abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9372359
Heb een bamboe stengel gekregen, en wil hier graag mooie wortels aan krijgen.
Wie heeft voor mij tips, zoals of ik hem gelijk op aarde moet zetten of hem in een hydrocultuur wortels moet laten groeien.
Hoor van jullie
groetjes
pi_9372882
Volgens mij moet je die dingen eerst een tijdje in zo'n vaasje zetten.
...
  † In Memoriam † woensdag 26 maart 2003 @ 00:48:57 #3
7074 moussy
kuttekop
pi_9378345
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 21:25 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
Volgens mij moet je die dingen eerst een tijdje in zo'n vaasje zetten.
Ja maar dan krijgt ie toch waterwortels? Kan je die later dan weer gewoon in de grond zetten?
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_9379257
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 00:48 schreef moussy het volgende:

[..]

Ja maar dan krijgt ie toch waterwortels? Kan je die later dan weer gewoon in de grond zetten?

Even gegoogled:
quote:
Can I put my bamboo in soil?
Bamboo is best kept in water. If you do put it in soil it must be kept wet at all times. Plus, it could develop a fungus that is extremely difficult to get rid of. You are better off just keeping them in water.
http://www.lucky-bamboo-plants.com/Bamboo-FAQ.html

Nu ik erover denk, ik heb ze eigenlijk nog nooit in een potje aarde zien staan. Altijd in zo'n bamboevaasje of potje met steentjes.
M'n moeder had afgelopen zomer ook zo'n bundeltje aan elkaar geknoopte bamboestokjes meegenomen uit Azie. Die zijn trouwens na een tijdje doodgegaan (ze heeft geen groene vingers ).

...
pi_9379676
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 00:48 schreef moussy het volgende:

[..]

'waterwortels'? Dat zijn 'gewone wortels'. Niet aanraken want worteltjes hebben minuscule zijworteltjes dun als haartjes. Potje met aarde vullen: kuil maken, 'stekje' erin zetten, heel voorzichtig aardekruimels over de worteltjes heen strooien, zodat de bovenste worteltjes net onder het aardeoppervlak blijven. aandrukken dmv water geven. Niet duwen anders gaan de worteltjes alsnog stuk. Aarde vochtig maar niet kledder houden: klaar is je plantje!
Dat 'waterwortels' kweken op water met een stukje plant heet stekken.
pi_9380353
volgens mij was de bamboe bloeiperiode al 2 jaar geleden verstreken.
heeft 't nog wel nut om dan bamboe te gaan kweken?
  † In Memoriam † woensdag 26 maart 2003 @ 11:33:36 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_9383207
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 08:21 schreef Lurky het volgende:

[..]

'waterwortels'? Dat zijn 'gewone wortels'. Niet aanraken want worteltjes hebben minuscule zijworteltjes dun als haartjes. Potje met aarde vullen: kuil maken, 'stekje' erin zetten, heel voorzichtig aardekruimels over de worteltjes heen strooien, zodat de bovenste worteltjes net onder het aardeoppervlak blijven. aandrukken dmv water geven. Niet duwen anders gaan de worteltjes alsnog stuk. Aarde vochtig maar niet kledder houden: klaar is je plantje!
Dat 'waterwortels' kweken op water met een stukje plant heet stekken.

Ik heb ooit eens begrepen dat de wortels die een plantje, dingetje, stokje krijgt in water andere wortels zouden zijn dan wortels die ze in grond krijgen, kwetsbaarder en dikker.

Ik moet wel zeggen dat ik absoluut géén "groene vingers" heb.

-ff gegoogled-

Wil je een plantje met waterwortels overzetten naar aarde of omgekeerd, dan moet je altijd rekening houden met een ###omschakelingsperiode###. Voor de plant is dit een kwetsbare periode, het is net alsof het opnieuw gestekt moet worden. Hoe jonger de plant, des te makkelijker gaat het omschakelen.

De belangrijkste verschillen tussen grondwortels en waterwortels op een rij:

grondwortel - waterwortel

dun (donker) - dik (wit)

sterk vertakt - weinig vertakt

groot aantal - klein aantal

actief - lui

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_9383607
Als je een plantje wilt stekken dan is het verstandig om het te stekken plantje eerst een dag droog te houden, dan in het water zetten totdat je wortels ziet van ± 1cm om het vervolgens in de aarde te zetten. Door het droog te houden stimuleer je de aanmaak van wortels en kan de wond zich sluiten, en om te voorkomen dat de stek een "knal" krijgt van het waterwortels/aardewortels verhaal moet je de plant uit het water halen en in de aarde zetten zodra je wortels ziet van ± 1cm. Aarde 1e 2 dagen overdreven vochtig houden(dus niet zeiknat) daarna droger laten worden op wortelgroei xtra te stimuleren om na ± een week de aarde zo vochtig te houden als de plant behoeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')