Maar, daar heb ik natuurlijk geld voor nodig. Ik heb al gelezen over de AiO's in Nederland, maar aangezien ik in Noorwegen de PhD wil doen aan de uni van Oslo of Trondheim, wil ik graag weten voor welke Nederlandse beurzen ik eventueel in aanmerking kan komen. Daarbij wil ik ook graag weten of het een probleem is dat ik nu al in Noorwegen woon, en hier ook een soort van studiefinanciering krijg (naja, het is een lening, geen financiering). Van alleen dit geld kan je niet eens de huur betalen...
In Noorwegen heb ik natuurlijk niet stil gezeten om beurzen te zoeken, maar het lijkt erop dat alle IT-beurzen al op zijn. Verder heb ik nog geen AiO vacatures gezien die me bevallen.
Beetje achtergrondinfo: ik heb in Nederland op de HTS afgestudeerd richting Informatica en nu ben ik in Noorwegen (naast mijn werk) er een Master bij aan het halen, waar ik in juni/juli klaar mee ben. Mijn Master thesis gaat over ontologieen op "The Semantic Web".
Ik woon inmiddels al 2,5-3 jaar hier, en ben hier gekomen om te werken, niet om te studeren.
Wie weet of het mogelijk is om bij een Nederlandse uni ingeschreven te staan, om (al) het onderzoek vervolgens in het buitenland te doen?
Wie kan mij aan wat interessante informatie/namen/links helpen?
Alvast bedankt!
Vanuit Nederland:
http://student.scw.vu.nl/buitenland/mogelijkheden/erasmus-socrates.xml
http://www.tcc.leidenuniv.nl/index.php3?c=70
http://wwwutnws.utwente.nl/utnieuws/data/31/34/bis.html
http://www.jur.kun.nl/inhoud/socra.htm
Vanuit Belgie:
http://allserv.rug.ac.be/~shoste/page7.htm
http://www.kuleuven.ac.be/geografie/student/socrates/socrates.htm
Daarnaast zou je is kunnen overwegen om in het Nederlandse Fondsenboek te kijken. Hier kan ook iets voor je instaan.
Overigens is gedacht aan het benaderen van bepaalde Nederlands/Noorse (private/overheids) instellingen/projecten.
Su6!
http://www.cordis.lu/improving/fellowships/home.htm
Als je klikt op "Vacancies for young researchers" kun je op trefwoord zoeken.
Succes.
quote:Erasmus/Socrates is voor studenten. Voor een AIO-plaats heb je hier dus niets aan. Voor een Marie Curie-beurs heb je denk ik wel een vaste AIO-plaats nodig, het is dacht ik net zoiets als Erasmus/Socrates, maar dan voor AIO's enzo, die dan voor bijvoorbeeld 6 maanden in het buitenland kunnen studeren. Of dit ook buiten de EU (Noorwegen dus) mogelijk is, weet ik niet. Het lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar is er geen AIO-vacature in de groep van je begeleider voor je Master's thesis?
Op dinsdag 18 maart 2003 10:49 schreef Captain-America het volgende:
Je zou is kunnen informeren naar het Erasmus-Socrates fonds. Ook vanuit 't Brusselse zijn er diverse mogelijkheden. FF zoeken online.Daarnaast zou je is kunnen overwegen om in het Nederlandse Fondsenboek te kijken. Hier kan ook iets voor je instaan.
Overigens eens gedacht aan het benaderen van bepaalde Nederlands/Noorse (private/overheids) instellingen/projecten.
Suc6!
quote:Helaas is alleen de eerste van de links die je vermeld enigszins relevant voor mij (die andere gaan over andere vakgebieden als informatica). Maar als naar het bedrag kijk (150 euro per maand), dan word ik niet echt blij. De levensstandaard is hier namelijk vrij hoog; alleen al eten kost me zo'n 400 euro per maand (en dan koop ik het nog 'goedkoop' in Zweden ook).
Captain-America schreef:
<knip een aantal links>Daarnaast zou je is kunnen overwegen om in het Nederlandse Fondsenboek te kijken. Hier kan ook iets voor je instaan.
Overigens is gedacht aan het benaderen van bepaalde Nederlands/Noorse (private/overheids) instellingen/projecten.
Is dit (http://www.fondsenboek.nl) het fondsenboek wat je bedoelt?
De bedoeling is om mijn huidige werk te kunnen combineren met het onderzoek, dus een bedrijfsassociatie heb ik al. Maar, die zijn niet geinteresseerd om mij een volwaardig loon te geven, en daarom ben ik op zoek naar beurzen. Of, inderdaad, een ander bedrijf/instelling waar ik wel een acceptabel salaris overhoud.
quote:Deze link is erg interessant, er is best een aantal vacatures in de discipline "Mathematics, Information Science and Technologies". Ik zal hier eens goed doorheen gaan ploegen!
Op dinsdag 18 maart 2003 15:17 schreef Bigsmile het volgende:
Marie Curie Fellowships support allerlei EU gefinancierde onderzoeksposities. Ze stellen wel allerlei eisen, dus lees de reglementen goed.http://www.cordis.lu/improving/fellowships/home.htm
Als je klikt op "Vacancies for young researchers" kun je op trefwoord zoeken.
Succes.
quote:Noorwegen heeft een speciale afspraak met de EU, ze zijn geen lid, maar betalen wel contribute of iets in die geest. Dat is dus ook de reden dat het voor Noorwegen mogelijk is deel te nemen aan bijvoorbeeld de EU projecten die ik hierboven noemde. Noorwegen is wel volwaardig lid van de EEC, en daardoor zijn ook weer heel veel economische afspraken van toepassing voor Noorwegen.
Erasmus/Socrates is voor studenten. Voor een AIO-plaats heb je hier dus niets aan. Voor een Marie Curie-beurs heb je denk ik wel een vaste AIO-plaats nodig, het is dacht ik net zoiets als Erasmus/Socrates, maar dan voor AIO's enzo, die dan voor bijvoorbeeld 6 maanden in het buitenland kunnen studeren. Of dit ook buiten de EU (Noorwegen dus) mogelijk is, weet ik niet. Het lijkt mij onwaarschijnlijk.
quote:Ik doe mijn Master bij een hogeschool. Ze hebben wel af en toe een AIO vacature, maar niet in mijn onderzoeksgebied. Het was al lastig genoeg een begeleider te krijgen voor mijn Master, want de hogeschool zelf heeft deze expertise niet. Maar, ik ben toch binnengekomen, aangezien ik genoeg begeleiding krijg bij het bedrijf waar ik werk (van 3 met PhD, en 2 MSc op ongeveer mijn gebied).
Maar is er geen AIO-vacature in de groep van je begeleider voor je Master's thesis?
Nu ik mijn post nog eens doorlees lijkt het erop dat ik jullie afkraak ofzo, maar zo bedoel ik het echt niet. Ik ben erg blij dat ik response heb gekregen, maar het is jammer dat het meeste niet op mij van toepassing is.
Nogmaals bedankt allemaal!
quote:[..]
Op dinsdag 18 maart 2003 19:30 schreef Fogel het volgende:
]Bedankt voor jullie reacties!
You're welcome.
quote:Dure hobby.
Helaas is alleen de eerste van de links die je vermeld enigszins relevant voor mij (die andere gaan over andere vakgebieden als informatica). Maar als naar het bedrag kijk (150 euro per maand), dan word ik niet echt blij. De levensstandaard is hier namelijk vrij hoog; alleen al eten kost me zo'n 400 euro per maand (en dan koop ik het nog 'goedkoop' in Zweden ook).
quote:Yep that's the one.
Is dit (http://www.fondsenboek.nl) het fondsenboek wat je bedoelt?
En da's dan ter afsluiting ook gewoon naast 't werk he
quote:[..]
[De bedoeling is om mijn huidige werk te kunnen combineren met het onderzoek, dus een bedrijfsassociatie heb ik al. Maar, die zijn niet geinteresseerd om mij een volwaardig loon te geven, en daarom ben ik op zoek naar beurzen. Of, inderdaad, een ander bedrijf/instelling waar ik wel een acceptabel salaris overhoud.
Oppert TNO...mmm is net of ik dat bedrijf ergens van ken
quote:Don't worry had ik, en de anderen vast ook wel, al begrepen.
Nu ik mijn post nog eens doorlees lijkt het erop dat ik jullie afkraak ofzo, maar zo bedoel ik het echt niet. Ik ben erg blij dat ik response heb gekregen, maar het is jammer dat het meeste niet op mij van toepassing is.
Nogmaals bedankt allemaal!
Su6 en laat nog is horen hoe en of wat ok?
Mazzeltov;
Ralph
Dus, het ziet er nu al weer wat positiever uit! Nu alleen nog 'eventjes' mijn research plan afmaken...
I'll keep you posted!
PS Verder zag ik gisteren toevallig een advertentie voor een MBA bij de LOI-hogeschool. Misschien nog een leuke optie mocht er niets van de PhD terechtkomen...
als eerste natuurlijk heel veel succes in Zweden. Euhmm misschien is de VSB-beurs wat voor je! Deze beurs moet wel vanuit een hogeschool komen maar hier is de mogelijkheid tot een gift als je onderzoek gaat doen en dan de kennis mee terug neemt naar Den Landen!
Hopelijk is het wat voor je!
quote:Bedankt!
Op donderdag 20 maart 2003 12:36 schreef Blommetje het volgende:
Hallo,als eerste natuurlijk heel veel succes in Zweden. Euhmm misschien is de VSB-beurs wat voor je! Deze beurs moet wel vanuit een hogeschool komen maar hier is de mogelijkheid tot een gift als je onderzoek gaat doen en dan de kennis mee terug neemt naar Den Landen!
Hopelijk is het wat voor je!
quote:Op zich jammer, want ik ben in Nederland aan een hogeschool afgestudeerd... (en nu ben ik met mijn Master thesis bezig in Noorwegen). Maar je zegt zelf dat je van een hogeschool moet komen. Ik zal nog even wat verder kijken. Hopelijk maakt het in dat geval niet uit dat ik in Nederland al in 2000 klaar was.
Voor wie?
Voor afgestudeerde studenten van een Nederlandse universiteit die in het buitenland een aanvullende studie willen volgen of onderzoek willen doen. De opgedane kennis komt ten goede aan de Nederlandse samenleving.
quote:Dit is wat erger: Ik heb het prima naar mijn zin hier hier in Noorwegen (niet Zweden, ik koop alleen het overgrote deel van mijn eten en drinken in Zweden, ik woon namelijk vlak bij de grens). Als ik terug MOET komen vanwege deze beurs, dan word het wat minder interessant. Maargoed, ik kan natuurlijk altijd op zoek gaan tijdsrestricties. Als ik maar 1 jaar ofzo in Nederland hoeft te wonen, dan is dat best goed te doen.
In principe de Nederlandse nationaliteit hebben en na het verblijf terugkeren naar Nederland.
Als alles nu gaat zoals het zou moeten gaan, begin ik 15/10.
Nogmaals bedankt voor jullie tips.
quote:Goed nieuws Fogel. Hoop voor je dat alles naar wens mag blijven (gaan) verlopen.
Op maandag 9 juni 2003 13:52 schreef Fogel het volgende:
Nog even een update:
Ik zit nu in de administratieve molem bij de universiteit van Oslo (goedkeuring van Nederlands diploma en dat soort gedoe).
Mijn baas zorgt voor het geld op een of andere manier, dus ik mag mijn research gaan doen met behoud mijn gewone loon (aangezien mijn onderzoek relevant is voor het bedrijf)!
Twee begeleiders heb ik ook al gevonden (tegenwoordig verpicht om er 2 te hebben schijnbaar)Als alles nu gaat zoals het zou moeten gaan, begin ik 15/10.
Nogmaals bedankt voor jullie tips.
Su6!
Mazzeltov;
Ralph
Succes i.i.g. met je onderzoek!
Gooday!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |