
Schopje lifestyle
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')