abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9263440
Ben benieuwd of er nog meer baasjes op dit forum zijn die katten hebben met nierproblemen.

Bij mijn 13 jaar oude kater zijn nierproblemen geconstateerd. Hij mag vanaf nu alleen nog maar speciaal voer eten. (nierdieet) Stukken duurder dan ander voer,maar dat heb je voor je beestje over natuurlijk.

Ik heb alleen wel gemerkt dat het nierdieet van de dierenarts praktijk (van Hills) stukken duurder is (20 euro voor 2 kilo) dan de nierdieetvarianten die ze bij de gewone dierenwinkel hebben.

Bij de dierenarts is al gewaarschuwd hiervoor, deze zouden wel goedkoper zijn, maar stukken minder goed. Sja, wat ik hier nu van moet denken...Geldklopperij of niet??

Ik wil alles voor mn kat doen, maar 20 euro per 2 kilo vinnik errug duur als je in de dierenwinkel voor 12,50 al nierdieeten kan halen...
Daar komt nog bij dat hij elke dag een half pilletje moet voor zijn nieren, dat kost me ook nog eens 20 euro per 2 maanden..

Nouja, tis absoluut niet dat ik het niet voor hem over heb, integendeel..
Maar, wil ook weer niet meer geld uitgeven dan nodig, want dit is al duur genoeg, dat snappen jullie vast wel..

Dus, ieman van jullie een kat met nierdieet? En, wat doen jullie eraan? Wat geven jullie je kat? Welk merk? Wat voor tussendoortjes? enz enz?

Alle info is welkom!

(tot eergister nog nooit van nierproblemen bij katten gehoord, vandaar)

pi_9263537
Ik heb 2 katten die zo'n dieet hebben gevolgd (ik vermoed dat je Hills Science diët hebt).
Eehh tja of de goedkope variant net zo goed is, geen idee, dit spul iedergeval heeft ze allebei weer prima op de been gebracht

En niks anders tussendoor geven!

pi_9263610
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 17:37 schreef Zuis het volgende:
dit spul iedergeval heeft ze allebei weer prima op de been gebracht

En niks anders tussendoor geven!

Tsja, weet je dat is nou juist het dubbele gevoel voor mij.

Ik had voordat de dierenarts erover begon echt totaal niet het idee dat er wat met hem mis was! En dan van de ene op de andere dag opeens een nierdieet en pilletjes, dat ie, tot zn dood zal moeten volgen..

donderdag 20 maart 2003 @ 17:42:04 #4
17711 collin
Who da man !!
pi_9263646
Die van mij is 18 en heeft het aan dr nieren en aan dr levertje Die van mij moet dieetvoer hebben waar vrijwel geen proteinen inzitten. Dat hebben ze niet bij de dierenwinkel en als ze het wel hadden, zou ik het wel proberen. Je merkt vanzelf hoe ze erop reageert. Die van mij kotste de hele kamer 5x per dag onder totdat ik dr dieetvoer gaf. Nu gaat het perfect moet ik zeggen..

Dus ALS dat het goede voer is wat ze bij de dierenwinkel hebben, kan je het altijd proberen, misschien kotst ze het meteen weer uit, weet je het meteen.

</slimme opmerking>
pi_9263791
Mijn kat heeft nu een jaar lang ook dat dieet voer.
Ook die van Hills, ze hadden ook nog een andere merk wat voldeed, ik geloof zelfs van de supermarkt merken, speciale dieet versie wel
Maar ik wil het risico niet lopen, en kocht zo wie zo de beste al,
hij had al ander dieet voer ervoor ook nog
merk je alleen al aan de vacht, die is veel dan zachter
het gaat dus al een jaar lang goed
pi_9274394
Mijn vorige kater had ook nierproblemen en zat ook op zo'n duur dieet van de dierenarts. Aangezien ik nog 2 andere katten had, kon ik er niet omheen dat ie wel eens van de andere katten pikte. Je merkte meteen de volgende dag dat ie niet lekker in zijn vel zat. Ik had vrij onbekende brokjes die je bij de dierenarts kon kopen, S12 genaamd. Dat spul vonden de gezonde katten zelfs lekker, dus overdag stond er dat voer op het menu en 's avonds hield ik ze apart voor ieder hun eigen voer.
Ik zeg niet dat dit met jouw kat gebeurt maar mijn kat had af en toe een epileptische aanval (als gevolg van de slechte nieren). Dit is niet om je bang te maken maar de eerste keer dat dat gebeurt schrik je je de pleuris en denk je dat ie erin blijft. Hij was daarna dan een paar dagen flink stijf maar knapte dan weer goed op.
In totaal heeft hij bijna 3 jaar op dat dieet gestaan toen was hij helaas zo "op" dat ik m op 18-jarige leeftijd heb in moeten laten slapen. Hij had er nl. ook arthrose bij (wist eerst niet dat dat kon bij een kat) en had te veel pijn op het laatst.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 01:14:13 #7
14153 wimpie-bosboom
Charlie don't surf!
pi_9274791
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 00:50 schreef lisa het volgende:
Mijn vorige kater had ook nierproblemen en zat ook op zo'n duur dieet van de dierenarts. Aangezien ik nog 2 andere katten had, kon ik er niet omheen dat ie wel eens van de andere katten pikte. Je merkte meteen de volgende dag dat ie niet lekker in zijn vel zat. Ik had vrij onbekende brokjes die je bij de dierenarts kon kopen, S12 genaamd. Dat spul vonden de gezonde katten zelfs lekker, dus overdag stond er dat voer op het menu en 's avonds hield ik ze apart voor ieder hun eigen voer.
Ik zeg niet dat dit met jouw kat gebeurt maar mijn kat had af en toe een epileptische aanval (als gevolg van de slechte nieren). Dit is niet om je bang te maken maar de eerste keer dat dat gebeurt schrik je je de pleuris en denk je dat ie erin blijft. Hij was daarna dan een paar dagen flink stijf maar knapte dan weer goed op.
In totaal heeft hij bijna 3 jaar op dat dieet gestaan toen was hij helaas zo "op" dat ik m op 18-jarige leeftijd heb in moeten laten slapen. Hij had er nl. ook arthrose bij (wist eerst niet dat dat kon bij een kat) en had te veel pijn op het laatst.
Wij hebben onze kat destijds in laten slapen, hoe zielig het ook is.
Je kunt je kat beter een spuitje laten geven zodat hij een pijnloze dood heeft dan hem onnodig laten lijden.
Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dooie drijven mee.
pi_9297338
Wimpie, we hebben m ook in laten slapen toen we merkten dat hij pijn kreeg. Hij is bijna 3 jaar (op die 3 aanvallen na dan) een vrolijke, lieve kater geweest die nog regelmatig liep te stoeien met t jongere grut in huis. Hij zag er wel niet uit omdat hij erg mager geworden was, maar hij heeft wel degelijk nog lol in zijn leven gehad hoor. Ik ben het met je eens dat je een huisdier, vooral van die leeftijd, geen onnodige pijn moet laten lijden. Hoe moeilijk het ook is. Dat is gewoon de verantwoordelijkheid die je op je neemt zodra je een beest in huis neemt. Ik heb zelfs een kat in laten slapen terwijl er eigenlijk niks mis met haar was, behalve dat ze van de ene op de andere dag blind geworden was. Ze kon dat absoluut niet aan en zat de hele dag te treuren in een hoekje en als ze al een stukje ging lopen, klapte ze overal tegenop en viel van de trap. We merkten dat ze doodongelukkig was (we hebben haar op alle mogelijke manieren geprobeert te helpen) en hebben toen ook de zeer moeilijke beslissing genomen.
pi_9320266
Hmm.. Nu *godzijdank* nog helemaal geen last van aanvallen of wat. Hij moet alleen dieet voer eten, en elke dag een pilletje.
Mocht het echt een lijdensweg worden voor hem, dan laat ik hem ook inslapen. Gelukkig is daar nu nog geen sprake van

Zoals het nu is,kan hij nog jaren mee!

zondag 15 februari 2004 @ 19:45:40 #10
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_17202927
Ik schop dit topic even omhoog, omdat ik vandaag met onze kat naar de dierenarts ben gegaan omdat hij zo lusteloos was, duidelijk pijn had en alleen maar wilde drinken. Hij gedroeg zich zo sinds vrijdagavond en ik was van plan om maandagmorgen meteen naar de dierenarts te gaan, maar vandaag maakte ik me plots zo'n zorgen dat ik toch maar van de weekenddienst gebruik heb gemaakt.

Onze kat had een duidelijk vergrote nier bleek op de scan en uit de bloedtest bleek ook dat hij nierproblemen had. Verder was hij uitgedroogd, ondanks het feit dat hij wel dronk. De arts heeft hem vrij veel water ingespoten en morgenochtend moet ik met hem terug om te bekijken of het nog zinvol is om de nier operatief te verwijderen of dat hij een spuitje moet krijgen . Ik begrijp niet hoe het kan dat een kat die het ene moment nog actief en vrolijk is, nu ineens doodziek kan zijn.
Kunnen die nierproblemen zo snel opkomen? Zijn er hier nog meer mensen met katten waarbij er één nier is verwijderd en zo ja, hebben die katten nog een redelijk leven met één nier?

Ik wil onze kat nog helemaal niet kwijt, dus als een operatie nog een sprankje hoop geeft, dan gaan we ervoor.

Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 16 februari 2004 @ 00:27:35 #11
37150 livelink
pi_17211718
Heeft niemand ervaring met katten met maar één nier? Ik wil niet naar bed, want ik heb het bange vermoeden dat ik morgenochtend afscheid van hem moet nemen
  maandag 16 februari 2004 @ 00:33:46 #12
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_17211854
quote:
Op maandag 16 februari 2004 00:27 schreef livelink het volgende:
Heeft niemand ervaring met katten met maar één nier? Ik wil niet naar bed, want ik heb het bange vermoeden dat ik morgenochtend afscheid van hem moet nemen
Ik heb helaas geen ervaring, maar wou je wel even sterkte toe wensen, en ik zal duimen dat het goed afloopt!
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  maandag 16 februari 2004 @ 00:35:20 #13
37150 livelink
pi_17211892
Dank je wel! Ik hoop dat het zal helpen.
  maandag 16 februari 2004 @ 09:44:18 #14
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_17215608
Die van mij heeft een blaasgruisprobleem en is al erg vaak van voer gewisseld, omdat niet alle dierenartsen en/of winkels haar voer hebben. Ik heb dus al veel soorten geprobeerd en ze reageert op alle soorten prima.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 16 februari 2004 @ 10:27:01 #15
37150 livelink
pi_17216350
Vanochtend hebben we Zwerver dus inderdaad moeten laten inslapen. De ene nier deed niks meer en de andere bijna niks meer. Er viel niks meer aan te redden.

Even een waarschuwing aan iedereen met een kat met blaasgruis. Zwerver had dus zo'n vier jaar geleden ernstige blaasgruis. Daarvoor moest hij speciaal dieetvoer. In het begin haalden we dat bij de dierenarts, maar toen kwamen we erachter dat de dierenwinkel ook speciaal dieetvoer voor blaasgruis verkocht en dat was wel zo makkelijk, want we kwamen voor onze andere dieren toch al wekelijks bij de dierenwinkel. Zwerver reageerde er ook goed op. Zijn klachten (blaasontsteking, bloed bij urine, urineverlies) kwamen niet meer terug. Toch blijkt dus nu dat de blaasgruis waarschijnlijk zijn nieren kapot hebben gemaakt. Het is verplaatst naar de hogere urinewegen en heeft zo de toegang tot de nieren geblokkeerd. Wij hebben al die tijd niks gemerkt. Tot vrijdag was het een levendige kat met een gezonde eetlust. Dit was dus echt een sluipmoordenaar. De dierenarts gaf het voer dat verkocht werd in de dierenwinkel de schuld. Hij kon het niet hard maken, maar hij vertrouwde dat voer niet.
Achteraf heb ik er nu zo'n spijt van dat we niet gewoon het op het dieetvoer van de dierenarts zelf zijn gebleven. Zwerver is maar 8 jaar oud geworden en dat is veel te jong voor een kat.

maandag 16 februari 2004 @ 12:06:48 #16
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_17218896
Hmmmmmm.
Dan ga ik vanavond toch maar ff langs de dierenarts
Ik heb een zak 'Adult' voer van de dierenarts gehad en hij verzekerde me dat dat prima was voor poesjes met blaasgruis, maar na jouw verhaal vertrouw ik 't niet meer zo.
Ik kan die andere zak altijd aan mijn ouders geven.
Bedankt voor je tips en ontzettend veel sterkte gewenst met het verlies van je poezbeeest
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 16 februari 2004 @ 12:13:07 #17
32050 Roadster
Heb jij cabrio ofzo?
pi_17219048
Mijn poes heeft al een aantal jaar problemen met haar nieren. We kwamen erachter toen ze steeds vaker kleine plasjes op de bak ging doen. De overstap op speciaal voedsel bood uitkomst. Ze krijgt nu 's ochtens en 's avonds brokjes, krijgt geen zacht voer, en afentoe als tussendoortje wel een stukje vleeswaar, puur omdat ze dat gewoon superlekker vind en ze springt bijna op schoot terwijl je aan het eten bent

Ze is nu bijna 13 jaar.

If everything is under control, you're not going fast enough!!!
  maandag 16 februari 2004 @ 13:18:42 #18
21635 Fortuna
Toedeledoosie
pi_17220772
Mijn geliefde kat heb ik vorige week in moeten laten slapen.
Het begon ongeveer een jaar geleden met nierdieet en tabletjes.
De laatste week at hij bijna niks meer, dus naar de dierenarts.
Daar bleek uit bloedonderzoek dat zn nieren niet meer werkten.
Het was zo moeilijk om hem in te laten slapen, maar uiteindelijk wel het beste voor hem.

Lieverd, ik mis je!

Sterkte voor iedereen die een kat heeft met nierproblemen.
Blijf altijd alert, en geniet van je kat zolang het kan. Dit zeg ik niet om jullie 'bang' te maken, maar om aan te geven dat het snel kan toeslaan.
1, 5 week geleden had ik een bejaard maar actief diertje dat gezond over kwam (oke op dat dieet voor eten na dan). Plotseling ging het bergafwaarts, en vandaag wordt hij gecremeerd.

Echt, geniet van je dier, ELKE DAG!

Heppie de Peppie.....
  maandag 16 februari 2004 @ 14:06:56 #19
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_17222092
Voor de mensen die hun dier hebben verloren aan deze kloteaandoening sterkte ermee.

Voor de mensen die nu een kat met nierproblemen,blaasgruis enz. hebben, bij de Jumper en groothandel kan je Hills goedkoper op vooraad kopen, je kan er een vershoudton bij kopen, in aankoop is het duurder maar het is veel zuiniger en dus op langer termijn een stuk goedkoper.

"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')