Hoe goed let jij op de houdbaarheidsdatum van produkten?
Bij bijv. gehakt ofzo gooi ik het altijd weg als het 1 dag over de datum is.
Soms komt er wel eens een pak jus d'orange van 5 jaar geleden uit de kast naar boven omdat die achteraanstaat en de voorste gepakt word
maar ik lette er vroeger meer op dan nu, af en toe kijk ik er wel eens naar maar meestal alleen met vleeswaren
Maar ik heb ook de stelregel dat als iets al 3 dagen in de koelkast heeft gestaan dan gooi ik het weg. Open pakken melk en dergelijke dus, of een open potje appelmoes. Iedereen roept dat dat onzin is; ik moet het gewoon niet meer.
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 13:28 schreef Lucille het volgende:
Ik let er bij melk wel op als ik het koop. Dus meestal ff checken of de pakken die achter in het schap liggen verser zijn, want de winkels gooien de oudste pakken altijd vooraan in het schap.
[Dit bericht is gewijzigd door hilliebillie op 12-03-2003 13:34]
Vlees en vleeswaren , ik kijk naar kleur en ruik eraan, bij twijfel kiep ik alles weg.
Groente en fruit, er hoeft maar iets engs aan te zijn en ik gooi het weg.
quote:vleeswaren idd gewoon ff ruiken en kijken(ga meer af op de geur dan op de kleur
Op woensdag 12 maart 2003 13:34 schreef yvonne het volgende:
Toen ze de houdbaarheidsdatum van de melk instelden, stelden ze hem heel scherp, na datum is de melk zeker nog 3 dagen houdbaar.
Vroeger stond dat er ook op, maar daarna telden de mensen er nog eens 3 dagen bij op en ja, dan istie niet goed meer heVlees en vleeswaren , ik kijk naar kleur en ruik eraan, bij twijfel kiep ik alles weg.
Groente en fruit, er hoeft maar iets engs aan te zijn en ik gooi het weg.
Met fruit kan je een donkerplekje in je appel makkelijk wegsnijden. Of niet zolang in de fruitschaal laten liggen
quote:Het klinkt misschien raar, maar ik proef het
Op woensdag 12 maart 2003 13:41 schreef Aequitas het volgende:[..]
Met fruit kan je een donkerplekje in je appel makkelijk wegsnijden. Of niet zolang in de fruitschaal laten liggen
Dat was zo'n traumatische ervaring dat ik sindsdien bijzonder kien ben op de verloopdatum van melk. Eén dag over de datum kan absoluut niet, bij twijfel gelijk door de gootsteen. Het is niet anders, als je van je cornflakes houdt.
quote:Ik denk er vooral aan als ik het eet ("iiieuw, in deze banaan zat een vies bruin plekje, iiiieuw!") waardoor ik 'em al niet meer hoef
Op woensdag 12 maart 2003 13:44 schreef yvonne het volgende:[..]
Het klinkt misschien raar, maar ik proef het
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 13:45 schreef Tijn het volgende:[..]
Ik denk er vooral aan als ik het eet ("iiieuw, in deze banaan zat een vies bruin plekje, iiiieuw!") waardoor ik 'em al niet meer hoef
[Dit bericht is gewijzigd door Lois op 12-03-2003 13:47]
quote:Dat zit dan alleen tussen je oren want je eet het niet op, maargoed eten moet lekker zijn dus weggooien dan.(of er anders over gaan denken
Op woensdag 12 maart 2003 13:44 schreef yvonne het volgende:[..]
Het klinkt misschien raar, maar ik proef het
quote:Daar kweek je dus GEEN weerstand mee.
Op woensdag 12 maart 2003 13:35 schreef Aequitas het volgende:
Beetje weerstand opbouwen mensen, we leven al zo clean!!
Ik hoef het trouwens ook niet meer, als het over de datum is.
quote:Ik probeer het echt, maar iets dat tussen de oortjes zit is moeilijk te veranderen hoor
Op woensdag 12 maart 2003 13:47 schreef Aequitas het volgende:[..]
Dat zit dan alleen tussen je oren want je eet het niet op, maargoed eten moet lekker zijn dus weggooien dan.(of er anders over gaan denken
)
quote:3 dagen misschien niet, maar 2 dagen na de datum is mijn melk nog OK
Op woensdag 12 maart 2003 13:48 schreef jessie het volgende:
Ja met die melk is dat dus inderdaad niet meer zo. Die is nu geen 3dagen na de uiterste houdbaarheid datum goed. Daar vergissen de ietwat oudere mensen zich nog wel eens in. Die zeggen dan ja maar het is 3 dagen langer goed. Nee dat was vroeger zo nu niet meer....
quote:niet? Leg uit!
Op woensdag 12 maart 2003 13:47 schreef Luigi het volgende:[..]
Daar kweek je dus GEEN weerstand mee.
quote:Denk het ook niet, maar ik noem het gewoon pure verspilling als je melk een dag na datum meteen wegflikkert.
Op woensdag 12 maart 2003 13:54 schreef Aequitas het volgende:[..]
niet? Leg uit!
quote:waarom ben ik dan nog op aarde? als ik al dat cleane voedsel gha eten en van die desinfeterende zeep ga gebruiken ben ik zo ziek.
Op woensdag 12 maart 2003 13:47 schreef Luigi het volgende:[..]
Daar kweek je dus GEEN weerstand mee.
Ik hoef het trouwens ook niet meer, als het over de datum is.
quote:zitdaar een houdsbaarheid datum op dan?
Op woensdag 12 maart 2003 13:48 schreef jessie het volgende:
Ik kijk zelf op mijn make-up naar de houdbaarheid
Denk niet dat je obsessief bezigbent als je erop let, vind dat je moet voedsel niet zeker genoeg kan zijn...
Verder is het een kwestie van je neus gebruiken. Daar moesten mensen het vroeger ook mee doen, voordat de datumstempel zijn intrede deed. Ruikt iets onfris? Weggooien maar
.
Vlees of vis: Als je kat het niet wil is het zeer waarschijnlijk niet meer goed. maar zelf kun je het meestal ook wel ruiken.
Blikvoer kun je ruim nemen. Een blik tonijn wordt niet na 'uiterste houdbaarheidsdatum: 24 januari 2005' plotseling onwel. De smaak kan wel achteruit gaan.
Met eten in blik is het inderdaad niet zo nauw, maar dat blik Lentilles dat tot 1996 houdbaar was toch maar weggegooid.
Met de meeste andere dingen let ik niet op de datum omdat dat dan toch wel op gaat voordat die voorbij is.
quote:Misverstand! Heb jij niet naar de wetenschapsquiz gekeken (of hoe heette het, met wim t schippers.) Dat groenige waasje is juist omdat het vers is gesneden. Niks mis mee dus
Op woensdag 12 maart 2003 22:17 schreef Rewimo het volgende:
Met melk kijk ik wel uit. 1 dagje over de datum, dan moet het nog wel helemaal goed ruiken anders gaat het weg. Blikvoer is wat anders, daarbij maken een paar dagen echt niet uit. Het bederft niet acuutMet vlees ga ik op mijn neus af, met vleeswaren ook op mijn ogen. Als er zo'n groenig glimmend waasje over zit, ook al is de datum nog niet verstreken, dan hoef ik al niet meer
quote:Haha herkenbaar verhaal. Ik werk bij een horecagroothandel, me baas neemt altijd OD (over datum) spul mee naar huis en hij heb me een paar dochters
Op woensdag 12 maart 2003 22:31 schreef metalbazzz het volgende:
Ok, ik leef ongeveer van over de datum spullen van 2 (dorps)supermarkten (van mn pa dus). Sommige mensen doen zo moeilijk over die datum. Het is dan ook gewoon ziekelijk als je ziet wat er afgevoerd wordt van supermarkten, bakkers, etc. Veel van dat spul is allemaal goed, als ze die vrachtwagens nou doorsturen naar ethiopie ofzo... Maargoed dat hoort nou eenmaal bij deze verwende klaagcultuur hier. Ik doe er niet moeilijk over. Als een pak vla nog dicht is komt het toch echt regelmatig voor dat ik daarvan eet als het een week over de datum is, dat is echt geen uitzondering. Nu heb ik hier bijvoorbeeld een zak chips met datum van 1 maart liggen, zegt dus helemaal niks. Ligt ook wel aan producten, soms bij filet american bijvoorbeeld is het vrij snel slecht, dat is ook zo bij brie, cammenbert en dergelijke. Verder eet ik van alles van over de datum. Zonde om weg te gooien maarja, soms moet dat. Heb nog hoop zakken Maltesers liggen van ergens in februari, wil ik echt niet allemaal opeten ofzo.
Overigens gooien wij vrij weinig weg. Er zijn genoeg horecagelegenheden die OD zooi kopen voor de helft van de prijs
Als ik iets wil eten, maar ook als ik iets koop.
(bijv. Melk uit achterste schap pakken enz.)
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 22:59 schreef Athanasia het volgende:
Eigenlijk bijna altijd.Als ik iets wil eten, maar ook als ik iets koop.
(bijv. Melk uit achterste schap pakken enz.)
quote:Oja? Dat wist ik dus niet. Weet je ook nog waar dat waasje dan door veroorzaakt wordt? Ben ik wel benieuwd naar.
Op woensdag 12 maart 2003 22:34 schreef metalbazzz het volgende:[..]
Misverstand! Heb jij niet naar de wetenschapsquiz gekeken (of hoe heette het, met wim t schippers.) Dat groenige waasje is juist omdat het vers is gesneden. Niks mis mee dus
quote:zou je even moeten checken, weet niet precies, maar heeft met snijmachine (niks vies) te maken ofzo
Op donderdag 13 maart 2003 15:18 schreef Rewimo het volgende:[..]
Oja? Dat wist ik dus niet. Weet je ook nog waar dat waasje dan door veroorzaakt wordt? Ben ik wel benieuwd naar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |