Moeilijke keuze, ik denk dat de meeste mensen zullen zeggen, nou schiet mij maar dood, maar zou je je dierbare zoiets aan doen? die moet er maar mee leven dat jij voor zn ogen doodgeschoten bent,
zou je je dierbare zoveel pijn aan kunnen doen?
anderzijds, zou je kiezen voor de ander, kun je zelf met die pijn leven?
ik ben benieuwd hoe jullie erover denken...
quote:maar zou je die ander zoveel pijn aan kunnen doen?
Op maandag 3 maart 2003 20:30 schreef Wolkje het volgende:
Ik zou niet met die pijn kunnen leven..
Dan maar ikzelf dood..
totdat het echt gebeurd, ze in de broek pissen en ze het lef niet hebben.
overlevingsdrang enzo..
Wat ik in het verleden wel heb meegemaakt is het volgende:
Een vriend van mij had een spierziekte (A.L.S.)
Deze ziekte is 100% fataal na constatering was hij binnen 6 maand dood.
Destijds heb ik ook tegen hem gezegd dat als t had gekund dat ik met m wou ruilen.
Puur omdat hij meer had als mij.
Hiermee bedoel ik relatie ed.
quote:Ja.. allebei is het pijnlijk.. maar het ligt aan de levens die we hebben..
Op maandag 3 maart 2003 20:30 schreef racoon2002 het volgende:[..]
maar zou je die ander zoveel pijn aan kunnen doen?
je zegt zelf ik kan niet met die pijn leven schiet mij maar dood, en die ander dan?
quote:natuurlijk ervan uitgaande dat dat dus niet kan natuurlijk...
Op maandag 3 maart 2003 20:32 schreef ArmaniMania het volgende:
Ik zou degene met dat pistool, het pistool uit handen trekken en eens effe een babbeletje mee maken..
nou ja meestal dan he
quote:mee eens...
Op maandag 3 maart 2003 20:43 schreef Northpole het volgende:
twee tegen één ... beetje teamwork en degene met het pistool ligt dood.verder denk ik dat mensen hun eigen reactie niet kunnen voorspellen in dit soort gevallen.
quote:Lastig.
Op maandag 3 maart 2003 20:29 schreef racoon2002 het volgende:
Ik vraag me wel eens af he, en ja er zullen vast heel veel topics hierover zijn maar goed,
Wat is nu echte vriendschap?
stel:
Iemand heeft een pistool in de hand, en je mag kiezen,
of je wordt zelf doodgeschoten, of degene naast je(je vriend/vriendin dus} wordt doodgeschoten.
Wie kies je dan?
Kies je voor jezelf, of voor de ander?Moeilijke keuze, ik denk dat de meeste mensen zullen zeggen, nou schiet mij maar dood, maar zou je je dierbare zoiets aan doen? die moet er maar mee leven dat jij voor zn ogen doodgeschoten bent,
zou je je dierbare zoveel pijn aan kunnen doen?anderzijds, zou je kiezen voor de ander, kun je zelf met die pijn leven?
ik ben benieuwd hoe jullie erover denken...
Ik kan wel zeggen: ik zou mezelf neer schieten, maar zo'n moment sta je zo onder druk, gaat er zoveel door je heen, dat je uiteindelijke actie onvoorspelbaar is.
Kunnen we het niet gewoon over "wat is vriendschap" in het algemeen hebben: dus wat doe je voor je vrienden, hoe ver ga je, wat is voor jou een echte vriend...
bla bla bla, omdat ik denk dat voor veel mensen de oorspronkelijke vraag niet tot nauwelijks te beantwoorden is...
quote:Ik begrijp wel waar je naar toe wil. Maar het is een onwaarschijnlijke situatie. Deze situtatie zul je nooit tegenkomen. Als je zoon situatie tegen zou komen, heeft het met een crimineel te maken. In dat geval hoef je niet te kiezen, want dan staat je eigen leven zo al op het spel.
Op maandag 3 maart 2003 20:35 schreef racoon2002 het volgende:[..]
natuurlijk ervan uitgaande dat dat dus niet kan natuurlijk...
en je dus een keus moet maken,
ontopic:
Maar wat vind je nou een echte vriend, stel je voor dat de ander mag kiezen, wanneer vind je hem nou een echte vriend?
Als hij zichzelf doodmaakt, en dus zijn leven voor jou geeft, maar anderzijds je ook met gigantisch veel pijn laat leven,
of als hij voor zichzelf kiest, maar tevens voor jou, om je niet met die pijn te laten leven?
Ik bedoel in de tijd van de 2e oorlog kwam dat voor,en dan moest je zelfs kiezen tussen je dochter of je zoon. Tenminste als ik de geschiedenis boeken mag geloven.
Maar een antwoord op je vraag en dan echt platonisch. En niet er van uitgaande van de achtergrond van je vriend of ie wel of geen vrouw heeft met kinderen etc.
Zelf ga ik door het vuur voor mijn vrienden,maar dan heb ik het wel over echte vrienden,die ook komen als je eens een keer mider geld hebt of als je je eens een keer klote voelt.
Maar je leven opofferen voor een vriend zou ik niet doen. Gewoon om de simpele reden dat ik mijn leven op wil offeren voor mijn levenspartner als ik die ooit krijg. En niet voor mijn vrienden,het klinkt qruu en ongevoelig,maar dat is de hele situatie die je schetst ook.
Want geloof me maar,als iemand mij en mijn vriend een pistool op me richt, die laat ik echt geen keuze op mij leggen.
En iemand die je die keuze oplegt zoals jij zegt,dat dat niet gaat dat je echt een keuze moet maken.
Welke keuze je dan ook maakt, is beide goed. Want hoe weet je als je zelf dood geschoten wordt, dat je vriend niet dood geschoten wordt ?
Je mag heel ver gaan om voor je vrienden op te komen, maar verlies daarbij jezelf niet uit het oog.
quote:Je kunt er toch over nadenken ?
Op dinsdag 4 maart 2003 12:41 schreef Doctor_Bara het volgende:
Dat zijn van die onmogelijke vragen die je niet van tevoren kunt beantwoorden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |