questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:01 |
ik heb een speedboot met een vastgelopen motor, nu moet er dus een nieuwe motor in (en dan geen mercruiser oid maar een automotor). nu is er van hetzelfde merk motor dat er inzit een turbodiesel uitvoering (die te koop is aangeboden) en dat is voor mij handig omdat ik dan de motorsteunen niet hoef te veranderen... maar dan het volgende... kan een (turbo)dieselmotor wel gewoon op het water? dank u! | |
Wile_E_Coyote | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:06 |
Een dieselmotor is toch veel zwaarder? Houden je steunen dat? En je koeling lijkt me idd een probleem. Bovendien tril je volgens mij van het dek af als je een beetje gas geeft, om van het lawaai maar te zwijgen | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:10 |
quote:bedankt als eerste voor je reactie! ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (en waarschijnlijk kan er geen motorkap meer op omdat de oude motor al niet paste!!! ![]() ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter.... (zat een benzine motor in van 3.5 liter) zal ik veel inleveren op het gebied van snelheid en trekkracht (of dat juist weer niet....) en moet ik rekening houden met een andere aandrijfasdiameter? edit- toegevoegde vraag | |
Wile_E_Coyote | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:15 |
quote:De technische kant heb ik niet zoń idee van, maar ik weet wel dat een diesel flink zwaarder is en een 3 liter is geen kleintje. Je trekkracht is hoger (in de lage toerentallen) maar een diesel is niet echt gebouwd op topsnelheid, maar op duurzaamheid. lange tijd tegen laag verbruik een bepaalde snelheid houden. Inherent aan een diesel is het lawaai (zeker zonder motorkap) en de trilling. Een auto met een diezelmotor trilt meer en maakt meer lawaai. Ik vrees dat je steunen dat niet houden. | |
Threepio | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:17 |
quote:Uuh trekkracht kom je sowieso niet tekort (een 3L turbodiesel heeft meestal 350+ nm) en iets minder piekvermogen dat wel | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:21 |
quote:oei, ik schrik wel van wat je zegt.. het leek zo mooi allemaal... daarentegen... ik doe aan wakeboarden en daar moet je best wat trekkracht voor hebben... maar dan weer; wakeboarden is ook weer veel wisselen in snelheid (om de boarder weer op te pikken als ie is gepleurd) en volgas optrekken om een fijne start te maken... hij draait wel minder uren dan een automotor, maar veel zwaardere denk ik zo... en als de steunen moet aangepast worden op de kracht ben ik bang dat ik heel erg veel aan mn romp moet gaan verbouwen en denk dat dat de boot niet veel goed zou doen eigenlijk.... | |
Wile_E_Coyote | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:22 |
En vol gas optrekken met een diesel produceert veel rook en geloei, maar je snelheid blijft daar ver bij achter, vrees ik.. | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:25 |
dus eigenlijk voor: veel trekkracht niet aanpassen van gatverhouding in de steunen goedkopere brandstof nieuwe motor (geen km`s etc) u nog ideeen? tegen | |
firstwollie | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:27 |
wat voor bootje heb je dan ![]() | |
-chefke- | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:27 |
u zei een 3 liter turbo diesel. da gaat lukken die dingen blazen makelijk 150 pk alleen licht het vermogen bij een lager toerental rond de 2500 rpm en bij een auto motor op 3 a 4.5 duizend. let hierop aangezien jouw schroef bij een bepaald toeren tal het best werkt en dat is nog afgestemd op die auto motor. en let op een zwaardere accu ivm het starten en verder moet het lukken. mocht je msn hebben voeg me dan toe. kan ik je met nog meer raad en daad bij staan. [chefke heeft ervaring met diesel motoren] [Dit bericht is gewijzigd door -chefke- op 22-03-2003 21:28] | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:27 |
quote:het is wel een turbo, die trekken in auto`s toch veel sneller op altijd? en je hebt bij een start met wakeboarden en waterskieen een snelle acceleratie nodig en redelijk wat kracht om dat te presteren mijn bootje weegt zonder motor niet zo enorm veel... denk dat dat tegen de 200 kilo zou komen (met accu`s en benzine tanks ed) | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:29 |
quote:een zodiac! ![]() ![]() (en dan heel erg boottechnisch, er zit een V-drive in, google ff op plaatjes wil je er meer van weten) | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:31 |
quote:dus de schroef zou moeten aangepast worden... daar zijn zeer ingewikkelde formules voor volges mij maar daar zal ik best mee geholpen kunnen worden... ik zou je zeeeeer graag toevoegen op msn!!! alleen je mail?? dank je | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:33 |
![]() aan de bovenste as komt de aandrijfas aan de onderste de schroefas | |
RemcoDelft | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:33 |
Qua brandstofverbruik en -prijs is diesel natuurlijk ideaal! Maar het gewicht hoger. En ('t is hier al redelijk genoemd geloof ik) diesel is niet gemaakt om lange tijd vol gas te draaien; benzine-speedboten wel, maar diesel gaat dan (correct me if I'm wrong) zuipen, roken, en niet-lang-mee. Ik zou zeggen: zorg dat je zeker weet dat het goed gaat, voor je er aan begint! Succes. | |
-chefke- | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:33 |
quote:aan passen word waarschijnlijk een nieuwe kopen maar zo duur zijn die nie. en ik kan mijn opa om raad vragen die is hwt geweest op heel wat scheepjes. | |
ACT-F | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:33 |
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen. | |
-chefke- | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:34 |
quote:chefke44@hotmail.com [staat ook in profiel] | |
-chefke- | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:35 |
quote:dat probleem los je op door een schroef te pakken die gebruikt maakt van het dikke kopel van een diesel. kan tot een kleine ik schat bij dit blokje 260 nm oplopen. | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:36 |
quote:ik heb geen bak ![]() ![]() | |
firstwollie | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:36 |
quote:is die ook net zo mooi als een riva? ![]() | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:37 |
quote:dank je, maar daarom heb ik er ook een topic over geopend voor de info | |
1963_Chevrolet_Impala | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:38 |
ik ben eens in florida met een propellorboot door het moeras gegaan. Deze boot had een chevrolet 5.8liter v8 blok achterop hangen.. zonder gehoorbescherming was het geen harden als ie fullpower ging. succes.. | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:38 |
quote:nog niet, maar ik ga em heel erg opknappen qua uiterlijk.. veel chroom en een nieuwe verflaag spuiten ![]() | |
firstwollie | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:39 |
quote:zo'n ding moet je niet verven, maar lakken | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:40 |
quote:een andere schroef is idd nodig denk ik ja edit- sorry foutje! [Dit bericht is gewijzigd door questionmark op 22-03-2003 21:42] | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:41 |
quote:hmhm, it`s in the name... (boten verf je vaker) maar idd, een nieuwe [i]lak[/]laag spuiten | |
-chefke- | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:41 |
quote:chefke44@hotmail.com | |
_Arthur | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:42 |
quote:Dat is een beetje 'het grappige', een speedboot heeft eigenlijk nooit versnellingen ![]() | |
firstwollie | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:44 |
er heeft trouwens een keer een stuk in de waterkampioen gestaan geloof ik over iemand die een riva ging namaken, volgens mij zat daar ook een automotor in niet dat het je iets uitmaakt | |
MRGEKKIE | zaterdag 22 maart 2003 @ 21:57 |
Heb je ook aan de Turbo-lag gedacht, is die Turbo er al vroeg bij, of pas later bij hogere toerentallen? | |
questionmark | zaterdag 22 maart 2003 @ 22:00 |
quote:geen flauw idee eigenlijk | |
menmul | zaterdag 22 maart 2003 @ 22:40 |
Mhhh ik zat er zelf ook al over te denken om in mijn volgende speedboot een dieselmotor te leggen maar heb es wat grafieken nageken over toerental/vermogen/snelheid. En wat blijkt nou als je echt een speed boot wilt hebben moet de schroef gewoon veel toeren draaien anders kan hij gewoon niet een effectief genoege straal maken. een voorbeeldje ik heb nu een speedbootje van 4 meter met een 100 pk gekoppeld aan een jet drive, als hij 3300 toeren maakt gaat hij 30 km/h. Maakt hij 4000 toeren dan gaat hij 60 en maakt hij 5000 toeren dan gaat ie 75km/h hieruit maak ik op dat de schroef gewoon het hoge toerental nodig heeft om goed vooruit te komen. Daarom zou je waarschijnlijk of een heel speciale (dure) schroef moeten kopen en dan nog waarschijndelijk niet zo hard gaan of er een versnelling van bijvoorbeeld 1 op 1.5 tussen te zetten. | |
_VoiD_ | zaterdag 22 maart 2003 @ 22:59 |
Even iets anders: die echte Riva's kwamen toch met een V8 of iets dergelijks? Das pas gaaf Maare, diesel lijkt me best kunnen in een bootje hoor. Zeker als het een 3 litertje is. | |
Jongen1977 | zondag 23 maart 2003 @ 10:53 |
quote:Euhm, heb je eigenlijk al opgezocht hoe zwaar die diesel is? Ik denk dat je je er snel in zou kunnen vergissen. Ik heb eens gekeken naar wat "simpele" buitenboordmotoren (ik weet het, het is niet een geheel eerlijke vergelijking, maar het geeft wel het gewichtsverschil aan). Ik zag namelijk een 3,3l benzinemotor (225PK) die zo'n 270 kilo weegt. Ik heb ook een 3,4l dieselmotor gevonden (Yanmar) en die weegt meer dan 100 kilo meer en dat is zonder de z-drive. Het is trouwens ook een 4-cylinder, dus dat scheelt ook nog eens in gewicht. | |
Eul | zondag 23 maart 2003 @ 12:34 |
quote:Wat boeit het? Het duurt met een diesel idd iets langer voordat hij optoert als een benzine, maar als hij eenmaal toeren maakt draait die turbo voluit hoor! Wat ik wel even zal uitzoeken is waar die turbo gemonteerd is, hij heeft denk ik wel wat lucht koeling nodig want die dingen worden godsgruwlijk heet (bij lang volgas misschien wel roodgloeiend, geen geintje!). Maar als je deze in een goede luchtstroom zet is dit geen probleem. Voor de turbo is het denk ik helemaal geen probleem hoor, die zijn er op gemaakt, maar meer brand gevaar quote:Ja, maar dit is 1 schroef, er zijn duizenden verschillende met allemaal verschillende karakteristieken ![]() Duidelijk was die gene ontworpen voor een hoog toerental, er zijn ook schroeven die gewoon meer verplaatsen. Denk aan verschillen als grootte, vorm van de schroefbladen, hoeken van plaatsing (van bladen en schroef zelf) en drie of 4 blads schroeven (en ik ben niet eens een kenner). Als je een schroef neemt die ontworpen is om bij lage toeren veel verplaatsing te veroorzaken en waar snelheid makkelijk met een klein toerenverschil geregeld kan worden dan is een diesel echt geen probleem. E Voor de rest Een diesel hoeft niet perse (veel)zwaarder te wegen als een benzine, dat ligt er gewoon aan wat voor motor je hebt/had, zoek het gewoon eens op. Trillen doet een diesel voornamelijk meer als hij koud is, als hij warm is valt dit wel mee hoor. Als je een schroef neemt neem er dan 1 die ideaal werkt in het ideale werkgebied van de motor, niet het allerhoogste toerental mogelijk dus maar laten we zeggen 4000 á 4500 rpm ipv het maximum van 5500 rpm van do motor (even gemiddelde waarden voor een diesel genomen). PS. Laat de motor na afloop nog een minuut stationair draaien voordat je hem uit zet om de turbo te koelen | |
Eul | zondag 23 maart 2003 @ 12:36 |
Als je nog vragen hebt over diesels... a_vd_boom@hotmail.com Ik weet er redelijk wat van en kan (bijna) alles opzoeken ![]() Edit: Sjit, ik wou wat editen bij me vorige post maar ik qoutte | |
questionmark | zondag 23 maart 2003 @ 13:44 |
quote: quote: | |
questionmark | zondag 23 maart 2003 @ 13:46 |
ow, nog ff extra info... het is een tdci van 3 liter die 180 pk levert (ik kon helaas geen mooi tabeletje vinden, dit heb ik maar wat overal vandaag getakeld) | |
_Sisoft_ | zondag 23 maart 2003 @ 13:57 |
Heb je ook foto's van je boot/motor? | |
questionmark | zondag 23 maart 2003 @ 14:01 |
quote:nope... boot lijkt op model van een riva, oude motor is een v6 uit een A310 alpine, mogelijk nieuwe motor is een tdci v6 uit een Vel satis | |
_Sisoft_ | zondag 23 maart 2003 @ 14:09 |
Zoiets? (gevonden op marktplaats) | |
questionmark | zondag 23 maart 2003 @ 14:12 |
quote:jep, een tikje kleiner... wel zelfde stijl alleen niet van hout... (wil je wel ontopic blijven? het ging puur om de motor) | |
Weurst | zondag 23 maart 2003 @ 14:49 |
quote:De motoren uit de Vel Satis zijn samen met Nissan ontworpen en komen deels daar vandaan. De nieuwe 3.5 liter benzine is bijv. een nissan kloon (dat zal voor die alpine nog wel niet gelden), misschien dan de 3.0 liter dci ook een nissan kloon is en dat je via die weg meer info kunt vinden? [Dit bericht is gewijzigd door Weurst op 23-03-2003 14:54] | |
questionmark | zondag 23 maart 2003 @ 14:52 |
quote:ik had de naam nissan al een paar keer horen vallen ja... maar de dieselmotor die ik afweeg aan te schaffen is een 3 liter, toch bedankt, en ik zoek nog wel wat op de nissan... | |
Weurst | zondag 23 maart 2003 @ 14:55 |
quote:ik had me vergist ja, ik dacht dat je nieuwe 3,5 liter werd, heb mijn post al aangepast ![]() Over die 3 liter staat nergens letterlijk genoemd dat het een Nissan is maar wel wat verwijzingen. Mogelijk is het gewoon een Renaultje. | |
questionmark | zondag 23 maart 2003 @ 15:00 |
ik was al op tschechiese (ofzo iets) en franse sites geweest en met mijn gebrekkig tschecisch ( ![]() | |
FluxC5 | zondag 23 maart 2003 @ 15:17 |
dieselmoter | |
Weurst | zondag 23 maart 2003 @ 16:59 |
quote:www.vandale.nl ![]() ga alsjeblieft als je iets denk te kunnen verbeteren ff na of je zelf wel goed denkt ![]() | |
questionmark | maandag 24 maart 2003 @ 19:43 |
vanmiddag de monteur gebeld en hij ziet et wel zitten eigenlijk ![]() edit- spelfoutje [Dit bericht is gewijzigd door questionmark op 24-03-2003 19:55] | |
questionmark | maandag 24 maart 2003 @ 19:57 |
hmm ![]() ![]() helaas... iig heel erg bedankt voor jullie tips! |