vanmiddag ging een vriendje van hem samen met iemand anders (alle2 ook 9 of 10 ofzo) even weg en hij vroeg of hij mee mocht. dat mocht, en het bleek dat dat andere jongetje sigaretten van zijn zus gepikt had en ze gingen roken.
de jongens vroegen of hij ook een trekje wilde, maar hij heeft nee gezegt (vind ik heel goed van hem)
hij vertelde het verhaal net en vertelde er wel bij dat hij het erg moeilijk vond om niet ook een trekje te nemen, want het leek hem wel heel stoer.
ik heb dus helemaal uitgelegt dat het niet stoer is, stoerder is om te weigeren, dat sigaretten slecht voor je zijn omdat je longen er aan stuk gaan, en je er aan verslaafd kan raken (heb ook die foto van die schone/vieze longen laten zien, om te laten zien welk effect roken heeft)
hij snapte dat roken echt dom was, maar zei wel dat het hem nog steeds moeilijk leek om geen trekje te nemen als het nog een keer aangeboden werd..
hij is nogal gevoelig voor die groepsdruk, het 'stoere' element trekt hem wel heel erg aan namelijk...
is er een manier om hem ECHT duidelijk te maken dat het niet slim is om te gaan roken?
quote:heb je t uberhaubt gelezen?
Op woensdag 26 maart 2003 18:39 schreef Maaikietje het volgende:
foto's laten zien van wat er gebeurd met je longens als je rookt...
verder bedenk ik me net dat als ie t wil doen hij het toch wel doet, maar voor zover ik het weet wil hij het liever niet maar is zo lastig om te weigeren en niet 'stoer' mee te doen...
quote:ow sorry, heb het wel gelezen ja! maar heb er dan overheen gelezen...
Op woensdag 26 maart 2003 18:41 schreef iroQuai het volgende:[..]
heb je t uberhaubt gelezen?
die heb ik dus al laten zien....
verder bedenk ik me net dat als ie t wil doen hij het toch wel doet, maar voor zover ik het weet wil hij het liever niet maar is zo lastig om te weigeren en niet 'stoer' mee te doen...
de vraag zou moeten zijn:
hoe kan ik mijn broertje leren de druk 'stoer' te zijn te weerstaan...
of iets dergelijks
Idd goed van je broertje dat hij nee heeft gezegd... Het begint bij velen op deze manier... succes ermee
Probleem is alleen, mensen zijn niet bezorgd voor wat nog niet is. Alleen wat binnen 10 minuten gevaarlijk is voor je, past men voor op.
quote:Ja, 2 pakjes peuken kopen en hem dwingen die ter plekke op te roken.
Op woensdag 26 maart 2003 18:38 schreef iroQuai het volgende:
is er een manier om hem ECHT duidelijk te maken dat het niet slim is om te gaan roken?
Al het andere, zoals waarschuwen en zo, werkt alleen maar averrechts.
Suc6 .
quote:Op zich zit hier ook wel wat in... als je hem een paar sigaretten laat roken en hem kotsmisselijk maakt... dan denk ik dat hij er wel eventjes genoeg van heeft... maar ik zou dat pas doen als hij het inderdaad een keertje heeft geprobeerd...
Op woensdag 26 maart 2003 18:48 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ja, 2 pakjes peuken kopen en hem dwingen die ter plekke op te roken.
Al het andere, zoals waarschuwen en zo, werkt alleen maar averrechts.
Suc6.
het ziet er heel verleidelijk uit dan voor hem....
Vaak zie je het ook aan de mensen, want ze beginnen te trillen en te zweten, als ze huh "shot" nicotine niet gehad hebben.
Dus als je tegen hem zegt, dat hij dan een junk wordt die alleen maar afhankelijk is van een sigaret, moet ie het volgens mij wel snappen.
quote:Ja idd, vertel hem dat als ie gaat roken dat ie dan niet meer goed kan skaten!!
Op woensdag 26 maart 2003 18:59 schreef SpecOp het volgende:
stoerder is een perfecte uithoudingsvermogen/conditie door gezond te leven (en ook sporten) en niet te roken op je puberleeftijd en daarna
zeker als hij die druk van de groep voelt...
quote:Ja maar weet jij iemand daarvan te overtuigen? Als ie negen is...
Op woensdag 26 maart 2003 19:00 schreef Drs.Tikkertje het volgende:
tis juist stoer als je nee "durft" te zeggen...zeker als hij die druk van de groep voelt...
Oja, nog wat: dat vriendjes die hem iets willen laten doen wat hij zelf eigenlijk niet wil, niet zulke goede vriendjes zijn
ik denk eigenlijk dat ik wel het meeste heb gedaan wat ik kan doen op het moment. ik denk dat ik in de loop van de week nog een paar keer even zeg dat ik het zo goed van hem vind dat hij het niet gedaan heeft, dat maakt denk ik wel indruk.
die van die conditie en dat skaten is ook goed, die had ik nog niet bedacht
Wat je ook kan doen. Zet hem voor een spiegel. En laat hem bepaalde dingen doen. Iets zwaars optillen. Dingen waar hij van onder de indruk is. Stop dan een leuk in z,n bek. En laat het hem nog een keer doen. JE laat dan zien dat er niets verranderd. Behalven dan. Dat er rook uit z,n mond komt. Voor de rest is alles het zelfde. Je kan er niets meer door en niets minder. Maar als je 5 jaar rookt. Dan kan het optillen van iets wel eens moeilijk worden. En dat is het zelfde als hardlopen. Je kan er alleen maar minder door. Door het roken. Je wint dus niets. Je verliest juist.
duidelijk genoeg?
en misschien zijn het verder hele leuke jongens, who knows... als hij maar duidelijk zijn standpunt blijft houden, en nee zegt als hij iets niet wil, dan kan hij toch best met ze omgaan? denk ik in ieder geval...
en het is (gelukkig..:P ) ook niet zo dat het zn beste vriend is ofzo
chicks don't dig sigs hihi
meisjes zijn nog stom en vies!
(jaja.. wacht maar over 3 jaartjes ofzo.. dan zal ik hem er nog eens aan herinneren )
ik denk dat de beloning van schone longen, een goede conditie en een paar jaar langer leven al genoeg is, en dat 50¤ er alleen maar voor zorgt dat als hij toch een keer rookt, hij er over gaat liegen om toch die 50¤ te kunnen vangen...
Uitrekenen hoeveel hij op jaarbasis kwijt is en dat keer zoveel jaar.
En dan een lijstje/overzicht maken wat hij met het geld kan doen, als hij niet rookt. .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |