abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8863162
Moeten bananen wel of niet in de koelkast? Wij hebben ze altijd wel in de koelkast, maar ik vraag me af of dit wel goed is.
Great spirits have always found violent opposition from mediocrities
  dinsdag 4 maart 2003 @ 17:03:28 #2
30560 2Mini
Official Logo
pi_8863180
ik heb ze niet
Camera 1... 1!
pi_8863244
bij ons zijn ze buiten de koelkast
pi_8863259
Ik dacht het niet, hier liggen ze in de fruitschaal

alleen als het teringwarm is kan ik me er iets bij voorstellen

pi_8863278
volgens mij worden ze sneller bruin in de koelkast
So pardon me while I burn and rise above the flame.
  dinsdag 4 maart 2003 @ 17:07:15 #6
36262 _Juhroen_
Dé opereetor
pi_8863288
Ligt eraan hoelang je die dingen wilt gaan bewaren dacht ik zo.............wij hebben ze er altijd naast liggen.
  dinsdag 4 maart 2003 @ 17:07:18 #7
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_8863290
Kou maakt niet uit. Donker bewaren daarentegen helpt wel!
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_8863295
Ik werk in een supermarkt op de groente-afdeling, en bananen mogen nooit de koelcel in.
Als het in het magazijn te warm wordt, moeten ze naar een koelere plaats, maar nooit in de koelcel, daar gaan ze snel van rotten...
pi_8863308
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 17:02 schreef rthls het volgende:

Moeten bananen wel of niet in de koelkast? Wij hebben ze altijd wel in de koelkast, maar ik vraag me af of dit wel goed is.

bananen worden veel sneller rijp maar ook bruin (en natuurlijk uiteindelijk bedorven) in de koelkast.. dus als je ze snel rijp wilt hebben leg je ze erin; als je ze langer wilt bewaren laat je ze eruit (het zijn tropische vruchten die horen eigenlijk niet in de koelkast).
pi_8863316
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 17:03 schreef 2Mini het volgende:
ik heb ze niet
Offtopic: Geen bananen en geen koelkast?

Ontopic: Ik bewaar ze gewoon in de fruitmand.

[Dit bericht is gewijzigd door r1_NL op 04-03-2003 17:12]

Wat is de snelheid van het duister?
pi_8863320
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 17:03 schreef 2Mini het volgende:
ik heb ze niet
Ik wel. gelukkig
Niets.
  dinsdag 4 maart 2003 @ 17:09:42 #12
44691 Chevron
The lost art
pi_8863353
Van zon en warmte worden ze extra snel bruin.

Ligt eraan als je ze binnen 3 dagen toch opeet (zoals hier bij mij thuis) kan je ze net zo goed in fruitschaal leggen anders zou ik ze in de koelkast doen, en vooral met warm weer.

The Willow knows what the storm does not: that the power to endure harm outlives the power to inflict it.
pi_8863820
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 17:07 schreef Vanquish het volgende:
Ik werk in een supermarkt op de groente-afdeling, en bananen mogen nooit de koelcel in.
Als het in het magazijn te warm wordt, moeten ze naar een koelere plaats, maar nooit in de koelcel, daar gaan ze snel van rotten...
als ze snel zouden rotten dan hadden ze nooit de tocht overleefd via vliegtuig/boot

Ik heb ook op de groente afdeling gewerkt en daar gingen de bananen doorgaans niet in de koeling nee. Maar thuis kan je dat wel doen als je
ze voor langere tijd toch niet gaat op eten.
In principe +/- < 10 C is voldoende om het rijpingsprocess te stoppen.

Resistance is futile, you shall be assimilated
pi_8863844
Nee. Wij bij de supermarkt douwen ze 's nachts niet in de koeling.
  dinsdag 4 maart 2003 @ 17:37:01 #15
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_8863937
Bananen moeten juist in de koelkast. ALS je ze langer wil bewaren.
Bananen die binnen komen hier in NL. Worden opgeslagen in een grote koel cel. Let wel. De bananen zijn dan groen. En nog niet om te eten. Op het moment dat ze warmer komen te liggen zullen ze rijpen. En worden ze mooi geel. Als je bananen koopt om ze langer te bewaren dan 3 dagen. Vraag dan een beetje groene bananen. Dan kan je ze in de koelkst leggen. En langer bewaren.

Het ligt er aan dus wat je wil.
Lang bewaren. Koop dan nog niet rijpe bananen. En flikker ze de koeling in. Zijn ze wel rijp. En klaar om te eten. Dan is het niet echt nodig. Maar het kan wel.

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_8863999
ik heb bij een groenteboer gewerkt, en daar gingen de bananen ook nooit de cel in. net als de ananassen.
volgens mij blijven ze op die boot goed omdat ze vergast worden ofzo, dus niet omdat ze koel zijn. maar als je ze opeet voordat ze bruin worden maakt het weinig uit of je ze nou in de koelkast legt of niet, maar in de fruitschaal gaat het sowieso goed.
en het ziet er nog leuker uit ook.
pi_8864003
Het kan ook kloppen dat ze dat bij ons juist niet doen omdat je ze dan telkens van temperatuur verwisselt (morgen daarna er weer uit).
  † In Memoriam † dinsdag 4 maart 2003 @ 17:48:19 #18
21636 Feestkabouter
pi_8864188
mijn ervaring: ze blijven het langst goed bij een gewone 20-25 celsius.
warmer dan worden ze duidelijk sneller bruin, koelkast dan worden ze een tikkeltje sneller bruin.
maar ze zijn wel steviger als je ze in de koelkast bewaart, en dat vind ik wel prettig happen, daarom liggen ze hier in de koelkast (en bruin worden ze nooit, zover laat ik het niet komen)
pi_8866492
Er is een verschil met die koeling in koelhuizen zal rond de 13 graden zijn denk ik en je koelkast 6 graden of lager. Leg ze in iiig geval niet langs rijpend fruit of bloemen. bananen schijden ethyleen af wat een rijpingshormoon is waardoor bloemen eerder verwelken. En fruit eerder rijp word
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 4 maart 2003 @ 22:50:53 #20
30560 2Mini
Official Logo
pi_8871823
voor de duidelijkheid.. was nogal vaag

ik heb ze niet... in de koelkast

Camera 1... 1!
pi_8871912
Als je ze in de vriezer doet zijn ze iig meteen bruin, koelkast weet ik niet...
Als je neus andersom zou staan, zou je verdrinken onder de douche.
pi_8878233
Of je ze langer kan bewaren in de koelkast weet ik niet, maar als je er voor wilt zorgen dat ze niet al te snel bederven moet je er voor zorgen dat er geen appels in de buurt liggen.

Mijn neef is vrachtwagenchauffeur en die hoort nog wel eens van dit soort dingen. Als bananen verscheept worden zijn ze nog diepgroen, en dus niet te eten. Maar in het schip gooien ze er een paar dozen appels bij om ervoor te zorgen dat de bananen rijp zijn voor de verkoop als ze aankomen in het land van bestemming.

Maar als ze dus al rijp of bijna rijp zijn om te eten moet je er natuurlijk geen appels meer bijleggen, gaat het rijpingsproces nog sneller en zijn ze zo bruin en niet meer te eten.

Goed onthouden he

The choices we make, not the chances we take, determine our destiny
pi_8892690
Waar groeien bananen? In de tropen! Is het daar koud gelijk in een koelkast??
pi_8918016
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 18:56 schreef Solitarias het volgende:
Waar groeien bananen? In de tropen! Is het daar koud gelijk in een koelkast??
Wat een lompe redenering, dat het groeit in een warme omgeving wil niet gelijk zeggen dat het niet koel bewaard moet/kan/mag worden. Anders zou je zowat alles buiten de koelkast kunnen bewaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')