Op de markt zijn kwalitatieve hartslagmeters te verkrijgen, maar toch kunnen ook bij goede hartslagmeters soms problemen optreden. Redenen hiervoor kunnen zijn :
a) invloeden van buitenaf waarop men geen invloed heeft, zoals electronica in de nabijheid, hoogspanningsmasten e.d.;
b) een te droge huid of juist hevige transpiratie of nat weer, waardoor de tem eten electrische stroompjes niet goed worden doorgegeven.
Verder borstbandje los, batterij leeg, e.d.
Ziwel storingen ten gevolge van a) en b) kunneni sterke schommelingen in de hsf geven. Schrik dus niet als uw pas gekochte hartslagmeter aan het begin van de training een hsf van bijvoorbeeld 230 aangeeft. Het belangrijkste lijkt ons dat, voordat met de training begonnen wordt, de twee rechthoekige, geribbelde platen (elektrodenplaten) aan de binnenzijde van de borstband natgemaakt worden (als de hartslagmeter over het T-shirt gedragen wordt, moet het T-shirt ter plaatse nat zijn). Een goede hartslagregistratie kan alleen dan plaatsvinden als die elektroden platen nat zijn (als u kouwelijk bent, houd de elektrodenplaten dan even onder de warmwaterkraan voordat u de borstband om doet).
maar aangezien het ook over een ecg gaat... die moet toch betrouwbaarder zijn.. misschien is er toch een beetje wat dicht gaan slibben tijdens het roken??
[Dit bericht is gewijzigd door Haanibal op 06-03-2003 12:01]
quote:ca 15 jaar. Nu ruim een jaar gestopt.
Op donderdag 6 maart 2003 11:55 schreef Haanibal het volgende:
hoe lang heb je gerookt?
quote:Zo dieptriest is dat ook weer niet! De slagfrequentie hangt van een heleboel dingen af, en niet alleen van je conditie. Mijn normale hartslag ligt rond de 80, als ik continue sport gaat ie naar de 70 en als ik stop loopt ie langzaam af van 100...
Op donderdag 6 maart 2003 11:53 schreef zwijntje het volgende:
Het is al eens uit een ecg komen rollen, en zelf heb ik het ook al eens een paar keer gechecked: mijn hartslag is in rust zo'n 89 slagen per minuut.
Een normaal persoon heeft een hartslag tussen de 60-80 slagen per minuut. Hoe slechter de conditie, hoe hoger de hartslag.
Ik heb dus een dieptrieste conditie volgens deze redenering. Toch sport ik regelmatig, en roken doe ik ook niet meer, dus zo erg kan het nou ook weer niet gesteld zijn? Of toch?
Zijn er nog andere verklaringen voor een hoge hartslagfrequentie?
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 12:02 schreef snokky het volgende:
Een keer 's ochtends na het wakker worden in bed meten!
Dan meet je je pols pas echt in rust! Grote kans dat je hartslag dan veel lager is!
Als je het echt een beetje vaag vind, ga dan even naar je (huis)arts en vraag een doorverwijzing voor een 24uurs ECG. Dan krijg je een kastje om, en dat registreert (hoe logisch) 24 uur lang je hartslag. Daaraan kunnen ze vrij snel zien of er onregelmatigheden plaatsvinden.
(Heeft bij moi geresulteerd in een pacemaker )
Wat ook kan helpen: heb je bijzonder aantrekkelijke collegas in de buurt zitten?
quote:Hoe slechter de conditie, hoe hoger de hartslag: Klopt.
Op donderdag 6 maart 2003 11:53 schreef zwijntje het volgende:
Het is al eens uit een ecg komen rollen, en zelf heb ik het ook al eens een paar keer gechecked: mijn hartslag is in rust zo'n 89 slagen per minuut.
Een normaal persoon heeft een hartslag tussen de 60-80 slagen per minuut. Hoe slechter de conditie, hoe hoger de hartslag.
Ik heb dus een dieptrieste conditie volgens deze redenering. Toch sport ik regelmatig, en roken doe ik ook niet meer, dus zo erg kan het nou ook weer niet gesteld zijn? Of toch?
Zijn er nog andere verklaringen voor een hoge hartslagfrequentie?
Maar nu ga je de zaken omdraaien en zeg je Hoe hoger de hartslag, des te slechter de conditie.
Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn meer oorzaken voor een "verhoogde" hartslag dan een slechte conditie.
Denk daarbij aan stress, medicijnen, koffie.
Heb je misschien Pfeiffer of een andere virusinfectie gehad niet al te lang geleden waar je misschien niet helemaal van hersteld bent? In een zeldzaam geval kan het een Post Viraal Syndroom (PVS) zijn. Ik ben geen dokter dus je moet dit alles met een korreltje zout nemen, maar als je je echt zorgen maakt moet je je misschien es laten doorlichten, en dan met name je longen en zuurstofvoorziening maar ook antistoffen of zo.
Hoe is je bloeddruk eigenlijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |