abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 3 januari 2001 @ 12:21:35 #1
8654 nix2
krijgt een leven
pi_614166
Wat denken jullie: zijn de basisideeėn van BB (afzondering, b2b, uitselecteren) geript van Robinson (dat al in 1997 of zo op de Zweedse tv te zien was en waarvan het format ook al veel eerder ontwikkeld is dan dat van BB)? Of heeft De Mol het echt allemaal zelf verzonnen?
Don't think of yourself as an organic pain collector racing toward oblivion
  woensdag 3 januari 2001 @ 12:25:56 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_614181
Ripoff is een groot woord, want dat kan gelden voor een heel groot deel van de televisieprogramma's.
Ik denk dat hij het misschien wel heeft gezien en daar zijn eigen concept naar heeft gemaakt. Zo groot zijn de overeenkomsten niet, althans niet met de nederlandse robinson. De kijkers hebben niets te vertellen. Er is een veel groter spel-element. (De spellen deden mij meer denken aan iets van sterrenslag, met die stormbanen etc.)

Volgens mij is hij gewoon slim geweest.
Als je nu vraagt is de bus een ripoff van BB, zeg ik ja, de overeenkomsten zijn veel groter, en ook de TV-kapper kan als een afgeleide gezien worden. (overigens een heel sneue poging van de publieke omroep)

***
  woensdag 3 januari 2001 @ 12:52:57 #3
8654 nix2
krijgt een leven
pi_614280
Afgezien van "kijkersinspraak" zijn er toch wel duidelijke overeenkomsten. Wat Robinson aan het fenomeen "reality soap" (neem bijv. de "Real World") toevoegde, is het onbewoonde eiland, back to basics en het elkaar uitselecteren resp. nomineren. Dit vindt je ook allemaal in BB terug, zij het dat het "onbewoonde eiland" nogal gekunsteld aandoet.
Don't think of yourself as an organic pain collector racing toward oblivion
pi_614349
Vond Robinson veel leuker dan BB.
Jusqu'ici tout va bien...
  woensdag 3 januari 2001 @ 13:20:05 #5
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_614381
Big Brother is gewoon een combinatie van The Real World en Robinson.
En voilą: een geheel "nieuw" concept.
De naam gepikt uit "1984" van George Orwell, waar immers de term "Big Brother" vandaan komt. De taak van de hoofdpersoon was het herschrijven van geschiedenisboeken. "Who controls the past, controls the future"
Met de stunt die VOO uithaalde tijdens de finale met Koos lijkt het erop dat hier de toekomst is herschreven.
Op maandag 9 april 2007 03:21 schreef Ryan3 het volgende:
...ben jij het aardige zusje van Loedertje of zo, Larissa.
  woensdag 3 januari 2001 @ 13:35:58 #6
8125 Elbutre
The new and improved!
pi_614433
Robinson is net als 'Wie is de Mol' anders dan BB, omdat de kijker geen invloed heeft op de uitslag.
Back in town
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')