abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 maart 2003 @ 17:18:07 #1
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_8915409
Heb van de week een boek gekocht van Manfred Kets de Vries. Dit gaat over geluk. Staat een hoop in wat me aan het denken zet...

Een chinees spreekwoord zegt dat het 'recept' voor geluk bestaat uit 'iemand om van te houden, iets om te doen en iets om op te hopen.' Nou vraag ik me af of dit klopt. Dat is vast voor ieder mens verschillend, maar er zijn vast mensen die zonder partner heel gelukkig zijn. Of mensen die niet zo'n geweldige baan hebben maar toch gelukkig zijn.
Jullie gedachten hierover?

Geluk is een richting, geen punt
  donderdag 6 maart 2003 @ 17:21:19 #2
43777 LaGeWi
How're you doin' ?
pi_8915476
Hmmm, zit wel wat in...

Als ik ff bij mezelf na ga zijn dat denk ik inderdaad wel de dingen die me het meest gelukkig maken. Iets te doen om niet de hele dag te niksen (niks is vervelender dan dat, iemand om van te houden omdat dat gewoon rieleks is en iets om op te hopen zodat je een doel hebt (er nis niet voor niets het spreekwoord 'hoop doet leven')

Tja...
pi_8915490
jezelf wijsmaken dat je gelukkig bent roeleert

of je gelukkig wordt ligt enorm aan andere mensen in zakelijk en prive opzicht

pi_8915596
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 17:22 schreef Blaze85 het volgende:
en dna op een gegeven moment tot de conclusie komen dat je helemaal niet gelukkig bent
  donderdag 6 maart 2003 @ 17:28:41 #5
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_8915603
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 17:22 schreef Blaze85 het volgende:
Is dat niet jezelf voor de gek houden?
pi_8915632
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 17:28 schreef Yvonnetje het volgende:

[..]

Is dat niet jezelf voor de gek houden?

daar is een psycholoog ook voor bedoeld niet om jezelf gelukkig te maken maar om je de waarheid te vertellen
  donderdag 6 maart 2003 @ 17:29:54 #7
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_8915640
Als jij gelukkig bent zonder partner, dan is die "zonder partner" je partner, hetgeen waar jij gelukkig mee bent
Hetzelfde geld voor iets om te doen. Als je eigenlijk niets doet behalve hele dagen een beetje door de stad te lantefanteren, dan is dat hetgene wat je doet.
Als je niets hebt om te hopen, dan ben je denk ik écht gelukkig. Dan vind je het blijkbaar wel allemaal welletjes...

Volgens mij is het een veel diepgaandere theorie dan jij hier schetst, kan dat kloppen?

Action is the enemy of thoughts
pi_8916254
Hmm, ik denk dat dat recept aardig klopt. Ik heb vrienden en familie om van te houden, fok om te doen en ik hoop dat ik mijn studie ga halen.

Da's ook wat ... ik ben gelukkig!

donderdag 6 maart 2003 @ 18:13:35 #9
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_8916437
Jouw ideeen kloppen wel wat met die van mij, Reintje.

En tuurlijk is die theorie een heel stuk dieper dan dat stukje in mijn openingspost, anders zou het wel heel simpel zijn wat misschien ook wel lekker is...

pi_8916501
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 17:18 schreef Yvonnetje het volgende:
Heb van de week een boek gekocht van Manfred Kets de Vries. Dit gaat over geluk. Staat een hoop in wat me aan het denken zet...

Een chinees spreekwoord zegt dat het 'recept' voor geluk bestaat uit 'iemand om van te houden, iets om te doen en iets om op te hopen.' Nou vraag ik me af of dit klopt. Dat is vast voor ieder mens verschillend, maar er zijn vast mensen die zonder partner heel gelukkig zijn. Of mensen die niet zo'n geweldige baan hebben maar toch gelukkig zijn.

Ik ben het wel eens met dit chineze spreekwoord. Alleen zal dat van iemand houden wel niet voor iedereen gelden, al denk ik wel dat het voor de meeste mensen nodig is om gelukkig te zijn. Iets om te doen lijkt me logisch, anders verveel je je maar een beetje.. (kan trouwens ook leuk zijn wat er allemaal niet ontstaat uit vervelening ) Enne iets om op te hopen zou je ook kunnen verwoorden met een doel hebben volgens mij.
"De kinderen werden op alfabetische volgorde in het ravijn geworpen"
pi_8926368
Ik heb tijdens paddo's meerdere keren ervaren dat het eigenlijk verschrikkelijk simpel is om gelukkig te zijn. Het moeilijke is dat ik steeds weer vergeet hoe het moet

Het zijn de stofjes in m'n hersenen, of het is door de ongelofelijke buitenwereldse inzichten die ik kreeg. Of beide...

vrijdag 7 maart 2003 @ 08:50:20 #12
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_8926762
quote:
... 'iemand om van te houden, iets om te doen en iets om op te hopen.' ...
Ik denk dat je dit breder moet trekken:
iemand kan iedereen zijn - hebt uw naaste lief gelijk uzelf
iets om te doen - iemand helpen al is het maar een beetje
iets om op te hopen - ik hoop dat je bovenstaande begrijpt (dat geeft mij alweer een beetje geluk, voel je?)
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
pi_8931661
Gelukkig zijn is voor iedereen weer anders. De 1 is pas gelukkig als ie veel geld heeft.. en de ander is pas gelukkig als ie een gezin heeft. Kan je geen rechte lijn mee trekken.
pi_9005436
Ik geloof dat er hier een onderscheid gemaakt moet worden tussen geluk en tevredenheid.

Als je het over mensen zonder partner hebt, denk ik dat die personen absoluut tevreden kunnen zijn met hun situatie, maar dat er wel degelijk iets essentieels ontbreekt.

Mensen gebruiken het woord geluk zo gemakkelijk, terwijl het eigenlijk aaneensluitende of veelvuldig voorkomende momenten van tevredenheid zijn. Geluk zit veel dieper.

"Don't drive faster than your angel can fly..."
pi_9011402
Zoals je eigen sig (die ik trouwens geweldig vind) al zegt: "Geluk is een richting, geen punt"
Ik denk niet dat je kunt omschrijven wat "geluk" is. Is het een gevoel dat je hebt doordat je iets in je bezit hebt, iets wat je bereikt hebt, iets wat je gedaan hebt... da's voor iedereen anders. Ik denk persoonlijk dat het "ultieme geluk" niet bestaat... da's net zoiets als "ultieme rijkdom" -- als iemand al ontieglijk veel (bezittingen) heeft, dan wil 'ie altijd meer.
Met geluk denk ik dat dat net zo is. Als je iemand ziet waarvan je denkt "die persoon is volmaakt gelukkig" en je zou die persoon zelf kunnen worden, dan zie je altijd nog wel iemand anders die dan nog gelukkiger is.

Maar goed da's dus mijn mening

Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
  maandag 10 maart 2003 @ 17:01:14 #16
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_9011883
Volgens mij ligt het er ook aan waar je geboren bent.
Hier in de westerse maatschappij zijn minder mensen gelukkig dan in landen waar minder welvaart heerst.
Waarschijnlijk omdat er meer jaloezie heerst, en de maatschappij zeer gestressed is.
Als de buurman een mooie auto heeft, en je rijdt zelf op een oude fiets, hebben de meeste mensen de neiging om niet eerder gelukkig te zijn dan wanneer ze ook zo'n mooie bak onder hen bibs hebben.
Als mensen in de "armere landen" iets hebben, zijn ze veel eerder geneigd om datgene wat ze hebben te delen.
Bovendien is het ook niet goed voor je gestel om altijd maar haast te hebben.
Dat bevordert het geluksgevoel niet echt.
Maar ik ga nu opschieten, want ik ben laat met het eten klaar maken!!!
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  maandag 10 maart 2003 @ 17:44:40 #17
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_9013125
quote:
Op maandag 10 maart 2003 17:01 schreef mazaru het volgende:
Volgens mij ligt het er ook aan waar je geboren bent.
Hier in de westerse maatschappij zijn minder mensen gelukkig dan in landen waar minder welvaart heerst.
Waarschijnlijk omdat er meer jaloezie heerst, en de maatschappij zeer gestressed is.
Als de buurman een mooie auto heeft, en je rijdt zelf op een oude fiets, hebben de meeste mensen de neiging om niet eerder gelukkig te zijn dan wanneer ze ook zo'n mooie bak onder hen bibs hebben.
Als mensen in de "armere landen" iets hebben, zijn ze veel eerder geneigd om datgene wat ze hebben te delen.
Bovendien is het ook niet goed voor je gestel om altijd maar haast te hebben.
Dat bevordert het geluksgevoel niet echt.
Maar ik ga nu opschieten, want ik ben laat met het eten klaar maken!!!

Geluk heeft toch niet te maken met bezit?
Kijk, je 'moet' wel een dak boven je hoofd hebben en wat te eten hebben, maar denk je echt dat je gelukkig wordt van een dure auto kopen?
Ik vind het ook weleens leuk om gewoon lekker geld uit te geven, maar ik kan nou niet zeggen dat ik daar gelukkig van word... Dan is het meer blijheid of idd tevredenheid (net als hierboven al genoemd werd) volgens mij.

† In Memoriam † maandag 10 maart 2003 @ 18:42:13 #18
47213 ArmaniMania
pi_9014459
Ik word gelukkig met een glaasje water en een stukje muziek die mijn gehoor strelen.
  maandag 10 maart 2003 @ 18:50:31 #19
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_9014621
quote:
Op maandag 10 maart 2003 17:44 schreef Yvonnetje het volgende:

[..]

Geluk heeft toch niet te maken met bezit?
Kijk, je 'moet' wel een dak boven je hoofd hebben en wat te eten hebben, maar denk je echt dat je gelukkig wordt van een dure auto kopen?
Ik vind het ook weleens leuk om gewoon lekker geld uit te geven, maar ik kan nou niet zeggen dat ik daar gelukkig van word... Dan is het meer blijheid of idd tevredenheid (net als hierboven al genoemd werd) volgens mij.

Ben ik helemaal met je eens, maar ik ben bang dat het merendeel van de westerse mens niet zo denkt.
Dit is nou eenmaal een materialistische maatschappij.
En door te veel willen hebben, raak je gestressed, cq ontevreden.
cq ongelukkig.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_9022364
quote:

Ik denk dat je gelukkig bent als je in je behoeften kunt voorzien. Voor ieder mens is dit verschillend. Een persoon heeft de behoefte om van iemand te houden ... wordt hierin voorzien kan men spreken van een zekere mate van geluk. Een ander persoon heeft andere behoeftes en kan dus ook door andere dingen in een staat van "gelukkig" gebracht worden.

Ik denk dat iets om op te hopen een heel belangrijk aspect is als het gaat om geluk. Zelf zie ik dit heel erg in mezelf terug.
Het klinkt misschien een beetje raar maar af en toe kan men gelukkiger zijn door ongelukkig te zijn dan andersom. Mensen hebben het meeste hoop in moeilijke tijden. Ze hebben andere behoeftes. In moeilijke tijden is er altijd: hoop op beter tijden. Wat moet je met hoop als alles perfect loopt? Als alles helemaal goed gaat..kan het dan nog beter? Of kan het dan alleen maar slechter gaan?

pi_9023371
Ik heb een paar maanden geleden een geweldig stuk over gelukkigheid gelezen. Het heette What is Man? van Mark Twain.

http://www.underthesun.cc/Classics/Twain/whatisman/

Mark Twain heeft daarin een gesprek gezet tussen een oude en een jonge man, die praten over hoe individueel een mens nou eigenlijk is. De oude man geeft hierin aan dat alle mensen een gemeenschappelijk doel hebben: gelukkig zijn.

De mens doet dit door zijn eigen acceptatie en de acceptatie van anderen te behalen. Iemand die al zijn geld aan de armen geeft is niet blij omdat de armen dan een leuker leven hebben, maar omdat het geven van geld aan armen, die daarmee een leuker leven kunnen hebben, HEMZELF goed laten voelen, waardoor hij zelf blij word. Hij doet het dus niet voor de armen, maar voor zichzelf. Er is dus geen zelfopoffering, omdat dat de persoon blij maakt.

Ik kan het heel moeilijk uitleggen, omdat ik dan een essay van honderden kantjes moet gaan samenvatten in een post...

Als je geinteresseerd bent, volg dan vooral de link!!!

http://www.underthesun.cc/Classics/Twain/whatisman/

pi_9023940
Gave site zeg. Dat wordt weer vierkante oogjes, kan je die titels niet uitprinten?
Don't fight a fight you think you can win.
pi_9024609
Volgens mij krijg je dan een probleem met de uitgever. Copyright laws... Ik vond het al heel wat dat de boeken er stonden!
pi_9122731
Misschien is het juist van belang dat je niet te hard gelukkig wilt zijn... Dan wordt je het vanzelf. Het probleem is misschien het streven naar geluk, en als je het dan niet krijgt zal het je er alleen maar ongelukkiger op maken.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 19:57:54 #25
46960 StefanP
polemicist
pi_9125156
quote:
Een chinees spreekwoord zegt dat het 'recept' voor geluk bestaat uit 'iemand om van te houden, iets om te doen en iets om op te hopen.'

Mooi gezegd hoor...

Ik kan het er alleen maar mee eens zijn, en hopen dat ik ooit al die 3 dingen heb. Hmm, hoop, daar heb ik tenminste er al één...

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_9126910
Gelukkig kan je niet worden, je bent het of je bent het niet...
  vrijdag 14 maart 2003 @ 21:16:15 #27
49209 _sophje_
nee, dat klopt ja
pi_9127022
het klinkt misschien gek, maar het is juist goed om niet ALtijd 100% gelukkig te zijn. juist omdat je je soms niet tof voelt, kun je je daarna weer ECHT gelukkig voelen en ECHT weten wat het is
das tog mooi...

owja, in een moment van triestigheid wil het weleens helpen als je je lievelings ijs gaat eten

we don't have a smaller ego, it only works different from men
  zaterdag 15 maart 2003 @ 10:07:14 #28
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_9134023
Als ik verder lees in het boek, herken ik een aantal dingen die hier ook al gezegd zijn:

- Je kan niet constant gelukkig zijn. Je moet wel een keer ongelukkig (of verdrietig oid) zijn om weer te ervaren wat geluk is... Een soort van vergelijking dus. Simpel voorbeeldje: als je elke dag je lievelingseten eet, weet je op een gegeven moment ook niet meer hoe lekker het is.
- Je moet er niet teveel naar op zoek gaan. Ga je zoeken, vind je het niet. Ben je niet op zoek, komt het vanzelf

pi_9136297
wat een standaard-dingen allemaal,.....
maar als je al die genoemde "ezelsbruggetjes" nou goed onthouden hebt, en wat dan? Dan ben je gelukkig?
Nou nou zo gaat het ook niet he,.. goh,.. ja.. nee, inderdaad.
Ieder mens zou gelukkig kunnen zijn als je je niet bezighoudt met van die boeken waarin "staat beschreven hoe je gelukkig kan zijn" of "geluk is: (vul in:....)"
whatever. ieder mens is verschillend, met verschillende behoeftes en persoonlijke dingen die je leuk/niet leuk vindt, ga daar eens naar kijken en bedenk dan waar JIJ ZELF gelukkig van wordt. Ik weet wel 1 ding, de schrijvers van al die boeken, die worden er gelukkig van dat JIJ hun boeken koopt,.. en jij raakt alleen gefrustreerder, want "ja nu heb je het boek gekocht,.. maar ben je er gelukkiger van geworden.."
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
  zaterdag 15 maart 2003 @ 16:40:52 #30
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_9139314
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:30 schreef new_moon het volgende:
wat een standaard-dingen allemaal,.....
maar als je al die genoemde "ezelsbruggetjes" nou goed onthouden hebt, en wat dan? Dan ben je gelukkig?
Nou nou zo gaat het ook niet he,.. goh,.. ja.. nee, inderdaad.
Ieder mens zou gelukkig kunnen zijn als je je niet bezighoudt met van die boeken waarin "staat beschreven hoe je gelukkig kan zijn" of "geluk is: (vul in:....)"
whatever. ieder mens is verschillend, met verschillende behoeftes en persoonlijke dingen die je leuk/niet leuk vindt, ga daar eens naar kijken en bedenk dan waar JIJ ZELF gelukkig van wordt. Ik weet wel 1 ding, de schrijvers van al die boeken, die worden er gelukkig van dat JIJ hun boeken koopt,.. en jij raakt alleen gefrustreerder, want "ja nu heb je het boek gekocht,.. maar ben je er gelukkiger van geworden.."

Ik koop zo'n boek ook niet omdat ik niet gelukkig ben, zeker niet

Vind het interessant om de filosofie erachter te lezen, dat zet me aan het denken...
Het is natuurlijk geen handleiding 'hoe word ik gelukkig', het zou knap zijn als iemand daar een handleiding voor kan schrijven...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')