Anyway, na een uitslaande binnenbrand te hebben opgelopen bij een Indonesisch restaurant, kwestie van een rood pepertje aanzien voor paprika, hebben we de plaatselijke uitbaters dus maar aan gedaan... Ik zal u naam en toenaam besparen, want Almere-Haven heeft 't duidelijk niet dus... Het is eik. Amsterdams, Almere-Haven, want je komt alleen Amsterdammers tegen. Klopt. Maar de Amsterdammers die je hier in de kroegen tegenkomt lijken allemaal een depressie weg te drinken. Waarschijnlijk is het heimwee of zo. Wie heeft ooit gezegd dat het een goed idee was om drie hoog achter in de Jordaan te verruilen voor Flevoland? De troosteloosheid houdt iedereen in de houtgreep...
En dus kom je alleen habituele dronkaards tegen... Eigenaardig specimen en, naar ik hoop, niet mijn voorland. Ruim boven de jong middelbare leeftijd zijn de leden van deze soort. Iedere avond van de week nestelen zij zich met andere habituelen aan 1 kant van de toog. Vlak bij de ingang, zodat ze iedereen die binnenkomt goed kunnen opnemen. Is het een bekende dan ontstaat er een uitgebreid en geluidruchtig begroetingsritueel. Als jij als vreemde volgens alleen hen bekende maatstaven in het pulletje valt dan komen de verhalen los. Gisterenavond hoorden we het levensverhaal van Bernardo aan, een Spanjaard die op 11 maart 30 jaar getrouwd is met een Jodin uit de Jordaan. Van de dictatuur van Franco in de democratie van Den Uyl kwam hij terecht. Paar maanden geleden vertelde een Duitser met MS hoe hij emigreerde naar Nederland ten tijde van het wereldkampioenschap voetballen in 1974. Ook hoorden wij hem uit over Hitler... Deze verhalen worden gelardeerd met ongehoorde hoeveelheden alcohol. En omdat jij in het pulletje valt, val je meteen goed in het pulletje: sneller dan jij je biertje op hebt, staat er al weer een nieuwe voor je gereed... De habituelen wekken in no time een gevoel van acceptatie bij je op met hun vrijgevigheid en hun met passie vertelde levensverhalen...
In de laatste kroeg zaten een aantal habituelen laddertje zat te dobbelen. Mijn zwager kwam zijn belastingmannetje tegen en dus ouwehoerden wij de laatste uren over Ahold, aandelen, fraude, Bill Gates, adsl-aansluitingen, de gasverkoop van Nuon, de rentevoet, dat je 12 jaar geleden een huis had moeten kopen en heel even de PvdA... Naar huis lopend kreeg de alcohol al minder vat op mijn brein en de warme gloed van acceptatie verliet mij even snel als hij in me gevaren was...
Dam' dacht ik, wat moet het naar zijn om habituele dronkaard in Almere-Haven te zijn...
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 02-03-2003 15:54]
quote:Wat begrijp je niet dan...?
Op zondag 2 maart 2003 15:53 schreef Escape het volgende:
en nou ff in begrijpend nederlands
quote:en jij hebt havo gedaan?
Op zondag 2 maart 2003 15:55 schreef Brendovic het volgende:
ik loop al vast bij het woord Habituele
Habit : gewoonte...
quote:Habitueel: tot een gewoonte geworden...
Op zondag 2 maart 2003 15:55 schreef Brendovic het volgende:
ik loop al vast bij het woord Habituele
En wat is het verschil met de rest van Nederland?
quote:Mogelijk geen. Maar in Almere-haven is het allemaal des te desolater... (Overigens was Bernardo net gepensioneerd en alleen in het weekend gaat hij uit. Was een aardige man...)
Op zondag 2 maart 2003 16:06 schreef Mirion het volgende:
Hmm mooi verhaaltje, maar waar het op neerkomt is dat er dus in Almere-Haven een lading semi-sociale gevallen van middelbare leeftijd zichzelf in een recordtempo een Korsakov aan het bezorgen zijn ten koste van een flink deel van hun maandloon en waarschijnlijk hun familie.En wat is het verschil met de rest van Nederland?
quote:Wees eens eerlijk...
Op zondag 2 maart 2003 16:12 schreef Markster het volgende:
zeur niet zo over almere haven
quote:Reageer dan niet he?
Op zondag 2 maart 2003 16:12 schreef SoNoS het volgende:
Pfff wat een lap tekst...
En inderdaad, er zitten wel heel veel moeilijke woorden in verwerkt hoor.
Beetje lastig op een zondag in een carnavals weekend.
quote:Dat stukje herkende ik wel een beetje. Ben ook wel 's in gesprek geraakt met wat stamgasten op leeftijd. De uitdrukking 'in het pulletje vallen' kende ik nog niet.
En omdat jij in het pulletje valt, val je meteen goed in het pulletje: sneller dan jij je biertje op hebt, staat er al weer een nieuwe voor je gereed... De habituelen wekken in no time een gevoel van acceptatie bij je op met hun vrijgevigheid en hun met passie vertelde levensverhalen...
quote:
Op zondag 2 maart 2003 15:48 schreef Ryan3 het volgende:
-knip-Dam' dacht ik, wat moet het naar zijn om habituele dronkaard in Almere-Haven te zijn...
quote:De alcohol die alle inhibities wegneemt zorgt hiervoor. Ik vraag me af of dit soort mensen als zij niet dronken zijn ook zo extravert zijn...
Op zondag 2 maart 2003 16:22 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Dat stukje herkende ik wel een beetje. Ben ook wel 's in gesprek geraakt met wat stamgasten op leeftijd. De uitdrukking 'in het pulletje vallen' kende ik nog niet.
Sorry!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |