abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9051485
Brand los! Ik zal binnenkort een van mijn bekende ijdeltuiterige stukken plaatsen.Waarin dwarsverwijzingen naar idealistische filosofen, Thomascantors, jengelende Weense wonderkinderen en andere mannen met pruiken.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_9053574
Beethoven is best wel okee, maar wat is nou precies je discussiepunt? Of komt dat nog?
Unox, the worst operating system.
pi_9053590
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 01:38 schreef Schorpioen het volgende:
Beethoven is best wel okee, maar wat is nou precies je discussiepunt? Of komt dat nog?
Sportsillustrated gaat eerst een euro verliezen en deponeert dat hier in een geweldig verhaal over Beethoven.
pi_9053614
Misschien dat wat meer mensen geinteresseerd zouden raken in klassieke muziek als er juist niet altijd zo pretentieus en gewichtig over zou worden geschreven. Het is maar een idee.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_9053695
Beethoven is waarschijnlijk samen met Mozart en Bach een van de bekendste componisten uit de geschiedenis, vooral samen met Bach. Vooral omdat zijn muziek enorm veel is gebruikt in films, tekenfilms en documentaires. Iedereen kent het eerste deel uit de vijfde symfonie, iedereen heeft weleens gehoord van de "Mondschein" (moonlight) sonate. Voorbeelden ten over in korte Disneytekenfilms, maar bijvoorbeeld ook in Fantasia waar zijn complete zesde symfonie, de pastorale, wordt uitgebeeld door een Grieks schouwspel.

Maar ook bijvoorbeeld in de Smurfen. Het derde deel uit de Mondschein-sonate komt er redelijk vaak in terug (een sonate bestaat doorgaans uit drie delen).

Zijn negende symfonie met het uitbundige koor in het laatste deel "Ode an die Freunde" zal zeker ook bekend in de oren klinken, ik weet niet meer precies bij welk Europees gebeuren het was, maar je hoort het nogal eens terug in die context.

Beethoven was een baanbreker, hij luidde zo'n beetje de romantiek in, de periode in de muziek die min of meer de complete negentiende eeuw in beslag heeft genomen, hoewel hij zelf eigenlijk tot de klassieke periode wordt gerekend. Onder andere les gehad van de twee andere grote namen uit dit tijdperk Mozart en Haydn. Ook zeer bekend is de ramp voor elke musicus, namelijk zijn doofheid op latere leeftijd.

Er is trouwens nog een film gemaakt over een geheimzinnige liefde van Beethoven voor een mysterieuze vrouw. Wel een interessante film op zich, o.a. met Jeroen Krabbé. De naam is "Immortal Beloved."

pi_9053717
Hier misschien een beetje offtopic trouwens, maar echt heel erg tof is het boekje: "...ganz verrückt nach Musik, Die Jugend grosser Komponisten" van Ulrich Rühle, geen idee of het ook vertaald is. Het zijn biografische verhalen over de jeugd van beroemde componisten van Bach tot Prokofiev en natuurlijk ook over Beethoven. Erg leuk om te lezen.
pi_9053846

Hier nog een plaatje van hem, echt vrolijk ziet hij er niet uit, maar hij heeft, zo lijkt het, wel altijd een beetje een dromerige blik in zijn ogen.

Beethoven's muziek spreekt me erg aan. Het is erg knap hoe hij soms in één werk talloze emoties weet te vangen, beetje vaag omschreven. Het kan woedend, verdrietig, romantisch en tegelijkertijd ingetogen klinken. Een goed voorbeeld hiervan vind ik de sonate "Appasionata" voor piano. Hij heeft in totaal 32 sonates voor piano geschreven en ook nog een paar voor piano en viool, alleen weet ik niet hoeveel dat er zijn. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes

In totaal heeft hij ook 5 pianoconcerten geschreven, waarvan de vijfde met de bijnaam "Emperor" denk ik de bekendste is.

woensdag 12 maart 2003 @ 02:22:13 #8
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_9053901
Wat ik soms net zo interessant vind als de muziek zelf, zijn de verhalen die bij de muziek horen of er later bij zijn gekomen. Bij klassieke muziek zijn dat er vaak nogal wat.

M'n pianoleraar vertelde altijd dingen bij de stukken die ik speelde en ook op radio 4 kun je er veel over te weten komen.

Bijvoorbeeld de achtste symfonie zit een verhaal over het metronomoo achter alleen weet ik niet meer precies hoe dat gaat. Het metronoom (een instrument om de maat aan te geven) is rond die tijd uitgevonden in ieder geval en Beethoven was daar nogal enthousiast over.
In ieder geval, er is later door ene Schindler (dacht ik, misschien weet iemand het zeker) van een deel van zijn 8ste symfonie een werk voor koor gemaakt, genaamd "Das Metronom Canon."

En ook een van zijn laatste pianosonates draagt de bijnaam "Hammerklavier." Een hammerklavier is een primitievere piano, maar wel beter dan de dingen die ze daarvoor hadden, je kon eronder andere beter hard en zacht op spelen.

pi_9078827
De operaliefhebbers komen bij Beethoven flink tekort. Hij heeft namelijk slechts één opera geschreven, genaamd Fidelio. Over een vrouw die haar geliefde uit een gevangenis probeert te redden vermomd als man.
pi_9079701
De 9e is toch wel een van de vetste symfonieen ooit denk ik zo...

Ik heb zo'n knakeoude opname van Furtwangler die de 9e dirigeert.. 't klinkt redelijk afgeragd (door de tand des tijds) maar o zo krachtig...

En toen was ie nog doof ook.. toch wel een van de ergste dingen die je kunt overkomen als muziekliefhebber...

vrijdag 14 maart 2003 @ 18:44:12 #11
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_9123421
Ik vind de Waldstein-sonate (piano) helemaal geweldig, en het vioolconcert. O, en de Frühling-sonate voor piano en viool natuurlijk ook. En nou ik toch bezig ben: de zevende symfonie, vooral het eerste deel.

Eigenlijk ben ik Beethoven steeds meer gaan waarderen. Ik heb er wel in moeten groeien geloof ik, er zit veel meer in dan ik er eerst uit kon halen (maar dan heb ik het ook over heel wat jaartjes geleden).

"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  vrijdag 14 maart 2003 @ 18:51:38 #12
9613 Seborik
I, Voyager
pi_9123665
Zevende symfonie vind ik vooral het tweede deel prachtig, het allegretto. Het is eigenlijk meer een thema met variaties, zoals ook is terug te vinden in bijvoorbeeld de Appasionata pianosonate in het tweede deel, dan een symfonisch deel. Zo dragend en statig en vrijwel direct ontroerend.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 23:38:45 #13
41913 Marialice
pi_9129941
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 18:51 schreef Seborik het volgende:
Zevende symfonie vind ik vooral het tweede deel prachtig, het allegretto. Het is eigenlijk meer een thema met variaties, zoals ook is terug te vinden in bijvoorbeeld de Appasionata pianosonate in het tweede deel, dan een symfonisch deel. Zo dragend en statig en vrijwel direct ontroerend.
Is ook erg mooi inderdaad, maar ik heb toch echt iets met het eerste deel, vooral het begin. Tweede deel van de Appassionata vind ik wel weer helemaal geweldig .
  zaterdag 15 maart 2003 @ 01:11:02 #14
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_9131698
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 02:11 schreef Seborik het volgende:
[afbeelding]

Hier nog een plaatje van hem, echt vrolijk ziet hij er niet uit, maar hij heeft, zo lijkt het, wel altijd een beetje een dromerige blik in zijn ogen.

En afgezien van dat hebben hij en ik ook nog een kapsel en een geboortedatum gemeen.

Beethoven

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_9131986
vooralsnog weinig discussie
  zaterdag 15 maart 2003 @ 02:03:33 #16
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_9132397
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 18:44 schreef Marialice het volgende:
Ik vind de Waldstein-sonate (piano) helemaal geweldig, en het vioolconcert. O, en de Frühling-sonate voor piano en viool natuurlijk ook. En nou ik toch bezig ben: de zevende symfonie, vooral het eerste deel.
Wat vind je van de pianoconcertversie van het vioolconcert?
  zondag 16 maart 2003 @ 19:05:07 #17
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_9161299
Ik weet niet meer welk lid van het forum Beethoven eens ''de Britney van de klassieke muziek'' heeft genoemd (of misschien had hij Mozart op het oog), maar ik kan me wel enigzins voorstellen hoe hij daartoe komt...de meeste melodieeen spreken direct aan, en kunnen goed onthouden worden.
Wat niet wil zeggen dat ze minder goed zouden zijn dan zijn latere, ontoegankelijker strijkkwartetten. Integendeel. Maar het Keizersconcert is nu eenmaal verleidelijker dan de ''Grosse Fuge'' of de al eerder genoemde ''Grote Sonate voor het Hamerklavier''.

De Waldstein Sonate bijvoorbeeld is erg afhankelijk van het niveau van de vertolker. Als hij goed wordt uitgevoerd, is het of je hem nooit eerder hebt gehoord, en is het net zulke ''onvermoeibare'' muziek als de Brandenburgse Concerten, of het Hallelujah-koor.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  † In Memoriam † maandag 17 maart 2003 @ 00:04:44 #18
47213 ArmaniMania
pi_9168790
Moonlight Sonate--- do i have to say more ?
  dinsdag 18 maart 2003 @ 20:28:20 #19
9613 Seborik
I, Voyager
pi_9214690
quote:
Op zondag 16 maart 2003 19:05 schreef SportsIllustrated het volgende:
Ik weet niet meer welk lid van het forum Beethoven eens ''de Britney van de klassieke muziek'' heeft genoemd (of misschien had hij Mozart op het oog), maar ik kan me wel enigzins voorstellen hoe hij daartoe komt...de meeste melodieeen spreken direct aan, en kunnen goed onthouden worden.
Die aanspreekbaarheid komt volgens mij ook voor een groot gedeelte door de vorm waarin het beestje gegoten is. Net als bij Mozart en bij Haydn en de man van de lopende band sonates Scarlatti zit er een zeer logische structuur in, die wanneer eenmaal doorgrond, en dat is niet zo moeilijk, voor veel werken opgaat, zowel sonates, symfonieën alsmede andere stukken. Een structuur waarin je de tijd waarin het geschreven is kunt herkennen (bij Scarlatti een andere tijd dan bij Beethoven, Mozart en Haydn) net zoals dat stukken van Chopin ook vaak volkomen logisch en voorspelbaar klinken (en passen in hun tijdsbeeld), zonder dat je ze per se eerder gehoord hoeft te hebben. De benaming "Britney van de klassieke muziek" vind ik echt een enorme onderwaardering van Beethoven als musicus en dat zeker gezien zijn grote invloed op de muziekgeschiedenis.
pi_9214891
Ja, ik vind het ook een enorme onderwaardering, begrijp me niet verkeerd.

Toch viel me het volgende op: ik las laatst dat de premiere van de Eroica velen boven de pet ging. Dat kon ik, ook als ik bedenk aan welke muziek men destijds gewend was, niet zo goed begrijpen.
Daarentegen kani k wel begrijpen dat de Matthauspassion door vrijwel niemand begrepen werd bij de eerste uitvoering (als dit zo mocht zijn geweest: het is eerder een enorm stilzwijgen rond die premiere). Blijkbaar is Bach op de een of andere manier ''moeilijker'' dan Beethoven. Ik ben er nog niet achter, hoe dat komt.

dinsdag 18 maart 2003 @ 20:44:24 #21
9613 Seborik
I, Voyager
pi_9215174
Misschien moet je kijken naar het rationele aspect in de Mattheus en het emotionele aspect bij Beethoven. Die enorme kracht en bruutheid bij de Eroïca, iets wat mensen toen misschien niet zo gewend waren. Zoiets was ongekend bij de sterren van die tijd, de symfonieën van "Papa" Haydn en Mozart (en hun tijdgenoten natuurlijk).

Denk ik.

woensdag 19 maart 2003 @ 01:15:52 #22
41913 Marialice
pi_9222091
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 02:03 schreef Wodan het volgende:
Wat vind je van de pianoconcertversie van het vioolconcert?
* Marialice gaat op zoek...
En ik laat het nog wel weten
  woensdag 19 maart 2003 @ 23:08:03 #23
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_9246119
Ronald Brauticham speelt nu wekelijks een sonate op "oorspronkelijke" instrumenten op radio 4 bij het VPRO avondconcert met wat extra informatie over Beethoven.

Zo vertelde hij vanavond wat over de eerste jaren van Beethoven in Wenen en wat over Beethoven's manier van componeren. Ook dat er naar zeggen van Beethoven en anderen veel literaire werken "terug zijn te vinden" in de werken van Beethoven, niet per se direct, maar meer qua sfeer. Zo heeft de pianosonate "Tempest" de bijnaam gekregen, omdat iemand die met Beethoven had gesproken van de maestro gehoord had dat het werk enigszins ontlokt was aan het gelijknamige werk van Shakespeare.

Wel leuke docu's.

pi_9401786
http://klassiek2.avro.nl/index.asp?ID=0&main=/prijsvraag.asp

Je kan een mooie box met de symfonieën winnen.

woensdag 26 maart 2003 @ 23:56:53 #25
50314 Tuana
Turkse Troel
pi_9402003
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 23:45 schreef Seborik het volgende:
http://klassiek2.avro.nl/index.asp?ID=0&main=/prijsvraag.asp

Je kan een mooie box met de symfonieën winnen.

De vraag is : Wat is de bijnaam van Beethoven's zesde symfonie?
En het antwoord is : Pastorale (moeilijk he )
Oeps... daar gaan mijn kansen om iets te winnen , maar dan heb ik wél een goede daad verricht vandaag
I will permit no man to narrow and degrade my soul by making me hate him ...
"I never did give anybody hell. I just told them the truth and they thought it was hell." - Harry Truman
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')