abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 maart 2003 @ 21:32:33 #1
47910 Killa_Bee
life bites...BITE BACK
pi_9292610
hey,

Ik heb (nu 6 weken geleden) gladiolen gezaaid, was de eerste keer, heb nog niet veel ervaring, maar ik weet niet wannneer ik ze moet verplanten, en moet ik ze direct buiten in de volle grond zetten, of verplanten in een bak met speciale stekaarde? Ze zijn nu ongeveer 10 cm hoog (zijn er 60), hebben nog maar één blaadje, ze staan in redelijk arme grond, 1/2 potgrond, 1/4 zand en nog 1/4 tuinaarde (van buiten dus), heb er wat citroenzuur bijgedaan omdat ik had gelezen dat ze graag een lage PH hebben ) Zou er iemand snel raad kunnen geven voor ze uit de pot groeien, alvast bedankt

biggest revolution since the microchip
pi_9319945
Gladiolen plant ik altijd als knollen. Zaad lijkt mij een meerjarenplan.
Misschien heeft Dwerg, de tulpen-teler advies hoe ze vanuit zaad op te kweken...
pi_9320021
quote:
Op zondag 23 maart 2003 17:19 schreef Lurky het volgende:
Gladiolen plant ik altijd als knollen.
Ik ook. Sorry.
Kleine ronde, platte bolletjes. Dat is veel makkelijker. En helemaal niet duur.
I intend to live forever, or die trying.
pi_9320450
De vraag gaat overigens meer over uitspenen en of het in speciale aarde moet. Volgens mij kan je ze nu al onder glas uitspenen of zou dat nog te koud zijn?

Ik gebruik voor wat ik ook zaai, schrik niet, gewone besmeste tuingrond, van die goedkope zakken van het Tuincentrum.
Soms meng ik er wat kompost of zand of beiden door, dat ligt aan de plantsoort.
Wel zag ik op tv in een tuingrondtest van het consumentenprogramma Kassa, check hun site, dat sommige zakken grond te wensen over laten en een kweektest met tarwe gaf aan dat er een hele lengte verschil en veel minder opkomst kan zijn tussen het ene en andere merk grond.

'Onder glas' is gewoon schotjes in de grond steken en daar een plaat doorzichtig materiaal of stevige plastic lap overheen of boogjes van oude electra-pvcpijp als tunneltje of bak van stenen met oud ruit erover... en dan verder voor kweken. Wel de kieren dichtmaken maar overdag 'luchten' door open te zetten anders gaat het broeien en stoven in de zon. Dan kan in een kwartiertje zon je kweeksel volkomen sufgekookt zijn.

Buiten onder de blote hemel kwetsbare niet winterharde plantjes uitzetten kan eigenlijk pas na de 'ijsheiligen' en dat is, schrik niet, pas na 14 mei.

Gladiolen zijn niet winterhard bij mijn weten, elk jaar moeten de knollen eruit. Hoe het zit met die gezaaide sprietjes...

Er zal wel op den duur een soort knol ontstaan...Hoeveel jaar dat duurt? Dwerg, weet jij dat?
Zouden ze elke herfst moeten worden opgegraven net zo lang tot het bloeiknolletjes zijn? En dan nog moeten ze elk jaar eruit in de herfst en bewaard in droog zaagsel... Heel gedoe lijkt mij dat gladiolen kweken...

[Dit bericht is gewijzigd door Lurky op 23-03-2003 17:49]

zondag 23 maart 2003 @ 22:23:03 #5
47910 Killa_Bee
life bites...BITE BACK
pi_9326968
quote:
Op zondag 23 maart 2003 17:24 schreef dwerg het volgende:

[..]

Ik ook. Sorry.
Kleine ronde, platte bolletjes. Dat is veel makkelijker. En helemaal niet duur.

tja, dat is niet mijn bedoeling, ik ben namelijk een beetje uitgekeken op de gewone soorten en zou graag es wat andere kleuren en groottes en zo hebben ben gewoon beniewd wat het geeft, mss wel een nieuwe varieteit heb trouwens gelezen dat ze al van het eerste jaar zouden bloeien, mr weet niet of ze dan uitgezaaid werden in de herfst of lente zal wel weten te zeggen, ga zeker de raadgevingen van Lurky opvolgen , en hopelijk komen er veel verschillende soorten uit hé
biggest revolution since the microchip
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')