Inmiddels is het een topic geworden waarin men zijn mening over een dergelijk forum geeft en omdat dit iets is wat een hoop mensen hier ook zal interesseren wou ik er even op attenderen:
(Danny, misschien kan je in de Formido een uitstekende sponsor vinden voor "De Zeepkist".
TV- Kapper als spiegel van de maatschappij
Is de publieke omroep gezwicht voor reality-programma's als Big-Brother en De Bus? Het lijkt er op want vanaf vanavond zendt de Tros de TV-Kapper uit; een dagelijkse docu-soap waarbij genomineerd wordt en via internet gestemd kan worden.
Even nog is de kat uit de boom gekeken. Maar de publieke omroep kan niet langer om Big-Brother-achtige programma's heen, zo is intern de indruk. Zelf de Raad van Bestuur van de NOS heeft “ja” gezegd tegen de TV-Kapper.
De totale kosten van het drie maanden durende tv-project bedragen ruim zes miljoen gulden. De TROS betaalt de helft. Uit de pot van de netmanager komt de overige helft. En daarmee is direct aangegeven hoe belangrijk de publieke omroep de nieuwe John de Mol productie vindt. Maanden is er gewikt en gewogen over het eerste nieuwe concept, dat het eerste kwartaal van 2001 als een dagelijkse docu-soap van een klein half uur op Nederland 2 te zien is. Het scoren van een goed kijkcijfer is belangrijk geweest voor het doorzetten van de productie. Tros - mediadirecteur Huib Boermans:” ik reken op een marktaandeel van tussen de 17% en 20 %” Onder het motto : de spiegel van de maatschappij wordt de TV-Kapper de nieuwste afgeleide van het Bog-Brother- genre.
John de Mol is de creatieve vader van de dagelijkse avonturen van de zeven geselecteerde kappers die in een Amsterdamse kapper zaak aan het Hoofddorpplein niet alleen knippen , maar vooral babbelen met hun clientèle . De clou van het verhaal is dat de kijker aan de hand van de gesprekken met de kapper zier en hoort wat Nederland die dag bezighoudt. Het dagelijks nieuws uit de mond van de bezoekers van de kapsalon, daar draait het allemaal om.
De kappers worden de personality's die net zoals bij Big-Brother en De Bus elkaar om de zoveel tijd nomineren om de kapsalon te verlaten. De kijker kan dan meestemmen vi de telefoon en het internet. En daarmee is dit nieuwe multi media-concept startklaar.
Gelijktijdig begint dit project ook in Duitsland.
17 camera's en 24 microfoons registreren wat zich afspeelt in de 83m2 ruimte.
35 personen zijn er dagelijks mee bezig, inclusief de technici en montageploeg, die onder de kapperszaak verscholen zijn
Als argeloze voorbijganger valt het je niet eens op.
Zelfs de aanwezigheid van de camera's ontgaat je bijna. Maar voorspelbaar is dat het aan het Hoofddorpplein vanaf Januari een drukte van belang gaat worden. Te meer daar de gehuurde- kapperszaak een aanlooppunt moet gaan worden van veel mensen, want daar moeten klanten zich aanmelden. Sterker nog, zonder klanten geen verhalen. En zonder verhalen geen TV-Kapper.
Vanwege “ een mogelijke verstoring van de openbare orde” in een andere buurt in Amsterdam werd eerder de tv-productie “De meiden van 5” van 625 TV Producties door de gemeente Amsterdam afgeblazen. Bij de TROS en De Mol zegt iedereen dat “alles prima geregeld is” Maar dit soort nieuwe projecten herbergt altijd een grote dosis onvoorspelbaarheid in zich.
Tros-media directeur Huib Boermans legt de overwegingen van de TROS uit om de TV-Kapper te gaan uitzenden.” we spraken met John de Mol over Big-Brother. Het concept was heel interessant, maar toch vonden we de risico's te groot. Na het succes van Big-Brother hebben we vastgesteld dat we zeker wat willen gaan doen met dit genre televisie . De TV-Kapper is uiteindelijk uit de bus komen rollen. Toch moet De Mol de achterliggende maanden even geschrokken zijn toen hij vernam dat RTL5 ongeveer 6 jaar geleden een programma uitzond dat “de kapper” heette, gemaakt door het productiehuis K&B, inmiddels eigenaars van ID&DTV. Het was een wekelijks programma met verborgen camera's in de kapperszaak. Ook hier ging het om leuke anekdotes re horen van de klanten. John de Mol hiermee geconfronteerd:”ik wist dat niet en heb vervolgens zo'n bandje bekeken. Het is duidelijk een heel ander programma. Je kan dat niet vergelijken met de tv-kapper. Dit is dagelijks, de kappers kunnen weggestemd worden, bij ond is het niet met een verborgen camera gefilmd en zo kan ik nog we; even doorgaan”.
De onderwerpen die door de kappers besproken worden, komen dagelijks uit de kranten. De Mol:” Er is elke dag een redactievergadering waarin we vaststellen wat het nieuws van de dag is. Die onderwerpen bespreken de kappers met hun klanten. Daaruit moeten de interessante verhalen komen.
Nog belangrijker dan de mooie verhalen zijn de kappers zelf:
Vanessa (1974)
Raymond (1964)
Wilfred (1969)
Marleen (1956)
Harm (1949)
Jeroen (1969)
Daniel (1957)
oogden tijdens de premiere in Amsterdam nog enigszins onwennig. Toch heeft de Mol hoge verwachtingen van de geselecteerden. “Zij bepalen voor de helft het succes van de TV-Kapper. Een heel team heeft ze geselecteerd. Dat was een lastig karwei. Maar zij moeten het gaan maken”
Peter Contant
Tv-Kapper: De making of... Nederland 2 18.35-19.30
[Dit bericht is gewijzigd door Xamira op 01-01-2001 20:52]
quote:Ik heb al een forum, dank je
Op 01 januari 2001 17:34 schreef Tante Bep het volgende:
Waaronder programma's als de Bus, BB, de Hunter, de Mol, de TV Kapper (wat overigens vanavond begint) enfin het neusje van de zalm dus voor voyeurs, sensatiezoekers en roddeltantes zoals ik.
Het lumineuze idee om zo'n overkoepelend forum als het er komt de naam "DE ZEEPKIST" te geven komt van Fokker twi, die zelf veel te bescheiden is om dit te melden, bij deze.
Jij ook een goed jaar toegewenst Hunter, je zal ook wel blij zijn dat het is afgelopen denk ik.
quote:En dat ik als eerste al aangeboden had de handel te moddereten....
Op 01 januari 2001 17:45 schreef twi het volgende:
Heeeeeeeeej Beppie, wel vermelden dat ut mijn naambedenksel is!
quote:Ja maar ik heb eigenlijk veel liever zoenen van Merel & Fannetje dan van jou!
Op 01 januari 2001 18:44 schreef MiRRoRMaN het volgende:
En dat ik als eerste al aangeboden had de handel te moddereten....
quote:En dat terwijl ik toch altijd lekker veel tong geef....
Op 01 januari 2001 19:14 schreef twi het volgende:
Ja maar ik heb eigenlijk veel liever zoenen van Merel & Fannetje dan van jou!
De door mij zeer gewaardeerde Mirrorman heeft als eerste aangeboden om dit overkoepelende forum als het er al komt te gaan bemodderen, waarvan akte!
btw scarefreak, uiteraard wordt onder dat koepeltje een onderverdeling van de div. programma's gemaakt en is het dus niet zo dat de postings van verschillende programma's dwars door elkaar komen te staan.
(tenminste dat neem ik gezien de logica vanzelfsprekend aan, is dit niet het geval dan begrijp ik het dus ff niet meer )
[Dit bericht is gewijzigd door Xamira op 01-01-2001 20:55]
Dat zal er dus wel mee te maken hebben want het staat natuurlijk buiten kijf dat Verbal een hele goeie mod is.
Ik neem aan dat we "van horen zeggen" ook niet echt serieus kunnen nemen nietwaar?
* Xamira roept:Havoc,Danny,Verbal,Dutchie,Tararaboemdijee en de rest..
Driewerf hoera!
http://www.fokforum.nl/showtopic/28240/3
[Dit bericht is gewijzigd door Xamira op 02-01-2001 00:20]
quote:
Verbal (Moderator) - maandag 1 januari 2001 23:55
Op het gevaar van crossposten af....In F,M&TV heb ik een DeHunt-topic geopend.
Aangezien er blijkbaar nog geen consensus bestaat over al dan geen 'reality-soap'-forum, PLUS het feit dat DeHunt slechts een maand duurt, lijkt mij 1 topic in F,M&TV meer as sat. Bij de 250 wordt een nieuw deel geopend.
Voor 'Wie is de mol?' zal dit op dezezlfde wijze geschieden. Loopt weliswaar langer, maar dan 1x per week, dus 1 centraal topic lijkt me ook hier meer dan voldoende.
De TV-Kapper vinnik niet echt reality-soap (iedere dag andere mensen die geknipt worden en hun (al dan niet verknipte) visie op dingen van alledag leveren. Niet bepaald feuilleton-materiaal. Dus wil iemand zijn mening kwijt over dit OF een ander programma: open lekker 1 topic in mijn forumpie.
Verder zit er op reality-soap-gebied niet genoeg aan te komen om een centraal forum voor te openen, denk ik. Hooguit in maart 'Het Dieet' (een soort BB-achtige afvalrace (letterlijk), waar de winnaar zijn/haar verloren gewicht in goud kan winnen. Of dat hier gevolgd gaat worden is ook maar de vraag, en zo ja: voorlopig dus in F,M&TV.
Ik hoop voorlopig wat duidelijkheid te hebben verschaft.
Grahoeten
V.
quote:De Hunt , de Mol en de TV Kapper zijn géén reality soaps. Ze hebben niets met een reality soap te maken zelfs.
Op 01 januari 2001 17:34 schreef Tante Bep het volgende:
In Feedback loopt een topic die in eerste instantie is geopend met de vraag of er een forum moest komen voor de Hunt, vervolgens stelde iemand voor of het geen beter idee was om een forum te maken waar al deze programma's onder vallen. Waaronder programma's als de Bus, BB, de Hunter, de Mol, de TV Kapper
Ik weet niet hoe de stemmen zijn over mijn kleine bijdrage in dit forum maar ik zal met alle plezier bereid zijn om de twee dames te assisteren waar ik kan.
Ik heb helaas geen concrete antwoorden voor jullie en ik hoop wel dat de discussie verder gezet wordt in feedback maar om het hier ook nog een keer te bespreken is een beetje overdone in mijn ogen.
Lieve BB posters, al jullie ideeen zijn van harte welkom in http://www.fokforum.nl/showtopic/28240 desnoods maak je daar een zeepkist topic aan, feedback is niet alleen voor de mensen die alleen maar ongenoegen spreken maar zeker ook de plaats voor nieuwe opties
Sorry dat ik jullie deze discussie plaats ontneem maar ik hoop dat jullie zeker in feedback door willen gaan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |