abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 maart 2003 @ 23:53:24 #101
34400 PietF
Captain Obvious
pi_9247467
we gaan allemaal dood, alleen de vraag is hoe en wanneer. Maak je niet zo druk om wanneer en hoe je doodgaat, maar hoe je de tijd besteed voordat het zover is!
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." -A. Einstein
"once again, you save the day captain obvious! without your obviousness the world would suck." (bash.org)
pi_9247757
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 23:53 schreef PietF het volgende:
we gaan allemaal dood, alleen de vraag is hoe en wanneer. Maak je niet zo druk om wanneer en hoe je doodgaat, maar hoe je de tijd besteed voordat het zover is!
klopt ! gedeelte van die tijd besteed ik aan Fok!, waaronder ook deze discussie !
fokschaap
pi_9248856
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 14:44 schreef Viola_Holt het volgende:

Ik lees net in een ander topic dat je niet gelooft in religies. Wel in God. De bijbel is onderdeel van een religie.

Overigens lijkt het me dat wanneer je al in een God gelooft dat dan de religie van de bijbel ook aannemelijk is omdat daar ook van het bestaan van God uitgegaan wordt.

Ik geloof niet in religie omdat dat "levenloos" is vol met allerlei regeltjes die mensen opvolgen zonder dat zij een relatie te hebben met de Schepper van het heelal.
Ik bedoelde met dat vorige berichtje te zeggen dat ik enkel geloof in een persoonlijke relatie met God en niet het blindelings volgen van regeltjes, want dat is religieus.
  donderdag 20 maart 2003 @ 01:52:26 #104
34294 Flying_nomad
Kijkt nu waar het ziet en weet
pi_9249639
Het begint al met een tegenstelling. De eerste dag schiep God het licht en de duisternis. De derde dag schiep hij de zon, maan en sterren. Waar kwam dat licht vandaan de eerste dag ?
Ik heb dit overigens niet zelf opgemerkt hoor. Heb dat ooit eens ergens gelezen. Zo zijn er nog veel meer tegenstellingen te vinden in de bijbel die mij niet helpen in overtuigd worden van het bestaan van een God.

Volgens mij schreef Viola dit,

Ik heb wat zgn tegenstellingen behandelt, ga maar eens kijken, het is maar een voorbeeld, maar bedoelt om te laten zien dat elke zogenaamde tegenstelling meer gebaseerd is op onvolledige interpretatie en soms zelfs moedwillig uit het verband trekken van teksten.

(even zoeken naar Rietz, die gaf wat contradicties aan hier.........http://forum.fok.nl/showtopic.php/196293/1/25

mijn antwoord volgt uitgebreid 7 posts verder

Groeten, patrick:

Everything which has a beginning has a cause, the universe has a beginning, therefore it has a cause.........
  donderdag 20 maart 2003 @ 07:37:44 #105
47964 Ultradyne
Just listen!
pi_9251483
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 23:53 schreef PietF het volgende:
Kijk, jij snapt het tenminste
pi_9253374
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:52 schreef Flying_nomad het volgende:
Het begint al met een tegenstelling. De eerste dag schiep God het licht en de duisternis. De derde dag schiep hij de zon, maan en sterren. Waar kwam dat licht vandaan de eerste dag ?
Ik heb dit overigens niet zelf opgemerkt hoor. Heb dat ooit eens ergens gelezen. Zo zijn er nog veel meer tegenstellingen te vinden in de bijbel die mij niet helpen in overtuigd worden van het bestaan van een God.

Volgens mij schreef Viola dit,

Ik heb wat zgn tegenstellingen behandelt, ga maar eens kijken, het is maar een voorbeeld, maar bedoelt om te laten zien dat elke zogenaamde tegenstelling meer gebaseerd is op onvolledige interpretatie en soms zelfs moedwillig uit het verband trekken van teksten.

(even zoeken naar Rietz, die gaf wat contradicties aan hier.........http://forum.fok.nl/showtopic.php/196293/1/25

mijn antwoord volgt uitgebreid 7 posts verder

Groeten, patrick:

Bedankt voor de informatie. Zal het zeker even lezen. Mijn punt was eigenlijk dat mij in meerdere posts verteld word dat ik God ga begrijpen en evt. zelfs ga geloven als ik de bijbel lees. Als ik de bijbel ga lezen kom ik die tegenstellingen tegen. Als ik die dus wil begrijpen, moet ik meer onderzoek gaan doen en blijft het dus niet bij het lezen van de bijbel. Waarom is het lezen van de bijbel toch nodig om te geloven ? Hoe moet dat met ongelovige blinde doofstomme mensen ?
fokschaap
pi_9268240
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 10:17 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Bedankt voor de informatie. Zal het zeker even lezen. Mijn punt was eigenlijk dat mij in meerdere posts verteld word dat ik God ga begrijpen en evt. zelfs ga geloven als ik de bijbel lees. Als ik de bijbel ga lezen kom ik die tegenstellingen tegen. Als ik die dus wil begrijpen, moet ik meer onderzoek gaan doen en blijft het dus niet bij het lezen van de bijbel. Waarom is het lezen van de bijbel toch nodig om te geloven ? Hoe moet dat met ongelovige blinde doofstomme mensen ?

Wanneer je tegenstellingen ziet, houdt ze dan vast en lees verder. Het meeste komt op vele plaatsen voor, en meestal geeft dat uiteindelijk ook aan wat de feitelijke betekenis is van iets. Over Genesis; houdt er rekening mee dat Genesis niet geheel chronologisch geschreven is. Genesis begint in feite met een beknopte samenvatting, en gaat er vervolgens dieper op in. Blinde doofstomme mensen lezen waarschijnlijk de bijbel in braille, maar ik kan dit niet met zekerheid bevestigen. Onderzoek zul je altijd moeten blijven doen ("Toets de geesten", "Wees waakzaam", "Men zal zeggen er is vrede, maar gelooft het niet" etc.). De bijbel volledig lezen ben je denk ik ook wel een tijdje mee zoet (Ik heb er ook ongeveer een half jaar over gedaan om hem een keertje helemaal door te lezen, en ook nu nog blijf ik nieuwe dingen vinden ). Als je vragen hebt over teksten kan ik je misschien wel op weg helpen, maar je zult zelf moeten lezen en interpreteren.
pi_9270588
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 21:00 schreef Mariel het volgende:
Over Genesis; houdt er rekening mee dat Genesis niet geheel chronologisch geschreven is. Genesis begint in feite met een beknopte samenvatting, en gaat er vervolgens dieper op in.
Maar dag 1 blijft dag 1, dag 3 blijft dag 3.
quote:
Blinde doofstomme mensen lezen waarschijnlijk de bijbel in braille, maar ik kan dit niet met zekerheid bevestigen.
Het gaat me er even niet om hoe gehandicapt iemand moet zijn dat hij de bjibel echt niet meer kan lezen, maar ik neem aan dat je begrijpt dat er ook mensen zijn die de bijbel op geen enkele manier tot zich kunnen nemen. Wat moeten zij ?
quote:
Als je vragen hebt over teksten kan ik je misschien wel op weg helpen, maar je zult zelf moeten lezen en interpreteren.
Als ik tijd heb zal ik de Groot Nieuws bijbel eens lenen bij m'n ouders. Kijken of ik er nu meer mee kan dan destijds. Kan me herinneren dat ik als kind wel eens stukjes heb gelezen en dat interessant vond. Maar dat heb ik ook met pseudo-wetenschappelijke boeken en daar geloof ik ook nog maar weinig van.
fokschaap
pi_9270756
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 22:08 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Maar dag 1 blijft dag 1, dag 3 blijft dag 3.

Het begint met wat er opeenvolgend gebeurde. In volgende hoofdstukken worden er bepaalde zaken uitgediept en meer gedetailleerd verteld. In daarop volgende hoofdstukken valt te lezen hoe het begin verder verloopt.
quote:
[..]

Het gaat me er even niet om hoe gehandicapt iemand moet zijn dat hij de bjibel echt niet meer kan lezen, maar ik neem aan dat je begrijpt dat er ook mensen zijn die de bijbel op geen enkele manier tot zich kunnen nemen. Wat moeten zij ?

Dat is op zich een goede vraag. Ik weet niet precies wat je hier bedoelt, misschien kun je een voorbeeld geven?
quote:
[..]

Als ik tijd heb zal ik de Groot Nieuws bijbel eens lenen bij m'n ouders. Kijken of ik er nu meer mee kan dan destijds. Kan me herinneren dat ik als kind wel eens stukjes heb gelezen en dat interessant vond. Maar dat heb ik ook met pseudo-wetenschappelijke boeken en daar geloof ik ook nog maar weinig van.

Misschien komt het ook omdat er bepaalde stukjes die je wel gelooft (Bijv. wetenschap) nog niet in de puzzel op hun plaats zijn gevallen. Belangerijk is ook om te weten dat geloof in God andere zaken niet noodzakelijkerwijs uitsluit.
pi_9271672
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 22:14 schreef Mariel het volgende:

Dat is op zich een goede vraag. Ik weet niet precies wat je hier bedoelt, misschien kun je een voorbeeld geven?

Nou, stel....een ongelovige totaal verlamde doofstomme blinde ! Door de verlamming weinig kans op lezen van braille. En door blindheid kan deze niet lezen. En iemand kan hem ook niet voorlezen.

Hoe komt deze persoon tot geloof. En ga nou niet zeggen dat dit wel erg ver gezocht is. Er zijn ook andere combinaties mogelijk waarbij iemand op geen enkele manier de bijbel zou kunnen lezen. Mogelijk zelfs omdat nooit iemand hem/haar verteld heeft dat de bijbel bestaat !

fokschaap
pi_9272027
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 22:40 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Nou, stel....een ongelovige totaal verlamde doofstomme blinde ! Door de verlamming weinig kans op lezen van braille. En door blindheid kan deze niet lezen. En iemand kan hem ook niet voorlezen.

Hoe komt deze persoon tot geloof. En ga nou niet zeggen dat dit wel erg ver gezocht is. Er zijn ook andere combinaties mogelijk waarbij iemand op geen enkele manier de bijbel zou kunnen lezen. Mogelijk zelfs omdat nooit iemand hem/haar verteld heeft dat de bijbel bestaat !

Mijn mening: je hebt geen bijbel nodig om tot geloof te komen. Er gaan meer wegen naar rome. Er zijn religies die geen heilige schriften kennen, zoals bijv het zen boeddhisme. Het enige wat je daar voor hoeft te kunnen is zitten. Heel kort door de bocht dan.
Unox, the worst operating system.
pi_9277568
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 22:51 schreef Schorpioen het volgende:
zitten.
zijn!
pi_9304431
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 09:51 schreef Nuoro het volgende:

[..]

zijn!

... nee da's een echt bevredigende levensovertuiging je BENT, maar waarom hoef je niet te weten, vraag je het je ookmaar niet af, heeft allemaal geen zin, BEN maar gewoon.. yeah right...
dat gaat er bij mij niet in he.
ps: boedha's laatste woorden: " ik heb het niet gemaakt "
wie dan wel
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
pi_9308364
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 17:50 schreef new_moon het volgende:

... nee da's een echt bevredigende levensovertuiging je BENT, maar waarom hoef je niet te weten, vraag je het je ookmaar niet af, heeft allemaal geen zin, BEN maar gewoon.. yeah right...

Waarom niet. Als dat voor jou niet bevredigend is prima, maar mag/kan iemand anders het prima vinden om gewoon te zijn ?
quote:
wie dan wel
Maar omdat Boedhas het niet gemaakt heeft, is het God geweest ?
fokschaap
pi_9323711
massa ziektes zijn het gevolg van overbevolking.

Een vrij natuurlijk proces, het is net zoiets als dat het goed gaat met leeuwen als er veel antilopes zijn.

Natuurlijke uitzuivering noemen ze het.

Jaja...
pi_9327065
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 22:40 schreef Viola_Holt het volgende:

fokschaap
pi_9327200
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:27 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Ik denk dat er geen beperkingen bestaan waardoor iemand die leeft niet tot geloof zou kunnen komen.

-toevoeging- Ik meen dat ook ergens in de bijbel staat dat wie nooit gehoord heeft van God er niet op veroordeeld zal worden dat zhij God niet kent. Wie echter wel hoort, maar afwijst is weer een ander verhaal. Diegene heeft een bewuste keuze gemaakt om God duidelijk te maken dat-ie weg moet wezen, en dan zal-ie ook wegblijven ook.

[Dit bericht is gewijzigd door Mariel op 23-03-2003 22:39]

pi_9327380
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 17:50 schreef new_moon het volgende:

[..]

Misschien weet je wel veel meer. Het wordt niet voor niets verlichting genoemd....
quote:
wie dan wel
Is dat ook maar enigszins relevant om je leven te kunnen leiden?
Wat ga je met die kennis doen als je het zou weten? Zou het je helpen? Boeddha heeft ook gezegd dat kennis over wie de wereld heeft gemaakt, ongeveer even nuttig is als weten van wat voor hout de vergiftigde pijl gemaakt is die in je rug geschoten is, of wat de schoenmaat van de schutter was. Nutteloze info dus.
pi_9327451
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:40 schreef Schorpioen het volgende:

Boeddha heeft ook gezegd dat kennis over wie de wereld heeft gemaakt, ongeveer even nuttig is als weten van wat voor hout de vergiftigde pijl gemaakt is die in je rug geschoten is, of wat de schoenmaat van de schutter was. Nutteloze info dus.

Maar de houtsoort en de schoenmaat zijn voor de politie van groot belang !
fokschaap
pi_9327534
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:32 schreef Mariel het volgende:

Ik denk dat er geen beperkingen bestaan waardoor iemand die leeft niet tot geloof zou kunnen komen.

Er zijn dus meerdere manieren om tot geloof te komen. Niet slechts de bijbel. Welke andere manieren zijn er ?
quote:
-toevoeging- Ik meen dat ook ergens in de bijbel staat dat wie nooit gehoord heeft van God er niet op veroordeeld zal worden dat zhij God niet kent. Wie echter wel hoort, maar afwijst is weer een ander verhaal. Diegene heeft een bewuste keuze gemaakt om God duidelijk te maken dat-ie weg moet wezen, en dan zal-ie ook wegblijven ook.
Als je ooit van God gehoord hebt is het dus verplicht en zoniet ben je al verzekerd van een beoordeling door God. Waarom dan al die moeite. Om de groep niet al te groot te laten worden ?
fokschaap
pi_9327647
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:48 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Er zijn dus meerdere manieren om tot geloof te komen. Niet slechts de bijbel. Welke andere manieren zijn er ?

Doorvertelling, persoonlijke ervaringen zijn er een aantal die ik kan bedenken. Ik denk dat je met die eerste ook al (vaker) in aanraking bent gekomen.
quote:
[..]

Als je ooit van God gehoord hebt is het dus verplicht en zoniet ben je al verzekerd van een beoordeling door God. Waarom dan al die moeite. Om de groep niet al te groot te laten worden ?

Iedereen wordt geoordeeld door God, ook gelovigen. Je kunt alleen kiezen om na je dood met God of zonder God te leven. Hoe een leven zonder God is mij niet geheel duidelijk, maar er wordt wel gewaarschuwd dat het lijden zal opleveren.
pi_9327839
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:53 schreef Mariel het volgende:

Doorvertelling, persoonlijke ervaringen zijn er een aantal die ik kan bedenken. Ik denk dat je met die eerste ook al (vaker) in aanraking bent gekomen.

Doorvertelling ben ik zeker mee in aanraking gekomen, maar dat zegt me net zo weinig als de bijbel. Persoonlijke ervaringen heb ik niet. Natuurlijk zijn het soms best leuke verhalen, maar dat trekt me niet over de streep.
quote:
Iedereen wordt geoordeeld door God, ook gelovigen. Je kunt alleen kiezen om na je dood met God of zonder God te leven. Hoe een leven zonder God is mij niet geheel duidelijk, maar er wordt wel gewaarschuwd dat het lijden zal opleveren.
Eerder werd er hier gezegd dat gelovigen door God beoordeeld werden en niet gelovigen volgens de menselijke wetten. Er wordt gewaarschuwd dat het lijden zal opleveren zeg je. Is dat niet een dreigement ? Vind ik geen fijn argument om te gaan geloven.
fokschaap
pi_9328074
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:53 schreef Mariel het volgende:

[..]

Maar ben jij van mening dat zonder kennis uit de bijbel, direct of indirect, niet tot God kan komen? Kan je bijv alleen door het bestuderen van de koran, of de hindoeistische heilige boeken, de taoistische literatuur, of alleen zittend op je meditatiemat bij wijze van spreken, ook verlost worden en tot God komen? Of heb je absoluut Jezus nodig om verlost te worden?

Met andere woorden: gaat een absoluut verlichte Zen meester afkomstig van het platteland die nooit heeft leren lezen en dus niet eens van het bestaan van de bijbel weet naar de hemel?

pi_9418922
quote:
Op zondag 23 maart 2003 23:01 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Doorvertelling ben ik zeker mee in aanraking gekomen, maar dat zegt me net zo weinig als de bijbel. Persoonlijke ervaringen heb ik niet. Natuurlijk zijn het soms best leuke verhalen, maar dat trekt me niet over de streep.

Denk dat je eerst zelf wat moet ervaren ervan. Is er bij mij ook "toevallig" (ik geloof niet in toeval) ingekomen..
quote:
[..]

Eerder werd er hier gezegd dat gelovigen door God beoordeeld werden en niet gelovigen volgens de menselijke wetten. Er wordt gewaarschuwd dat het lijden zal opleveren zeg je. Is dat niet een dreigement ? Vind ik geen fijn argument om te gaan geloven.

Je moet het niet zien als een dreigement, maar als een waarschuwing. Ik denk hier ook eerder op emotioneel/spiritueel gebied. Zou jij je niet knap lullig voelen als je overlijdt, en er blijkt plotseling wel een God te zijn? Losgezien van eventuele verdere consequenties.
pi_9419106
quote:
Op zondag 23 maart 2003 23:13 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Maar ben jij van mening dat zonder kennis uit de bijbel, direct of indirect, niet tot God kan komen?

Hoe wil je kennis krijgen van God zonder de bijbel of rechtstreekse ingave van God?
quote:
Kan je bijv alleen door het bestuderen van de koran, of de hindoeistische heilige boeken, de taoistische literatuur, of alleen zittend op je meditatiemat bij wijze van spreken, ook verlost worden en tot God komen? Of heb je absoluut Jezus nodig om verlost te worden?
Om verlost te worden van de gevolgen van je daden heb je Jezus nodig. Jezus heeft de schuld en straf op zich genomen. Doordat hem zelf op geen enkele grond iets aan te rekenen viel, is hij de zondebok geworden.
quote:
Met andere woorden: gaat een absoluut verlichte Zen meester afkomstig van het platteland die nooit heeft leren lezen en dus niet eens van het bestaan van de bijbel weet naar de hemel?
Ik weet niet precies wat Zen inhoudt. Op grond van daden kan echter niemand tot God komen, ook een zen-meester niet, er van uitgaande dat hij Christus niet accepteert (Als hij Christus niet kent - dwz nooit mee geconfronteerd) wordt het een ander verhaal. Ik vermoed dat er in dat geval reincarnatie zal plaatsvinden (Dit vermoed ik omdat de bijbel spreekt dat er pas geoordeeld zal worden wanneer werkelijk iedereen kennis genomen heeft van het evangelie).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')