Ikzelf ben geen koper. Niet uit zuinigheid, maar gewoon omdat ik lang doe met de dingen die ik heb en omdat status me geen ene bal interesseert. Als ik iets veel koop of, sinds mijn huwelijk met adsl, eik. kocht dan zijn het wel boeken. Ik ging 1 keer per maand naar de boekhandel en kwam dan met fl 150,= aan boeken terug. Nu koop je daar niet zo verschrikkelijk veel meer voor dus eik. valt ook dat wel mee. Wat typische mannen dingen betreft zoals audio-visuele stuff: daar doe ik altijd tot Sint-Juttemis mee (voorbeeld:ik heb nu m'n 2de CD-speler pas) dus mij zie je ook niet vaak in een electro-zaak oid aanschuiven. Ja, om voor iemand anders wat te kopen. Bijv. de magntron voor mijn moeder, die ze niet gebruikt... Als ik dan wat groots koop in die sfeer: bijv. een PC (bijna 4 jaar geleden al weer, dus het zit er wel weer aan te komen) dan betaal ik contant. Van consumptiefkrediet hou ik niet. Ook met kleding doe ik een geruime poos, zoals ik al eens heb uitgelegd, kortom: geen problemen in that department, koopziek kun je mij niet noemen.
Wat koopziekte betreft bestaan grofweg 4 categorieën:
De troostkoper: koopt uit troost bij bijv. relationele problemen of onzekerheid. Vooral veel vrouwen in deze categorie.
De koopjesjager: schurkt aan tegen de vrek natuurlijk. Als zich ergens kortingen aandienen dan gaat ie erop af of hij de producten nu nodig heeft of niet, misschien dat het altijd nog van pas kan komen.
Funshoppers: kopen uit hobby. Komt ook weer veel bij dames voor en gaat vooral om kleine hebbedingetjes.
De dwangkopers: zijn verslaafd aan de spanning voor het kopen en worden depressief als de koop niet lukt. Kopen uit dwang, zonder de producten ook echt te gebruiken of ervan te genieten, is de overtreffende trap van de 3 bovenstaande vormen van koopziekte en dient met medicijnen behandeld te worden (serotonine-adrenaline zaakje). Sommige dwangkopers kopen zich het faillisement in nl.
De vraag aan u: hoe ziet uw koopgedrag eruit en indien koopziek: in welke categorie bevindt u zich...?
quote:uhmz... ik koop kleren als ik nieuwe wil, en ik koop alleen kleren die ik mooi vind...
Op vrijdag 14 maart 2003 12:48 schreef Ryan3 het volgende:
ff je langdradig verhaaltje weggehaald voor t belang v/h topic
welke cata. zouk nie wetuh
Zeker CD's wil ik nog wel uit aanbiedingenbakken trekken terwijl ik een half jaar later pas in de stemming ben om die muziek te luisteren, dus categorie 2 ( koopjesjager ).
Wat betreft zowel boeken als CD's zijn er bepaalde series/artiesten die ik goed vind en verzamel als hobby ( funshopper ). Zeker naar evenementen als de Deventer boekenmarkt moet ik eigenlijk een drager meenemen om te voorkomen dat ik mezelf een hernia til.
[Dit bericht is gewijzigd door DarkElf op 14-03-2003 13:10]
Wel een leuk topic hoor!
quote:Kopen ?
Op vrijdag 14 maart 2003 13:10 schreef superbossy het volgende:
Wel een leuk topic hoor!
dusss... waar pas ik in?? nergens
Nu ben ik er grotendeels vanaf. Winkelen is nu meer een hobby. Ik bedenk vantevoren heel goed waar ik op uit ga. Soms gebeurt het nog wel eens dat ik te veel koop. Maar ach, dan breng ik het maar weer terug .
Iets anders waar ik vrij veel geld aan uitgeef: boeken. Ik ben nogal dol op boeken en koop er redelijk veel nieuw, ook wel aardig wat tweedehands. Mijn boekenverzameling is ook iets waar ik echt heel trots en zuinig op ben.
Maar ja, er zijn ook weer dingen waar ik minder dan gemiddeld geld aan uitgeef, dus zo blijft het in balans.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |