abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9012069
Even weer een standaard intro:

GODVERDOMME, DAT DEZE BAND NOG GEEN CENTRAAL TOPIC HEEFT!

sorry, Seborik.. elke band komt aan de beurt

Vandaag gaat het over:

Paradise Lost

Misschien wel de meest invloedrijke Europese metalband van de laatste 12 jaar. Hoewel het belangrijkste werk alweer meer dan van 5 jaar terug is.

Zoals veel bands begon ook het Britse Paradise Lost eind jaren tachtig met het spelen van Deathmetal. De heersende trend destijds. Het afgietsel daarvan werd Lost Paradise (1990).
Maar de band schreef pas geschiedenis met Gothic uit 1991 door als een van de eerste bands deathmetal te combineren met orkestrale (klassieke) invloeden. De muziek werd al gauw vergeleken met jaren tachtig gothic a la the Sisters of Mercy. Terecht of onterecht de muziek kreeg door de invloeden al gauw het stempel gothicmetal.

De band bracht daarna Shades of God uit en liet naast het nieuwe geluid ook duidelijk een Black Sabbath-achtige geluid horen. De nummer zijn lang uitgesponnen en zijn doordrenkt met alle ellende van zanger Nick Holmes. As I Die is de eerste stap richting commercie.

Het tweede briljante album van Paradise Lost draagt de naam Icon (1993) en mag ook als een Icoon gezien worden. Naast Bloody Kisses van Type O Negative de definitie van de Gothic Metal van begin jaren negentig (vorige eeuw). De vergelijkingen met the Sisters of Mercy snijden meer hout nu dan voor heen. De zang is herkenbaarder (meer clean,minder grunts) en de nummer zijn compacter geworden. True Belief, Embers Fire en Widow zijn ware athems geworden.

Om een cd als Icon moet je van goede (engelse) huizen komen. Zeker als de concurrentie groter wordt. Tiamat ,My Dying Bride en Anathema zijn inmiddels goede equivalenten van Paradise Lost geworden. Toch lukt het de band om 2 jaar naar Icon met een gelijkwaardige opvolger te komen. Draconian Times(1995) laat nog meer vooruit gang zien. Vooral qua songstructuur en zang. Twaalf prachtige nummers met als uitschieter opener Enchantment. Het hoogtepunt voor de band moet het optreden op Dynamo 1995 zijn geweest voor 120.000 mensen.

De invloed van Metallica op rockbands is vrij groot geweest denk ik. Denk maar eens aan Life of Agony en Dream Theater die hun geluid aanpaste nadat Metallica dat deed. Paradise Lost was ook een van die bands die van die metalclichés zoals lang haar af wilde. Paradise Lost veranderde in 1997 van imago. De muziek op One Second klinkt gotischer als voorheen en de agressieve zang is geheel verdwenen. Verder introduceert de band elektronica in hun muziek. Toch is One Second een prachtige cd en blijkt de best verkochte cd van de band te zijn.

En daarna gaat het naar mijn mening fout. De band brengt na One Second, Host(1999) uit. Een plaat die zwaar beïnvloed is door Depeche Mode wat opUltra (1997) ongeveer dezelfde stijl heeft. De plaat is zwaar melancholisch (zoals altijd) maar daar houden de vergelijkingen met het verleden op.

Host was zoals verwacht geen groot succes en omdat goed te maken probeert Paradise Lost in 2001 terug te keren naar hun periode van hun grote successen (1995-1997). Dat lukt met Believe in Nothing maar half. Deels omdat de band nog steeds elektro-invloeden gebruikt om hun muziek te 'versterken'.

De nieuwe cd heb ik nog niet gehoord. Maar als ik de media een beetje goed gevolgd heb, is ook Symbol of Life (2002) geen hoogvlieger. Waar het met deze band moet eindigen weet ik niet, maar het zou zonde zijn als deze band nog 10 jaar slechte platen uit gaat brengen. Ik kijk nu al uit naar een solocarrière van Nick Holmes

Discografie

1990 - Lost Paradise
1991 - Gothic
1992 - Shades of god
1993 - As I Die [ep]
1993 - Icon
1994 - Seals the Sense [ep]
1995 - Draconian Times
1997 - One Second
1998 - Reflections [best of]
1999 - Host
2001 - Believe in Nothing
2002 - Symbol of Life

Godverdomme! Laat hier duizende mensen op reageren! En laat dit topic niet links liggen zoals mijn mooie Moonspell topic! Dit is een uur werk!

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 10-03-2003 23:58]

pi_9012160
Wereldband!!!!

Vooral Gothic is een superalbum. De laatste 2 albums vond ik duidelijk wat minder, hoewel de cover van Small Town Boy briljant is, zo mooi en het klinkt zo duister. Alleen jammer dat de stijl van Gothic verlaten is.

(Goed topic trouwens )

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_9013400
Ongelofelijk Toffe Ellende. Ontruk je alweer een wereldband aan de vergetelheid. Ik ben zelf gestopt met deze band na One Second. Hun optreden op WâldRock was destijds dermate bedroevend dat ik afscheid van ze genomen had. Ik heb daar nog steeds geen spijt van en koester hun juweeltjes van voor de electro kruisbestuiving.
salva cum reverentia
  maandag 10 maart 2003 @ 19:11:42 #4
42858 Stormblast
Executeerd u mij.
pi_9015209
He een topic over een van de belangrijkste bands uit me jeugd .
Ik ben ze blijven volgen tot en met draconian times daarna vond ik het allemaal bergje afwaards gaan.
Turn My Eyes From This World, This Dying Place Is So Absurd.
pi_9016460
quote:
Op maandag 10 maart 2003 19:11 schreef Stormblast het volgende:
He een topic over een van de belangrijkste bands uit me jeugd .
Ik ben ze blijven volgen tot en met draconian times daarna vond ik het allemaal bergje afwaards gaan.
zoals iedereen

Heb ze 2 weken geleden nog gezien in 013 en daar vond ik ze nog geen eens zo slecht, weer harder geluid en een zooi ouwe nummers werden er gespeelt. Jammer dat Nick Holmes duidelijk geen plezier meer beleeft aan die oudere nummers

pi_9016594
quote:
Op maandag 10 maart 2003 19:50 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

zoals iedereen

Heb ze 2 weken geleden nog gezien in 013 en daar vond ik ze nog geen eens zo slecht, weer harder geluid en een zooi ouwe nummers werden er gespeelt. Jammer dat Nick Holmes duidelijk geen plezier meer beleeft aan die oudere nummers

Ow god, dat doet me denken aan Bospop 2001. Stonden ze in de middag voor een paar honderd man te spelen. En ik en mijn twee broers waren de enige die-hard Paradise Lost fans! En dus de enige die voor het applaus moesten zorgen. Echt genant! En o o o wat was die Nick Holmes pissig...
pi_9017079
Paradise Lost is idd een wereldband. Mijn favo album is nog steeds Draconian Times.
One second is ook een toppertje.

Jammer dat ze wat mindere albums hebben uitegebracht...maar gelukkig hebben ze dit met Symbol of Life goed gemaakt. Prima plaat en lekker stevig.

Kheb helaas het concert in 013 gemist

pi_9020202
Goddomme, het valt nu pas op hoeveel die gast van Coldplay op Nick Holmes lijkt...
  maandag 10 maart 2003 @ 23:45:39 #9
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_9024589
* Summoner meldt zich wederom in een Toffe_Ellende topic...

Paradise Lost, boeiend! Het is haast blasfemie, maar mijn hart gaat uit naar de eerste drie albums. "Icon" en "Draconian Times" zijn ook erg sterk, maar toch... Die grunt van Holmes is monsterlijk!

maandag 10 maart 2003 @ 23:48:10 #10
18413 Summoner
pi_9024637
quote:
Op maandag 10 maart 2003 17:06 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Discografie
1990 - Lost Paradise
1991 - Gothic
1992 - Shades of god
1993 - Icon
1994 - Seals the Sense [ep]
1995 - Draconian Times
1997 - One Second
1998 - Reflections [best of]
1999 - Host
2001 - Believe in Nothing
2002 - Symbol of Life
Hier wil ik nog ff aan toe voegen: As I Die EP, uitgebracht voor Shades of God! Best aardig!
pi_9024675
quote:
Op maandag 10 maart 2003 23:48 schreef Summoner het volgende:

[..]

Hier wil ik nog ff aan toe voegen: As I Die EP, uitgebracht voor Shades of God! Best aardig!

ow ja... verdomme
  maandag 10 maart 2003 @ 23:52:45 #12
18413 Summoner
pi_9024754
quote:
Op maandag 10 maart 2003 23:49 schreef Toffe_Ellende het volgende:
ow ja... verdomme

Die laatste cd kreeg trouwens betere reviews dan "Believe in Nothing". Paradise Lost schijnt langzaam aan terug te krabbelen...

pi_9024792
quote:
Op maandag 10 maart 2003 23:52 schreef Summoner het volgende:

[..]

Die laatste cd kreeg trouwens betere reviews dan "Believe in Nothing". Paradise Lost schijnt langzaam aan terug te krabbelen...

Is dat zo? Moet ik deze cd toch maar eens gaan beluisteren. Maar om Icon of Draconian Times te overtreffen moet je wel van hele goede huizen komen.
  maandag 10 maart 2003 @ 23:58:18 #14
18413 Summoner
pi_9024892
quote:
Op maandag 10 maart 2003 23:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Is dat zo? Moet ik deze cd toch maar eens gaan beluisteren.
Ik ook! Maar ik heb niet jouw voordeel. Ik moet tig nieuwe metal releases per maand bijhouden!
quote:
Maar om Icon of Draconian Times te overtreffen moet je wel van hele goede huizen komen.
Mja, dat zal voorlopig wel niet gebeuren.
pi_9024949
quote:
Op maandag 10 maart 2003 23:58 schreef Summoner het volgende:

Ik moet tig nieuwe metal releases per maand bijhouden!

Moet?
  dinsdag 11 maart 2003 @ 00:13:18 #16
18413 Summoner
pi_9025281
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 00:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Moet?
Nou ja, het is een soort dwangneurose.

Serieus, als recensist is het je verplicht om op de hoogte te blijven.

pi_9025314
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 00:13 schreef Summoner het volgende:

[..]

Nou ja, het is een soort dwangneurose.

Serieus, als recensist is het je verplicht om op de hoogte te blijven.

absoluut! Maar doe je dat alleen voor Metalfan of ook nog ergens anders?
pi_9025872
Ik was het bijna vergeten, maar ergens in de diepe krochten van mijn cd verzameling heb ik nog ergens een Special Edition Collectors Box edition van Draconian Times liggen.
Heb hem weer eens opgezet, jaaaren niet meer gedraaid, klinkt toch wel erg lekker moet ik zeggen.

Wat een nostalgie. Volgens mij was dit zo'n beetje het laatste metalalbum wat ik gekocht heb.

Unox, the worst operating system.
  dinsdag 11 maart 2003 @ 01:04:18 #19
18413 Summoner
pi_9026192
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 00:15 schreef Toffe_Ellende het volgende:
absoluut! Maar doe je dat alleen voor Metalfan of ook nog ergens anders?
Momenteel alleen voor Metalfan, waar ik het overigens af en toe wel aardig druk mee heb.
  dinsdag 11 maart 2003 @ 11:28:20 #20
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_9031444
Paradise Lost gezien in het Breehuis in Leiden, eind 1989 begin 1990 voor een man of 50. Lost Paradise was net uit. Tering wat had die man een strot.

Gothic was ook een fantastische CD, Shades of God vond ik al minder, en de rest ken ik eigenlijk niet. In die tijd ging ik eigenlijk steeds harder en Paradise lost werd eigenlijk steeds 'softer'. Misschien toch maar weer even opnieuw luisteren, misschien heb ik de MP3's nog wel ergens. En als het toch goed is moet ik maar weer eens langs de platenboer .

Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_9031523
van icon toch de minste album hoor

edit: eigenlijk heb ik er maar een paar gehoord

dinsdag 11 maart 2003 @ 12:57:14 #22
38096 Sloef
Wally Wally
pi_9033726
Ik heb de As I Die EP thuisliggen, ik moet zeggen dat het toch 1 van mijn metal klassiekers is, zo lekker dramatisch
pi_9035007
Symbol of Life : wereldplaat!!!! beste cd van 2002 (naar mijn smaak natuurlijk ) Heb verders alleen One Second dus ik zal me es buigen over die andere cd's
!!!!!!HALLELUJAH!!!!!
pi_9041253
Symbol of Life is heel erg goed!! Ik was afgehaakt na one second maar nu staan ze weer op en top in mijn top 10! Alleen het optreden in Nighttown viel wat tegen...
pfffff!!!
  dinsdag 11 maart 2003 @ 18:53:53 #25
42858 Stormblast
Executeerd u mij.
pi_9043592
quote:
Op maandag 10 maart 2003 19:50 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

zoals iedereen

Das idd jammer maar ik heb ze een keer live gezien 4 of 5 jaar geleden en zo denderend waren ze toen niet.
Maar PL is toch een van de belangrijke bands uit me jeugd geweest.
Turn My Eyes From This World, This Dying Place Is So Absurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')