quote:Mijn mening is dat bij regen de grip bij brede banden verminderd, omdat het water een langere weg naar buiten moet zoeken. hierdoor kan er makkelijker aquaplanning ontstaan, je praat hierdan wel over extreem brede banden en niet over je 205 breedte, maar meer in de trant van 225 of meer. Olav Mol heeft trouwens met verschillende breedtes van banden rondjes gereden over zandvoort met een en dezelfde auto en toen bleek dat het verschil in rondetijden voor een normale auto onder normale omstandigheden +/- 3 tienden van een seconde was.
Op maandag 10 maart 2003 21:53 schreef Eddow het volgende:Van die benzine kan wel denk meer wrijving enz.. maar grip :S
jullie mening...
Voor deze banden zaten er Continental banden onder en daar had ik na een zware regenbui heel snel aquaplanning op snelweg, beetje tricky met achterwielaandrijing.
Maar met de Vredestein banden niet, veel meer grip. Misschien dat de twee afwaterkanalen werken
Hogere bochtensnelheid is ook een + maar niet voor mijn passagiers
Breed is leuk, maar niet onder je Citroen AX 1.1
quote:Eerder last van aqua-planing, omdat het contact-oppervlak groter is.
Op maandag 10 maart 2003 22:03 schreef UnleashMitch het volgende:
Maar waarom heb je met brede banden minder grip bij nat weer
Met motoren is het praktisch onmogelijk last te hebben van aqua-planing, omdat met relatief veel massa op een relatief klein oppervlak er geen waterlaag tussen komt.
quote:Waren die banden die je in de winter gebruikte, niet toevallig winterbanden. Want die zijn er speciaal voor gemaakt om natte substanties af te voeren en kun je het dus niet vergelijken met nu.
Op donderdag 13 maart 2003 17:46 schreef JWD het volgende:
Ik heb op mijn X5 265 voor en 285 achter, en ik heb ze toevallig vanochtend er weer onder gezet en je hebt echt onzettend veel grip op droog.
Maarrrr...... als het nat wordt dan moet je (bij hogere snelheden) netjes met 2 handjes heel stevig aan het stuur en zeer geconcentreerd gaan rijden want een klein plasje op de weg kan dan al aquaplanning veroorzaken.
Ik heb afgelopen winter op 235 (m+s) voor/achter gereden en dat rijdt veel relaxter op regen en sneeuw hoewel 235 nog steeds een brede band is heb je toch veel meer grip op nat, daarentegen op droog heb je weer veel minder grip.
Ik zit te denken om velgen met 285 voor en 315 achter te nemen, maar ik twijfel nog een beetje aangezien het in ons kikkerlandje vrij vaak nat is.
quote:ik begin wel gigantisch benieuwd te worden, hoe groot jouw velgen zijn, en worden.. ga met een x5 trouwens niet boven de 20 inch.. in apeldoorn rijdt een x5 rond met 22" velgen, maar het ziet er gewoon echt niet meer uit... maargoed, dat zijn ook niet echt brede banden en 315 klinkt wel erg serieus
Op donderdag 13 maart 2003 17:46 schreef JWD het volgende:
Ik heb op mijn X5 265 voor en 285 achter, en ik heb ze toevallig vanochtend er weer onder gezet en je hebt echt onzettend veel grip op droog.
Maarrrr...... als het nat wordt dan moet je (bij hogere snelheden) netjes met 2 handjes heel stevig aan het stuur en zeer geconcentreerd gaan rijden want een klein plasje op de weg kan dan al aquaplanning veroorzaken.
Ik heb afgelopen winter op 235 (m+s) voor/achter gereden en dat rijdt veel relaxter op regen en sneeuw hoewel 235 nog steeds een brede band is heb je toch veel meer grip op nat, daarentegen op droog heb je weer veel minder grip.
Ik zit te denken om velgen met 285 voor en 315 achter te nemen, maar ik twijfel nog een beetje aangezien het in ons kikkerlandje vrij vaak nat is.
quote:Mijn velgen zijn nu 19" en de velgen die ik op het oog heb zijn de velgen die BMW standaard monteert onder de 4.6iS en die zijn 20".
Op vrijdag 14 maart 2003 00:29 schreef Ultimora het volgende:[..]
ik begin wel gigantisch benieuwd te worden, hoe groot jouw velgen zijn, en worden.. ga met een x5 trouwens niet boven de 20 inch.. in apeldoorn rijdt een x5 rond met 22" velgen, maar het ziet er gewoon echt niet meer uit... maargoed, dat zijn ook niet echt brede banden en 315 klinkt wel erg serieus
quote:nooit geweten joh
Op dinsdag 11 maart 2003 00:35 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
Met dunne banden rust het gewicht van de auto op een kleinere oppervlakte dan met brede banden en kan de band bij nat weer zo beter door de glibberige waterfilm breken en contact maken met het wegdek. En het water wordt sneller van onder de band weggedrukt, wat met bredere banden wat langer duurt. Brede banden hebben meer grip op warme, droge (bochtige) wegen omdat het rubber dan optimaal contact maakt, maar het gaat wel ten koste van de snelheid door het grotere oppervlak (wrijving).
quote:315 past dat nog wel onder de originele carosserie? Ik bedoel ik rijd met 11.5" banden (dat is dan 11.5*2.54=292mm) en daarvoor heb ik toch echt de carosserie moeten verbreden (gemakkelijk bij mijn baksteen, daarvoor zijn standaard opzetstukken te verkrijgen
Op donderdag 13 maart 2003 17:46 schreef JWD het volgende:
Ik heb op mijn X5 265 voor en 285 achter, en ik heb ze toevallig vanochtend er weer onder gezet en je hebt echt onzettend veel grip op droog.
Maarrrr...... als het nat wordt dan moet je (bij hogere snelheden) netjes met 2 handjes heel stevig aan het stuur en zeer geconcentreerd gaan rijden want een klein plasje op de weg kan dan al aquaplanning veroorzaken.
Ik heb afgelopen winter op 235 (m+s) voor/achter gereden en dat rijdt veel relaxter op regen en sneeuw hoewel 235 nog steeds een brede band is heb je toch veel meer grip op nat, daarentegen op droog heb je weer veel minder grip.
Ik zit te denken om velgen met 285 voor en 315 achter te nemen, maar ik twijfel nog een beetje aangezien het in ons kikkerlandje vrij vaak nat is.
quote:Ja, nadenken.
Op donderdag 27 maart 2003 10:24 schreef Joostve het volgende:[..]
nooit geweten joh
maarja nu je er over nadenkt is het idd wel logisch
Ik heb ooit met de lease-Passat van m'n broer tijdens een hevige regenbui door een diepe plas water gereden en ook nog in een bocht, met een aangepaste snelheid van 60km/u waar je 80 mocht.. De wagen had brede banden, maar ik dacht: "Deze wagen is zwaarder dan mijn (toenmalige) 205je met dunne bandjes, ik kan er makkelijk door."
Ik voelde het water weerstand bieden tegen het wiel en het in de plas wegglijden en moest de auto licht corrigeren. Dat ging me nog makkelijk af, maar het was toch wel onverwachts en schrikken!
Ik zou net zo'n weerstand kunnen voelen met een auto met dunne banden, maar zeker niet zo gauw wegglijden. Maar ik blijf tegenwoordig toch goed opletten met plassen water op het wegdek.
Als je meer grip wilt kun je beter sport schokbrekers nemen en evt. daarbij verlagen.
Verlagen alleen zonder andere schokbrekers helpt wel (in verband met overhellen), maar tot in bepaalde mate. Als je te laag gaat (betekend stugge veer) met de orginele schokbrekers dan kunnen die schokbrekers de trillingen van de veer niet meer goed dempen en verslechterd de situatie juist in plaats van verbeteren. Helaas worden de schokbrekers vaak vergeten als er verlaagd wordt (omdat dit vrij duur is) terwijl dit belangrijker voor de wegligging is dan het verlagen zelf/stuggere veren monteren.
Het voordeel hier van is dat je met droog weer én NAT weer een veel betere wegligging krijgt als de auto al had.
Uiteraard helpt een wat platter bandje (grotere velg dus) die 1 á 2 maatjes breder is ook voor een betere wegligging (zeker in combinatie met met verlagen en andere schokbrekers), maar als je al enigsinds platte bandjes hebt (bijv 195/55 R15) win je qua wegligging veel meer met aanpassen van het onderstel i.p.v. nóg bredere en plattere banden.
Voor het uiterlijk is verlagen uiteraard ook fraai en grotere velgen ook maar overdrijfen van de velgen en banden wil niet zeggen dat de wegligging ook zo overdreven berbeterd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |