Uitgebreider: Stel je brengt je kat voor diagnose en behandeling bij de dierenarts en laat hem daar achter. Je vertelt dat een operatie absoluut ongewenst is aangezien dat je in ernstige financiele moeilijkheden brengt. Mag de dierenarts dan alsnog opereren als hij dat nodig acht?
toevoeging: Uiteraard is het te verwachten dat als je huisdieren neemt, je plotseling voor hoge kosten kan komen te staan. Een overweging om zowiezo wel een beestje te nemen.
quote:Als je door de operatie te betalen je huur niet kan betalen dan is de toekomst van de kat ook niet erg zonnig..
Op donderdag 20 maart 2003 18:16 schreef Conflict het volgende:
lijkt me niet he.Maar anders was ie misschien dood geweest dus het is wel een lieve dierenarts
Het is wel dat het veterinaire tuchtcommissie de dierenarts in het gelijk stelt. Ik ben het daar persoonlijk absoluut niet mee eens. Gelukkig heb ik inmiddels (die procedures duren maanden) een betere situatie, maar het principe staat me nog steeds zeer tegen. Daarom wil ik de operatie ook niet betalen.
Daarom ben ik benieuwd hoe dit soort dingen uitlopen als er een rechtzaak van komt.
PS: Ik hou wel van mn kat hoor
quote:Wat had je gedaan wanneer hij het wel met je overlegd had?
Op donderdag 20 maart 2003 18:25 schreef sangdrax het volgende:[..]
Als je door de operatie te betalen je huur niet kan betalen dan is de toekomst van de kat ook niet erg zonnig..
quote:Oh mijn god, ik hou erg van onze kat, maar in het geval van een dure operatie, krijgt hij gewoon een spuitje.
Op donderdag 20 maart 2003 18:29 schreef Evil_Jur het volgende:
Dan moet je maar geen kat nemen, als je zo'n arme sloeber bent dat je niet eens een operatie voor het beestje kan betalen. Met dat soort dingen moet je altijd rekening houden met huisdieren.
Zoals jij het zegt lijkt het wel de afweging wel of niet een kind te nemen.
Mens>Dier
-Edit-
En met mens>dier bedoel ik dat het voor mijn gevoel volstrekt volgens de wetten van de natuur is om zo'n beest te laten inslapen. Een paard die zijn been breekt wordt afgemaakt, in de natuur had hij een langzame dood gestorven. Hier zit voor mij dus het verschil tussen mens en dier.
[Dit bericht is gewijzigd door VendoR op 20-03-2003 18:36]
quote:real love
Op donderdag 20 maart 2003 18:33 schreef VendoR het volgende:[..]
Oh mijn god, ik hou erg van onze kat, maar in het geval van een dure operatie, krijgt hij gewoon een spuitje.
Zoals jij het zegt lijkt het wel de afweging wel of niet een kind te nemen.
Mens>Dier
quote:Het idee was de kat opzich het weekeinde door te laten komen (de kat was onder behandeling; het was de vervangende arts in het weekeinde (van een andere praktijk) die tot operatie overging), zodat met m'n eigen dierenarts de zaak besproken kon worden. Als dat niet kon zat er niets op dan het beest te laten inslapen.
Op donderdag 20 maart 2003 18:27 schreef Conflict het volgende:[..]
Wat had je gedaan wanneer hij het wel met je overlegd had?
quote:En kat kan makkelijk 15-20 jaar worden (de mijne is 5 trouwens); kan jij zover in de toekomst kijken?
Op donderdag 20 maart 2003 18:29 schreef Evil_Jur het volgende:
Dan moet je maar geen kat nemen, als je zo'n arme sloeber bent dat je niet eens een operatie voor het beestje kan betalen. Met dat soort dingen moet je altijd rekening houden met huisdieren.
quote:250-300 euro
Op donderdag 20 maart 2003 18:42 schreef boebiedoe het volgende:
Wat versta jij onder een dure operatie als ik vragen mag?
quote:Ik?
Op donderdag 20 maart 2003 18:42 schreef boebiedoe het volgende:
Wat versta jij onder een dure operatie als ik vragen mag?
Nou duur in de zin dat het moeilijk te betalen is. Ik houd het expres onduidelijk, omdat dit voor iedereen anders is. Ik ga bijvoorbeeld niet uitleggen wanneer iets voor mij "duur" is, voor anderen zou het misschien een schijntje zijn, gevolg : ik word verkeerd begrepen .
quote:Ahh..ja ik kan me voorstellen dat je dat nogal extreem vind, en als je idd niet lekker bij de kas zit..... maar als die arts hem wil opereren zonder dat jij het wilt mag hij voor de kosten opdraaien
Op donderdag 20 maart 2003 18:45 schreef sangdrax het volgende:[..]
250-300 euro
Voor mijn kat had ik het betaald, maar ja..die heb ik al 9 jaar en ben heel erg gehecht aan hem
quote:wij hebben zelf een kat die in mei 1,5 jaar wordt.
Op donderdag 20 maart 2003 18:48 schreef boebiedoe het volgende:[..]
Ahh..ja ik kan me voorstellen dat je dat nogal extreem vind, en als je idd niet lekker bij de kas zit..... maar als die arts hem wil opereren zonder dat jij het wilt mag hij voor de kosten opdraaien
Voor mijn kat had ik het betaald, maar ja..die heb ik al 9 jaar en ben heel erg gehecht aan hem
Het was namelijk zo dat hij gestressed en in shock was bij de dierenarts (in een hokje, vreemde mensen etc) Toen ik + mijn zus langskwamen omdat hij zei dat het slecht ging reageerde de kat heel erg op mij (proberen te staan, miauwen)
Doordat wij hem toch hebben meegenomen was de dierenarts boos op ons geworden...
We hebben dus erg lang moeten verzorgen en hij is 4 weken geleden geopereerd door een andere dierenarts(poortje geamputeerd) Het is nu weer de kat van vroeger(maar dan met 3 poten
Wij krijgen dus 300 euro voor het pootje amputeren waar we het wel mee eens zijn...
toen kwam dus de andere dierenarts die ook beledigd was omdat wij bij onze eigen dierenarts de kat hebben laten opereren...van hem kregen wij ook een rekening van 300 euro (2 dagen overnachten + infuus en foto's) Deze man gaf aan de telefoon door dat hij zich beledigd voelde en daarom de rekening hoog had gemaakt...wij hebben gezegt dat we 150 euro geven en meer niet...
Het kost veel geld...en sommige dierenartsen proberen hier heeel goed voor te profiteren
zo dat was mijn verhaal maar als jij met financiele problemen zit, ik begrijp het dat je hem niet kan laten opereren hoe veel je ook van hem houdt....al zou ik het wel heeel moeilijk vinden..
quote:Het probleem daarbij is dat de dierenarts in eerste instantie dacht dat een kleine ingreep voldoende was; nadat ik wegging kwam hij er bij uitgebreidere diagnose achter dat het beest moest worden geopereerd, klaarblijkelijk zo snel dat het niet 2 1/2 uur zou kunnen wachten (want ik had van te voren aangegeven dan te bellen omdat ik zelf moeilijk bereikbaar was). Tegen ook van te voren uitdrukkelijke wens, waarbij ik vermeldde dat ik het met geen mogelijkheid kon betalen, in heeft hij vervolgens geopereerd.
Op donderdag 20 maart 2003 18:42 schreef Bluezz het volgende:
Ik neem deze mee naar F&F
Ik vind dat het altijd in overleg moet gaan.
Dus als een dierenarts zonder overleg opereert, je niet voor de kosten mag opdraaien.
Wil/kan je wel betalen, kan het altijd in termijnen.
Dit alles terwijl de kat al in behandeling was bij een andere dierenarts (de arts die hier opereerde was de vervangende weekeind arts), die al aangaf dat bij problemen ik de kat niet meteen onder het mes moest laten zetten. Ook dit heb ik tegen de weekeind arts gezegd maar die kende de behandeling niet die de andere arts ingezet had.
M'n standpunt is daarom vrij simpel: voor de kat an sich is een operatie misschien het beste; maar als ik daarmee in de problemen kom is het dus indirect voor die kat ook niet goed. Overleg, prima. Maar tegen uitdrukkelijke wens in opereren en me willens en wetens die dingen me zomaar een rekening van 250-300 euro onder de neus schuiven is wel wat anders.. Vandaar het dilemma..
quote:Noem je dat duur???????????
Op donderdag 20 maart 2003 18:45 schreef sangdrax het volgende:[..]
250-300 euro
Dierenartsen denken nu eenmaal niet zo aan de mensen eromheen, ze denken in het belang van het dier, op het moment dat er echt spoed is en de eigenaar is niet direct te bereiken dan gaan zo over tot actie, vooral als het bedrag van de operatie in het redelijke blijft.
Ook zullen er dierenartsen zijn die zonder toestemming opereren als het om iets gaat wat opzich heel erg goed te verhelpen is en dat ze weten dat de eigenaar nee zal zeggen, dierenliefde noemen we dat...
Net zoals dierenartsen nog wel eens zeggen dat ze een dier in laten slapen maar het dier niet in laten slapen maar herplaatsen...
Dit bedrag wat ik hier lees valt in het redelijke, elk mens kan dit betalen(er is ook nog zoiets als gespreid betalen namelijk).
Als je dit bedrag niet kan ophoesten dan behoor je geen dier te hebben...
Mijn tosa is 2 jaar geleden erg ziek geweest, hij is toen met spoed naar de uithof in Utrecht gebracht, eind van het verhaal(14 dagen later) waren wij ruim 4000 gulden armer.
We konden het gewoon gespreid betalen, hebben het in 2 keer betaald uiteindelijk(gelukkig net vakantiegeld gebeurt toen en we hebben hele lieve ouders en schoonouders).
Het was het echt elke cent waard.........
Als jij een dier neemt ben je verantwoordelijk voor het welzijn van dat dier, als jij een bedrag van 250-300 euro niet op kan hoesten dan moet je je dier wegdoen naar iemand die wel die verantwoordelijkheid kan nemen............
quote:Amen....
Op donderdag 20 maart 2003 19:54 schreef erodome het volgende:[..]
Noem je dat duur???????????
Waarvoor was die operatie dan???Dierenartsen denken nu eenmaal niet zo aan de mensen eromheen, ze denken in het belang van het dier, op het moment dat er echt spoed is en de eigenaar is niet direct te bereiken dan gaan zo over tot actie, vooral als het bedrag van de operatie in het redelijke blijft.
Ook zullen er dierenartsen zijn die zonder toestemming opereren als het om iets gaat wat opzich heel erg goed te verhelpen is en dat ze weten dat de eigenaar nee zal zeggen, dierenliefde noemen we dat...
Net zoals dierenartsen nog wel eens zeggen dat ze een dier in laten slapen maar het dier niet in laten slapen maar herplaatsen...
Dit bedrag wat ik hier lees valt in het redelijke, elk mens kan dit betalen(er is ook nog zoiets als gespreid betalen namelijk).
Als je dit bedrag niet kan ophoesten dan behoor je geen dier te hebben...
Mijn tosa is 2 jaar geleden erg ziek geweest, hij is toen met spoed naar de uithof in Utrecht gebracht, eind van het verhaal(14 dagen later) waren wij ruim 4000 gulden armer.
We konden het gewoon gespreid betalen, hebben het in 2 keer betaald uiteindelijk(gelukkig net vakantiegeld gebeurt toen en we hebben hele lieve ouders en schoonouders).Het was het echt elke cent waard.........
Als jij een dier neemt ben je verantwoordelijk voor het welzijn van dat dier, als jij een bedrag van 250-300 euro niet op kan hoesten dan moet je je dier wegdoen naar iemand die wel die verantwoordelijkheid kan nemen............
Het gaat er maar om of je het wil betalen.
Als je wilt kan het ook.
Gespreidt of wat voor regeling dan ook.
Damn! als dat de prijs is van je dierenliefde??
Evengoed had de arts moeten overleggen maar denk je niet dat hij heeft gedacht dat je er niet voor op WILDE draaien en daarom maar de operatie in het belang van het dier heeft uitgevoerd??? Ook een dierenarts is VERPLICHT om het leven te beschermen....Gelukkig wel
quote:Ik hoop voor je argumentatie dat je vegetarier bent trouwens...
Op donderdag 20 maart 2003 22:02 schreef Nyame het volgende:
en desnoods eet je zelf gewoon een poosje minder, of zeg je je telefoon op, of verkoop je je computer!
Klinkt alsof het heel ver gaat, maar als dat je al te ver is zit er maar 1 ding op: onteigening. Dan hoor je geen dier te hebben. Dieren kunnen nou eenmaal hoge kosten met zich meebrengen!
maar even terzake.. als die kat ziek is geopereert moet worden daarna duur voer moet eten om herhaling te voorkomen, inmiddels nog een keer geopereerd moest worden (kon ik inmiddels wel betalen); als ik dat toen had geweten zonder uitzicht op verbeterende financien dan is het werkelijk de kat of ik. oude electronica zet daarbij ook echt geen zoden aan de dijk. operaties moeten direct beslist worden; dat is niet een moment waarop "onteigening" een optie is.
quote:(goh het stikt hier in ieder geval van de vegetariers, das duidelijk)
Op donderdag 20 maart 2003 22:24 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Je spreekt gewoon een regeling af met de verhuurder??? die 250 a 300 eurootjes, heb je terug met 4 avonden bardienst.....Damn! als dat de prijs is van je dierenliefde??
Evengoed had de arts moeten overleggen maar denk je niet dat hij heeft gedacht dat je er niet voor op WILDE draaien en daarom maar de operatie in het belang van het dier heeft uitgevoerd??? Ook een dierenarts is VERPLICHT om het leven te beschermen....Gelukkig wel
het gaat om het principe. als je zegt: niet opereren en hij doet het toch.
en over geld.. als overheidsinstanties naar elkaar wijzen voor uitkeringen of gewoon botweg onbereikbaar zijn en je daardoor *geen* inkomsten krijgt gaat het erg hard in erg korte tijd, dat kan ik je wel vertellen. dan zijn dat soort rekeningen plotseling *niet* grappig.
ik vind trouwens wel dat er verschrikelijk hoge bedragen worden betaald voor dierenarts bezoek. ik vind die 250-300 euro toch wel een maximum. en voor mijn ratten zou ik echt niet hoger dan 100 euro gaan.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |