Wat het eerste doeleinde van theologie en religie lijkt te zijn, is het sturen van het gedrag van de mens. Doe goed, dan kom je in de hemel en doe slechte dingen, dan kom je in de hel. Wat veel mensen zeggen over 'religie brengt het goede in de mens tot haar recht', daar klopt niets van. Wanneer ik een arme sloeber geld geef, met in mijn achterhoofd de gedachte "hah, dan kom ik lekker in de hemel!", ben ik nog steeds gewoon egoistisch bezig.
Religie is in de basis niets meer en niets minder dan een manier om mensen in hun gedrag te sturen - een soort primitief juridisch systeem. In plaats van "als je iemand vermoord, ga je de gevangenis in!" had men toendertijd "als je iemand vermoord, ga je naar de hel!". Waar wij tegenwoordig misdaad en onwenselijk gedrag kunnen voorkomen met gevangenisstraf en boetes (aangezien wij een sterke staat hebben, met duidelijke regels en een onafhankelijke politiemacht), voorkwam men dat toendertijd (toen men dat allemaal niet of nauwelijks had) door hel en verdoemenis.
Dat is absoluut niets slechts. Waarschijnlijk heeft religie op haar manier vele misdaden gestopt, oorlog en stammenstrijd voorkomen, enzovoorts. Maar (grofweg) sinds de verlichting hebben we nu een beter alternatief - het moderne juridisch systeem. Dit is flexibeler, kan zich snel aanpassen aan de geldende moraal en blijft niet hangen aan ouderwetse ideeen (denk bijvoorbeeld maar aan de katholieke kerk en haar voortdurend verbod op voorbehoedsmiddelen, of zelfs de Islam en haar sluiers - overbodig omdat de staat de vermeende verkrachting al effectief tegenhoudt), controleerbaarder (en dus eerlijker, de regels worden niet meer gemaakt door een stel geestelijken maar door een democratisch verkozen regering) en sterker (mensen hoeven niet te geloven in hemel en hel om afgeschrikt te worden). Ergo: waarom nog religie?
Begrijp me niet verkeerd, de meeste religies bevatten een groot aantal goede normen en waarden, maar het kleine aantal verouderde regels en geboden doet dat goed voor een groot deel teniet. Waarom zou je geen varkens- of paardenvlees eten? Tegenwoordig heeft de samenleving geen last meer van het houden van varkens , of het slachten van paarden (dit was in de oude joodse samenleving wel het geval). Tegenwoordig verkracht een man niet meer iedere vrouw die een knap gezichtje heeft. En nog extremere voorbeelden zoals de Jihad hoef ik niet eens te noemen.
Kortom, religie is een verouderd systeem, wat weinig meer toevoegt aan deze wereld, en door verkeerd uitgelegd te worden veel kwaad doet.
[Dit bericht is gewijzigd door Mas op 08-03-2003 23:26]
quote:Ik kan me herinneren dat nog niet zolang geleden iemand in Engeland (je weet wel, dat land waar de oorsprong ligt van de huidige 'moderne' democratie, met zijn Trias Politica enzo) op grond van een wet uit 16zoveel!
Op zaterdag 8 maart 2003 23:19 schreef Mas het volgende:
Dat is absoluut niets slechts. Waarschijnlijk heeft religie op haar manier vele misdaden gestopt, oorlog en stammenstrijd voorkomen, enzovoorts. Maar (grofweg) sinds de verlichting hebben we nu een beter alternatief - het moderne juridisch systeem. Dit is flexibeler, kan zich snel aanpassen aan de geldende moraal en blijft niet hangen aan ouderwetse ideeen (denk bijvoorbeeld maar aan de katholieke kerk en haar voortdurend verbod op voorbehoedsmiddelen, of zelfs de Islam en haar sluiers - overbodig omdat de staat de vermeende verkrachting al effectief tegenhoudt), controleerbaarder (en dus eerlijker, de regels worden niet meer gemaakt door een stel geestelijken maar door een democratisch verkozen regering) en sterker (mensen hoeven niet te geloven in hemel en hel om afgeschrikt te worden). Ergo: waarom nog religie?
quote:Het Christendom en het Jodendom bestaan door het 'bestaan' van een 'grotere macht'. Hoe wil je dat loskoppelen?
Op maandag 10 maart 2003 11:00 schreef Mas het volgende:
Let wel dat ik het hier over religie's in de ouderwetse zin van het woord heb, zoals bijvoorbeeld het Christendom en het Jodendom. Ik heb het hier niet over spiritualiteit of over het al dan niet bestaan van een 'grotere macht'.
Over die vermeende veroordeling in Engeland: ik heb daarover vaker sterke verhalen gehoord, maar nog nooit iets concreets gezien. En ook al is dit waar, ik heb nooit beweerd dat het moderne juridisch feilloos is, want dat is geen enkel systeem, maar nog altijd een adequate vervanger van de ouderwetse manieren.
Je kunt nu waarschijnlijk wel aflezen dat ik geen geloof hecht aan deze godsdiensten, omdat het vanuit mijn nederig oogpunt lijkt alsof het volgen van deze godsdiensten niets anders betekend dan blind regels volgen die jaren zo niet eeuwen geleden gemaakt zijn, en waarvan de doelen toen al dubieus waren. Misschien is er ooit wel iets als een 'pure' Christelijke godsdienst geweest, maar nu is er weinig van over.
quote:Ik ben het met je eens dat sommige regels idd verouderd zijn. Je moet de Bijbel dan ook niet strikt interpreteren, maar aanpassen aan het huidige leven. De onrein-vlees-regels zijn m.i. tegenwoordig ook niet meer van toepassing, om maar wat te noemen.
Op zaterdag 8 maart 2003 23:19 schreef Mas het volgende:Begrijp me niet verkeerd, de meeste religies bevatten een groot aantal goede normen en waarden, maar het kleine aantal verouderde regels en geboden doet dat goed voor een groot deel teniet. Waarom zou je geen varkens- of paardenvlees eten? Tegenwoordig heeft de samenleving geen last meer van het houden van varkens , of het slachten van paarden (dit was in de oude joodse samenleving wel het geval). Tegenwoordig verkracht een man niet meer iedere vrouw die een knap gezichtje heeft. En nog extremere voorbeelden zoals de Jihad hoef ik niet eens te noemen.
Kortom, religie is een verouderd systeem, wat weinig meer toevoegt aan deze wereld, en door verkeerd uitgelegd te worden veel kwaad doet.
Vroeger geloofde men in allerlei goden , dat vinden we nu belachelijk.
Vroeger geloofde men in heksen , dat vinden we nu belachelijk.
Vroeger geloofde men dat de wereld plat was , dat vinden we nu belachelijk
Vroeger geloofde men in een god en hemel , .... waarom vinden we dat niet belachelijk nu ...
dat komt nog wel.
quote:Als je inderdaad regels blind gaat volgen ben je als gelovige niet goed bezig. De Bijbel moet je niet letterlijk nemen (dat is al veel vaker gezegd). Geloven betekent in mijn optiek juist niet gebonden zijn aan al die regeltjes die vele godsdiensten/religies je voorschrijven. Jezus heeft door zijn dood en herrijzenis mij juist vrijgemaakt van de oud-testamentische wet. Ik hoor wat mij betreft dan ook niet tot een van de hedendaagse godsdiensten (zoals katholiek/protestant/vul zelf maar in), ik houd niet van die hokjesmentaliteit. Die 'pure' Christelijke godsdienst (zeg ik het toch
Op dinsdag 11 maart 2003 10:40 schreef Mas het volgende:
Ik heb het niet over het al dan niet bestaan van die betreffende goden, maar wel over het regelsysteem dat door de eeuwen heen bij die bepaalde religie ontstaan is. Het merendeel van de gedragsregels rond een godsdienst hebben niks met die god te maken, maar met gedrag in het dagelijks leven.Je kunt nu waarschijnlijk wel aflezen dat ik geen geloof hecht aan deze godsdiensten, omdat het vanuit mijn nederig oogpunt lijkt alsof het volgen van deze godsdiensten niets anders betekend dan blind regels volgen die jaren zo niet eeuwen geleden gemaakt zijn, en waarvan de doelen toen al dubieus waren. Misschien is er ooit wel iets als een 'pure' Christelijke godsdienst geweest, maar nu is er weinig van over.
quote:Dat denk ik ook. Volgens mij is het de bedoeling zo te leven als Jezus deed, dus je naasten lief hebben als jezelf en al die andere dingen die terug te vinden zijn in het NT en de diverse gelijkenissen.
Op dinsdag 11 maart 2003 15:45 schreef EaL het volgende:Jezus heeft door zijn dood en herrijzenis mij juist vrijgemaakt van de oud-testamentische wet.
Een poging:
Theologie: Hermetica, Judaica, Kabbala, Astrologie, Exoterie, Geomantie, Sjamanisme, Religies
Occult: Theurgie, Psychurgie, Magie, Alchemie, Theosofie
Esoterie: Gnosis, (para)psychologie, Kunst(geschiedenis), talen
Jura: recht, ethiek, cultuur, politicologie
Meta-physica: Filosofie, Architectuur
Physica: Natuurkunde, Astronomie, Chemie, Biologie, Techniek, Farmacie
Geologie: aardrijkskunde, planologie, milieukunde, ecologie
quote:Het Christendom en het Jodendom bestaan door het 'geloof in' een 'grotere macht'.
Op maandag 10 maart 2003 11:13 schreef EaL het volgende:[..]
Het Christendom en het Jodendom bestaan door het 'bestaan' van een 'grotere macht'. Hoe wil je dat loskoppelen?
quote:Nee! Joden en Christenen geloven niet alleen in die 'grotere macht', voor Joden en Christenen 'bestaat' die 'grotere macht'.
Op dinsdag 11 maart 2003 16:20 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
Het Christendom en het Jodendom bestaan door het 'geloof in' een 'grotere macht'.
quote:met deze nuancering ben ik het geheel eens !
Op dinsdag 11 maart 2003 16:57 schreef EaL het volgende:[..]
Nee! Joden en Christenen geloven niet alleen in die 'grotere macht', voor Joden en Christenen 'bestaat' die 'grotere macht'.
quote:Niet helemaal. Voor sommige Joden/Christenen bestaat die grotere macht en voor sommigen is het wel degelijk een geloof in die grotere macht. En dan is het nog een vrij ruime nuancering.
Op dinsdag 11 maart 2003 16:57 schreef EaL het volgende:[..]
Nee! Joden en Christenen geloven niet alleen in die 'grotere macht', voor Joden en Christenen 'bestaat' die 'grotere macht'.
Wat het standpunt is dat ik met mijn bovenstaande post heb duidelijk proberen te maken, is dat het Joden- en Christendom in haar huidige vorm relatief weinig met geloof te maken hebben, maar vooral bestaan uit regels en geboden die de samenleving toendertijd moesten reguleren. En daar heb ik dus wel wat tegen, aangezien het merendeel van die regels verouderd is, en door die 'link' met het geloofsdeel wel gevolgd worden.
Met het eerder genoemde 'pure Christendom', of puur Jodendom, wat jij wilt, heb ik geen enkel probleem, hoewel ik er zelf niet in geloof. Maar zoals gezegt, daar is geen enkele discussie over mogelijk.
quote:Jij gaat er hierbij vanuit dat de geboden door mensen zijn gemaakt. Kijkend naar mijn eigen geloof klopt dat niet. De Wet zoals die in het OT staat wordt door God gegeven, via Mozes, en dus niet door 'een stel geestelijken'.
Op zaterdag 8 maart 2003 23:19 schreef Mas het volgende:
quote:Ik ben het toch niet met je eens. Ik ben van mening dat de 10 geboden (hoe triviaal of algemeen ze ook zijn) wel degelijk in de huidige tijd van toepassing zijn. Het blijft 'slecht' om een mens te vermoorden, het blijf 'slecht' om te begeren wat van je naaste is, enz. Zoals ik al eerder gezegd heb, voor mij heeft Jezus mij gemaakt van de oud-testamentische wet. Dat betekent ook dat ik gewoon varkensvlees en paardenvlees eet. Daarom ben ik ook Christen en geen Jood. Blijft echter dat er, ook in het OT, regels staan die tijdloos zijn.
Begrijp me niet verkeerd, de meeste religies bevatten een groot aantal goede normen en waarden, maar het kleine aantal verouderde regels en geboden doet dat goed voor een groot deel teniet. Waarom zou je geen varkens- of paardenvlees eten? Tegenwoordig heeft de samenleving geen last meer van het houden van varkens , of het slachten van paarden (dit was in de oude joodse samenleving wel het geval). Tegenwoordig verkracht een man niet meer iedere vrouw die een knap gezichtje heeft. En nog extremere voorbeelden zoals de Jihad hoef ik niet eens te noemen.
Geinspireerd door God....? Jazeker.
Religie (en ik spreek enkel over het Christelijk geloof want die ken ik het best) Is niet alleen de opium voor het volk, en niet allen als "crowd control"
je zou voor de lol eens de interne structuur van een kerk moeten uitkammen.. losser dan j denkt :-)
Religie is er niet voor de regeltjes maar waarvoor dan wel..
Christendom in een notedop (daar gaan we weer)
God creerde de aarde. Plaatste er mensen op. Die kregen de keuze om hem te dienen.
Kozen tegen hem.
God probeerde te sturen d.m.v. Profeten, richteren, koningen en dergelijke.
De straf voor ongehoorzaamheid aan God is de dood. (heeft hij daar recht toe? JA.. jij hebt ook het recht om je lego-bouwwerk te slopen als het je niet bevalt.)
Die straf werd gedragen door de Zoon van God: Jezus Christus.
Die kwam naar de aarde om een oplossing te bieden, het Oude testamnet "te vervullen"; tot uitvoer te brengen.
Jezus stierf voor onze zonden zodat de boete die op de overtreding die wij tegen God begaan betaald is.
Uit liefde..
er is geen zin naar authoriteit...
quote:Misschien, maar dat geldt dan vooral voor de Westerse wereld.
Op woensdag 12 maart 2003 16:20 schreef ds_polleke het volgende:
gut.. zou dat misschien komen doordat de wet afkomstig is uit de tien geboden?
quote:Hoe weet je dat zo zeker ?
Geinspireerd door God....? Jazeker.
quote:Dat komt dus niet...
Op dinsdag 11 maart 2003 11:39 schreef Bounce het volgende:
zoals ik al eerder heb gezegd: god hebben ze erbij bedacht als stok achter de deur... (onbewust gebeurd, denk ik)Vroeger geloofde men in allerlei goden
, dat vinden we nu belachelijk.
Vroeger geloofde men in heksen, dat vinden we nu belachelijk.
Vroeger geloofde men dat de wereld plat was, dat vinden we nu belachelijk
Vroeger geloofde men in een god en hemel, .... waarom vinden we dat niet belachelijk nu ...
dat komt nog wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |