abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9091576
hoi mensen,

ik gebruik nu 10 dagen Seroxat en hoorde van verschillende mensen het volgende:
al zou je last hebben van bijwerkingen dan betekent dit dat het middel goed zijn werk doet en dus zeker zal gaan aanslaan.

Zou dit waar zijn? en betekent dit dan dat als je geen last hebt van bijwerkingen het middel niet zal werken? ik heb overigens veel last van bijwerkingen dus ik hoop dat het geen fabel is maar waar!

groetjes,
Lies

Gelukkig zijn is iets anders dan gelukkig blijven.
pi_9091725
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 15:10 schreef Lies25 het volgende:
hoi mensen,

al zou je last hebben van bijwerkingen dan betekent dit dat het middel goed zijn werk doet en dus zeker zal gaan aanslaan.

Zou dit waar zijn? en betekent dit dan dat als je geen last hebt van bijwerkingen het middel niet zal werken? ik heb overigens veel last van bijwerkingen dus ik hoop dat het geen fabel is maar waar!

groetjes,
Lies

Hoi Lies,

Als het bijwerkingen heeft, lijkt het me logisch dat het werkt, anders zou het ook geen bijwerkingen hebben.

Lambo of Rekt
pi_9091756
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 15:15 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Hoi Lies,

Als het bijwerkingen heeft, lijkt het me logisch dat het werkt, anders zou het ook geen bijwerkingen hebben.

van de bijwerkingen heb je niet altijd last hoor....maar als je bijwerkingen hebt, dan slaat t wel aan ja...
  donderdag 13 maart 2003 @ 15:16:49 #4
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_9091788
lijkt mij dat het ook aan je eigen lichaam ligt, of je wel of geen bijwerkingen krijgt...
KippKoRN I love you!
  donderdag 13 maart 2003 @ 15:18:18 #5
50476 Kanis
dat dan weer wel ...
pi_9091854
De mate van bijwerkingen zegt niet alles over de effectiviteit van het middel, lijkt mij.
Veel voorkomende bijwerkingen van Seroxat zijn: misselijk, slaperig, transpiratie, tremor, droge mond, sexuele stoornissen, obstipatie, verminderde eetlust.

Belangrijker lijkt mij: vermindert het de depressies/paniekaanvallen?

Achter elke succesvolle absurdist staat een zieke gnoe
  donderdag 13 maart 2003 @ 15:20:18 #6
33679 Ella
Je bent uniek in de wereld
pi_9091922
al heb je geen bijwerkingen kan het middel verder goed helpen..ieder medicijn heeft een rits bijwerkingen en bij 10 mensen kan het medicijn heel goed werken en bv bij 4 mensen hebben last van bijna al die bijwerking..2 mensen hebben last van een paar bijwerkingen en 4 mensen slikken het middel zonder last te hebben van de bijwerkingen..maar bij alle 10 werkt het medicijn gewoon goed!
And If you ever left me, I hope I never wake up
www.longziekte.web-log.nl
pi_9092005
hoiii,

Ja, het lijkt mij dus ook dat het moet zijn of je wel of niet gevoelig bent voor het hebben van een of meerdere bijwerking en zo niet, dat het medicijn gewoon kan werken ook al heb je nergens last van.

vind het jammer dat ik er nu dus nog geen pijl op kan trekken.

zijn er mensen die het middel trouwens nu gebruiken?

groetjes,
Lies

donderdag 13 maart 2003 @ 15:31:33 #8
33679 Ella
Je bent uniek in de wereld
pi_9092267
Het middel heeft een inwerktijd nodig wil het goed zn werk doen.Ga bij jezelf na wanneer je het idee heb van dat je klachten verminderen.
And If you ever left me, I hope I never wake up
www.longziekte.web-log.nl
pi_9092298
seroxat heeft enige weken nodig totdat je de AD werking kan ervaren, helaas heb je al eerder last van bijwerkingen.

Sterkte.

oh ja, ik heb het wel gebruikt maar werd er manisch van dus snel weer gestopt.

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_9092387
wat is manisch??
  donderdag 13 maart 2003 @ 15:34:57 #11
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_9092389
het is dus niet zo dat als je last van bijwerkingen hebt dat het middel automatisch goed werkt

er zitten verschillende bestandsdelen in Seroxat en die werken allemaal verschillend op je lichaam. Sommige daarvan doen niets, andere zorgen voor de bijwerkingen en andere zorgen voor de effecten waarvoor je het middel slikt
Je kan dus gevoellig zijn voor stofje x en daarom veel last hebben van transpireren maar dat betekent niet dat de andere stofjes invloed hebben op je lichaam.

Ik heb ook Seroxat geslikt en had erg veel last van bijwerkingen maar voor mij wat het middel totaal nutteloos aangezien dat de enige werking was. Dus de hoeveelheid bijwerkingen geeft zeker niet aan dat het midel werkt.

pi_9092412
Van de pil zou ik ook allelei bijwerkingen krijgen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik als man niet zwanger zou kunnen worden. Of wel: bijwerkingen zeggen niets over of een middel werkt of niet werkt.
Mijn log op [url]http://www.brillie.org[/url]
pi_9092546
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 15:34 schreef Lies25 het volgende:
wat is manisch??
uitleg: http://mds-forum.nl/viewtopic.php?t=3
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  † In Memoriam † donderdag 13 maart 2003 @ 15:39:51 #14
47213 ArmaniMania
pi_9092563
quote:
hoi mensen,

groetjes,
Lies

BullShit,als je bijwerkingen hebt wil het nog lang niet zeggen dat het aanslaat. Dat verschilt van persoon tot persoon. Je hebt nu pas 10 dagen seroxat, alsje nu nog een 11 dagen er over heen bent dan kun je eens zeggen of het aanslaat. En dat weet je hoe je je voelt. De arts zal dan als het niet aan slaat, de dosering verhogen en anders overstappen naar een ander middel, zoals Zyprexa, of Zoloft. Helaas is het met deze middelen zo, dat er naar gezocht moet worden, en ze beginnen meestal bij de meest populaire.
pi_9102792
ik heb het gebruikt ... werdt er aggresief van heb in 1 maand tijd 2 mensen knock out geslagen enzo was niet leuk leek wel zo'n gabber met grote ogen :| .. ik hoef dat spul niet meer
-= nachtmerries over cola blikjes zijn niet grappig =-
pi_9109176
seroxat is een van de momenteel erg populaire moderne antidepressiva.
(dit in tegenstelling tot de klassieke antidepressiva, die vroeger veel voorgeschreven werden, maar nu zo weinig mogelijk, omdat ze nog veel meer bijwerkingen hebben dan de moderne antidepressiva.)

het bevat maar 1 werkzame stof en dat is paroxetine.
Er zitten ook wel andere stoffen in zo'n pil (zie bijsluiter,) maar die horen niet bij het medicijn, zijn alleen maar om de pil bij mekaar te houden, om hem een leuk kleurtje te geven enzo.
paroxetine is een ssri, een stof die de hoeveelheid serotonine in je hersenen verhoogt, door de heropname ervan tegen te gaan. Ssri staat dan ook voor "serotonine sensitive reuptake inhibitor."

Serotonine is een neurotransmitter, een van de stoffen die de communicatie tussen zenuwcellen verzorgt, en waarvan de balans met andere stoffen in de hersenen vaak mis is bij mensen met depressies en dergelijke.

seroxat is familie van prozac, sarotax, remeron, efexor en nog een hele rits andere van dat soort middelen.

Helaas is het inderdaad vaak uitproberen voor een huisarts/psychiater wat werkt en wat niet, omdat het heel erg persoonsgebonden is welk medicijn voor welke patient werkt. De werking is dan ook nog maar rudimentair bekend en voor de rest is het vooral uitproberen wat voor wie werkt.

Wel of niet aanslaan heeft met heel veel factoren te maken, en niet alleen biologische. Wat is de oorzaak van je depressie? Als het puur een chemische storing in je hersenen is, is het een piece of cake om even te fiksen met een pilletje. Ben jij net een kind verloren of zit je in de depressieve periode van wat op de lange termijn een manisch depressieve stoornis is, dan zit je in een hele andere situatie. Dit soort gegevens van jouw situatie op allerlei niveaus betekent heel veel voor het effect dat een medicijn zal of niet zal kunnen hebben op jou.

Alle moderne antidepressiva hebben als groot nadeel dat de meeste patienten vrijwel gelijk als de behandeling begint met de bijwerkingen geconfronteerd worden (die soms echt niet leuk zijn,) maar dat je ongeveer 2 weken moet wachten voor je enig effect begint te merken. Of niets, want soms doet een medicijn ook helemaal niets bij je. En als er effect is, hoeft dat ook nog niet positief te zijn. Ik zelf heb een tijd remeron gebruikt en ik vind: het werkt wel, maar het helpt niet. Het maakt me namelijk alleen maar vlak en neemt de spanning weg, maar ook al mijn positieve emoties.

Bijwerkingen en de bedoelde werking van een medicijn staan los van elkaar.
In het ergste geval heb je alleen bijwerkingen, in het beste geval heb je alleen de bedoelde werking. Ik heb beide meegemaakt. Fabeltje dus, zou ik zeggen.

Belangrijk is om niet meteen kwaad of teleurgesteld op te geven als je last hebt van bijwerkingen maar nog geen resultaat ziet.
Het duurt een poosje voor er genoeg van in je bloed zit voordat het medicijn kan gaan werken.

[Dit bericht is gewijzigd door sushi-nori op 14-03-2003 03:02]

pi_9109556
het zou bij jou ook best kunnen dat het niet werkt.
Hee dokter, met duracell shock je beter
  vrijdag 14 maart 2003 @ 07:36:21 #18
50467 Flash_Gordon
Guardian of the Sacred Spam
pi_9109564
Een fabel is meestal niet waar.
Part time student, Part time Super-Hero
pi_9109567
Een vriendin van mij had ontzettend veel last van de bijwerkingen, 2 maanden lang ofzo, maar het middel zelf sloeg verder niet aan... Toen is ze maar weer gaan afbouwen...
Are you pondering what I'm pondering?
  vrijdag 14 maart 2003 @ 10:36:41 #20
12493 dracoon
Of niet......................
pi_9111795
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 02:47 schreef sushi-nori het volgende:
Wel of niet aanslaan heeft met heel veel factoren te maken, en niet alleen biologische. Wat is de oorzaak van je depressie? Als het puur een chemische storing in je hersenen is, is het een piece of cake om even te fiksen met een pilletje. Ben jij net een kind verloren of zit je in de depressieve periode van wat op de lange termijn een manisch depressieve stoornis is, dan zit je in een hele andere situatie. Dit soort gegevens van jouw situatie op allerlei niveaus betekent heel veel voor het effect dat een medicijn zal of niet zal kunnen hebben op jou.
Goed verhaal, alleen met de bovenstaande quote ben ik het niet eens.
Bij pharmacotherapie ga je er altijd vanuit dat er een biologische basis is voor een stoornis. Anders geef je geen middelen die op het lichaam werken.

Ik krijg het idee dat je bedoelt dat het van belang is om te weten waar de basis voor de stoornis ligt. Bijvoorbeeld een diagnose depressie kan zijn oorzaak hebben ergens in de keten die ermee te maken heeft. Dit kan dus verschillende organen/target tissue zijn.

Wat betreft SSRIs, deze hebben inderdaad een opbouwperiode van een aantal weken voordat het therapeutisch effect krijgt. De oudere middelen hebben een sneller effect, maar hebben andere bijwerkingen die in deze tijd moeilijk in te passen zijn in het dagelijks leven (effect is ongeveer gelijk aan alcohol, daarom staat er ook een stickertje op 'kan de rijvaardigheid beinvloeden')

Voor de topicstarter nog even...... Suc6 en ik hoop dat het werkt en niet alleen bijwerkt.

vrijdag 14 maart 2003 @ 11:09:04 #21
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_9112598
Medisch. schopje naar Lifestyle.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 12:00:32 #22
22158 sabyne
Wie is er nu gek?
pi_9113488
quote:
hoi mensen,

groetjes,
Lies

Ik had toen ik begon echt bijna geen bijwerkingen en bij mij werkt het prima tegen paniekaanvallen,alleen de 1e 2/3dgn beetje duizelig.Ik heb op een gegeven moment 3tabletten per dag geslikt en toen had ik wel erge bijwerkingen was echt helemaal van de wereld!!Nu slik ik gelukkig maar weer 1 tablet en heb bijna geen bijwerking behalve dat ik wat meer slaap dat normaal.Maarja aan ieder voordeel zit een nadeel en andersom!!!
I don't care.....
pi_9114102
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 10:36 schreef dracoon het volgende:

[..]

Goed verhaal, alleen met de bovenstaande quote ben ik het niet eens.
Bij pharmacotherapie ga je er altijd vanuit dat er een biologische basis is voor een stoornis. Anders geef je geen middelen die op het lichaam werken.

Ik krijg het idee dat je bedoelt dat het van belang is om te weten waar de basis voor de stoornis ligt. Bijvoorbeeld een diagnose depressie kan zijn oorzaak hebben ergens in de keten die ermee te maken heeft. Dit kan dus verschillende organen/target tissue zijn.

Ja, maar ik ben het wel met mij eens!
Kijk, het gebeurt dat mensen zonder aanleiding depressief worden, dat er alleen maar een stof (meestal serotonine) in hun hersenen uit balans is geraakt. Dan kan het puur door pillen opgelost worden.
Maar vaker zal het zoiets gaan:
1. iemand stond al niet zo sterk meer in zijn schoenen.
Toen gebeurde er
2. zijn moeder stierf onverwachts
3. de serotonine, noradrenaline balans in zijn zenuwen raakte verstoord
4. hij verloor zijn eetlust, energie om dingen te doen
5. verwaarloosde zijn huis, sportte niet meer

Dan kun je zo'n probleem dus vaak niet alleen oplossen door iemand een pil te geven.
Dat is dan hooguit een zetje in de goede richting om punt 3 aan te pakken.
Maar je moet alle dingen in de ketting van oorzaken/gevolgen van elkaar ook gelijktijdig aanpakken om een zo goed mogelijke kans op herstel te hebben.
Dus je gaat
1. iemand helpen om emotioneel wat sterker in zijn schoenen te staan
2. hem helpen de dood van zijn moeder te verwerken
3. pillen geven om zijn hersenchemie weer te normaliseren
4. zorgt dat hij dagelijks zijn prakkie krijgt en dat hij arbeidstherapie of iets dergelijks krijgt
5. helpt hem zijn rekeningen te betalen, stuurt hem naar de sportschool.

Zie je? Dan pas grijpt het allemaal echt in elkaar. Depressie is altijd een meer fronten oorlog. Verlies je te heftig op een front dan verlies je soms ook ineens op een heleboel andere fronten en kun je weer van voorafaan beginnen.

Ik vind het raar dat dit in lifestyle is geplaatst trouwens. Ik vind dat dit thuishoort in r&p. Er zijn daar al zoveel topics geweest over allerlei medicijnen, en die mochten gewoon blijven staan.

[Dit bericht is gewijzigd door sushi-nori op 14-03-2003 12:27]

pi_9114125
quote:
hoi mensen,

groetjes,
Lies

Fabel.

Wat wel meestal klopt, is dat mensen die bij het opbouwen heel veel last hebben van bijwerkingen, dat ook weer bij het afbouwen hebben.

Seroxat geeft veel mensen een goede steun in de rug, dus dat gebeurt vast bij jou ook.

pi_9117093
Ja, ik ken ook mensen die al jarenlang een soort "onderhoudsdosis" (noemen ze het geloof ik) van 1 of 2 seroxatjes op een dag slikken en daar prima mee kunnen leven, met te verwaarlozen bijverschijnselen.
Een vriendin van me bijvoorbeeld, een tijdje geleden bouwde ze vol zelfvertrouwen haar onderhoudsdosis af.. en viel na jaren prompt terug in haar depressie.

Maar andere mensen hebben alleen maar een poosje seroxat nodig (of een ander antidepressivum) als steuntje in de rug, en gaan er na een half jaartje weer op eigen kracht tegenaan..

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')