abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9114637
Veel mensen, ongeveer 1 miljoen, schijnen hieraan te lijden. Koopverslaving. Iets kopen biedt troost (vooral vrouwen) of verschaft status (vooral mannen). Anderen zijn ziekelijk belust op koopjes. Weer anderen kopen zoals de kleptomaan steelt: uit dwang. Omdat tegenwoordig bijna alles op afbetaling kan worden gekocht zie je ook dat de duurdere producten impulsaankopen zijn geworden. Gespaard voor grote aankopen wordt blijkbaar niet meer gedaan. Je ziet overigens dat dit vooral bij jongeren, met verlokkingen als een scootertje op afbetaling en de gsm, niet zelden tot financiële problemen leidt... (Waarom kinderen van 12 überhaupt een telefoon op zak moeten hebben, snap ik sowieso niet trouwens, maar ala...)

Ikzelf ben geen koper. Niet uit zuinigheid, maar gewoon omdat ik lang doe met de dingen die ik heb en omdat status me geen ene bal interesseert. Als ik iets veel koop of, sinds mijn huwelijk met adsl, eik. kocht dan zijn het wel boeken. Ik ging 1 keer per maand naar de boekhandel en kwam dan met fl 150,= aan boeken terug. Nu koop je daar niet zo verschrikkelijk veel meer voor dus eik. valt ook dat wel mee. Wat typische mannen dingen betreft zoals audio-visuele stuff: daar doe ik altijd tot Sint-Juttemis mee (voorbeeld:ik heb nu m'n 2de CD-speler pas) dus mij zie je ook niet vaak in een electro-zaak oid aanschuiven. Ja, om voor iemand anders wat te kopen. Bijv. de magntron voor mijn moeder, die ze niet gebruikt... Als ik dan wat groots koop in die sfeer: bijv. een PC (bijna 4 jaar geleden al weer, dus het zit er wel weer aan te komen) dan betaal ik contant. Van consumptiefkrediet hou ik niet. Ook met kleding doe ik een geruime poos, zoals ik al eens heb uitgelegd, kortom: geen problemen in that department, koopziek kun je mij niet noemen.

Wat koopziekte betreft bestaan grofweg 4 categorieën:

De troostkoper: koopt uit troost bij bijv. relationele problemen of onzekerheid. Vooral veel vrouwen in deze categorie.

De koopjesjager: schurkt aan tegen de vrek natuurlijk. Als zich ergens kortingen aandienen dan gaat ie erop af of hij de producten nu nodig heeft of niet, misschien dat het altijd nog van pas kan komen.

Funshoppers: kopen uit hobby. Komt ook weer veel bij dames voor en gaat vooral om kleine hebbedingetjes.

De dwangkopers: zijn verslaafd aan de spanning voor het kopen en worden depressief als de koop niet lukt. Kopen uit dwang, zonder de producten ook echt te gebruiken of ervan te genieten, is de overtreffende trap van de 3 bovenstaande vormen van koopziekte en dient met medicijnen behandeld te worden (serotonine-adrenaline zaakje). Sommige dwangkopers kopen zich het faillisement in nl.

De vraag aan u: hoe ziet uw koopgedrag eruit en indien koopziek: in welke categorie bevindt u zich...?

I´m back.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 12:50:57 #2
32958 Splackavellie
Binka is a bad motherfucker!
pi_9114677
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 12:48 schreef Ryan3 het volgende:
ff je langdradig verhaaltje weggehaald voor t belang v/h topic
uhmz... ik koop kleren als ik nieuwe wil, en ik koop alleen kleren die ik mooi vind...

welke cata. zouk nie wetuh

[url=http://home.wanadoo.nl/ezzebleef/n64/nintendo64.htm][[b]NINTENDO64 inc. spellen en meer TE KOOP, 70 EURO [/b][/url]][i] ! ! Where would I be without my Unnekupke ! ! [/i]
pi_9114813
Voornamelijk CD's en boeken, maar inderdaad niets op krediet.

Zeker CD's wil ik nog wel uit aanbiedingenbakken trekken terwijl ik een half jaar later pas in de stemming ben om die muziek te luisteren, dus categorie 2 ( koopjesjager ).

Wat betreft zowel boeken als CD's zijn er bepaalde series/artiesten die ik goed vind en verzamel als hobby ( funshopper ). Zeker naar evenementen als de Deventer boekenmarkt moet ik eigenlijk een drager meenemen om te voorkomen dat ik mezelf een hernia til.

"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_9114948
Geen van de 4 hokjes. Ik pas sowieso niet in een hokje dus ook niet aan koopgedrag.
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
pi_9115111
ten eerste kan ik ab-so-luut niet met geld om gaan en ten tweede ben ik zeker weten een troostkoper en dat gaat dus niet goed samen

[Dit bericht is gewijzigd door DarkElf op 14-03-2003 13:10]

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_9115114
Voor wat betreft drank ben ik een dwangkoper...met kleding ben ik een koopjesjager(uitzonderingen daargelaten)....ik doe ook wel eens een funshopje en troostkopen, daar heb ik mezelf nog niet op betrapt.

Wel een leuk topic hoor!

pi_9115294
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 13:10 schreef superbossy het volgende:
Wel een leuk topic hoor!
Kopen ?
pi_9115350
Ik ben wel verslaafd aan het kopen van DVD's
Echt waar, als ze goedkoop zijn neem ik ze mee (als de titel aanspreekt natuurlijk). Nu kan ik al iets beter mijzelf inhouden. Ik koop nu veel beheerster en verkoop ze zelfs soms weer
pi_9116032
Ik ben een funny shopper, ik ben GEK op shoppen.
Altijd is er wat leuks te koop vooral veel kleren, vooral leuke schoonheidsartikelen GAAFFFFF.
Greek Godess of the Earth
pi_9118184
misschien ben ik wel een beetje een dwang koper, als ik op het station lang moet wachten loop ik altijd de ah of de bruna binnen en dan komt het toch wel regelmatig voor dat ik wat koop (al is het maar een pakje kauwgom ofzo) ik ben blij als ik over een paar weekjes niet meer elke dag op het station hoef te zijn, dan zal mn dwang ook wel over zijn
  vrijdag 14 maart 2003 @ 15:16:05 #11
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_9118507
ik koop alleen alsk iets nodig heb (of eten alsk honger heb) en het interesseert me verder niet zow... verder hou ik HELEMAAL niet van shoppen (en jah ik ben toch een vrouw) en ga ik dus alleen de stad in als ik echt iets nodig heb...

dusss... waar pas ik in?? nergens

KippKoRN I love you!
  vrijdag 14 maart 2003 @ 17:45:58 #12
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_9122313
Ik kan beter maar geen geld hebben, want ik koop mezelf idd helemaal suf. Als ik iets moois zie, dan wil ik dat eigenlijk wel hebben of ik er het geld voor heb of niet. Gelukkig is mijn limiet dus ook 1000 euro..
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  vrijdag 14 maart 2003 @ 17:54:46 #13
11682 Moonah
Jolie femme
pi_9122439
Ik ben absoluut koopverslaafd geweest. Van het type 4 .
Ik kon altijd met tassen vol kleding en drie paar schoenen per week thuiskomen. Nadat ik thuis alles had doorgepast, viel het merendeel vaak tegen. En ging dus weer terug naar de winkel . Dat had als voordeel dat het uiteindelijk niet al te veel geld heeft gekost. Nadeel was, dat (ondanks de schifting) er toch een hoop kleding en schoenen overbleven die ik na twee keer dragen niet meer leuk vond. Mijn beide zussen en een aantal vriendinnen hebben veel uit mijn kasten uitgezocht .

Nu ben ik er grotendeels vanaf. Winkelen is nu meer een hobby. Ik bedenk vantevoren heel goed waar ik op uit ga. Soms gebeurt het nog wel eens dat ik te veel koop. Maar ach, dan breng ik het maar weer terug .

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 17:59:37 #14
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_9122532
Ik koop redelijk vaak kleding, maar ken mijn grenzen wel, ik zorg wel dat ik niet gigantisch in de min kom te staan. Ik koop ook niet alles wat ik mooi vind, maar heb denk ik wel bovengemiddeld veel kleren.

Iets anders waar ik vrij veel geld aan uitgeef: boeken. Ik ben nogal dol op boeken en koop er redelijk veel nieuw, ook wel aardig wat tweedehands. Mijn boekenverzameling is ook iets waar ik echt heel trots en zuinig op ben.

Maar ja, er zijn ook weer dingen waar ik minder dan gemiddeld geld aan uitgeef, dus zo blijft het in balans.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_9122592
Weet nie.
Denk dwangkoper.
Maar meer gefixeert.
Als ik iets wil dan zal ik het ook hebben ook.
En het liefst zo snel mogelijk, daarom wordt dit ook weleens toegescheven aan impulsief gedrag bij mij.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')