quote:een andere schroef is idd nodig denk ik ja
Op zaterdag 22 maart 2003 21:35 schreef -chefke- het volgende:
dat probleem los je op door een schroef te pakken die gebruikt maakt van het dikke kopel van een diesel. kan tot een kleine ik schat bij dit blokje 260 nm oplopen.
edit- sorry foutje!
[Dit bericht is gewijzigd door questionmark op 22-03-2003 21:42]
quote:hmhm, it`s in the name... (boten verf je vaker) maar idd, een nieuwe [i]lak[/]laag spuiten
Op zaterdag 22 maart 2003 21:39 schreef firstwollie het volgende:
zo'n ding moet je niet verven, maar lakken
quote:chefke44@hotmail.com
Op zaterdag 22 maart 2003 21:40 schreef questionmark het volgende:[..]
een andere schroef is idd nodig denk ik ja
(ps, ik wil je msn graag nog hebben hoor!
)
quote:Dat is een beetje 'het grappige', een speedboot heeft eigenlijk nooit versnellingen
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef ACT-F het volgende:
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen.
niet dat het je iets uitmaakt
quote:geen flauw idee eigenlijk
Op zaterdag 22 maart 2003 21:57 schreef MRGEKKIE het volgende:
Heb je ook aan de Turbo-lag gedacht,
is die Turbo er al vroeg bij, of pas later bij hogere toerentallen?
een voorbeeldje ik heb nu een speedbootje van 4 meter met een 100 pk gekoppeld aan een jet drive, als hij 3300 toeren maakt gaat hij 30 km/h. Maakt hij 4000 toeren dan gaat hij 60 en maakt hij 5000 toeren dan gaat ie 75km/h hieruit maak ik op dat de schroef gewoon het hoge toerental nodig heeft om goed vooruit te komen. Daarom zou je waarschijnlijk of een heel speciale (dure) schroef moeten kopen en dan nog waarschijndelijk niet zo hard gaan of er een versnelling van bijvoorbeeld 1 op 1.5 tussen te zetten.
Das pas gaaf
Maare, diesel lijkt me best kunnen in een bootje hoor. Zeker als het een 3 litertje is.
quote:Euhm, heb je eigenlijk al opgezocht hoe zwaar die diesel is? Ik denk dat je je er snel in zou kunnen vergissen. Ik heb eens gekeken naar wat "simpele" buitenboordmotoren (ik weet het, het is niet een geheel eerlijke vergelijking, maar het geeft wel het gewichtsverschil aan). Ik zag namelijk een 3,3l benzinemotor (225PK) die zo'n 270 kilo weegt.
Op zaterdag 22 maart 2003 21:10 schreef questionmark het volgende:[..]
ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (
ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter....
quote:Wat boeit het? Het duurt met een diesel idd iets langer voordat hij optoert als een benzine, maar als hij eenmaal toeren maakt draait die turbo voluit hoor!
Heb je ook aan de Turbo-lag gedacht,
is die Turbo er al vroeg bij, of pas later bij hogere toerentallen?
Wat ik wel even zal uitzoeken is waar die turbo gemonteerd is, hij heeft denk ik wel wat lucht koeling nodig want die dingen worden godsgruwlijk heet (bij lang volgas misschien wel roodgloeiend, geen geintje!). Maar als je deze in een goede luchtstroom zet is dit geen probleem. Voor de turbo is het denk ik helemaal geen probleem hoor, die zijn er op gemaakt, maar meer brand gevaar . Er mag iig geen plas water op vallen, dan krijg je denk ik wel problemen door plotselinge afkoeling :/
quote:Ja, maar dit is 1 schroef, er zijn duizenden verschillende met allemaal verschillende karakteristieken
een voorbeeldje ik heb nu een speedbootje van 4 meter met een 100 pk gekoppeld aan een jet drive, als hij 3300 toeren maakt gaat hij 30 km/h. Maakt hij 4000 toeren dan gaat hij 60 en maakt hij 5000 toeren dan gaat ie 75km/h hieruit maak ik op dat de schroef gewoon het hoge toerental nodig heeft om goed vooruit te komen. Daarom zou je waarschijnlijk of een heel speciale (dure) schroef moeten kopen en dan nog waarschijndelijk niet zo hard gaan of er een versnelling van bijvoorbeeld 1 op 1.5 tussen te zetten.
Voor de rest
Een diesel hoeft niet perse (veel)zwaarder te wegen als een benzine, dat ligt er gewoon aan wat voor motor je hebt/had, zoek het gewoon eens op.
Trillen doet een diesel voornamelijk meer als hij koud is, als hij warm is valt dit wel mee hoor.
Veel herrie makkt het wel jah.
Als je een schroef neemt neem er dan 1 die ideaal werkt in het ideale werkgebied van de motor, niet het allerhoogste toerental mogelijk dus maar laten we zeggen 4000 á 4500 rpm ipv het maximum van 5500 rpm van do motor (even gemiddelde waarden voor een diesel genomen).
Als je de motor op dit toerental laat werken als volgas langdurig dan denk ik dat je een onverwoestbare motor hebt in vergelijking met een benzine motor!
PS. Laat de motor na afloop nog een minuut stationair draaien voordat je hem uit zet om de turbo te koelen
Edit: Sjit, ik wou wat editen bij me vorige post maar ik qoutte
Nu deze maar geëdit...
quote:
Op zondag 23 maart 2003 12:34 schreef Eul het volgende:
Wat boeit het? Het duurt met een diesel idd iets langer voordat hij optoert als een benzine, maar als hij eenmaal toeren maakt draait die turbo voluit hoor!denk idd dat dat niet enorm veel zal uitmaken, ik jaag em heus wel op toeren hoor, maar de turbo tijdens stevig optrekken is wel wenselijk
Wat ik wel even zal uitzoeken is waar die turbo gemonteerd is, hij heeft denk ik wel wat lucht koeling nodig want die dingen worden godsgruwlijk heet (bij lang volgas misschien wel roodgloeiend, geen geintje!). Maar als je deze in een goede luchtstroom zet is dit geen probleem. Voor de turbo is het denk ik helemaal geen probleem hoor, die zijn er op gemaakt, maar meer brand gevaar
. Er mag iig geen plas water op vallen, dan krijg je denk ik wel problemen door plotselinge afkoeling :/
hij komt waarschijnlijk in een open () motorruimte te staan dus koeling is geen probleem, en mocht er nog een klep komen dan komt daar een heeeele grote luchtinlaat (a la racewagen) op
![]()
Ja, maar dit is 1 schroef, er zijn duizenden verschillende met allemaal verschillende karakteristieken
Duidelijk was die gene ontworpen voor een hoog toerental, er zijn ook schroeven die gewoon meer verplaatsen. Denk aan verschillen als grootte, vorm van de schroefbladen, hoeken van plaatsing (van bladen en schroef zelf) en drie of 4 blads schroeven (en ik ben niet eens een kenner).
Als je een schroef neemt die ontworpen is om bij lage toeren veel verplaatsing te veroorzaken en waar snelheid makkelijk met een klein toerenverschil geregeld kan worden dan is een diesel echt geen probleem.Voor de rest
Een diesel hoeft niet perse (veel)zwaarder te wegen dan een benzine, dat ligt er gewoon aan wat voor motor je hebt/had, zoek het gewoon eens op.
omdat het een heeele nieuwe motor is kan ik weinig gegevens vinden helaas... ook geen gewicht.. maar ik denk dat hij niet erg veel meer zou wegen dan de oude benzine motor
Trillen doet een diesel voornamelijk meer als hij koud is, als hij warm is valt dit wel mee hoor.
Veel herrie maakt het wel jah. ach, een beetje loeinde motor is ook wel stoer he![]()
Als je een schroef neemt neem er dan 1 die ideaal werkt in het ideale werkgebied van de motor, niet het allerhoogste toerental mogelijk dus maar laten we zeggen 4000 á 4500 rpm ipv het maximum van 5500 rpm van de motor (even gemiddelde waarden voor een diesel genomen).
Als je de motor op dit toerental laat werken als volgas langdurig dan denk ik dat je een onverwoestbare motor hebt in vergelijking met een benzine motor! dat is voor mij ook een groot voordeel, de onverwoestbaarheid van een diesel... en trouwens, het is een tdci dus qua toerental zal ie ook wel hoog liggen![]()
PS. Laat de motor na afloop nog een minuut stationair draaien voordat je hem uit zet om de turbo te koelen
zal ik doen
![]()
quote:
Als je nog vragen hebt over diesels... a_vd_boom@hotmail.com
Ik weet er redelijk wat van en kan (bijna) alles opzoeken
ik heb je even toegevoegd bij msn.. heb je dat? anders mail ik je wel als ik vragen heb, iig enorm bedankt!!!
(ik kon helaas geen mooi tabeletje vinden, dit heb ik maar wat overal vandaag getakeld)
quote:nope... boot lijkt op model van een riva, oude motor is een v6 uit een A310 alpine, mogelijk nieuwe motor is een tdci v6 uit een Vel satis
Op zondag 23 maart 2003 13:57 schreef _Sisoft_ het volgende:
Heb je ook foto's van je boot/motor?
quote:jep, een tikje kleiner... wel zelfde stijl alleen niet van hout...
Op zondag 23 maart 2003 14:09 schreef _Sisoft_ het volgende:
Zoiets? (gevonden op marktplaats)
quote:De motoren uit de Vel Satis zijn samen met Nissan ontworpen en komen deels daar vandaan. De nieuwe 3.5 liter benzine is bijv. een nissan kloon (dat zal voor die alpine nog wel niet gelden), misschien dan de 3.0 liter dci ook een nissan kloon is en dat je via die weg meer info kunt vinden?
Op zondag 23 maart 2003 14:01 schreef questionmark het volgende:[..]
nope... boot lijkt op model van een riva, oude motor is een v6 uit een A310 alpine, mogelijk nieuwe motor is een tdci v6 uit een Vel satis
[Dit bericht is gewijzigd door Weurst op 23-03-2003 14:54]
quote:ik had de naam nissan al een paar keer horen vallen ja... maar de dieselmotor die ik afweeg aan te schaffen is een 3 liter, toch bedankt, en ik zoek nog wel wat op de nissan...
Op zondag 23 maart 2003 14:49 schreef Weurst het volgende:
Als het de 3.5 l dci uit de Vel Satis is is het oorspronkelijk een Nissan motor, misschien dan je via dat kanaal wat meer over kan vinden. Wat Renault er allemaal aan aangepast heeft weet ik niet.
quote:ik had me vergist ja, ik dacht dat je nieuwe 3,5 liter werd, heb mijn post al aangepast
Op zondag 23 maart 2003 14:52 schreef questionmark het volgende:
ik had de naam nissan al een paar keer horen vallen ja... maar de dieselmotor die ik afweeg aan te schaffen is een 3 liter, toch bedankt, en ik zoek nog wel wat op de nissan...
quote:www.vandale.nl
Op zondag 23 maart 2003 15:17 schreef FluxC5 het volgende:
dieselmoter
edit- spelfoutje
[Dit bericht is gewijzigd door questionmark op 24-03-2003 19:55]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |