Een ander verschijnsel bij mij was, dat er een hoop herinneringen loskwamen die ik 'vergeten' was. De herinneringen bruisten als het ware oncontroleerbaar in mijn hoofd. En dat was toen niet bepaald prettig, maar door de verdovende werking van Seroxat wel te behappen.
Uiteraard ook de gewichtstoename. 10 kilo erbij. Lijnen en sporten hielp niet, maar toen ik was gestopt met Seroxat was het er wel binnen een paar maanden weer af.
En over dat stoppen: dat moet je inderdaad langzaam afbouwen hoorde ik achteraf. Zelf heb ik dat niet gedaan. Ik vond dat ik het niet meer nodig had, maar mijn therapeut twijfelde. Eigenwijs als altijd, besloot ik dat ik zelf wel wist wat goed voor me was en ben in één keer gestopt. Ik had gelukkig geen last van lichamelijke afkickverschijnselen. Alleen kwamen de emoties weer in volle glorie terug. Gelukkig kon ik ze inmiddels wel aan.
ik heb ook wel last van enige bijwerkingen, de vervelendste is die gewichtstoename, maar die is gelukkig bij mij beperkt gebleven tot een kilo of vijf, zes.
Dat van dat libido herken ik helemaal niet, eigenlijk eerder het tegendeel! Vreemd eigenlijk, maar ja zoals iemand al zei: het verschilt toch altijd per persoon.
Maar afgezien van de bijwerkingen heeft Seroxat voor mij echt geweldig geholpen. Ik slik het nu bijna twee jaar en zou er geen problemen mee hebben als ik het mijn hele leven zou moeten blijven slikken. Het heeft voor mij echt een wereld van verschil gemaakt en ik dank de hemel dat ik niet honderd jaar geleden leef toen deze medicijnen nog niet bestonden. Wat een leven vol ellende zou dat zijn geweest! Echt, thank God for Seroxat!
Er zijn absoluut grote nadelen aan het gebruik van Seroxat (ik heb bijv. gemerkt toen ik het een keer drie dagen niet had geslikt, dat ik VEEL depressiever werd dan ik OOIT was geweest, echt beangstigend gewoon, dus ik durf ook bijna niet meer ervan af te kicken) en je moet altijd goed zoeken naar alternatieven, maar als er gewoon geen afdoende alternatieven zijn zoals bij mij, tja, dan heb je ze gewoon nodig, en dan is het maar goed dat het middel bestaat!
Overigens, ik slik 20 mg per dag, da's de gebruikelijke dosis geloof ik.
quote:Hee, er wordt mij ineens een boel duidelijk!
Op zondag 07 januari 2001 17:33 schreef incubus het volgende:
een vriendin van mij heeft dit ook voor anderhalf jaar gebruikt ze werd er verdomd slaperig van maar het heeft wewl erg goed geholpen
Ik hoop voor jou dat het goed aanslaat en dat je je er idd beter van gaat voelen met hopelijk geen bijwerkingen.
Succes.
quote:Hmm
Op Thursday 04 January 2001 00:56 schreef Bluezz het volgende:
BTW....je libido zakt ook terug naar nul-komma-nul en eigenlijk zijn bijwerkingen qua gewichtstoename te vergelijken met Prednison en vlakken al je gevoelens af (geen pieken of dalen meer, alles kabbelt...)
ik weet niet of het alleen aan die seroxat heeft gelegen maar met deze chemische cocktail ben ik er wel weer bovenop gekomen! ik hoop dat het voor jou ook werkt!
ik sluit me overigens wel aan bij het idee dat het zonder de juiste therapie niet werkt!
so hang on girl!
Heel veel sterkte!!!!
Maar misschien helpt 't jou wel, iig sterkte
Begrijp ik er iets van als ik denk dat je anti-depressiva zeg maar in 2 groepen kan opdelen?
1. De groep die eigenlijk gewoon tranquilizers zijn en daarmee alles inc. de depressie uitschakelen
2. De groep die bijvoorbeeld werk door je serotonine-pijl in stand te houden.
en geld deze quote
quote:dan voor beide groepen (als die indeling een beetje klopt), of alleen voor de 2de?
Als je anti-depressiva slikt moet het altijd samen gaan met enige vorm van therapie, anders is het alleen maar een symptoombestrijder met vervelende bijwerkingen (lees je bijsluiter).
Pas hoorde ik bijv. over iemand die zwaar depri was dat hij een medicijn kreeg dat werkte zoals die eerste bovengenoemnde groep. Dan vraag ik me af waarom ze zo iemand niet iets anders geven, ze kunnen toch meer bereiken door iets van dat tweede type te geven? Bijkomend probleem is dat die persoon niet in therapie wil en het dus voor zichzelf al een stuk moeilijker maakt...
Is een hulpmiddel bij depressie. Het werkt als volgt. De chemische reakties in de hersenen maken een stof aan voor je goede humeur (voor stemming of hoe je het ook wilt noemen) als je depressief bent breekt deze stof heel snel af. Je hebt deze stof (serotonine) wel nodig. Het middel seroxat zorgt er voor dat het serotonine gehalte op peil blijft.
Het is absoluut niet verslavend. EN ook word je er niet dikker van!
Het dikker worden komt doordat je je remmen moeilijker kunt vinden dit geldt ook voor veel en lekker eten. Dus het medicijn maakt je niet dikker.
Verder vallen bij mij de bijwerkingen erg mee. Een beetje meer zweten ga ik er van en verder niet.
Zonder seroxat ben ik erg neerslachtig en soms zo erg dat ik er uit wil stappen. Als ik een dosering vergeet is het meteen helemaal mis met mij.
Voor de een zal het een goed middel zijn voor de ander niet. Maar het is en blijft een ondersteuning en geen geneesmiddel. Vaak is een therapie naast dit middel onmisbaar als je verder nog iets wilt weten mail me dan remolen@hotmail.com
ik heb ook icq maar dat geef ik dan nog wel!
quote:
Op zondag 07 januari 2001 16:03 schreef Xenia het volgende:
Ik heb het een tijdje gebruikt. Inderdaad vlakt het al je gevoelens af. Dus geen dieptepunten meer, daar is het ook immers voor bedoeld. Je maakt je niet meer zo druk om zaken waar je normaal wel door van slag zou raken. Maar helaas ook geen hoogtepunten meer. Geen wanhoop meer, maar ook geen blijdschap dus.Een ander verschijnsel bij mij was, dat er een hoop herinneringen loskwamen die ik 'vergeten' was. De herinneringen bruisten als het ware oncontroleerbaar in mijn hoofd. En dat was toen niet bepaald prettig, maar door de verdovende werking van Seroxat wel te behappen.
Uiteraard ook de gewichtstoename. 10 kilo erbij. Lijnen en sporten hielp niet, maar toen ik was gestopt met Seroxat was het er wel binnen een paar maanden weer af.
En over dat stoppen: dat moet je inderdaad langzaam afbouwen hoorde ik achteraf. Zelf heb ik dat niet gedaan. Ik vond dat ik het niet meer nodig had, maar mijn therapeut twijfelde. Eigenwijs als altijd, besloot ik dat ik zelf wel wist wat goed voor me was en ben in één keer gestopt. Ik had gelukkig geen last van lichamelijke afkickverschijnselen. Alleen kwamen de emoties weer in volle glorie terug. Gelukkig kon ik ze inmiddels wel aan.
dank u!
quote:
Op donderdag 28 februari 2002 00:22 schreef SEMTEX het volgende:
heb het 3 maanden gebruikt. Het is zooi, shit, drugs en maakt je een compleet ander mens. Amen.
[Dit bericht is gewijzigd door kloothommel op 28-02-2002 18:04]
quote:Ik had een jaar geleden ook seroxat nadat ik een heel verhaal vertelde aan de dokter. En die schreef me al snel seroxat voor. Maar ik ben er niet lang mee doorgegaan omdat ik er niks van merkte.... Ik ben uit mezelf uit een dal gekomen en ben daar best trots op en ik hoop dat voor anderen seroxat werkt maar ik doe het toch liever zonder pillen in mijn lichaam als het mogelijk is.
Op donderdag 04 januari 2001 00:12 schreef Lucy het volgende:
Ik heb het nu zo'n 6 weken en ik wil graag weten of er mensen zijn die het kennen en wat hun ervaringen hiermee zijn.Alvast bedankt
quote:Waarom kennis van zaken? Ik snap niet helemaal waarom je niet gewoon je eigen ervaringen op kan schrijven hier zonder echte kennis van zaken te hebben. Of reageer ik nu weer overdreven?
Op donderdag 28 februari 2002 13:23 schreef kloothommel het volgende:
valt me tegen hoeveel hier op reageren dacht dat er meer mensen kennis van zaken zouden hebben
Ik denk dat je maar beter eerst therapie kan krijgen want met seroxat bestrijd je alleen maar de symptomen en niet het eigenlijke probleem.
En zoals Satan al zei volgens mij schrijven ze het inderdaad voor aan iedereen die maar een beetje depressief over komt.
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 01-03-2002 22:54]
quote:Lieve kloothommel, ik heb 't zelf 3 maanden gebruikt, dus ik weet waar ik over praat. 't was walgelijke troep, waar ik serieus van af heb moeten kicken. het maakte me een ander mens en hielp uiteindelijk niet meer na 3 maandne. Ben toen overgestapt op Zoloft. Lul dus niet zo slap. Ik vind 't middel gewoon alleen complete troep en ben blij dat ik 't nooit meer hoef te slikken.
Op donderdag 28 februari 2002 13:17 schreef kloothommel het volgende:
verdiep je er eerst es beter in. Elk mens is verschillend mischien kwets jij wel mensen die er wel veel baat bij hebben met deze ongenuanceerde uitspraken!dank u!
[..]
[Dit bericht is gewijzigd door SEMTEX op 01-03-2002 14:07]
quote:je moet niet zo gauw oordelen
Op donderdag 28 februari 2002 13:23 schreef kloothommel het volgende:
valt me tegen hoeveel hier op reageren dacht dat er meer mensen kennis van zaken zouden hebben
quote:Bull. Mijn vriendin is op dit moment bezig van Seroxat af te komen.. en ik ben geschrokken van de manier waarop dit haar lichamelijk sloopt. En als je dat (en al die anderen hier) niet gelooft:
Het is absoluut niet verslavend
Lees dit eens (en er zijn honderden links te vinden):
http://news.bbc.co.uk/hi/english/health/newsid_1382000/1382551.stm
http://www.leighday.co.uk/current.html
Voordat je begint te blaten in dit soort topics eerst even nadenken, Kloothommel (ik probeer niet te schelden, echt niet!!).
Dus, om je eigen woorden te gebruiken:
quote:
verdiep je er eerst es beter in. Elk mens is verschillend mischien kwets jij wel mensen die er wel veel baat bij hebben met deze ongenuanceerde uitspraken!
[Dit bericht is gewijzigd door De_Relatieman op 01-03-2002 15:42]
Mijn moeder heeft last gehad van paniekaanvallen (ongeveer tien jaar geleden begonnen). Ze heeft een tijdje Prozac gekregen, de pil gaan slikken (vraag me niet waarom dat nou weer goed was). Uiteindelijk werd ze doorverwezen naar het Angstcentrum in Maastricht, daar heeft ze drie/vier weken een therapie gekregen (dan geven ze je allerlei opdracten die je moet uitvoeren). Ze heeft daarbij medicatie gekregen, ben de naam ff kwijt, geloof dat het Fevarine was. Ze vond dat het niet hielp, maar in mijn ogen klooide ze er ook ontzettend mee, ze probeerde steeds stiekem af te bouwen, dus minder te nemen. Meestal hielp dat niet, dan nam ze weer wat meer of ze vergat een dosering. Als ik zo omging met mijn pil had ik al vijf kindjes gehad ![]()
Aniehoe, op een gegeven moment kwam de huisarts met Seroxat aan, en ze is er heel tevreden over, hoewel ze nu ook steeds weer probeert af te bouwen. Ze zit nu op een halve tablet per dag (geen idee hoeveel mg) en ze zegt dat ze zich heel goed voelt. Ze rijdt weer auto (18 jaar niet meer gereden!!!), laat niet meer over zich heen lopen wat betreft mensen die dingen van haar willen etc.
Mijn zus heeft het ongeveer een jaar geslikt. Ze beweerde dat ze er megaVET van werd, maar voelde zich ook beter. Ze heeft het afgebouwd (en is nog steeds te dik, dus volgens mij ligt het echt niet aan die pillen, ik denk dat kloothommel gelijk heeft wat betreft de remmingen).
Ik heb ook een tijd erover gedacht om naar de huisarts te gaan met mijn klachten (extreme faalangst en sociale angst).
Maar ik wil dus GEEN Seroxat. Mijn moeder en zus kunnen makkelijk tot 1 uur 's middags in bed blijven, ze worden er nogal laks van etc. En ik ken mezelf, dan sta ik al helemaal niet meer op
Met het eten hetzelfde, nu kan ik me na een paar vreetdagen weer op het rechte pad trekken, maar ik ben bang dat me dat dan niet meer lukt.
Dus...doe ik maar een eigen therapie, namelijk mezelf confronteren met datgene waar ik bang voor ben. Ik ben al vier keer zonder m'n vriendin gaan stappen, en ondanks dat ik me vantevoren enorm bang voelde is het 300% meegevallen. Ik hoop dat ik het vol kan houden
Nu de scriptie nog afmaken en een baan zoeken....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |