abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 maart 2003 @ 12:31:50 #1
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9359530
Dat schijnt dus enorm slecht te zijn. Waarom? Ik kan me geen enkele manier voorstellen waarop ontdooïng bederf zou stimuleren.

Iemand?

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  dinsdag 25 maart 2003 @ 12:34:23 #2
33465 Smurfer
Knuffelbaar
pi_9359571
Zal het eens aan mijn moeder vragen!
Some people are chicken, other people eat chicken
  dinsdag 25 maart 2003 @ 12:36:26 #3
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9359608
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:34 schreef Smurfer het volgende:
Zal het eens aan mijn moeder vragen!
Dat is toch uit de tijd, meid .
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_9359614
Als iets ontdooit dan komt het in aanraking met bacterien die zich in de lucht bevinden. Zou je denken dat dit niet zo erg is omdat je die lucht ook inademt. In combinatie met de bacterien die in / op het vlees zitten kan dit toch vrij schadelijk zijn en wanneer je het dan invriest geef je die bactieren tijd om zich te ontwikkelen.
Daarom is het koken / bakken ervan de beste keus.
The barrel now being heavier, it started down once more. It landed right across me as I lay there on the floor. It broke three ribs and my left arm, and I can only say, "I hope you'll understand why I am not at work today."
pi_9359639
als ut ontdooit is vermeningvuldigen de bacterien sneller en iedere keer dat je dat doet gaat ut sneller
  dinsdag 25 maart 2003 @ 12:38:12 #6
50319 WijsWoord
wordt weer wijs
pi_9359640
Ha! Dat wil ik nou ook wel eens weten ja!

Het enige wat ik kan verzinnen is dat na ontdooiing, de lekkere sappen de verkeerde kant op druipen en als je het daarna weer invriest, krijg je gekke smaakvlekke... ofsow

"Als je leeft naar je gevoel ben je meer aap dan mens."
pi_9359659
Bij het opnieuw invriezen kristalliseer je de bacterien.Als je eten uit de vriezer haalt, kookt op 100 graden en weer terug doet in de vriezer kan het geen kwaad.Het eten wordt alleen minder lekker.
Haal je eten uit de vriezer.. laat je het even liggen, kook je het niet en stop je het terug in de vriezer dan kan het zijn dat je 15.000 bacterien invriest. Haal je het eruit.. dat neemt de vermeerdering van bacterien enorm toe.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  dinsdag 25 maart 2003 @ 12:39:30 #8
16976 Fling
Fan o' man
pi_9359660
Dus na ontdooien niet opnieuw invriezen. Maar weet je wat ik dan niet snap? Vlees wat ik voorverpakt in de supermarkt koop, komt uit de vriezer en staat te ontdooien in het koelvak (oké niet alles maar wel veel), waarna iemand het koopt en thuis weer invriest. Dat mag dan toch niet?
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
pi_9359685
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:36 schreef oppie het volgende:
Als iets ontdooit dan komt het in aanraking met bacterien die zich in de lucht bevinden. Zou je denken dat dit niet zo erg is omdat je die lucht ook inademt. In combinatie met de bacterien die in / op het vlees zitten kan dit toch vrij schadelijk zijn en wanneer je het dan invriest geef je die bactieren tijd om zich te ontwikkelen.
In de vriezer vermeerderen bacterien niet.. alleen wanneer je het product ontdooit. Kook je het daarna goed, dan zijn toch de bacterien weer dood.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  dinsdag 25 maart 2003 @ 12:42:42 #10
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9359710
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:36 schreef oppie het volgende:
Ja, okee. Maar stel je voor: je koopt een biefstuk. Die laat je 24 uur in de ijskast liggen en dan bak je 'm. Niks aan de hand.

Nu koop je diezelfde biefstuk, en vriest 'm in. Drie uur later ontdooi je 'm, en daarna vries je 'm weer in. Na 23 en een half uur ontdooi je de biefstuk weer, en hoppa, in de pan. Bakken en opeten.

De tweede biefstuk is weliswaar twee keer ontdooid, maar heeft het grootste gedeelte van de tijd ingevroren gelegen, en is dus per saldo met veel minder bacteriën in aanraking gekomen. Dus wat is er dan zo ongezond aan? Of maak ik nu een denkfout.

Okee, hij wordt er droger van. Maar daar gaat het dus niet om.

pi_9359719
Whaha, ik had gisteren toevallig deze discussie met mijn broertje . Hij eet om de week bij mij (hij heeft ochtend/avonddiensten en werkt bij mij om de hoek ), en gisteren moest hij koken (naja, koken, 'eten klaarmaken' is een betere term... ).

Helaas gehakt uit de aanbieding, dus 1 hele kilo moeten ontdooien om 500 gram voor de wraps te krijgen. Dus nog een halve kilo over. Wat daar meer te doen? ik had ook van mijn moeder geleerd dat ontdooit vlees terug in de vriezer leggen slecht is. Maar ik ben eigenwijs en ik kon geen argumenten bedenken waarom het eigenlijk slecht was, dus ik stop het gewoon terug in de vriezer. Zegt mijn broertje: 'Dat moet je niet doen, dat is slecht!'. Sja, toen hadden we een discussie...

Einde van het liedje was dat ik dan toch maar mijn moeder vertrouwde, me bij mijn broertjes (ongefundeerde) mening neerlegde en het vlees maar in de koelkast heb gelegd .

Maar ik kan nog steeds geen argumenten bedenken waarom het slecht zou zijn. Bacterieen worden wel geactiveerd nadat ze ontdooit zijn, maar als ze weer terug bevroren worden, dan worden ze net zo goed weer inactief. Dus daar kan het niet aan liggen.

Ik kan me wel iets voorstellen dat door het herhaaldelijk ontdooien en weer invriezen de cellen van het vlees steeds meer kapot gaan. Maar dat gebeurt tijdens het koken ook, dus dat is op zich niet slecht behalve misschien voor de smaak en de structuur van het vlees.

Dus, waar komt het vandaan dat het pertinent *slecht* zou zijn, dwz. ongezond (want dat is wat mijn moeder bedoelde toen ze het me leerde)?

dinsdag 25 maart 2003 @ 12:43:48 #12
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9359725
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:39 schreef Brennie het volgende:
Bij het opnieuw invriezen kristalliseer je de bacterien.Als je eten uit de vriezer haalt, kookt op 100 graden en weer terug doet in de vriezer kan het geen kwaad.Het eten wordt alleen minder lekker.
Haal je eten uit de vriezer.. laat je het even liggen, kook je het niet en stop je het terug in de vriezer dan kan het zijn dat je 15.000 bacterien invriest. Haal je het eruit.. dat neemt de vermeerdering van bacterien enorm toe.
Maar als je het niet invriest komt het toch met nog véél meer bacterieën in aanraking?
pi_9359736
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:39 schreef Fling het volgende:
Dus na ontdooien niet opnieuw invriezen. Maar weet je wat ik dan niet snap? Vlees wat ik voorverpakt in de supermarkt koop, komt uit de vriezer en staat te ontdooien in het koelvak (oké niet alles maar wel veel), waarna iemand het koopt en thuis weer invriest. Dat mag dan toch niet?
Boven een bepaalde graden vermeerderen bacterien.. maar heel langzaam.
Wat jij zegt.. mag dus inderdaad niet.
pi_9359744
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:39 schreef Brennie het volgende:
Ik geloof hier geen ruk van. In de supermarkt ligt het vlees ook wel dagen in de koelkast hoor. Je ziet het niet, maar je vlees zit al onder de bacterieen. En als je het opnieuw invriest dan vermenigvuldigen die bacterieen zich niet. Of heb ik dat laatste soms verkeerd?
pi_9359759
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:43 schreef Kwark het volgende:

[..]

Maar als je het niet invriest komt het toch met nog véél meer bacterieën in aanraking?

Klopt. Buiten de koelkast vermeerderen bacterien snel.
Als je het echter goed kookt, gaan de bacterien weer dood.
  dinsdag 25 maart 2003 @ 12:45:47 #16
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9359761
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:43 schreef RetepV het volgende:
Whaha, ik had gisteren toevallig deze discussie met mijn broertje .

etc.

Ik had dus gisteren ongeveer hetzelfde

De cellen gaan inderdaad kapot, maar daar wordt het vlees hooguit droger van, maar niet per definitie ongezonder.

Volgens mij is dit gewoon een volkswijsheid die nodig omver gegooid moet worden .

dinsdag 25 maart 2003 @ 12:46:53 #17
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9359772
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:45 schreef Brennie het volgende:

[..]

Dan is buiten de diepvries bewaren dus altijd slechter dan invriezen, hoe vaak je het tussendoor ook ontdooit.

Bakken doe je uiteindelijk toch wel.

pi_9359794
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:45 schreef Brennie het volgende:
Als je vlees kookt, maakt het niet uit of de structuur ervan kapot gaat, aangezien het toch niet smaakt. Als je het vleest bakt, braad of roostert zou het wel uitmaken .
pi_9359798
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:44 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik geloof hier geen ruk van. In de supermarkt ligt het vlees ook wel dagen in de koelkast hoor. Je ziet het niet, maar je vlees zit al onder de bacterieen. En als je het opnieuw invriest dan vermenigvuldigen die bacterieen zich niet. Of heb ik dat laatste soms verkeerd?

Lees mijn reactie's eens goed.
In de koelkast vermeerderen bacterien, maar langzaam.
In de vriezer vermenigvuldigen ze niet, maar worden ze gekristalliseerd.Zeg maar " stopgezet, maar wel aanwezig".
Wanneer je het product ontdooit.. vermeerderen bacterien.
Wat jij zegt.. heb ik al gezegd.
pi_9359850
Ik zal er toch wel mis zitten als ik de andere verhalen lees. Hoe het ook zit, in de winkel en de verwerking / vervoeren van het vlees voordat het op je bordje ligt gebeuren heeel wat dingen die je niet weet en liever niet wilt weten, ik kan het weten!
The barrel now being heavier, it started down once more. It landed right across me as I lay there on the floor. It broke three ribs and my left arm, and I can only say, "I hope you'll understand why I am not at work today."
pi_9359888
Ik heb mijn informatie overigens van een ervaren kok.
  dinsdag 25 maart 2003 @ 12:55:43 #22
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9359924
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:51 schreef oppie het volgende:
Ik zal er toch wel mis zitten als ik de andere verhalen lees. Hoe het ook zit, in de winkel en de verwerking / vervoeren van het vlees voordat het op je bordje ligt gebeuren heeel wat dingen die je niet weet en liever niet wilt weten, ik kan het weten!
Sja, ik heb ooit in de keuken van een chinees restaurant gewerkt, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen .

Het valt ook allemaal wel mee met die risico's, een paar bacteriën zullen heus niet zoveel uitrichten. Onbewust krijg je toch al hopen vuiligheid binnen.

Maar het gaat mij gewoon om de theorie. Ik kan gewoon niks verzinnen waarom het opnieuw invriezen en ontdooien slechter zou zijn dan het gewoon in de ijskast bewaren.

Enige uitzondering die ik ken is spinazie, daar schijnt echt iets chemisch mee te gebeuren als het afkoelt. Dat zal wel te maken hebben met ijzer dat erin zit ofzo.

pi_9363021
Vroeger bij een supermarkt gewerkt waarvan de vriezer kapot ging, later heeft de eigenaar alles opnieuw in gevriest.
pi_9369234
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:48 schreef Brennie het volgende:

[..]

Lees mijn reactie's eens goed.
In de koelkast vermeerderen bacterien, maar langzaam.
In de vriezer vermenigvuldigen ze niet, maar worden ze gekristalliseerd.Zeg maar " stopgezet, maar wel aanwezig".
Wanneer je het product ontdooit.. vermeerderen bacterien.
Wat jij zegt.. heb ik al gezegd.

en die kristallen veranderen de textuur van het produkt waardoor smaak en kwaliteit vernaggeld worden..... Die ijskristallen zijn puur water met opgeloste voedingsstoffen en dus een perfecte voedingsbodem voor bacterieën. Ik heb met microbiologie daar verschillende proeven mee gedaan, en je wil echt niet weten wat daar uitkwam.
It's in the air tonight
pi_9370712
en geldt dat alleen voor vlees of gewoon in sterkere mate voor vlees?
Want groenten zitten minder bacterien in dus is er minder om te vermenigvuldigen!

(en erg veel kwaad kan het niet want anders was ik er echt niet meer geweest intussen denk ik!)

als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')