abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9307966
ik heb een speedboot met een vastgelopen motor, nu moet er dus een nieuwe motor in (en dan geen mercruiser oid maar een automotor). nu is er van hetzelfde merk motor dat er inzit een turbodiesel uitvoering (die te koop is aangeboden) en dat is voor mij handig omdat ik dan de motorsteunen niet hoef te veranderen...

maar dan het volgende... kan een (turbo)dieselmotor wel gewoon op het water?
ik weet dat de extreme powerboats diesels gebruiken, maar hoe zit dat met de `gewone` kleine speedboot... en dan stel ik vooral vragen naar de mensen in pta die wat meer ervaring hebben met motoren....
er kan geen radiator op (waterkoeling van water buitenaf, dus in overvloed en koud genoeg) maar zijn er nog meer dingen... dan denk ik aan isolatie, omvang en wat al niet meer... (ik ben geen expert op motorgebied, maar begrijp (waarschijnlijk) wel waar je het over hebt...

dank u!

Unbanned :)
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:06:26 #2
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9308028
Een dieselmotor is toch veel zwaarder? Houden je steunen dat? En je koeling lijkt me idd een probleem. Bovendien tril je volgens mij van het dek af als je een beetje gas geeft, om van het lawaai maar te zwijgen
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9308085
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:06 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Een dieselmotor is toch veel zwaarder? Houden je steunen dat? En je koeling lijkt me idd een probleem. Bovendien tril je volgens mij van het dek af als je een beetje gas geeft, om van het lawaai maar te zwijgen
bedankt als eerste voor je reactie!
ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (en waarschijnlijk kan er geen motorkap meer op omdat de oude motor al niet paste!!! en zijn de trillingen echt zo veel meer denk je? (de steunen hebben rubberen trildempers... zou dat afdoende zijn om niet `gemilkshaked` te worden?)

ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter.... (zat een benzine motor in van 3.5 liter) zal ik veel inleveren op het gebied van snelheid en trekkracht (of dat juist weer niet....) en moet ik rekening houden met een andere aandrijfasdiameter?

edit- toegevoegde vraag

Unbanned :)
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:15:21 #4
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9308152
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:10 schreef questionmark het volgende:

[..]

bedankt als eerste voor je reactie!
ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (en waarschijnlijk kan er geen motorkap meer op omdat de oude motor al niet paste!!! en zijn de trillingen echt zo veel meer denk je? (de steunen hebben rubberen trildempers... zou dat afdoende zijn om niet `gemilkshaked` te worden?)

ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter.... (zat een benzine motor in van 3.5 liter) zal ik veel inleveren op het gebied van snelheid en trekkracht (of dat juist weer niet....) en moet ik rekening houden met een andere aandrijfasdiameter?

edit- toegevoegde vraag


De technische kant heb ik niet zoń idee van, maar ik weet wel dat een diesel flink zwaarder is en een 3 liter is geen kleintje. Je trekkracht is hoger (in de lage toerentallen) maar een diesel is niet echt gebouwd op topsnelheid, maar op duurzaamheid. lange tijd tegen laag verbruik een bepaalde snelheid houden.

Inherent aan een diesel is het lawaai (zeker zonder motorkap) en de trilling. Een auto met een diezelmotor trilt meer en maakt meer lawaai. Ik vrees dat je steunen dat niet houden.

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9308178
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:10 schreef questionmark het volgende:

[..]

bedankt als eerste voor je reactie!
ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (en waarschijnlijk kan er geen motorkap meer op omdat de oude motor al niet paste!!! en zijn de trillingen echt zo veel meer denk je? (de steunen hebben rubberen trildempers... zou dat afdoende zijn om niet `gemilkshaked` te worden?)

ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter.... (zat een benzine motor in van 3.5 liter) zal ik veel inleveren op het gebied van snelheid en trekkracht (of dat juist weer niet....) en moet ik rekening houden met een andere aandrijfasdiameter?

edit- toegevoegde vraag


Uuh trekkracht kom je sowieso niet tekort (een 3L turbodiesel heeft meestal 350+ nm) en iets minder piekvermogen dat wel
pi_9308241
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:15 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
De technische kant heb ik niet zoń idee van, maar ik weet wel dat een diesel flink zwaarder is en een 3 liter is geen kleintje. Je trekkracht is hoger (in de lage toerentallen) maar een diesel is niet echt gebouwd op topsnelheid, maar op duurzaamheid. lange tijd tegen laag verbruik een bepaalde snelheid houden.

Inherent aan een diesel is het lawaai (zeker zonder motorkap) en de trilling. Een auto met een diezelmotor trilt meer en maakt meer lawaai. Ik vrees dat je steunen dat niet houden.


oei, ik schrik wel van wat je zegt.. het leek zo mooi allemaal... daarentegen... ik doe aan wakeboarden en daar moet je best wat trekkracht voor hebben... maar dan weer; wakeboarden is ook weer veel wisselen in snelheid (om de boarder weer op te pikken als ie is gepleurd) en volgas optrekken om een fijne start te maken... hij draait wel minder uren dan een automotor, maar veel zwaardere denk ik zo...

en als de steunen moet aangepast worden op de kracht ben ik bang dat ik heel erg veel aan mn romp moet gaan verbouwen en denk dat dat de boot niet veel goed zou doen eigenlijk....

Unbanned :)
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:22:47 #7
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9308251
En vol gas optrekken met een diesel produceert veel rook en geloei, maar je snelheid blijft daar ver bij achter, vrees ik..
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9308285
dus eigenlijk voor:
veel trekkracht
niet aanpassen van gatverhouding in de steunen
goedkopere brandstof
nieuwe motor (geen km`s etc)
u nog ideeen?

tegen
mogelijk aanpassen steunen vanwege hoge trekkracht
veel herrie
redelijk dure motor (4x duurder dan een benzine motor, daarentegen wel met veel km`s)
lagere snelheid
u nog ideeen?

Unbanned :)
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:27:08 #9
20682 firstwollie
opblaaskrokodil
pi_9308324
wat voor bootje heb je dan
Member of the Dark Projekt
Anal intruder!
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:27:10 #10
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_9308325
u zei een 3 liter turbo diesel. da gaat lukken die dingen blazen makelijk 150 pk alleen licht het vermogen bij een lager toerental rond de 2500 rpm en bij een auto motor op 3 a 4.5 duizend. let hierop aangezien jouw schroef bij een bepaald toeren tal het best werkt en dat is nog afgestemd op die auto motor. en let op een zwaardere accu ivm het starten en verder moet het lukken.

mocht je msn hebben voeg me dan toe. kan ik je met nog meer raad en daad bij staan. [chefke heeft ervaring met diesel motoren]

[Dit bericht is gewijzigd door -chefke- op 22-03-2003 21:28]

pi_9308339
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:22 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
En vol gas optrekken met een diesel produceert veel rook en geloei, maar je snelheid blijft daar ver bij achter, vrees ik..
het is wel een turbo, die trekken in auto`s toch veel sneller op altijd?
en je hebt bij een start met wakeboarden en waterskieen een snelle acceleratie nodig en redelijk wat kracht om dat te presteren

mijn bootje weegt zonder motor niet zo enorm veel... denk dat dat tegen de 200 kilo zou komen (met accu`s en benzine tanks ed)

Unbanned :)
pi_9308360
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:27 schreef firstwollie het volgende:
wat voor bootje heb je dan
een zodiac! nee... ik heb een polyester bootje die erg veel lijkt op model van een riva...

(en dan heel erg boottechnisch, er zit een V-drive in, google ff op plaatjes wil je er meer van weten)

Unbanned :)
pi_9308394
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:27 schreef -chefke- het volgende:
u zei een 3 liter turbo diesel. da gaat lukken die dingen blazen makelijk 150 pk alleen licht het vermogen bij een lager toerental rond de 2500 rpm en bij een auto motor op 3 a 4.5 duizend. let hierop aangezien jouw schroef bij een bepaald toeren tal het best werkt en dat is nog afgestemd op die auto motor. en let op een zwaardere accu ivm het starten en verder moet het lukken.

mocht je msn hebben voeg me dan toe. kan ik je met nog meer raad en daad bij staan. [chefke heeft ervaring met diesel motoren]


dus de schroef zou moeten aangepast worden... daar zijn zeer ingewikkelde formules voor volges mij maar daar zal ik best mee geholpen kunnen worden...

ik zou je zeeeeer graag toevoegen op msn!!! alleen je mail??
ik kan dan niet telang vandaag praten, maar een andere keer vast wel

dank je

Unbanned :)
pi_9308415

aan de bovenste as komt de aandrijfas aan de onderste de schroefas

Unbanned :)
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:33:23 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_9308423
Qua brandstofverbruik en -prijs is diesel natuurlijk ideaal!
Maar het gewicht hoger.
En ('t is hier al redelijk genoemd geloof ik) diesel is niet gemaakt om lange tijd vol gas te draaien; benzine-speedboten wel, maar diesel gaat dan (correct me if I'm wrong) zuipen, roken, en niet-lang-mee.
Ik zou zeggen: zorg dat je zeker weet dat het goed gaat, voor je er aan begint!
Succes.
censuur :O
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:33:30 #16
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_9308427
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:31 schreef questionmark het volgende:

[..]

dus de schroef zou moeten aangepast worden... daar zijn zeer ingewikkelde formules voor volges mij maar daar zal ik best mee geholpen kunnen worden...

ik zou je zeeeeer graag toevoegen op msn!!! alleen je mail??
ik kan dan niet telang vandaag praten, maar een andere keer vast wel

dank je


aan passen word waarschijnlijk een nieuwe kopen maar zo duur zijn die nie. en ik kan mijn opa om raad vragen die is hwt geweest op heel wat scheepjes.
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:33:41 #17
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_9308431
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:34:45 #18
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_9308446
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef -chefke- het volgende:

[..]

aan passen word waarschijnlijk een nieuwe kopen maar zo duur zijn die nie. en ik kan mijn opa om raad vragen die is hwt geweest op heel wat scheepjes.


chefke44@hotmail.com [staat ook in profiel]
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:35:55 #19
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_9308466
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef ACT-F het volgende:
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen.
dat probleem los je op door een schroef te pakken die gebruikt maakt van het dikke kopel van een diesel. kan tot een kleine ik schat bij dit blokje 260 nm oplopen.
pi_9308470
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef ACT-F het volgende:
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen.
ik heb geen bak probleem opgelost (een hele kleine, vooruit en achteruit)
Unbanned :)
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:36:27 #21
20682 firstwollie
opblaaskrokodil
pi_9308475
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:29 schreef questionmark het volgende:

[..]

een zodiac! nee... ik heb een polyester bootje die erg veel lijkt op model van een riva...

(en dan heel erg boottechnisch, er zit een V-drive in, google ff op plaatjes wil je er meer van weten)


is die ook net zo mooi als een riva?
Member of the Dark Projekt
Anal intruder!
pi_9308489
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Qua brandstofverbruik en -prijs is diesel natuurlijk ideaal!
Maar het gewicht hoger.
En ('t is hier al redelijk genoemd geloof ik) diesel is niet gemaakt om lange tijd vol gas te draaien; benzine-speedboten wel, maar diesel gaat dan (correct me if I'm wrong) zuipen, roken, en niet-lang-mee.
Ik zou zeggen: zorg dat je zeker weet dat het goed gaat, voor je er aan begint!
Succes.
dank je, maar daarom heb ik er ook een topic over geopend voor de info
Unbanned :)
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:38:09 #23
34057 1963_Chevrolet_Impala
wagon 327 cubic inch V8
pi_9308502
ik ben eens in florida met een propellorboot door het moeras gegaan.
Deze boot had een chevrolet 5.8liter v8 blok achterop hangen..

zonder gehoorbescherming was het geen harden als ie fullpower ging.
voordeel met een blok uit een amerikaan: standaard automatische versnelling

succes..

Its better to push a chevy then to drive a ford.
pi_9308506
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:36 schreef firstwollie het volgende:

[..]

is die ook net zo mooi als een riva?


nog niet, maar ik ga em heel erg opknappen qua uiterlijk.. veel chroom en een nieuwe verflaag spuiten
Unbanned :)
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:39:32 #25
20682 firstwollie
opblaaskrokodil
pi_9308529
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:38 schreef questionmark het volgende:

[..]

nog niet, maar ik ga em heel erg opknappen qua uiterlijk.. veel chroom en een nieuwe verflaag spuiten


zo'n ding moet je niet verven, maar lakken
Member of the Dark Projekt
Anal intruder!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')