laat ik het eens simpel analyseren:
Waarom zou je zweten om een moeilijke studie te doen als je ook een makkelijke studie kunt volgen en net zo veel, zo niet meer, zal verdienen?
Bijvoorbeeld: electrotechniek en bedrijfskunde... nou, ik weet heus wel wat er moeilijker is hoor, zowel kwa studie als kwa werk, maar ik weet zeker dat de beloning omgekeerd evenredig is hieraan. Bij mijn bedrijf iig wel. Belachelijk gewoon dat mensen van bijvoorbeeld werving en selectie meer verdienen dan de mensen bij research en development.
Alle jopie popie brallers van mijn VWO zijn rechten, bedrijfskunde e.d. gaan studeren, en verdienen nu veel geld met wat ze toen ook al deden: lullen maar niets kunnen. Ballonnetjes-mensen noemen we ze op mijn afdeling, van die mensen die de hele dag powerpoint presentaties maken.
Ik werk inmiddels 3.5 jaar als ingenieur (informatica) en technici worden in Nederland echt slecht behandeld. Je bent maar een domme uitvoerder, werk met je handen is immers vies. Je bent geen snelle HEAO'er of consultant die veel lult (maar uiteindelijk wel bij jou terecht komt om het werk te laten doen). Vergelijk dat eens met andere landen, daar heb je als ingeneur veel meer status.
Advies aan alle aankomende studenten: ga lekker een makkelijke studie doen, dan krijg je ook een makkelijke baan en kun je die domme technici managen. Uiteraard tegen een veel hoger salaris.
Advies aan de overheid en het bedrijfsleven: als jullie willen dat meer mensen de beta kant opgaan, dan moet je dat (veel) beter belonen dan de gemiddelde andere HBO/ universitair afgestudeerde. Het werk is veel moeilijker en zonder ingenieurs staat alles stil. Zonder ballonnetjes-mensen gaat alles gewoon door, dat werkt zelfs makkelijker.
edit: m.a.w. wat je ook studeert, het salaris zal niet veel afwijken van andere studierichtingen. Er is in het bedrijfsleven gewoon een HBO schaal en een WO schaal, en verder maakt het geen ruk uit of je nu een dertien-in-een-dozijn P&O'er bent of een ing/ir.
[Dit bericht is gewijzigd door StefanP op 16-03-2003 21:57]
( idem voor biologen, farmaceuten, en meer van die beta mensen)
quote:omdat je dat leuk vind.
Waarom zou je zweten om een moeilijke studie te doen als je ook een makkelijke studie kunt volgen en net zo veel, zo niet meer, zal verdienen?
tuurlijk is de techniek vaak moeilijker, maar wel lekker rechtoe-rechtaan: als je het goed doet zegt iedereen prima, als je het verloot krijg je op jeflikker. de meeste mensen in de management en BPR hoek zouden een moord doen voor zo'n simpel systeem.
Daar horen de zorg en de direct lesgevenden eigenlijk ook een beetje bij, ondanks dat ze geen 'vuile' handen krijgen.
zo'n iemand met bedrijfskunde is voro een deel veratnwoordelijk voor de omzet(groei) terwijl een ingenieur eigenlijk gewoon een loonslaaf is die ervoor hoort te zorgen dat zijn ontwerp niet in elkaar donderd cru gezegd, iemand die powerpoint presentaties maakt brengt geld in het laadje, jullie niet
quote:Je studeert nog maar toch meen je te weten hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat?
Op zondag 16 maart 2003 21:59 schreef punchdrunk het volgende:
wat een bullshit. ik studeer zelf ook (commerciele) informatica (5e jaar..)
en ik kan je wel vertellen dat een groot aantal van die "ballonnetjes mensen" verantwoordelijkheden dragen en politieke spelletjes moeten spelen waar de "operationele" groep geen enkel weet van heeft.
Laat ik je een voorbeeld geven.
In het project dat ik momenteel draai, zitten 5 technici, een testleider en een projectmanager. De technici zijn allemaal ingenieur, en de testleider is een zeer ervaren ingenieur. De projectmanager, een bedrijfskundige, kan zijn PC nog niet opstarten zonder dat hij de testleider om bevestiging vraagt, zo weinig weet en kan hij. Hij strijkt wel met alle eer en gedraagt zich alsof hij heel wat is, maar voert helemaal niks uit. Zelfs de planning en wordt door de testleider gedaan, en de vergaderingen ook.
Ik heb nu bij 2 bedrijven gewerkt, en het is in meerdere projecten bij meerdere opdrachtgevers altijd zo geweest.
quote:Doe me een lol zeg... 75% van het management is 'dead weight'. Een gemiddelde HAVO'er die vlot lult kan een management/P&O functie vervullen.
tuurlijk is de techniek vaak moeilijker, maar wel lekker rechtoe-rechtaan: als je het goed doet zegt iedereen prima, als je het verloot krijg je op jeflikker. de meeste mensen in de management en BPR hoek zouden een moord doen voor zo'n simpel systeem.
De afgelopen 2 jaar zijn er bij mijn bedrijf (in de telecom) 500 ontslagen gevallen, en dat waren voor 80% technici. De managers dekten zichzelf in, en maakten de beslissingen natuurlijk. Ergo: technici exit. Hele afdelingen werden opgedoekt maar het management daarvan bleef gewoon in dienst. Inmiddels stort het bedrijf zowat in, omdat er niemand meer is die het werk kan doen.
Mijn punt blijft staan: als je makkelijk werk en een goed salaris wil, dan ga je gewoon geen techniek studeren. Er is geen enkele reden om de beta hoek in te gaan tegenwoordig.
quote:Kijk daarom neem ik het zekere voor het onzekere: Ik ben nu bijna klaar met de eerste (HBO) en ga hierna de tweede (WO) doen.
Op zondag 16 maart 2003 21:46 schreef StefanP het volgende:
Bijvoorbeeld: electrotechniek en bedrijfskunde...
en ja .. dat klopt.
en helaas... het zal het niet snel veranderen. ( dat bepalen de mensen die het geld verdelen binnnen een bedrijf )
quote:Mee eens... ook mensen die werk doen, in plaats van alleen ballonnetjes te tekenen en doen alsof ze belangrijk zijn. Ook zwaar onderbetaald helaas.
Op zondag 16 maart 2003 22:00 schreef Peewee het volgende:
* Peewee mee eens is,..Daar horen de zorg en de direct lesgevenden eigenlijk ook een beetje bij, ondanks dat ze geen 'vuile' handen krijgen.
quote:Betavakken zijn toch niet moeilijk..??
Op zondag 16 maart 2003 22:22 schreef Kordotium het volgende:
Helemaal mee eens. Alleen zie ik de oplossing niet zozeer in geld, maar vooral in het niveau. Zorg er maar voor dat de alfa en gamma-vakken op de middelbare school en de studies in het hoger onderwijs net zo moeilijk worden als de betavakken/studies dan wordt de betarichting al een stuk populairder.
quote:Inderdaad, alle technische bedrijven hebben liever ingenieurs op managment posities. Maar veel techneuten hebben een redelijk hoog betweterige nerd gehalte, en er is geen bedrijf dat deze mensen naar klanten zal sturen.
Op zondag 16 maart 2003 22:22 schreef Frenkie het volgende:
De jaloezie druipt er van af.
Nou jongen als jij normale communicatieve vaardigheden zou hebben, dan zou je ook zo veel verdienen.
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:23 schreef Frenkie het volgende:[..]
Betavakken zijn toch niet moeilijk..??
quote:moet zeggen dat natuurkunde1,2 ietjes pitiger is dan ak en gs samen...
Op zondag 16 maart 2003 22:23 schreef Frenkie het volgende:[..]
Betavakken zijn toch niet moeilijk..??
quote:Exact...kijk maar eens wat topmensen van grote bedrijven in NL zijn: voornamelijk Ir. of Ing. (stond in de laatste "Memory Magazine"
Op zondag 16 maart 2003 22:25 schreef julekes het volgende:[..]
Inderdaad, alle technische bedrijven hebben liever ingenieurs op managment posities. Maar veel techneuten hebben een redelijk hoog betweterige nerd gehalte, en er is geen bedrijf dat deze mensen naar klanten zal sturen.
Mijn ervaring is dat technische mensen, met de jusite kwaliteiten zonder veel problemen doorgroeien naar leidinggevende posities.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |