Als ze het accepteert kan dat imho een positief signaal zijn (want dan "moet" ze een keer wat terug doen), als ze dat niet accepteert is dat ook op zich niet erg, want tis niet goedkoop en aangezien het een 1e date is hoef je daar natuurlijk niet a ¤ 50 eten kado te krijgen.
Dus hoe zit dat tegenwoordig met de etiquette?
Edit: Tenzij ze jou heeft mee gevraagd... dan betaald zij natuurlijk
[Dit bericht is gewijzigd door Kaaltie op 12-03-2003 18:14]
quote:Sommige mannen voelen zich blijkbaar nog steeds aangetast in hun eer/mannelijkheid als een vrouw zich zo financieel onafhankelijk opstelt.
Op woensdag 12 maart 2003 18:12 schreef NemesisDivina het volgende:
waarom altijd de mannelijke helft?? alsof vrouwen geen geld hebben ofzow...
quote:Mja, ongeveer wat ik wilde typen. Ik zal aanbieden om de rekening te delen, maar als een man aanbiedt om het etentje te betalen, vind ik dat hartstikke lief. Ben dan ook wel een romanticus, dus screw die regeltjes. Etentje, bloemen, mijn jas ophouden, deur voor me opendoen!
Op woensdag 12 maart 2003 18:09 schreef Jojogirl het volgende:
Ik vind het iig netjes als degene die de date geregeld heeft en de ander dus mee uit heeft gevraagd aanbiedt om het eten te betalen. Verder vind ik het dan wel zo normaal om als 2e partij aan te bieden de rekening te delen.
En ik struikel een beetje over deze zin :
quote:Ze moet niks. Jij wil nu met haar uit eten, maar misschien heeft ze na deze date (even heel lullig) eigenlijk geen behoefte meer aan een andere date. Kan gebeuren, ja toch?
Op woensdag 12 maart 2003 18:07 schreef UTO het volgende:Als ze het accepteert kan dat imho een positief signaal zijn (want dan "moet" ze een keer wat terug doen)
Jij wilt met haar uit eten en je wilt het betalen. Hartstikke lief. Alleen doe je dat omdat je het wilt en niet omdat zij dan de volgende keer alles betaalt.
quote:dat is me toch wat te conservatief
Op woensdag 12 maart 2003 18:11 schreef qwerty_x het volgende:
De mannelijke helft betaalt, punt.
quote:Mee eens. Ik houd ook niet zo van dat "voor wat, hoort wat"principe. Ik zou alleen als ik tijdens de date merk dat ik geen 2e date wil, sowieso aanbieden de helft van de rekening te betalen, want ik vind het een beetje lullig om een man helemaal voor de rekening op te laten draaien als ik hem verder nooit meer wil zien.
Op woensdag 12 maart 2003 18:13 schreef MUUS het volgende:Ze moet niks. Jij wil nu met haar uit eten, maar misschien heeft ze na deze date (even heel lullig) eigenlijk geen behoefte meer aan een andere date. Kan gebeuren, ja toch?
Jij wilt met haar uit eten en je wilt het betalen. Hartstikke lief. Alleen doe je dat omdat je het wilt en niet omdat zij dan de volgende keer alles betaalt.
quote:Sinds wanneer is simpele hoffelijkheid conservatief ?
Op woensdag 12 maart 2003 18:14 schreef metalbazzz het volgende:[..]
dat is me toch wat te conservatief
Delen zou ik zeggen, en van te voren ook wel afspreken dat je dat zo doet. Of er gewoon van uitgaan dat je het toch wel deelt, kan je gelijk zien of de andere partij raar opkijkt als je zegt dat je kosten deelt en daar enige conclusies uit trekken.
quote:Ik vind eigenlijk het aanbieden al hoffelijk genoeg. Persé alleen willen betalen is niet ook niet romantisch en flexibel.
Op woensdag 12 maart 2003 18:19 schreef qwerty_x het volgende:[..]
Sinds wanneer is simpele hoffelijkheid conservatief ?
Van te voren afspreken en "conclusies trekken" klinkt niet erg romantisch en flexibel. Als je te beroerd en/of te berekenend bent om te betalen, begin dan niet over etiquette en ga een frietje halen met z'n tweetjes.
- ben ik dan een uitslover
- geef ik haar het idee dat ik denk dat ze het niet kan betalen
- etc.
Als ik het NIET aanbiedt is dat misschien in ieder geval minder als ik de reacties hierboven lees, dus ik biedt het aan en als ze wil meebetalen heb ik daar geen moeite mee
[Dit bericht is gewijzigd door UTO op 12-03-2003 18:28]
quote:Ik zeg niet dat het niet kan, tuurlijk wel zelf ook wel gedaan. Maar als je zegt dat per definitie de man betaald vind ik dat conservatief. Zo van een man zorgt voor de vrouw. En bij het woord hoffelijkheid associeer ik trouwens ook wel het woord conservatief.
Op woensdag 12 maart 2003 18:19 schreef qwerty_x het volgende:[..]
Sinds wanneer is simpele hoffelijkheid conservatief ?
Van te voren afspreken en "conclusies trekken" klinkt niet erg romantisch en flexibel. Als je te beroerd en/of te berekenend bent om te betalen, begin dan niet over etiquette en ga een frietje halen met z'n tweetjes.
quote:De ene keer dat ik écht uit eten ben geweest als date heeft de betreffende date betaald. Ik voelde me vereerd, maar wel een beetje lullig dat hij voor alle kosten moest opdraaien. Ik heb 'm wel hartelijk bedankt
Op woensdag 12 maart 2003 18:26 schreef UTO het volgende:
Dat "moet" was ook een beetje stom omschreven, stond al niet voor niks tussen haakjes.
Verder heeft het niks te maken met hoe ik (als man) het ervaar als zij wel een deel betaalt, het interesseert me ook niets als ik wel of niet alles moet betalen.
Het gaat me er eigenlijk alleen maar om hoe iemand dat ervaart als ik aanbied om een rekening van ¤ 100 te dokken (want dat kost een beetje uit eten al gemakkelijk voor 2 personen tegenwoordig).- ben ik dan een uitslover
- geef ik haar het idee dat ik denk dat ze het niet kan betalen
- etc.Als ik het NIET aanbiedt is dat misschien in ieder geval minder
als ik de reacties hierboven lees, dus ik biedt het aan en als ze wil meebetalen heb ik daar geen moeite mee
Hmm...ik vraag gewoon de rekening en betaal, als ze dr over begint zien we het dan wel. Hopelijk is ze ook een beetje van de oude stempel dan en valt het in goede aard
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |