FOK!forum / Gaming / Orbiter, een gratis ruimtevaart simulator!
Alcyonevrijdag 7 maart 2003 @ 11:13
Voor de mensen die houden van een beetje luchtvaart maar toch iets verder willen kijken dan de neus van hun tweebladige propellor:

http://www.medphys.ucl.ac.uk/~martins/orbit/orbit.html

Dit programma heeft zoals het hoort Newtonian Flight Model!!
M.a.w. als je in de ruimte een steen ergens heen gooit, blijft de steen met dezelfde snelheid en richting doorvliegen tot een andere kracht die snelheid/richting verandert.

Na al die vervelende ruimteschietspelletjes als Freespace en X:Beyond the Frontier nu gewoon lekker de Space Shuttle Atlantis lanceren, in een baan om de aarde brengen en docken met de ISS of whatever je zin in hebt!

Het programma heeft natuurlijk meer scheepjes plus dat de community heel hard modellen aan het toevoegen is! Wil je een Ariane of Apollo lanceren en een Telstar in de ruimte planten? No problemo! Wil je de maanlanding doen? Ga je gang!

Verwacht alleen niet dat je het in een uurtje totaal onder de knie hebt. Enig verstand van astronomie, natuurkunde (en voor de flightplanners onder ons: wiskunde) en flight mechanics is best handig om het onderste uit de kast te halen, hoewel stunten en arcade grollen ook kan.

Het programma is nog steeds in ontwikkeling, wie weet kunnen we op een dag ook interstellaire reizen maken. Zou zeggen: geniet

DJKostervrijdag 7 maart 2003 @ 11:17
Ziet er goed uit
Thuis maar ff uitproberen..
Naj_Geetsrevvrijdag 7 maart 2003 @ 11:18
Cool, doet me denken aan Space Simulator van MicroShit. Ik ga m zeker volgen.
303vrijdag 7 maart 2003 @ 11:23
quote:
ORBITER is a free flight simulator that goes beyond the confines of Earth's atmosphere.
Vaag dat dit gratis kan, even installeren
flaxevrijdag 7 maart 2003 @ 11:26
Ziet er goed uit!
Even uitproberen
clowntjevrijdag 7 maart 2003 @ 11:41
Ik snap er niks van, hoe bestuur je dat ding nou?

Ik kom maar niet weg van waar ik begin...

Alcyonevrijdag 7 maart 2003 @ 11:45
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 11:41 schreef clowntje het volgende:
Ik snap er niks van, hoe bestuur je dat ding nou?

Ik kom maar niet weg van waar ik begin...


Eh... de besturing is ff op studeren... Heb je een beetje een idee hoe je een ruimtevaartuig bestuurt? En welke heb je gekozen dan, en sta je op de grond of zweef je al in de ruimte?
Kptelmovrijdag 7 maart 2003 @ 11:52
Errug mooi.....errug gratis.........heeeeel errug moeilijk.

Beetje kennis van natuurkunde vereist : lees de orbiter.pdf maar eens....en dan vooral alle formules die aan het eind staan.

SpaceShuttle kreeg ik weliswaar in de lucht ... daarna begon ik loopings te maken, vervolgens stuwrakketen afstoten en dan met brandstoftank en al op de Aarde weer landen

Profesorvrijdag 7 maart 2003 @ 11:52
Systeem eisen?

Moi:
Pentium I 100Mhz
32 Mb met 2 gig harde schijf.
Telefoonmodem

tragisch dus...

Alcyonevrijdag 7 maart 2003 @ 12:03
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 11:52 schreef Kptelmo het volgende:
Errug mooi.....errug gratis.........heeeeel errug moeilijk.

Beetje kennis van natuurkunde vereist : lees de orbiter.pdf maar eens....en dan vooral alle formules die aan het eind staan.

SpaceShuttle kreeg ik weliswaar in de lucht ... daarna begon ik loopings te maken, vervolgens stuwrakketen afstoten en dan met brandstoftank en al op de Aarde weer landen


Mwoah na een keer of twintig begin je wel gevoel te krijgen in het lanceren van de shuttle hoor... timing en enige precisie is noodzakelijk met proberen in een baan te komen... ga je te vroeg schuin vliegen heb je teveel last van de luchtweerstand (boven 130 KM ben je er pas echt helemaal uit, maar je moet al veel eerder gaan draaien) en als je te laat begint is je brandstof op voordat je genoeg snelheid hebt om niet terug te vallen. Je hoeft het niet te berekenen, maar een beetje aanvoelen waar de formules over gaan helpt wel
Alcyonevrijdag 7 maart 2003 @ 12:07
Voor de mensen die meteen de lucht in willen: hier de quickstart!!

Edit: een link is toch beter

http://www.medphys.ucl.ac.uk/~martins/orbit/quicks.html

Alcyonevrijdag 7 maart 2003 @ 12:11
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 11:52 schreef Profesor het volgende:
Systeem eisen?

Moi:
Pentium I 100Mhz
32 Mb met 2 gig harde schijf.
Telefoonmodem

tragisch dus...


Ja met deze machine kom je wel wat stuwkracht tekort Kun je geen booster aankoppelen?

Standard distribution

233 MHz PC or better (Pentium, Athlon, etc.)
64MB RAM or more
Windows 95/98/ME/2000/XP
Direct3D 7.0 or higher, and DirectX compatible 3D graphics accelerator card with at least 4MB of video RAM; 16bit z-buffer or higher (24bit or higher recommended)
640x480 display resolution (800x600 or higher recommended)
Approximately 30MB of free disk space (mostly for planetary texture maps)
DirectX compatible joystick (optional)

FluxC5vrijdag 7 maart 2003 @ 12:51
Ik snap er geen hol van..
Notorious_Royvrijdag 7 maart 2003 @ 14:46

Dit word mijn SOG project !

Reintjevrijdag 7 maart 2003 @ 18:05
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 14:46 schreef Notorious_Roy het volgende:

Dit word mijn SOG project !


Wat is dat?
Mr_Brownstonevrijdag 7 maart 2003 @ 22:02
Gaaf! Normaal gesproken moet je voor zulke games een flinke duit betalen.

Maar even downloaden

-CRASH-vrijdag 7 maart 2003 @ 22:04
Houston we've got a problem...
They say it's free..
Are they going nuts down on earth

Screenshots zien er goed uit
Heb het gedownload

Falcon4evervrijdag 7 maart 2003 @ 22:10
Als ik zo die screenshots bekijkt lijkt het op het oude MS Space Simulator.

Btw heeft iemand een mirror van die site? want alle 4 de download mogelijkheden op de site werken niet

-CRASH-vrijdag 7 maart 2003 @ 22:11
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 11:13 schreef Alcyone het volgende:
Voor de mensen die houden van een beetje luchtvaart maar toch iets verder willen kijken dan de neus van hun tweebladige propellor:

Na al die vervelende ruimteschietspelletjes als Freespace en X:Beyond the Frontier nu gewoon lekker de Space Shuttle Atlantis lanceren, in een baan om de aarde brengen en docken met de ISS of whatever je zin in hebt!


Verwacht alleen niet dat je het in een uurtje totaal onder de knie hebt. Enig verstand van astronomie, natuurkunde (en voor de flightplanners onder ons: wiskunde) en flight mechanics is best handig om het onderste uit de kast te halen, hoewel stunten en arcade grollen ook kan.


Moet je het simulatiespel Apollo 18 es proberen......
__Saviour__vrijdag 7 maart 2003 @ 22:14
Nu ook aan het downloaden, ben benieuwd
-Dark_VisioN-zaterdag 8 maart 2003 @ 19:47
Werkt het een beetje als Flight Simulator, daar kan ik wel goed mee overweg.
Bastardzaterdag 8 maart 2003 @ 19:56
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 19:47 schreef -Dark_VisioN- het volgende:
Werkt het een beetje als Flight Simulator, daar kan ik wel goed mee overweg.
Dus als je een boeing 747 kan landen, kun je ook aanmeren aan een ruimte station?
-Dark_VisioN-zaterdag 8 maart 2003 @ 21:16
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 19:56 schreef Bastard het volgende:

[..]

Dus als je een boeing 747 kan landen, kun je ook aanmeren aan een ruimte station?


Het ging meer om de besturing en gameplay in het algemeen
dikkebanaanzondag 9 maart 2003 @ 02:23
DirectX..
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 11:23 schreef 303 het volgende:

[..]

Vaag dat dit gratis kan, even installeren


Vaag? Neh.. nog nooit gehoord dat 'gratis' software de laatste paar jaar met grote stappen vooruit is gegaan? (qua kwaliteit)

Bekijk dit maar eens: http://www.racer.nl

pioneer1983maandag 17 maart 2003 @ 23:53
ik heb hem ook gedownload en het ziet er goed uit

alleen lukt het me niet om met de Atlantis de ruimte in te komen. de boosters vallen er te vroeg (en automatisch ) vanaf waardoor ik weer terug op de aarde val. weet iemand hoe ik toch in de ruimte kom?

Alcyonedinsdag 18 maart 2003 @ 06:56
quote:
Op maandag 17 maart 2003 23:53 schreef pioneer1983 het volgende:
ik heb hem ook gedownload en het ziet er goed uit

alleen lukt het me niet om met de Atlantis de ruimte in te komen. de boosters vallen er te vroeg (en automatisch ) vanaf waardoor ik weer terug op de aarde val. weet iemand hoe ik toch in de ruimte kom?


De boosters vallen er niet te vroeg vanaf, hun brandstof is gewoon op. Om te beginnen moet je niet kaarsrecht omhoog blijven vliegen na de start (want daar kom je wel het hoogste mee, maar je valt keihard terug) maar zorgen dat je gebruik maakt van de middelpuntvliedende kracht (steen aan touw en hard ronddraaien idee) om een stabiele baan te krijgen. Dit houdt dus in dat je al vrij vroeg na de start moet beginnen met kantelen, maar wel zo dat je genoeg stijgsnelheid houdt, en hoe vroeger je begint, des te meer krijg je te maken met de luchtweerstand. Begin je te laat, dan kun je niet voldoende horizontale snelheid opbouwen, en val je terug. De luchtweerstand neemt pas echt hard af boven de 60KM en is compleet weg bij 136KM. Als je in staat bent om genoeg horizontale snelheid te hebben op die hoogte, zit je in een baan om de aarde. Succes!
Baverdinsdag 18 maart 2003 @ 07:17
Ziet er super uit!

Maar op het moment dat ik ging downloaden ging de site plat

Rudedinsdag 18 maart 2003 @ 07:22
Lezen kinderen! Niet spelen. LEZEN!

Alcyonedinsdag 18 maart 2003 @ 08:02
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 07:22 schreef Rude het volgende:
Lezen kinderen! Niet spelen. LEZEN!


LOL