VOLENDAM (ANP) - De bezoekers van het door brand getroffen café Het Hemeltje hadden volgens eigenaar Jan Veerman drie mogelijkheden om het pand te verlaten. ,,Er waren twee nooduitgangen en een gewone uitgang. De mensen waren echter zo apathisch. Ze konden wel weg, maar gingen niet'', zegt de 54-jarige ondernemer.
Drie dagen na de ramp is Veerman, plaatselijk bekend als Jan Dekker, nog zeer emotioneel over de brand die zijn café in Volendam heeft getroffen. Negen jonge bezoekers zijn tot dusver overleden, tientallen anderen liepen ernstige brandwonden op. Veerman verloor zelf een neef, een zoon van zijn zus.
Kort na de brand was Veerman zondagnacht ter plaatse, waar hij hielp met het redden van bezoekers. Volgens hem heeft de brand maar kort geduurd. ,,Binnen een minuut was het vuur uit. Het personeel heeft kort geleden nog een cursus gevolgd voor brandveiligheid. Ze hebben de brand zelf geblust'', zegt Veerman.
Volgens hem is de brand ontstaan doordat iemand een bos sterretjes heeft aangestoken. Toen het vuurwerk omhoog werd gehouden, zou de kerstversiering in brand zijn gevlogen. De nog zeer aangeslagen Veerman kon ook woensdag nog niet zeggen of de kerstversiering, die vooral uit dennetakken bestond, was geïmpregneerd om het onbrandbaar te maken.
Volgens advocaat F. Schneider was de brief die de gemeente Edam-Volendam eind november naar horeca-ondernemers had gestuurd en waarin werd gewezen op het gevaar van kerstversiering, bij Veerman niet bekend. ,,Mijn cliënt deed het al jaren zo'', aldus Schneider.
Veerman is geschrokken door de publicaties in de media over de vermeende wantoestanden zijn café. ,,Ik krijg een beroerte als ik de kranten opensla. Ik heb alles gedaan wat mogelijk was. Van de bevolking in Volendam krijg ik wel veel steun'', aldus Veerman.
------
Binnen één minuut was de brand uit ?? Hmm... opvallende uitspraken in ieder geval in dit stukje.
http://www.fokforum.nl/showtopic/28550
Deze gaat dus bij deze dicht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |