maar dan het volgende... kan een (turbo)dieselmotor wel gewoon op het water?
ik weet dat de extreme powerboats diesels gebruiken, maar hoe zit dat met de `gewone` kleine speedboot... en dan stel ik vooral vragen naar de mensen in pta die wat meer ervaring hebben met motoren....
er kan geen radiator op (waterkoeling van water buitenaf, dus in overvloed en koud genoeg) maar zijn er nog meer dingen... dan denk ik aan isolatie, omvang en wat al niet meer... (ik ben geen expert op motorgebied, maar begrijp (waarschijnlijk) wel waar je het over hebt...
dank u!
quote:bedankt als eerste voor je reactie!
Op zaterdag 22 maart 2003 21:06 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Een dieselmotor is toch veel zwaarder? Houden je steunen dat? En je koeling lijkt me idd een probleem. Bovendien tril je volgens mij van het dek af als je een beetje gas geeft, om van het lawaai maar te zwijgen
ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter.... (zat een benzine motor in van 3.5 liter) zal ik veel inleveren op het gebied van snelheid en trekkracht (of dat juist weer niet....) en moet ik rekening houden met een andere aandrijfasdiameter?
edit- toegevoegde vraag
quote:De technische kant heb ik niet zoń idee van, maar ik weet wel dat een diesel flink zwaarder is en een 3 liter is geen kleintje. Je trekkracht is hoger (in de lage toerentallen) maar een diesel is niet echt gebouwd op topsnelheid, maar op duurzaamheid. lange tijd tegen laag verbruik een bepaalde snelheid houden.
Op zaterdag 22 maart 2003 21:10 schreef questionmark het volgende:[..]
bedankt als eerste voor je reactie!
ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (en waarschijnlijk kan er geen motorkap meer op omdat de oude motor al niet paste!!!en zijn de trillingen echt zo veel meer denk je? (de steunen hebben rubberen trildempers... zou dat afdoende zijn om niet `gemilkshaked` te worden?)
ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter.... (zat een benzine motor in van 3.5 liter) zal ik veel inleveren op het gebied van snelheid en trekkracht (of dat juist weer niet....) en moet ik rekening houden met een andere aandrijfasdiameter?
edit- toegevoegde vraag
Inherent aan een diesel is het lawaai (zeker zonder motorkap) en de trilling. Een auto met een diezelmotor trilt meer en maakt meer lawaai. Ik vrees dat je steunen dat niet houden.
quote:Uuh trekkracht kom je sowieso niet tekort (een 3L turbodiesel heeft meestal 350+ nm) en iets minder piekvermogen dat wel
Op zaterdag 22 maart 2003 21:10 schreef questionmark het volgende:[..]
bedankt als eerste voor je reactie!
ik vraag me idd af hoe het zit met de herrie en vooral het gewicht! de diesel is een stuk nieuwer, maar meer dan 50 kilo dan de benzine moet ie echt niet wegen!!!! anders zinkt me scheepje!... (en waarschijnlijk kan er geen motorkap meer op omdat de oude motor al niet paste!!!en zijn de trillingen echt zo veel meer denk je? (de steunen hebben rubberen trildempers... zou dat afdoende zijn om niet `gemilkshaked` te worden?)
ow ps... het is een v6 turbodiesel van renault van 3liter.... (zat een benzine motor in van 3.5 liter) zal ik veel inleveren op het gebied van snelheid en trekkracht (of dat juist weer niet....) en moet ik rekening houden met een andere aandrijfasdiameter?
edit- toegevoegde vraag
quote:oei, ik schrik wel van wat je zegt.. het leek zo mooi allemaal... daarentegen... ik doe aan wakeboarden en daar moet je best wat trekkracht voor hebben... maar dan weer; wakeboarden is ook weer veel wisselen in snelheid (om de boarder weer op te pikken als ie is gepleurd) en volgas optrekken om een fijne start te maken... hij draait wel minder uren dan een automotor, maar veel zwaardere denk ik zo...
Op zaterdag 22 maart 2003 21:15 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
De technische kant heb ik niet zoń idee van, maar ik weet wel dat een diesel flink zwaarder is en een 3 liter is geen kleintje. Je trekkracht is hoger (in de lage toerentallen) maar een diesel is niet echt gebouwd op topsnelheid, maar op duurzaamheid. lange tijd tegen laag verbruik een bepaalde snelheid houden.Inherent aan een diesel is het lawaai (zeker zonder motorkap) en de trilling. Een auto met een diezelmotor trilt meer en maakt meer lawaai. Ik vrees dat je steunen dat niet houden.
en als de steunen moet aangepast worden op de kracht ben ik bang dat ik heel erg veel aan mn romp moet gaan verbouwen en denk dat dat de boot niet veel goed zou doen eigenlijk....
tegen
mogelijk aanpassen steunen vanwege hoge trekkracht
veel herrie
redelijk dure motor (4x duurder dan een benzine motor, daarentegen wel met veel km`s)
lagere snelheid
u nog ideeen?
mocht je msn hebben voeg me dan toe. kan ik je met nog meer raad en daad bij staan. [chefke heeft ervaring met diesel motoren]
[Dit bericht is gewijzigd door -chefke- op 22-03-2003 21:28]
quote:het is wel een turbo, die trekken in auto`s toch veel sneller op altijd?
Op zaterdag 22 maart 2003 21:22 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
En vol gas optrekken met een diesel produceert veel rook en geloei, maar je snelheid blijft daar ver bij achter, vrees ik..
mijn bootje weegt zonder motor niet zo enorm veel... denk dat dat tegen de 200 kilo zou komen (met accu`s en benzine tanks ed)
quote:een zodiac!
Op zaterdag 22 maart 2003 21:27 schreef firstwollie het volgende:
wat voor bootje heb je dan
(en dan heel erg boottechnisch, er zit een V-drive in, google ff op plaatjes wil je er meer van weten)
quote:dus de schroef zou moeten aangepast worden... daar zijn zeer ingewikkelde formules voor volges mij maar daar zal ik best mee geholpen kunnen worden...
Op zaterdag 22 maart 2003 21:27 schreef -chefke- het volgende:
u zei een 3 liter turbo diesel. da gaat lukken die dingen blazen makelijk 150 pk alleen licht het vermogen bij een lager toerental rond de 2500 rpm en bij een auto motor op 3 a 4.5 duizend. let hierop aangezien jouw schroef bij een bepaald toeren tal het best werkt en dat is nog afgestemd op die auto motor. en let op een zwaardere accu ivm het starten en verder moet het lukken.mocht je msn hebben voeg me dan toe. kan ik je met nog meer raad en daad bij staan. [chefke heeft ervaring met diesel motoren]
ik zou je zeeeeer graag toevoegen op msn!!! alleen je mail??
ik kan dan niet telang vandaag praten, maar een andere keer vast wel
dank je
quote:aan passen word waarschijnlijk een nieuwe kopen maar zo duur zijn die nie. en ik kan mijn opa om raad vragen die is hwt geweest op heel wat scheepjes.
Op zaterdag 22 maart 2003 21:31 schreef questionmark het volgende:[..]
dus de schroef zou moeten aangepast worden... daar zijn zeer ingewikkelde formules voor volges mij maar daar zal ik best mee geholpen kunnen worden...
ik zou je zeeeeer graag toevoegen op msn!!! alleen je mail??
ik kan dan niet telang vandaag praten, maar een andere keer vast weldank je
quote:chefke44@hotmail.com [staat ook in profiel]
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef -chefke- het volgende:[..]
aan passen word waarschijnlijk een nieuwe kopen maar zo duur zijn die nie. en ik kan mijn opa om raad vragen die is hwt geweest op heel wat scheepjes.
quote:dat probleem los je op door een schroef te pakken die gebruikt maakt van het dikke kopel van een diesel. kan tot een kleine ik schat bij dit blokje 260 nm oplopen.
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef ACT-F het volgende:
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen.
quote:ik heb geen bak
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef ACT-F het volgende:
Hoeveel versnellingen heb je? De tandwielverhoudingen van je versnellingsbak zijn gemaakt voor een benzine motor. Als je het vermogen van een dieselmotor goed wil benutten dan moet je het hebben van de koppel en niet van de hoge toerentallen.
quote:is die ook net zo mooi als een riva?
Op zaterdag 22 maart 2003 21:29 schreef questionmark het volgende:[..]
een zodiac!
nee...
ik heb een polyester bootje die erg veel lijkt op model van een riva...
(en dan heel erg boottechnisch, er zit een V-drive in, google ff op plaatjes wil je er meer van weten)
quote:dank je, maar daarom heb ik er ook een topic over geopend voor de info
Op zaterdag 22 maart 2003 21:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Qua brandstofverbruik en -prijs is diesel natuurlijk ideaal!
Maar het gewicht hoger.
En ('t is hier al redelijk genoemd geloof ik) diesel is niet gemaakt om lange tijd vol gas te draaien; benzine-speedboten wel, maar diesel gaat dan (correct me if I'm wrong) zuipen, roken, en niet-lang-mee.
Ik zou zeggen: zorg dat je zeker weet dat het goed gaat, voor je er aan begint!
Succes.
zonder gehoorbescherming was het geen harden als ie fullpower ging.
voordeel met een blok uit een amerikaan: standaard automatische versnelling
succes..
quote:nog niet, maar ik ga em heel erg opknappen qua uiterlijk.. veel chroom en een nieuwe verflaag spuiten
Op zaterdag 22 maart 2003 21:36 schreef firstwollie het volgende:[..]
is die ook net zo mooi als een riva?
quote:zo'n ding moet je niet verven, maar lakken
Op zaterdag 22 maart 2003 21:38 schreef questionmark het volgende:[..]
nog niet, maar ik ga em heel erg opknappen qua uiterlijk.. veel chroom en een nieuwe verflaag spuiten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |