abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9026836
Ik heb sinds kort alprazolam (xanax) voor heftige spanningen.
Staat er op het etiket dat ik er (hoofdletters) GEEN GRAPEFRUITSAP BIJ MAG DRINKEN!!!
Staat niks over in de bijsluiter.
Staat ook niks over waarom dat dan wel niet mag.

Ik ga het niet uitproberen maar ik zou toch wel graag willen weten wat het dan is met grapefruits dat je het niet samen met dat medicijn mag gebruiken.
En wat er dan gebeurt.

Het is nog niet zo lang geleden dat ik elke ochtend een grapefruit nam en stel je voor dat ik toen dat medicijn had gehad, en de bijsluiter aandachtig had gelezen, en geen dokter had gehad die het op het etiket had gezet.

pi_9026845
dan wordt de werkzame stof geloof ik niet goed meer opgenomen, maar pin me er niet op vast, ik weet het niet zeker!
als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
pi_9026874
Ook grappig nu ik toch aan stoffen denk.

Zegt mijn huisarts laatst tegen me, zeg eet jij wel eens een banaan?

Blijkt dat in bananen de stof tyrosine zit, die maar in heel weinig voedingsmiddelen zit. En als je van die stof niet een bepaalde hoeveelheid per zoveel tijd binnenkrijgt, word je depressief.

Daarvoor heet het een "essentieel voedingszuur", dus iets wat je niet zelf kunt maken maar wat je moet eten.

Het zit wel in meer dingen maar in bananen zit het dus in ruime mate.

Tijdje geleden hadden ze een stel gezonde mensen op een tyrosine-vrij dieet gezet en wat denk je, ze werden allemaal depressief..

dinsdag 11 maart 2003 @ 02:16:01 #4
6941 APK
Factual, I think.
pi_9026916
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 02:02 schreef Nyame het volgende:
dan wordt de werkzame stof geloof ik niet goed meer opgenomen, maar pin me er niet op vast, ik weet het niet zeker!
Zoiets ja.

http://organtx.org/dc/grapefruit.htm

Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_9026928
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 02:16 schreef APK het volgende:

[..]

Zoiets ja.

zat er wel heftig naast ja....
als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
pi_9026972
Valt wel mee, belemmering van opname wordt genoemd in dit verhaal als reden waarom je beter geen grapefruitsap kan drinken met alprazolam
  dinsdag 11 maart 2003 @ 02:27:21 #7
6941 APK
Factual, I think.
pi_9026976
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 02:17 schreef Nyame het volgende:

zat er wel heftig naast ja....
Ach die site noemt Xanax als 'antidepressant'

Als je er een paar per dag neemt slaap je de hele dag en ben je inderdaad niet meer depressief.

Da's ook niet echt de bedoeling.

pi_9027085
Inderdaad, ik kreeg de alprazolam in een minidosis mee (kwart miligram pilletjes) met het advies: gebruik er 3 per dag.

Maar ik nam er 1 en ging na tien minuten gelijk voor zes uur onder zeil. (kwam op dat moment wel goed uit trouwens)
En bij het volgende pilletje weer.

Dus dat was niet echt de bedoeling. Zou ik er inderdaad 3 per dag nemen dan sliep ik aan 1 stuk door..

En een antidepressivum is het ook niet toch? het is iets om spanningen en angsten te onderdrukken. Maar volgens mij wel een paardemiddel want je wordt er alleen maar heel moe en suf van.. ja logisch dat je dan niet meer gestresst of bang bent..

Maar wauw wat zou mijn leven er anders uitzien als ik voor de rest van mijn leven een alprazolam kuur zou krijgen.. altijd slapen, nooit meer problemen..
Dat wil zeggen, als het zou kunnen, want het kan niet, want alprazolam is een benzodiazepine en houdt dus na 1 maand zo goed als op met werken moet je weer een hogere dosis nemen die na een tijdje ook niet meer werkt enzovoort. Heel verslavend dus en op de lange termijn ziekmakend ipv genezend.

Ik wou dat ik gewoon kon leven.

pi_9027588
en dan maar niet te spreken over de klachten als je er mee stopt
Hee dokter, met duracell shock je beter
pi_9027952
Eet gewoon een doos bananen.
Lambo of Rekt
pi_9032368
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 08:41 schreef EggsTC het volgende:
Eet gewoon een doos bananen.
Kan niet heh. Van de stof tyrosine heb je maar een heel klein beetje nodig. De rest poep je gewoon uit.
Je hebt alleen een probleem als je dat hele kleine beetje niet krijgt.
  dinsdag 11 maart 2003 @ 12:25:44 #12
35633 scope-online
poogt een waging..
pi_9033016
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 02:08 schreef sushi-nori het volgende:

Blijkt dat in bananen de stof tyrosine zit, die maar in heel weinig voedingsmiddelen zit. En als je van die stof niet een bepaalde hoeveelheid per zoveel tijd binnenkrijgt, word je depressief.

Daarvoor heet het een "essentieel voedingszuur", dus iets wat je niet zelf kunt maken maar wat je moet eten.

Tijdje geleden hadden ze een stel gezonde mensen op een tyrosine-vrij dieet gezet en wat denk je, ze werden allemaal depressief..

Dit vond ik wel interessant (dat je zonder bananen/tyrosine depri wordt), heb ff gekoekeloert op google..

Tyrosine is een niet essentieel aminozuur, dit betekent dat het lichaam dit zelf kan maken als het nodig is.
Tyrosine is betrokken bij belangrijke neurotransmitters in de hersenen en schijnt het energieniveau
te verhogen en de gevolgen van stress te verlagen.

Bron: http://www.natuurlijkerwijs.com/aminozuren.htm#tyrosine
Hier staat dus dat 't een niet essentieel zuur is...:)

Anyway, beetje offtopic, wel interessant

scientists tell us that the fastest animal on earth, with a top speed of 120 ft/sec, is a cow that has been dropped out of a helicopter..[br][br][url=http://www.scope-online.tk]website[/url], check m'n eigengemaakte producties!
pi_9033354
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 02:08 schreef sushi-nori het volgende:

Deze stof speelt inderdaad een rol bij het op peil houden van het serotonine niveau in je lichaam. Serotonine is de neurotransmitter, waarvan de hoeveelheid ook verhoogd wordt door antidepressieva als prozac.
  dinsdag 11 maart 2003 @ 20:29:12 #14
6941 APK
Factual, I think.
pi_9046289
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 12:40 schreef Halinalle het volgende:
Serotonine is de neurotransmitter, waarvan de hoeveelheid ook verhoogd wordt door antidepressieva als prozac.
Volgens mij wordt de hoeveelheid niet verhoogd, doch slechts de opname geremd zodat het langer actief blijft.

Kan het mis hebben hoor.

Anyways, om de topic-starter een beetje gerust te stellen:
Xanax wordt voorgeschreven bij extreme angst. Bij die klachten is het behoorlijk effectief. De bedoeling is natuurlijk dat je na een aantal dagen tot rust komt, de dosis verlaagt, rust neemt en daarna slechts af en toe een half pilletje neemt als het écht niet meer gaat.

Therapie lijkt mij wel raadzaam als angst dusdanige vormen aanneemt dat het niet meer handelbaar is.

Overigens zijn er genoeg voorbeelden van mensen die met een half pilletje per dag -of een hele- prima kunnen functioneren.

Alles in overleg met de behandelend arts natuurlijk.

Sterkte!

pi_9051807
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 20:29 schreef APK het volgende:

[..]

Volgens mij wordt de hoeveelheid niet verhoogd, doch slechts de opname geremd zodat het langer actief blijft.

Kan het mis hebben hoor.

Je hebt gelijk. Het uiteindelijke resultaat is dat de serotonine concentratie toeneemt natuurlijk.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 10:44:11 #16
12493 dracoon
Of niet......................
pi_9111954
Het is juist omgekeerd......

Door Grapefruitsap wordt de stof niet goed verwerkt/afgebroken. Dit heeft tot gevolg dat er een verhoogde concentratie ontstaat. Welke echt toxisch, giftig dus is.......

Wel grappig is dat ze niet weten welke stof in grapefruitsap hier verantwoordelijk voor is.....

vrijdag 14 maart 2003 @ 11:07:54 #17
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_9112569
Puur medisch, dus niet echt R&P. Schopje naar Lifestyle.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_9114464
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 10:44 schreef dracoon het volgende:

Door Grapefruitsap wordt de stof niet goed verwerkt/afgebroken. Dit heeft tot gevolg dat er een verhoogde concentratie ontstaat. Welke echt toxisch, giftig dus is.......

Wel grappig is dat ze niet weten welke stof in grapefruitsap hier verantwoordelijk voor is.....

En kennelijk is het zo specifiek, dat het niet in sinaasappelsap voorkomt, terwijl het toch beide sap van citrusvruchten is.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 12:46:16 #19
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_9114591
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 10:44 schreef dracoon het volgende:

Die stof in grapefruitsap wordt verwerkt door hetzelfde omzettingsenzym dat de alprazolam verwerkt. Hierdoor heeft het enzym te weinig capaciteit over voor de alprazolam en kunnen de concentraties idd veel hoger worden dan zou moeten na inname van 1 tablet.

En enzymen werken superspecifiek, vandaar dat het kan dat grapefruitsap wel dit effect heeft en sinaasappelsap niet. Er zijn trouwens meer voedingsmiddelen die dit effect kunnen geven in combinatie met specifieke geneesmiddelen. Ik weet alleen zo uit m'n hoofd niet meer welke.

* Jojogirl heeft hier ooit nog eens colleges over gehad.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')