abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9491686
quote:
Op maandag 31 maart 2003 17:40 schreef Mariel het volgende:

[..]

Akkoord.
[..]

Er zijn vast redenen waarom zij longen hebben?
[..]

Nee, dat is als de snelheid hoger constant is. Volgens mij is het zo dat als lichtsnelheid varieert, dat er dan een kleuromslag optreedt. Let wel, ik het hier over vertraging, met een ongelofelijk hoge startsnelheid. Dat levert volgens mij niet op dat het beeld sneller gaat, alleen doordat het initiele moment sneller is geweest zou je als je de huidige snelheid extrapoleert op een afstand komen die groter is.
[..]

ik had het eerder fout beschreven bedenk ik me ineens. Bij afnemende lichtsnelheid zou je de processen zien alsof ze in slow motion worden afgespeeld. Niet sneller natuurlijk. Maakt verder niks uit voor de correctheid van de claim. We zien geen verschillen in de snelheid. Maar bij afnemende snelheid zie je dus echt wel in verschil waarin het afgespeeld wordt. Het ligt heeft namelijk hoe dan ook miljoenen lichtjaren moeten afleggen in veel minder tijd dan de miljoenen lichtjaren die daarvoor nodig zouden zijn bij gelijke snelheid. Het maakt niks uit op welk moment die vertraging optrad. Of het gelijkmatig was of eerst snel en dan trager (logaritmisch tegen lineair).
quote:
Wat ik hier vraag is waaraan je snelheid refereert bij verre objecten. Een object "doet" neem ik aan bepaalde dingen die waar te nemen zijn. Op welke manier heb je hier een referentie wat de normale snelheid is waarop een object dat doet?
[..]
van pulsars kan je bijvoorbeeld heel nauwkeurig de snelheid bepalen. Als je die over een periode meet kan je kijken of er veranderingen inzitten. Je kan ook het radioactief verval van bepaalde stoffen meten van die afstand. Het blijkt dat dat verval wat gemeten is hetzelfde is als het nu is.
quote:
Het meer kunnen verklaren maakt voor mij een theorie niet meer waardevol dan een andere, maar wetenschappelijk zal dit wel zo zijn waarschijnlijk.
dit is de kern bij theorie en model vorming. Je wilt kunnen verklaren en voorspellen. Een theorie die niks verklaard of geen voorspellingswaarde heeft is waardeloos. Je kan dan net zo goed stoppen met onderzoek doen en zeggen dat de onzichtbare groene kabouters het hebben gedaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')