FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / dieselmotor in een (benzine)speedboot
questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:01
ik heb een speedboot met een vastgelopen motor, nu moet er dus een nieuwe motor in (en dan geen mercruiser oid maar een automotor). nu is er van hetzelfde merk motor dat er inzit een turbodiesel uitvoering (die te koop is aangeboden) en dat is voor mij handig omdat ik dan de motorsteunen niet hoef te veranderen...

maar dan het volgende... kan een (turbo)dieselmotor wel gewoon op het water?
ik weet dat de extreme powerboats diesels gebruiken, maar hoe zit dat met de `gewone` kleine speedboot... en dan stel ik vooral vragen naar de mensen in pta die wat meer ervaring hebben met motoren....
er kan geen radiator op (waterkoeling van water buitenaf, dus in overvloed en koud genoeg) maar zijn er nog meer dingen... dan denk ik aan isolatie, omvang en wat al niet meer... (ik ben geen expert op motorgebied, maar begrijp (waarschijnlijk) wel waar je het over hebt...

dank u!

Wile_E_Coyotezaterdag 22 maart 2003 @ 21:06
Een dieselmotor is toch veel zwaarder? Houden je steunen dat? En je koeling lijkt me idd een probleem. Bovendien tril je volgens mij van het dek af als je een beetje gas geeft, om van het lawaai maar te zwijgen
questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:10
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:06 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Een dieselmotor is toch veel zwaarder? Houden je steunen dat? En je koeling lijkt me idd een probleem. Bovendien tril je volgens mij van het dek af als je een beetje gas geeft, om van het lawaai maar te zwijgen
bedankt als eerste voor je reactie!
ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (en waarschijnlijk kan er geen motorkap meer op omdat de oude motor al niet paste!!! en zijn de trillingen echt zo veel meer denk je? (de steunen hebben rubberen trildempers... zou dat afdoende zijn om niet `gemilkshaked` te worden?)

ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter.... (zat een benzine motor in van 3.5 liter) zal ik veel inleveren op het gebied van snelheid en trekkracht (of dat juist weer niet....) en moet ik rekening houden met een andere aandrijfasdiameter?

edit- toegevoegde vraag

Wile_E_Coyotezaterdag 22 maart 2003 @ 21:15
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:10 schreef questionmark het volgende:

[..]

bedankt als eerste voor je reactie!
ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (en waarschijnlijk kan er geen motorkap meer op omdat de oude motor al niet paste!!! en zijn de trillingen echt zo veel meer denk je? (de steunen hebben rubberen trildempers... zou dat afdoende zijn om niet `gemilkshaked` te worden?)

ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter.... (zat een benzine motor in van 3.5 liter) zal ik veel inleveren op het gebied van snelheid en trekkracht (of dat juist weer niet....) en moet ik rekening houden met een andere aandrijfasdiameter?

edit- toegevoegde vraag


De technische kant heb ik niet zoń idee van, maar ik weet wel dat een diesel flink zwaarder is en een 3 liter is geen kleintje. Je trekkracht is hoger (in de lage toerentallen) maar een diesel is niet echt gebouwd op topsnelheid, maar op duurzaamheid. lange tijd tegen laag verbruik een bepaalde snelheid houden.

Inherent aan een diesel is het lawaai (zeker zonder motorkap) en de trilling. Een auto met een diezelmotor trilt meer en maakt meer lawaai. Ik vrees dat je steunen dat niet houden.

Threepiozaterdag 22 maart 2003 @ 21:17
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:10 schreef questionmark het volgende:

[..]

bedankt als eerste voor je reactie!
ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (en waarschijnlijk kan er geen motorkap meer op omdat de oude motor al niet paste!!! en zijn de trillingen echt zo veel meer denk je? (de steunen hebben rubberen trildempers... zou dat afdoende zijn om niet `gemilkshaked` te worden?)

ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter.... (zat een benzine motor in van 3.5 liter) zal ik veel inleveren op het gebied van snelheid en trekkracht (of dat juist weer niet....) en moet ik rekening houden met een andere aandrijfasdiameter?

edit- toegevoegde vraag


Uuh trekkracht kom je sowieso niet tekort (een 3L turbodiesel heeft meestal 350+ nm) en iets minder piekvermogen dat wel
questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:21
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:15 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
De technische kant heb ik niet zoń idee van, maar ik weet wel dat een diesel flink zwaarder is en een 3 liter is geen kleintje. Je trekkracht is hoger (in de lage toerentallen) maar een diesel is niet echt gebouwd op topsnelheid, maar op duurzaamheid. lange tijd tegen laag verbruik een bepaalde snelheid houden.

Inherent aan een diesel is het lawaai (zeker zonder motorkap) en de trilling. Een auto met een diezelmotor trilt meer en maakt meer lawaai. Ik vrees dat je steunen dat niet houden.


oei, ik schrik wel van wat je zegt.. het leek zo mooi allemaal... daarentegen... ik doe aan wakeboarden en daar moet je best wat trekkracht voor hebben... maar dan weer; wakeboarden is ook weer veel wisselen in snelheid (om de boarder weer op te pikken als ie is gepleurd) en volgas optrekken om een fijne start te maken... hij draait wel minder uren dan een automotor, maar veel zwaardere denk ik zo...

en als de steunen moet aangepast worden op de kracht ben ik bang dat ik heel erg veel aan mn romp moet gaan verbouwen en denk dat dat de boot niet veel goed zou doen eigenlijk....

Wile_E_Coyotezaterdag 22 maart 2003 @ 21:22
En vol gas optrekken met een diesel produceert veel rook en geloei, maar je snelheid blijft daar ver bij achter, vrees ik..
questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:25
dus eigenlijk voor:
veel trekkracht
niet aanpassen van gatverhouding in de steunen
goedkopere brandstof
nieuwe motor (geen km`s etc)
u nog ideeen?

tegen
mogelijk aanpassen steunen vanwege hoge trekkracht
veel herrie
redelijk dure motor (4x duurder dan een benzine motor, daarentegen wel met veel km`s)
lagere snelheid
u nog ideeen?

firstwolliezaterdag 22 maart 2003 @ 21:27
wat voor bootje heb je dan
-chefke-zaterdag 22 maart 2003 @ 21:27
u zei een 3 liter turbo diesel. da gaat lukken die dingen blazen makelijk 150 pk alleen licht het vermogen bij een lager toerental rond de 2500 rpm en bij een auto motor op 3 a 4.5 duizend. let hierop aangezien jouw schroef bij een bepaald toeren tal het best werkt en dat is nog afgestemd op die auto motor. en let op een zwaardere accu ivm het starten en verder moet het lukken.

mocht je msn hebben voeg me dan toe. kan ik je met nog meer raad en daad bij staan. [chefke heeft ervaring met diesel motoren]

[Dit bericht is gewijzigd door -chefke- op 22-03-2003 21:28]

questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:27
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:22 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
En vol gas optrekken met een diesel produceert veel rook en geloei, maar je snelheid blijft daar ver bij achter, vrees ik..
het is wel een turbo, die trekken in auto`s toch veel sneller op altijd?
en je hebt bij een start met wakeboarden en waterskieen een snelle acceleratie nodig en redelijk wat kracht om dat te presteren

mijn bootje weegt zonder motor niet zo enorm veel... denk dat dat tegen de 200 kilo zou komen (met accu`s en benzine tanks ed)

questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:29
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:27 schreef firstwollie het volgende:
wat voor bootje heb je dan
een zodiac! nee... ik heb een polyester bootje die erg veel lijkt op model van een riva...

(en dan heel erg boottechnisch, er zit een V-drive in, google ff op plaatjes wil je er meer van weten)

questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:31
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:27 schreef -chefke- het volgende:
u zei een 3 liter turbo diesel. da gaat lukken die dingen blazen makelijk 150 pk alleen licht het vermogen bij een lager toerental rond de 2500 rpm en bij een auto motor op 3 a 4.5 duizend. let hierop aangezien jouw schroef bij een bepaald toeren tal het best werkt en dat is nog afgestemd op die auto motor. en let op een zwaardere accu ivm het starten en verder moet het lukken.

mocht je msn hebben voeg me dan toe. kan ik je met nog meer raad en daad bij staan. [chefke heeft ervaring met diesel motoren]


dus de schroef zou moeten aangepast worden... daar zijn zeer ingewikkelde formules voor volges mij maar daar zal ik best mee geholpen kunnen worden...

ik zou je zeeeeer graag toevoegen op msn!!! alleen je mail??
ik kan dan niet telang vandaag praten, maar een andere keer vast wel

dank je

questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:33

aan de bovenste as komt de aandrijfas aan de onderste de schroefas

RemcoDelftzaterdag 22 maart 2003 @ 21:33
Qua brandstofverbruik en -prijs is diesel natuurlijk ideaal!
Maar het gewicht hoger.
En ('t is hier al redelijk genoemd geloof ik) diesel is niet gemaakt om lange tijd vol gas te draaien; benzine-speedboten wel, maar diesel gaat dan (correct me if I'm wrong) zuipen, roken, en niet-lang-mee.
Ik zou zeggen: zorg dat je zeker weet dat het goed gaat, voor je er aan begint!
Succes.
-chefke-zaterdag 22 maart 2003 @ 21:33
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:31 schreef questionmark het volgende:

[..]

dus de schroef zou moeten aangepast worden... daar zijn zeer ingewikkelde formules voor volges mij maar daar zal ik best mee geholpen kunnen worden...

ik zou je zeeeeer graag toevoegen op msn!!! alleen je mail??
ik kan dan niet telang vandaag praten, maar een andere keer vast wel

dank je


aan passen word waarschijnlijk een nieuwe kopen maar zo duur zijn die nie. en ik kan mijn opa om raad vragen die is hwt geweest op heel wat scheepjes.
ACT-Fzaterdag 22 maart 2003 @ 21:33
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen.
-chefke-zaterdag 22 maart 2003 @ 21:34
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef -chefke- het volgende:

[..]

aan passen word waarschijnlijk een nieuwe kopen maar zo duur zijn die nie. en ik kan mijn opa om raad vragen die is hwt geweest op heel wat scheepjes.


chefke44@hotmail.com [staat ook in profiel]
-chefke-zaterdag 22 maart 2003 @ 21:35
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef ACT-F het volgende:
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen.
dat probleem los je op door een schroef te pakken die gebruikt maakt van het dikke kopel van een diesel. kan tot een kleine ik schat bij dit blokje 260 nm oplopen.
questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:36
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef ACT-F het volgende:
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen.
ik heb geen bak probleem opgelost (een hele kleine, vooruit en achteruit)
firstwolliezaterdag 22 maart 2003 @ 21:36
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:29 schreef questionmark het volgende:

[..]

een zodiac! nee... ik heb een polyester bootje die erg veel lijkt op model van een riva...

(en dan heel erg boottechnisch, er zit een V-drive in, google ff op plaatjes wil je er meer van weten)


is die ook net zo mooi als een riva?
questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:37
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Qua brandstofverbruik en -prijs is diesel natuurlijk ideaal!
Maar het gewicht hoger.
En ('t is hier al redelijk genoemd geloof ik) diesel is niet gemaakt om lange tijd vol gas te draaien; benzine-speedboten wel, maar diesel gaat dan (correct me if I'm wrong) zuipen, roken, en niet-lang-mee.
Ik zou zeggen: zorg dat je zeker weet dat het goed gaat, voor je er aan begint!
Succes.
dank je, maar daarom heb ik er ook een topic over geopend voor de info
1963_Chevrolet_Impalazaterdag 22 maart 2003 @ 21:38
ik ben eens in florida met een propellorboot door het moeras gegaan.
Deze boot had een chevrolet 5.8liter v8 blok achterop hangen..

zonder gehoorbescherming was het geen harden als ie fullpower ging.
voordeel met een blok uit een amerikaan: standaard automatische versnelling

succes..

questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:38
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:36 schreef firstwollie het volgende:

[..]

is die ook net zo mooi als een riva?


nog niet, maar ik ga em heel erg opknappen qua uiterlijk.. veel chroom en een nieuwe verflaag spuiten
firstwolliezaterdag 22 maart 2003 @ 21:39
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:38 schreef questionmark het volgende:

[..]

nog niet, maar ik ga em heel erg opknappen qua uiterlijk.. veel chroom en een nieuwe verflaag spuiten


zo'n ding moet je niet verven, maar lakken
questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:40
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:35 schreef -chefke- het volgende:
dat probleem los je op door een schroef te pakken die gebruikt maakt van het dikke kopel van een diesel. kan tot een kleine ik schat bij dit blokje 260 nm oplopen.
een andere schroef is idd nodig denk ik ja

edit- sorry foutje!

[Dit bericht is gewijzigd door questionmark op 22-03-2003 21:42]

questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 21:41
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:39 schreef firstwollie het volgende:
zo'n ding moet je niet verven, maar lakken
hmhm, it`s in the name... (boten verf je vaker) maar idd, een nieuwe [i]lak[/]laag spuiten
-chefke-zaterdag 22 maart 2003 @ 21:41
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:40 schreef questionmark het volgende:

[..]

een andere schroef is idd nodig denk ik ja

(ps, ik wil je msn graag nog hebben hoor! )


chefke44@hotmail.com
_Arthurzaterdag 22 maart 2003 @ 21:42
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef ACT-F het volgende:
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen.
Dat is een beetje 'het grappige', een speedboot heeft eigenlijk nooit versnellingen Gewoon gas geven en that's it.
firstwolliezaterdag 22 maart 2003 @ 21:44
er heeft trouwens een keer een stuk in de waterkampioen gestaan geloof ik over iemand die een riva ging namaken, volgens mij zat daar ook een automotor in

niet dat het je iets uitmaakt

MRGEKKIEzaterdag 22 maart 2003 @ 21:57
Heb je ook aan de Turbo-lag gedacht,
is die Turbo er al vroeg bij, of pas later bij hogere toerentallen?
questionmarkzaterdag 22 maart 2003 @ 22:00
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:57 schreef MRGEKKIE het volgende:
Heb je ook aan de Turbo-lag gedacht,
is die Turbo er al vroeg bij, of pas later bij hogere toerentallen?
geen flauw idee eigenlijk
menmulzaterdag 22 maart 2003 @ 22:40
Mhhh ik zat er zelf ook al over te denken om in mijn volgende speedboot een dieselmotor te leggen maar heb es wat grafieken nageken over toerental/vermogen/snelheid. En wat blijkt nou als je echt een speed boot wilt hebben moet de schroef gewoon veel toeren draaien anders kan hij gewoon niet een effectief genoege straal maken.

een voorbeeldje ik heb nu een speedbootje van 4 meter met een 100 pk gekoppeld aan een jet drive, als hij 3300 toeren maakt gaat hij 30 km/h. Maakt hij 4000 toeren dan gaat hij 60 en maakt hij 5000 toeren dan gaat ie 75km/h hieruit maak ik op dat de schroef gewoon het hoge toerental nodig heeft om goed vooruit te komen. Daarom zou je waarschijnlijk of een heel speciale (dure) schroef moeten kopen en dan nog waarschijndelijk niet zo hard gaan of er een versnelling van bijvoorbeeld 1 op 1.5 tussen te zetten.

_VoiD_zaterdag 22 maart 2003 @ 22:59
Even iets anders: die echte Riva's kwamen toch met een V8 of iets dergelijks?

Das pas gaaf

Maare, diesel lijkt me best kunnen in een bootje hoor. Zeker als het een 3 litertje is.

Jongen1977zondag 23 maart 2003 @ 10:53
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:10 schreef questionmark het volgende:

[..]

ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (

ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter....


Euhm, heb je eigenlijk al opgezocht hoe zwaar die diesel is? Ik denk dat je je er snel in zou kunnen vergissen. Ik heb eens gekeken naar wat "simpele" buitenboordmotoren (ik weet het, het is niet een geheel eerlijke vergelijking, maar het geeft wel het gewichtsverschil aan). Ik zag namelijk een 3,3l benzinemotor (225PK) die zo'n 270 kilo weegt.
Ik heb ook een 3,4l dieselmotor gevonden (Yanmar) en die weegt meer dan 100 kilo meer en dat is zonder de z-drive. Het is trouwens ook een 4-cylinder, dus dat scheelt ook nog eens in gewicht.
Eulzondag 23 maart 2003 @ 12:34
quote:
Heb je ook aan de Turbo-lag gedacht,
is die Turbo er al vroeg bij, of pas later bij hogere toerentallen?
Wat boeit het? Het duurt met een diesel idd iets langer voordat hij optoert als een benzine, maar als hij eenmaal toeren maakt draait die turbo voluit hoor!

Wat ik wel even zal uitzoeken is waar die turbo gemonteerd is, hij heeft denk ik wel wat lucht koeling nodig want die dingen worden godsgruwlijk heet (bij lang volgas misschien wel roodgloeiend, geen geintje!). Maar als je deze in een goede luchtstroom zet is dit geen probleem. Voor de turbo is het denk ik helemaal geen probleem hoor, die zijn er op gemaakt, maar meer brand gevaar . Er mag iig geen plas water op vallen, dan krijg je denk ik wel problemen door plotselinge afkoeling :/

quote:
een voorbeeldje ik heb nu een speedbootje van 4 meter met een 100 pk gekoppeld aan een jet drive, als hij 3300 toeren maakt gaat hij 30 km/h. Maakt hij 4000 toeren dan gaat hij 60 en maakt hij 5000 toeren dan gaat ie 75km/h hieruit maak ik op dat de schroef gewoon het hoge toerental nodig heeft om goed vooruit te komen. Daarom zou je waarschijnlijk of een heel speciale (dure) schroef moeten kopen en dan nog waarschijndelijk niet zo hard gaan of er een versnelling van bijvoorbeeld 1 op 1.5 tussen te zetten.
Ja, maar dit is 1 schroef, er zijn duizenden verschillende met allemaal verschillende karakteristieken
Duidelijk was die gene ontworpen voor een hoog toerental, er zijn ook schroeven die gewoon meer verplaatsen. Denk aan verschillen als grootte, vorm van de schroefbladen, hoeken van plaatsing (van bladen en schroef zelf) en drie of 4 blads schroeven (en ik ben niet eens een kenner).
Als je een schroef neemt die ontworpen is om bij lage toeren veel verplaatsing te veroorzaken en waar snelheid makkelijk met een klein toerenverschil geregeld kan worden dan is een diesel echt geen probleem. E

Voor de rest

Een diesel hoeft niet perse (veel)zwaarder te wegen als een benzine, dat ligt er gewoon aan wat voor motor je hebt/had, zoek het gewoon eens op.

Trillen doet een diesel voornamelijk meer als hij koud is, als hij warm is valt dit wel mee hoor.
Veel herrie makkt het wel jah.

Als je een schroef neemt neem er dan 1 die ideaal werkt in het ideale werkgebied van de motor, niet het allerhoogste toerental mogelijk dus maar laten we zeggen 4000 á 4500 rpm ipv het maximum van 5500 rpm van do motor (even gemiddelde waarden voor een diesel genomen).
Als je de motor op dit toerental laat werken als volgas langdurig dan denk ik dat je een onverwoestbare motor hebt in vergelijking met een benzine motor!

PS. Laat de motor na afloop nog een minuut stationair draaien voordat je hem uit zet om de turbo te koelen

Eulzondag 23 maart 2003 @ 12:36
Als je nog vragen hebt over diesels... a_vd_boom@hotmail.com
Ik weet er redelijk wat van en kan (bijna) alles opzoeken

Edit: Sjit, ik wou wat editen bij me vorige post maar ik qoutte
Nu deze maar geëdit...

questionmarkzondag 23 maart 2003 @ 13:44
quote:
Op zondag 23 maart 2003 12:34 schreef Eul het volgende:
Wat boeit het? Het duurt met een diesel idd iets langer voordat hij optoert als een benzine, maar als hij eenmaal toeren maakt draait die turbo voluit hoor!

denk idd dat dat niet enorm veel zal uitmaken, ik jaag em heus wel op toeren hoor, maar de turbo tijdens stevig optrekken is wel wenselijk

Wat ik wel even zal uitzoeken is waar die turbo gemonteerd is, hij heeft denk ik wel wat lucht koeling nodig want die dingen worden godsgruwlijk heet (bij lang volgas misschien wel roodgloeiend, geen geintje!). Maar als je deze in een goede luchtstroom zet is dit geen probleem. Voor de turbo is het denk ik helemaal geen probleem hoor, die zijn er op gemaakt, maar meer brand gevaar . Er mag iig geen plas water op vallen, dan krijg je denk ik wel problemen door plotselinge afkoeling :/
hij komt waarschijnlijk in een open ( ) motorruimte te staan dus koeling is geen probleem, en mocht er nog een klep komen dan komt daar een heeeele grote luchtinlaat (a la racewagen) op

Ja, maar dit is 1 schroef, er zijn duizenden verschillende met allemaal verschillende karakteristieken
Duidelijk was die gene ontworpen voor een hoog toerental, er zijn ook schroeven die gewoon meer verplaatsen. Denk aan verschillen als grootte, vorm van de schroefbladen, hoeken van plaatsing (van bladen en schroef zelf) en drie of 4 blads schroeven (en ik ben niet eens een kenner).
Als je een schroef neemt die ontworpen is om bij lage toeren veel verplaatsing te veroorzaken en waar snelheid makkelijk met een klein toerenverschil geregeld kan worden dan is een diesel echt geen probleem.

Voor de rest

Een diesel hoeft niet perse (veel)zwaarder te wegen dan een benzine, dat ligt er gewoon aan wat voor motor je hebt/had, zoek het gewoon eens op.
omdat het een heeele nieuwe motor is kan ik weinig gegevens vinden helaas... ook geen gewicht.. maar ik denk dat hij niet erg veel meer zou wegen dan de oude benzine motor
Trillen doet een diesel voornamelijk meer als hij koud is, als hij warm is valt dit wel mee hoor.
Veel herrie maakt het wel jah. ach, een beetje loeinde motor is ook wel stoer he

Als je een schroef neemt neem er dan 1 die ideaal werkt in het ideale werkgebied van de motor, niet het allerhoogste toerental mogelijk dus maar laten we zeggen 4000 á 4500 rpm ipv het maximum van 5500 rpm van de motor (even gemiddelde waarden voor een diesel genomen).
Als je de motor op dit toerental laat werken als volgas langdurig dan denk ik dat je een onverwoestbare motor hebt in vergelijking met een benzine motor! dat is voor mij ook een groot voordeel, de onverwoestbaarheid van een diesel... en trouwens, het is een tdci dus qua toerental zal ie ook wel hoog liggen

PS. Laat de motor na afloop nog een minuut stationair draaien voordat je hem uit zet om de turbo te koelen zal ik doen


quote:
Als je nog vragen hebt over diesels... a_vd_boom@hotmail.com
Ik weet er redelijk wat van en kan (bijna) alles opzoeken
ik heb je even toegevoegd bij msn.. heb je dat? anders mail ik je wel als ik vragen heb, iig enorm bedankt!!!
questionmarkzondag 23 maart 2003 @ 13:46
ow, nog ff extra info... het is een tdci van 3 liter die 180 pk levert

(ik kon helaas geen mooi tabeletje vinden, dit heb ik maar wat overal vandaag getakeld)

_Sisoft_zondag 23 maart 2003 @ 13:57
Heb je ook foto's van je boot/motor?
questionmarkzondag 23 maart 2003 @ 14:01
quote:
Op zondag 23 maart 2003 13:57 schreef _Sisoft_ het volgende:
Heb je ook foto's van je boot/motor?
nope... boot lijkt op model van een riva, oude motor is een v6 uit een A310 alpine, mogelijk nieuwe motor is een tdci v6 uit een Vel satis
_Sisoft_zondag 23 maart 2003 @ 14:09
Zoiets? (gevonden op marktplaats)
questionmarkzondag 23 maart 2003 @ 14:12
quote:
Op zondag 23 maart 2003 14:09 schreef _Sisoft_ het volgende:
Zoiets? (gevonden op marktplaats)
jep, een tikje kleiner... wel zelfde stijl alleen niet van hout...
(wil je wel ontopic blijven? het ging puur om de motor)
Weurstzondag 23 maart 2003 @ 14:49
quote:
Op zondag 23 maart 2003 14:01 schreef questionmark het volgende:

[..]

nope... boot lijkt op model van een riva, oude motor is een v6 uit een A310 alpine, mogelijk nieuwe motor is een tdci v6 uit een Vel satis


De motoren uit de Vel Satis zijn samen met Nissan ontworpen en komen deels daar vandaan. De nieuwe 3.5 liter benzine is bijv. een nissan kloon (dat zal voor die alpine nog wel niet gelden), misschien dan de 3.0 liter dci ook een nissan kloon is en dat je via die weg meer info kunt vinden?

[Dit bericht is gewijzigd door Weurst op 23-03-2003 14:54]

questionmarkzondag 23 maart 2003 @ 14:52
quote:
Op zondag 23 maart 2003 14:49 schreef Weurst het volgende:
Als het de 3.5 l dci uit de Vel Satis is is het oorspronkelijk een Nissan motor, misschien dan je via dat kanaal wat meer over kan vinden. Wat Renault er allemaal aan aangepast heeft weet ik niet.
ik had de naam nissan al een paar keer horen vallen ja... maar de dieselmotor die ik afweeg aan te schaffen is een 3 liter, toch bedankt, en ik zoek nog wel wat op de nissan...
Weurstzondag 23 maart 2003 @ 14:55
quote:
Op zondag 23 maart 2003 14:52 schreef questionmark het volgende:
ik had de naam nissan al een paar keer horen vallen ja... maar de dieselmotor die ik afweeg aan te schaffen is een 3 liter, toch bedankt, en ik zoek nog wel wat op de nissan...
ik had me vergist ja, ik dacht dat je nieuwe 3,5 liter werd, heb mijn post al aangepast
Over die 3 liter staat nergens letterlijk genoemd dat het een Nissan is maar wel wat verwijzingen. Mogelijk is het gewoon een Renaultje.
questionmarkzondag 23 maart 2003 @ 15:00
ik was al op tschechiese (ofzo iets) en franse sites geweest en met mijn gebrekkig tschecisch ( ) kon ik opmaken dat er wel een verbinding was met nissan maar dat renault wel veel zelf had gedaan...
FluxC5zondag 23 maart 2003 @ 15:17
dieselmoter
Weurstzondag 23 maart 2003 @ 16:59
quote:
Op zondag 23 maart 2003 15:17 schreef FluxC5 het volgende:
dieselmoter
www.vandale.nl
ga alsjeblieft als je iets denk te kunnen verbeteren ff na of je zelf wel goed denkt
questionmarkmaandag 24 maart 2003 @ 19:43
vanmiddag de monteur gebeld en hij ziet et wel zitten eigenlijk en nu ga ik maar es bellen naar de eigenaar van de motor

edit- spelfoutje

[Dit bericht is gewijzigd door questionmark op 24-03-2003 19:55]

questionmarkmaandag 24 maart 2003 @ 19:57
hmm kolerezooi, net met me vader gesproken... hij wil et niet doen sjitzooi... jammer beste mensen, maar de zin zit er niet in bij hem, en hij moet het wel allemaal betalen en de motor ophalen enzo...

helaas... iig heel erg bedankt voor jullie tips!