Bij mijn 13 jaar oude kater zijn nierproblemen geconstateerd. Hij mag vanaf nu alleen nog maar speciaal voer eten. (nierdieet) Stukken duurder dan ander voer,maar dat heb je voor je beestje over natuurlijk.
Ik heb alleen wel gemerkt dat het nierdieet van de dierenarts praktijk (van Hills) stukken duurder is (20 euro voor 2 kilo) dan de nierdieetvarianten die ze bij de gewone dierenwinkel hebben.
Bij de dierenarts is al gewaarschuwd hiervoor, deze zouden wel goedkoper zijn, maar stukken minder goed. Sja, wat ik hier nu van moet denken...Geldklopperij of niet??
Ik wil alles voor mn kat doen, maar 20 euro per 2 kilo vinnik errug duur als je in de dierenwinkel voor 12,50 al nierdieeten kan halen...
Daar komt nog bij dat hij elke dag een half pilletje moet voor zijn nieren, dat kost me ook nog eens 20 euro per 2 maanden..
Nouja, tis absoluut niet dat ik het niet voor hem over heb, integendeel..
Maar, wil ook weer niet meer geld uitgeven dan nodig, want dit is al duur genoeg, dat snappen jullie vast wel..
Dus, ieman van jullie een kat met nierdieet? En, wat doen jullie eraan? Wat geven jullie je kat? Welk merk? Wat voor tussendoortjes? enz enz?
Alle info is welkom!
(tot eergister nog nooit van nierproblemen bij katten gehoord, vandaar)
En niks anders tussendoor geven!
quote:Tsja, weet je dat is nou juist het dubbele gevoel voor mij.
Op donderdag 20 maart 2003 17:37 schreef Zuis het volgende:
dit spul iedergeval heeft ze allebei weer prima op de been gebrachtEn niks anders tussendoor geven!
Ik had voordat de dierenarts erover begon echt totaal niet het idee dat er wat met hem mis was! En dan van de ene op de andere dag opeens een nierdieet en pilletjes, dat ie, tot zn dood zal moeten volgen..
Dus ALS dat het goede voer is wat ze bij de dierenwinkel hebben, kan je het altijd proberen, misschien kotst ze het meteen weer uit, weet je het meteen.
quote:Wij hebben onze kat destijds in laten slapen, hoe zielig het ook is.
Op vrijdag 21 maart 2003 00:50 schreef lisa het volgende:
Mijn vorige kater had ook nierproblemen en zat ook op zo'n duur dieet van de dierenarts. Aangezien ik nog 2 andere katten had, kon ik er niet omheen dat ie wel eens van de andere katten pikte. Je merkte meteen de volgende dag dat ie niet lekker in zijn vel zat. Ik had vrij onbekende brokjes die je bij de dierenarts kon kopen, S12 genaamd. Dat spul vonden de gezonde katten zelfs lekker, dus overdag stond er dat voer op het menu en 's avonds hield ik ze apart voor ieder hun eigen voer.
Ik zeg niet dat dit met jouw kat gebeurt maar mijn kat had af en toe een epileptische aanval (als gevolg van de slechte nieren). Dit is niet om je bang te maken maar de eerste keer dat dat gebeurt schrik je je de pleuris en denk je dat ie erin blijft. Hij was daarna dan een paar dagen flink stijf maar knapte dan weer goed op.
In totaal heeft hij bijna 3 jaar op dat dieet gestaan toen was hij helaas zo "op" dat ik m op 18-jarige leeftijd heb in moeten laten slapen. Hij had er nl. ook arthrose bij (wist eerst niet dat dat kon bij een kat) en had te veel pijn op het laatst.
Zoals het nu is,kan hij nog jaren mee!
Onze kat had een duidelijk vergrote nier bleek op de scan en uit de bloedtest bleek ook dat hij nierproblemen had. Verder was hij uitgedroogd, ondanks het feit dat hij wel dronk. De arts heeft hem vrij veel water ingespoten en morgenochtend moet ik met hem terug om te bekijken of het nog zinvol is om de nier operatief te verwijderen of dat hij een spuitje moet krijgen . Ik begrijp niet hoe het kan dat een kat die het ene moment nog actief en vrolijk is, nu ineens doodziek kan zijn.
Kunnen die nierproblemen zo snel opkomen? Zijn er hier nog meer mensen met katten waarbij er één nier is verwijderd en zo ja, hebben die katten nog een redelijk leven met één nier?
Ik wil onze kat nog helemaal niet kwijt, dus als een operatie nog een sprankje hoop geeft, dan gaan we ervoor.
quote:Ik heb helaas geen ervaring, maar wou je wel even sterkte toe wensen, en ik zal duimen dat het goed afloopt!
Op maandag 16 februari 2004 00:27 schreef livelink het volgende:
Heeft niemand ervaring met katten met maar één nier? Ik wil niet naar bed, want ik heb het bange vermoeden dat ik morgenochtend afscheid van hem moet nemen
Even een waarschuwing aan iedereen met een kat met blaasgruis. Zwerver had dus zo'n vier jaar geleden ernstige blaasgruis. Daarvoor moest hij speciaal dieetvoer. In het begin haalden we dat bij de dierenarts, maar toen kwamen we erachter dat de dierenwinkel ook speciaal dieetvoer voor blaasgruis verkocht en dat was wel zo makkelijk, want we kwamen voor onze andere dieren toch al wekelijks bij de dierenwinkel. Zwerver reageerde er ook goed op. Zijn klachten (blaasontsteking, bloed bij urine, urineverlies) kwamen niet meer terug. Toch blijkt dus nu dat de blaasgruis waarschijnlijk zijn nieren kapot hebben gemaakt. Het is verplaatst naar de hogere urinewegen en heeft zo de toegang tot de nieren geblokkeerd. Wij hebben al die tijd niks gemerkt. Tot vrijdag was het een levendige kat met een gezonde eetlust. Dit was dus echt een sluipmoordenaar. De dierenarts gaf het voer dat verkocht werd in de dierenwinkel de schuld. Hij kon het niet hard maken, maar hij vertrouwde dat voer niet.
Achteraf heb ik er nu zo'n spijt van dat we niet gewoon het op het dieetvoer van de dierenarts zelf zijn gebleven. Zwerver is maar 8 jaar oud geworden en dat is veel te jong voor een kat.
Ze is nu bijna 13 jaar.
Lieverd, ik mis je!
Sterkte voor iedereen die een kat heeft met nierproblemen.
Blijf altijd alert, en geniet van je kat zolang het kan. Dit zeg ik niet om jullie 'bang' te maken, maar om aan te geven dat het snel kan toeslaan.
1, 5 week geleden had ik een bejaard maar actief diertje dat gezond over kwam (oke op dat dieet voor eten na dan). Plotseling ging het bergafwaarts, en vandaag wordt hij gecremeerd.
Echt, geniet van je dier, ELKE DAG!
Voor de mensen die nu een kat met nierproblemen,blaasgruis enz. hebben, bij de Jumper en groothandel kan je Hills goedkoper op vooraad kopen, je kan er een vershoudton bij kopen, in aankoop is het duurder maar het is veel zuiniger en dus op langer termijn een stuk goedkoper.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |