quote:In bovenstaande quote uit het instructieboekje gaat het mij vooral om de tweede zin. Want dat het lang duurt voordat de motor bij een stationair toerental warm is, wil ik best geloven. En dat je niet meteen vol gas weg moet rijden, geloof ik ook wel. Maar is stationair warmdraaien echt zo slecht voor de motor zoals hierboven beschreven?
Bij stationair draaien duurt het zeer lang tot de motor bedrijfswarm wordt. Tijdens het warmdraaien zijn echter slijtage en het ontstaan van schadelijke stoffen bijzonder hoog. Daarom direct na het starten wegrijden, hierbij hoge toerentallen voorkomen.
De auto in kwestie is een VW Vento 1.9 SDi (diesel)
quote:Stationair laten draaien is *juist* slecht voor een diesel. De motor blijft dan te lang koud draaien.
Op zondag 23 maart 2003 10:30 schreef Miss_User het volgende:
Het stationair draaien is niet slechter voor je motor dan het wegrijden, maar als je rijdt, wordt je motor sneller warm dan wanneer je stilstaat en is de 'schadelijke periode' dus korter. Vandaar.
Maarja was al gezegd
hoewel dat met een sdi wat moeilijker gaat
Zoals al gezegd: direkt wegrijden en totdat de motor warm is (en dat is die eigenlijk nog niet zogauw de watertemperatuur meter op 90 staat) niet teveel toeren draaien. 2500 toeren is meer dan voldoende.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |