Kinderen geboren met deze techniek maken het al jaren goed. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die kinderen een achterstand oplopen.
Uispraken in de media over vermeende aandoeningen blijken keer op keer opgeklopte feitjes te zijn, waarbij zelfs de artsen, welke de onderzoeken leiden, aangeven dat de hypende koppen op geen enkele waarheid berusten.
Het grootste risico met IVF en ICSI kinderen is de kans op meerling zwangerschappen. Omdat meerlingen nu eenmaal over het algemeen prematuur zijn...OOK met 'natuurlijke' meerling zwangerschappen. Dat is dan ook de reden dat er steeds minder bevruchte embryo's terug geplaatst worden.
Al jaren gaat kwaliteit boven kwantiteit bij IVF en ICSI, hetgeen de slagingspercentage's ook aanmerkelijk beinvloed. Daarnaast weet ook iedereen die eraan begint dat de behandeling experimenteel is en niet bij de reguliere gezondheidszorg behoort.
Overigens geldt dit niet voor MESE/TESE, waarbij een premature zaadcel rechtstreeks uit de testikel wordt gehaald. Omdat het effect van onvolgroeide zaadcellen op lange termijn onduidelijk is, wordt deze techniek in Nederland NIET toegepast.
De behandeling zoals die in Nederland wordt toegepast kan dus niet plaatsvinden wanneer de man ONvruchtbaar is! Alleen bij verminder vruchtbaarheid.
Kortom, er is niets mis met IVF kinderen. Waarom kiezen ouders voor IVF kinderen? Omdat ze graag een kind willen van hun beide. Niet omdat kindjes in de mode zijn of iets dergelijks. Adoptie is natuurlijk een heel ander concept en daarom niet door iedereen gewenst.
Opmerkingen als "Wanneer je niet wilt adopteren, wil je niet ECHT kinderen" en grappige opmerkingen als "Zal IK je vrouw even bezwangeren" en "Het zijn toch kunstmatige laboratorium kindjes" belasten het ongewenst kinderloos paar des te meer. Hou er rekening mee dat een paar, welke na 3 zware IVF pogingen, welke echt geen walk through the park zijn, nog steeds ongewenst kinderloos is dezelfde emotionele belasting ondergaat als een paar welke een jong kind verliest!
Er blijken op dit forum diverse mensen rond te lopen die het "onnatuurlijk", "kunstmatig" en "te ver gaan" vinden.
Ik heb daar weinig serieuse onderbouwing voor gelezen. Hierbij dus je kans
quote:Sensatiepers wat door de reguliere media is opgeblazen.
Op zondag 2 maart 2003 02:45 schreef Loedertje het volgende:
IVF kinderen...
Ook gelezen?
quote:En dat netvlieskanker is dus een van de gehypte meldingen in de media.
Op zondag 2 maart 2003 02:45 schreef Loedertje het volgende:
IVF kinderen...
Ook gelezen?
Uit de freya nieuwsbrief:
quote:
Ter info hieronder een brief van de onderzoekers zelf over het retinoblastoom en IVF.
Dit stuk zal zowel op de website als in FM1 komen.
De recente verontrustende berichtgeving over een relatie tussen retinoblastoom en IVF zal u niet ontgaan zijn.
Helaas constateren wij dat er in de diverse berichten veel stelligheden staan, waar de betreffende onderzoekers geen melding van maakten. Daarom hieronder een reactie van de onderzoekers zelf.Beste Ouders,
Hierbij willen we u informatie geven over ons onderzoek over retinoblastoom (netvlieskanker bij kinderen ) en IVF. We kunnen ons voorstellen dat u ongerust bent geworden over de berichten in de krant en op de radio.We hebben in ons onderzoek gevonden dat kinderen die na IVF geboren zijn een 5 tot 7 keer verhoogde kans hebben op het> krijgen van retinoblastoom (kanker van het netvlies bij kinderen).
Maar normaal gesproken is de kans op deze vorm van kanker heel erg klein, als je een kleine kans 5 of 7 keer verhoogt blijft de kans dat uw kind retinoblastoom krijgt een hele kleine kans.
Wat we niet weten, en ook nog niet onderzocht hebben, is of wat wij gevonden hebben wel door de IVF procedure zelf veroorzaakt is. Misschien hebben we deze bevinding 'toevallig' gevonden, een zogenaamde clustering van patienten en treedt de ziekte de komende jaren niet meer op bij kinderen van IVF patienten. Dit kan soms gebeuren, net zoals je bij een gezelschapsspel 6 maal 6 kunt gooien.We gaan proberen samen met IVF artsen een eventuele samenhang tussen IVF en retinoblastoom verder uit te zoeken.
Een paar jaar geleden is een groot onderzoek verricht door het Nederlands Kanker Instituut/Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis waaruit bleek dat vrouwen die IVF hebben ondergaan niet meer kans hadden op een vorm van kanker. Ook de kinderen van die IVF vrouwen hadden geen verhoogde kans op kinderkanker.
Retinoblastoom komt alleen maar voor bij hele jonge kinderen, meestal ruim voor de leeftijd van 5 jaar. In Nederland zien we gemiddeld 12 nieuwe retinoblastoom patienten per jaar. Het is dus een hele zeldzame ziekte.Het is verstandig om als u iets bijzonders ziet aan het oogje van uw kind (scheelstaand oogje, niet aankijken, vreemde gloed in de pupil) contact op te nemen met uw huisarts. Die kan dan beoordelen wat er aan de hand is. Meestal is er iets anders aan de hand.
Meer informatie kunt u vinden op de web-site van Nederlandse IVF artsen: http://www.ivf.nl/retinoblastoom.htmHopelijk hebben we u iets kunnen geruststellen,
vriendelijke groeten,
Namens onderzoekers retinoblastoom en IVF uit het VU medisch centrum en NKI/AvL
A.C. Moll en S. Imhof, oogartsen
[Dit bericht is gewijzigd door Swetsenegger op 02-03-2003 02:56]
Zoals ik al zei op deze quote:
quote:In de dierenwereld geldt nog steeds 'survival of the fittest'. De mens grijpt hier inmiddels op in door medisch manipuleren en kunstgrepen. Ik kan me dan ook voorstellen dat er enige evidentie in deze bewering zit, hoewel een en ander (nog) niet voldoende is onderzocht om daar daadwerkelijk al een dergelijk label op te kunnen plakken.
Op zaterdag 1 maart 2003 17:40 schreef Catootje het volgende:
als een man zwak zaad heeft, zijn er misschien wel genetische factoren waardoor hij niet kan voortplanten. Het zaadje dan in feite dwingen om toch te bevruchten kan leiden tot allerlei schadelijke genetische afwijkingen bij het kind. Maar ook dat was een loze kreet, geen feiten.
Ik gun eenieder die een kinderwens heeft ook dat deze bewaarheid wordt, maar vraag me toch af of een en ander niet teveel doorslaat tegenwoordig. Zeker als ik zo lees en zie wat vrouwen hun lijf allemaal moeten laten doorstaan om zover te komen. Toch iedereen die ermee bezig is veel succes!! En een gezonde baby.
En ik wil er nog aan toevoegen dat ik van mening ben dat het vergelijkbaar is met het doorfokken bij honden, daar houdt je op gegeven moment ook slechter genetisch materiaal bij over met alle gevolgen van dien.
In de begintijd van IVF was het vrij simpel, eitje, zaad, petrischaaltje, klaar. En dan moest dat genetisch materiaal al van behoorlijke kwaliteit zijn om überhaupt deze buiten-uteriene bevruchting tot stand te brengen, maar eenvoudigweg wegens bijvoorbeeld verstopte eileiders niet toegankelijk. Tegenwoordig gaat men in mijn ogen al zover dat zelfs bij mensen van wie al is bewezen dat het genetisch materiaal niet echt je van het is qua kwaliteit, er toch pogingen worden gedaan om een en ander te manipuleren. Daar heb ik gewoon mijn vraagtekens bij.
Een vriendin van me is eindelijk zwanger geraakt door IVF. Het zaad van haar man was van dubieuze kwaliteit, toch gelukt middels allerlei 'centrifugetechnieken' om op die manier de beste zaadcellen over te houden. Het kind is te vroeg geboren, kwam op neonatologie, heeft 6 maanden in het ziekenhuis doorgebracht voor het naar huis mocht, heeft een behoorlijke achterstand geestelijk, en diverse handicaps fysiek, zit in een rolstoel, kan niet praten, is bijna blind en krijgt intraveneus voeding wegens een of ander defect qua maag-darmstelsel. Het kindje is nu 6 jaar en zal naar alle waarschijnlijkheid binnen nu en 4 jaar in een verpleeginrichting opgenomen moeten worden omdat ze thuis niet meer te verzorgen is. Althans, volgens de kinderarts.
Ik had haar beter gegund. Ze verzucht regelmatig dat als ze alles van tevoren had geweten ze er nooit aan was begonnen. Het kan natuurlijk allemaal toeval zijn overigens.
quote:zulke mensen kunnen blijkbaar niet zich proberen in te leven in de zwaarte van de bahendelingen, geestelijk en lichamelijk en zijn m.i. materiaal om genegeerd te worden.
Op zondag 2 maart 2003 02:26 schreef Swetsenegger het volgende:
Opmerkingen als "Wanneer je niet wilt adopteren, wil je niet ECHT kinderen" en grappige opmerkingen als "Zal IK je vrouw even bezwangeren" en "Het zijn toch kunstmatige laboratorium kindjes" belasten het ongewenst kinderloos paar des te meer. Hou er rekening mee dat een paar, welke na 3 zware IVF pogingen, welke echt geen walk through the park zijn, nog steeds ongewenst kinderloos is dezelfde emotionele belasting ondergaat als een paar welke een jong kind verliest!
ook vanuit bescheming voor jezelf
quote:Oftewel : In eerder onderzoek bleek er geen verhoogd risico en waarschijnlijk zie je bij IVF kinderen sneller een serieuze aandoening omdat ze beter gecontrolleerd worden.
A large retrospective cohort study from Sweden reported that 5·4% of children born after IVF had developmental problems, but that there was no increased risk of cancer in this group....
and the possibility that serious disorders in children conceived by IVF are diagnosed earlier than those in other children who do not have such close medical surveillance.
quote:Waar ben ik woest op JOU geweest??
Op zondag 2 maart 2003 02:56 schreef enchilada het volgende:
Ik wil er wel een serieuze onderbouwing voor geven, voor hetgeen ik al eerder postte, maar dan wordt jij weer woest en voelt je persoonlijk aangevallen en dat was sowieso al nooit mijn bedoeling. Dus als je gewoon mijn mening kunt respecteren zonder meteen van leer te trekken wil ik die wel posten.Zoals ik al zei op deze quote:
quote:Een prachtige veronderstelling welke logisch klinkt, maar dus door geen enkel onderzoek onderbouwd wordt. Tot op heden zijn er niet meer problemen met IVF kinderen dan met 'normale' kinderen bekend.
In de dierenwereld geldt nog steeds 'survival of the fittest'. De mens grijpt hier inmiddels op in door medisch manipuleren en kunstgrepen. Ik kan me dan ook voorstellen dat er enige evidentie in deze bewering zit, hoewel een en ander (nog) niet voldoende is onderzocht om daar daadwerkelijk al een dergelijk label op te kunnen plakken.
quote:Deze vrouwen doen dat ook niet voor de lol! Zoals ik in mijn openingspost schreef is ongewenst kinderloos emotioneel net zo belastend als een kind op jonge leeftijd verliezen! Een zwaar rouwproces dus. Veel mensen kiezen ervoor om voor zichzelf toch het idee te hebben er 'alles' aan gedaan te hebben.
Ik gun eenieder die een kinderwens heeft ook dat deze bewaarheid wordt, maar vraag me toch af of een en ander niet teveel doorslaat tegenwoordig. Zeker als ik zo lees en zie wat vrouwen hun lijf allemaal moeten laten doorstaan om zover te komen. Toch iedereen die ermee bezig is veel succes!! En een gezonde baby.
quote:Doorfokken is het fokken met dezelfde bloedlijn en gebeurt alleen bij hele slechte op geld beluste fokkers hoor. De vergelijking gaat hier dus een beetje krom. Immers is IVF juist op kwaliteit gericht en is er zeker geen sprake van doorfokken met de zelfde bloedlijn.
En ik wil er nog aan toevoegen dat ik van mening ben dat het vergelijkbaar is met het doorfokken bij honden, daar houdt je op gegeven moment ook slechter genetisch materiaal bij over met alle gevolgen van dien.
quote:De behandeling is nog steeds niet veranderd hoor. Zoals gezegd kunnen alleen mannen welke VERMINDERD vruchtbaar zijn in Nederland voor IVF in aanmerkingen komen, of inderdaad vrouwen met verstopte eileiders oid.
In de begintijd van IVF was het vrij simpel, eitje, zaad, petrischaaltje, klaar. En dan moest dat genetisch materiaal al van behoorlijke kwaliteit zijn om überhaupt deze buiten-uteriene bevruchting tot stand te brengen, maar eenvoudigweg wegens bijvoorbeeld verstopte eileiders niet toegankelijk. Tegenwoordig gaat men in mijn ogen al zover dat zelfs bij mensen van wie al is bewezen dat het genetisch materiaal niet echt je van het is qua kwaliteit, er toch pogingen worden gedaan om een en ander te manipuleren. Daar heb ik gewoon mijn vraagtekens bij.
quote:Dit heet 'opwaarderen' en betekent alleen dat vervuiling uit het zaad gehaald wordt. heeft niets met genetisch verandern te maken of iets dergelijks.
Een vriendin van me is eindelijk zwanger geraakt door IVF. Het zaad van haar man was van dubieuze kwaliteit, toch gelukt middels allerlei 'centrifugetechnieken' om op die manier de beste zaadcellen over te houden.
quote:En wat heeft dit met IVF te maken? Na een succesvolle terugplaatsing van het embryo ontstaat een volkomen natuurlijke zwangerschap. De problemen die ontstaan zijn kunnen duizende redenen hebben, en ook zijn opgetreden wanneer ze via de 'normale' weg zwanger was geworden.
Het kind is te vroeg geboren, kwam op neonatologie, heeft 6 maanden in het ziekenhuis doorgebracht voor het naar huis mocht, heeft een behoorlijke achterstand geestelijk, en diverse handicaps fysiek, zit in een rolstoel, kan niet praten, is bijna blind en krijgt intraveneus voeding wegens een of ander defect qua maag-darmstelsel. Het kindje is nu 6 jaar en zal naar alle waarschijnlijkheid binnen nu en 4 jaar in een verpleeginrichting opgenomen moeten worden omdat ze thuis niet meer te verzorgen is. Althans, volgens de kinderarts.
IVF kinderen worden niet vaker prematuur geboren dan andere kinderen. Alleen is zoals gezegd de kans op meerlingen groter. Meerlingen worden over het algemeen prematuur geboren.
quote:Tja, maar er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat een en ander aan IVF te wijten is.
Ik had haar beter gegund. Ze verzucht regelmatig dat als ze alles van tevoren had geweten ze er nooit aan was begonnen. Het kan natuurlijk allemaal toeval zijn overigens.
Maar als belangrijkste: jullie hebben de beslissing om tot IVF over te gaan al gemaakt en dat zal heus geen makkelijke beslissing zijn geweest. IVF is een methode die voor- en tegenstanders heeft, dus als je zoiets op een forum zet zul je altijd kritiek op je beslissing krijgen.
Misschien is het beste om die kritiek maar die kritiek te laten en je te richten op andere (leukere) dingen; de IVF behandeling op zich is waarschijnlijk al zwaar genoeg. En nu hopen op een kleine
Dikke voor iedereen die het nodig heeft
even wat spelfouten verbeterd, pfff
[Dit bericht is gewijzigd door jessie op 02-03-2003 09:22]
't is een hele lap, maar in dit topic wel heel relevant vind ik:
quote:
INFERTILITEIT: MYTHEN, MISVERSTANDEN, MENINGEN EN FEITEN.
InleidingDe wens om kinderen te baren en groot te brengen is een van de meest fundamentele aspecten van het menselijk leven. Voor het overgrote deel van de bevolking is dit een vanzelfsprekendheid, en bestaat er geen behoefte, reden of aanleiding deze wens te moeten rechtvaardigen. Toch blijkt voor rond de 10 % van de paren deze wens niet binnen redelijke termijn in vervulling te gaan. Het National Center voor Health Statistics in de VS schat het aantal in de VS op 2.3 miljoen paren; dit is 8 % van de bevolking. Een Medische oorzaak wordt gevonden in ongeveer 80 % van de gevallen, waarvan rond de 50 % te verhelpen is. Ongeveer de helft van de infertiele paren zoekt medische hulp; 5% van degenen die hulp zoeken komen uiteindelijk voor IVF in aanmerking. De kosten van de gemiddelde IVF patiënt op jaarbasis bedragen minder dan de helft van de kosten van de gemiddelde Nederlandse patiënt. De kosten van IVF bedragen 0.03- 0.05 % van de totale kosten van de gezondheidszorg. Enkele mythen volgen hieronder:
Mythes van psychologische aard
Mythe: Infertiliteit is een ongemak.
Infertiliteit berust op het niet of niet naar behoren functioneren van een of meerdere voortplantingsorganen. Het is o.a. door de WHO gedefinieerd als een ziekte. Mensen kiezen niet vrijwillig voor deze dysfunctie. Behandeling is dan ook geen luxe, noch is het kosmetisch. Er kunnen gezondheidsrisico's kleven aan de aandoening. Zo bestaat als gevolg van eileiderontstekingen een verhoogd risico op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.
Mythe: Mensen die IVF willen 'zijn er te geforceerd mee bezig' en houden daarom het ontstaan van een natuurlijke zwangerschap tegen.Uiteraard zijn er mensen die zeer geforceerd bezig zijn. Dit mag echter niet als generalisatie voor de gehele groep gelden. Stress veroorzaakt zelden of nooit infertiliteit maar infertiliteit veroorzaakt zeker stress.
Uiteraard zijn er mensen die na een geslaagde IVF behandeling alsnog spontaan zwanger worden, bijvoorbeeld na endometriose en immunologische infertiliteit. (Zwangerschap is de beste 'therapie' voor endometriose maar endometriose verkleint de kans op zwangerschap). Bovendien zijn er ook mensen die na een mislukte IVF behandeling toch spontaan zwanger worden. Bijvoorbeeld bij paren waarvan de man slecht zaad heeft. Vele patiënten hebben echter geen kans in de natuur, bij anderen is de maandelijkse maar ook de cumulatieve kans zo klein dat deze te verwaarlozen is. Het is niet zinnig te gaan wachten op zwangerschap tot de vrouw boven de veertig is, en om achteraf tot de ontdekking te komen dat het niet is gelukt.
Mythe: Kinderloze paren zijn gemiddeld gelukkiger dan paren met kinderenMet name de ethica mevrouw Dupuis brengt nogal eens naar voren dat onderzoek heeft uitgewezen dat kinderloze paren gemiddeld gelukkiger en tevredener met hun leven zijn dan paren met kinderen. Dit geldt echter voor paren die bewust hebben gekozen voor kinderloosheid, en die vergeleken worden met alle paren die kinderen hebben. Een kind moet echter gewenst zijn. Bovenstaande geldt niet voor infertiele paren; bij paren met kinderen zijn er ook een aantal waarvan hetzij de vrouw hetzij de man hetzij beiden eigenlijk liever geen kinderen hadden gehad, maar waar er 'per ongeluk' toch kinderen zijn gekomen. Velen zullen dit achteraf liever niet toegeven. In beide groepen is dus het risico van 'bias' levensgroot, en de stelling mag dus zeker niet zonder meer als bovenstaande generalisatie worden verkondigd.
Mythe: Als mensen echt kinderen willen, adopteren ze die toch gewoon?Adoptie is mogelijk maar is steeds moeilijker geworden. Het aantal gezonde kinderen dat ter adoptie wordt aangeboden is sterk gedaald, mede door de veel betere anticonceptie van de laatste jaren. Wachtlijsten lopen op tot 6 jaar, en er zijn zeer strenge leeftijdsgrenzen. Adoptie van buitenlandse kinderen is alleen mogelijk voor de meest kapitaalkrachtigen. Vaak behoeven adoptiekinderen speciale zorg die door weinigen op te brengen zijn.
Mythe: IVF heeft een zeer lage succeskans.Vaak wordt gesteld dat de kans op een kind 'maar' 10% is. Dit cijfer is misleidend. Ten eerste is de kans in de natuur ook maar beperkt: na de eerste 'expositie' maand is de kans 25 %, na de zesde maand nog maar 10 % van het restant per keer dat een doorgaande zwangerschap optreedt. Ten tweede is het cijfer 10 %, dat afkomstig is uit de technology assessment van het rapport Haan, verouderd. Het succespercentage per cyclus is heden gemiddeld 15 %. Ten derde is er bij paren die een kind willen geen zinnig mens die na één maand in de natuur 'proberen' al de moed opgeeft en van kinderen afziet. Het gaat om het cumulatieve (of cohort) cijfer na meerdere malen; minimaal drie cycli, bij voorkeur zes cycli. Cumulatieve cijfers na 6 cycli komen uit tegen 80 %, cohortcijfers na drie cycli op bijna 50 %. Het verschil ligt in mensen die halverwege afvallen: velen van hen hadden een goede kans gehad als zij door waren gegaan. In ieder geval kan worden gesteld dat een op de twee paren die zich bv in het Diaconessenhuis Voorburg voor IVF meldt ook daadwerkelijk met een kind naar huis gaat.
Misverstand: De grote meerlingzwangerschappen zijn het gevolg van IVFBij IVF worden bewust meerdere embryo's tegelijk teruggeplaatst. Hoe meer embryo's men terugplaatst, hoe groter de kans op zwangerschap. Dit kan echter ook leiden tot meerlingzwangerschappen. Het merendeel van de drielingzwangerschappen en vrijwel alle vier, vijflingzwangerschappen en meer zijn echter niet het gevolg van IVF maar van ovulatieinductie. Deze behandeling wordt in alle ziekenhuizen toegepast, soms zonder duidelijke indicatie en zonder adaequate follikelmonitoring. Deze zwangerschappen kunnen niet worden gezien als complicatie van IVF. Wij vinden dat bij IVF degenen die bij de behandeling zijn betrokken (IVF team en het paar) moeten accepteren dat de mogelijkheid bestaat dat alle teruggeplaatste embryo's zich innestelen. Er zijn landen waar zonder schroom 6 of meer embryo's worden teruggeplaatst, en waar vervolgens met even weinig scrupules de 'overtallige embryo's weer worden weggehaald, maar niet in Nederland. Het weghalen van een aantal van de embryo's ('selectieve reductie') hoort in Nederland bij 'uit de hand gelopen ovulatie inductie, niet bij IVF. In alle centra is men terughoudender geworden in het terugplaatsbeleid. Dit leidt tot een vermindering van kansen op zwangerschap per cyclus, maar niet tot een vermindering in innestelingspotentieel van een individueel embryo. Het aantal vruchtzakken en kinderen per teruggeplaatst aantal embryo's (implantatieratio) is mede een maat voor de kwaliteit van een centrum en ligt in de goede centra op of boven de 15 %. Het percentage drielingen van alle zwangerschappen in Voorburg is teruggelopen van 5 % in 1990 naar ongeveer 2 % in 1993. (6 op 200 zwangerschappen)
Mythes van financiële aardMythe: Infertiliteitsbehandelingen zijn te duur om door de gemeenschap te worden opgebracht
Infertiliteit neemt ongeveer 0,1- 0,2 % van het totale budget voor zijn rekening. De totale kosten van IVF zijn ongeveer 0,03- 0,05 %. De kosten van IVF behandelingen per hoofd van de bevolking zijn ongeveer 16 cent per maand. Het budget van één academisch ziekenhuis (Dijkzigt) is twintig maal zo hoog als de kosten van de volledige IVF behandeling in Nederland. De kosten van de behandeling per IVF kind bedragen tussen de fl.12.000.-- en fl. 25.000.-- Uitgedrukt in 'gewonnen levensjaren' per behandeling is IVF een van de goedkoopste behandelingen in de geneeskunde. Nederland is een van de, zo niet het goedkoopste land ter wereld. Uit het rapport Haan komt duidelijk naar voren dat de behandeling in verhouding tot alternatieven een goede en zeker niet dure infertiliteitsbehandeling is. Inmiddels is de behandeling succesvoller geworden, waarmee uitgedrukt per kind de kosten lager zijn geworden.
Misverstand: Waarom zou de gemeenschap moeten betalen voor mensen die zwanger willen worden?Het verlangen om een kind te hebben is een van de meest fundamentele gevoelens van de mensheid; het is essentieel voor de instandhouding van het menselijk ras. Het recht tot voortplanting is fundamenteel. Geen enkel vruchtbaar mens hoeft voor die gevoelens verantwoording af te leggen. Alleen van onvruchtbare paren wordt vaak verlangd dat zij hun kinderwens rechtvaardigen. Er bestaat niet zoiets als het recht op een kind, maar er bestaat des te meer recht op medische hulp bij ziektes of aandoeningen die onvruchtbaarheid of verminderde vruchtbaarheid tot gevolg hebben. Compassie en solidariteit met de medemens die niet 'gedachteloos' zwanger kan worden is op zijn plaats. IVF is een normale medische behandeling en moet als normale behandeling worden vergoed.
Misverstand: De kans per IVF poging wordt na de derde cyclus zo klein dat er geen rechtvaardiging meer is voor vergoeding van de behandeling.
Net als bij normaal vruchtbare paren worden ook bij IVF de meest vruchtbare paren gemiddeld het eerst zwanger, en neemt de kans op succes af naarmate men langer doorgaat. In het ziekenfondsraadonderzoek was de kans op een doorgaande zwangerschap per cyclus gezakt tot onder de 10 % na de derde behandeling. Dit werd als argument gebruikt- uit kosten- baten overwegingen- om maar drie cycli te vergoeden. Daarna zou de kans zo klein geworden zijn dat vergoeding niet meer gerechtvaardigd was. In de loop de jaren is de belasting van IVF gelijk gebleven, maar de resultaten zijn gestegen. In Voorburg wordt de grens van 10 % doorgaande zwangerschap per cyclus pas bereikt tussen de zesde en de negende cyclus, terwijl wij niet alleen de meest kansrijke mensen door laten gaan, maar in principe iedereen die wij een redelijke kans toedenken, die kans op een kind ook geven. Wanneer het argument van 10 % dus heden nog wordt gebruikt dient men ten minste zes tot negen cycli te vergoeden, en het afhankelijk te laten zijn van de cijfers van de betreffende kliniek.
Misverstand: Hoe goedkoper een IVF behandeling is, hoe beter.Een IVF behandeling heeft de naam duur te zijn. Het is ook zeker waar dat er paren zijn die zelf geen behandeling kunnen betalen. Toch is Nederland het goedkoopste land ter wereld wat betreft de gemiddelde kosten van een IVF behandeling. Zelfs een z.g.n. 'low budget' IVF behandeling in het oostblokland Hongarije waarmee nu in het westen reclame wordt gemaakt is nog ¦ 1000.-- tot ¦ 1700.-- duurder dan in Nederland. In feite werkt Nederland ver 'onder de markt'.
Zou het nog goedkoper kunnen? Dit is zeker het geval, maar het lijdt dan geen twijfel dat op de kwaliteit van de behandeling moet worden ingeboet, en dat de kosten per kind zullen stijgen door een afnemend resultaat. Men kan met één broedstoofje van ¦ 15.000.-- en met minimale andere en echoapparatuur wel IVF verrichten, maar het lijdt geen enkele twijfel dat men daarbij 'bochten moet afsnijden'. Waar dient het eigenlijk om te gaan? Mijns inziens gaat het niet om de kosten van de behandeling maar om de kosten per levendgeboren kind. Het paar wil uiteindelijk geen IVF behandeling, maar een gezond kind in de wieg. De IVF behandeling is het 'noodzakelijk kwaad' om tot dat kind te komen. Tal van voorbeelden zijn aan te halen waarmee de kosten per cyclus zullen stijgen, maar die per kind zullen dalen, zoals cryopreservatie en cyclusselectie van de meest vruchtbare cycli.
Ook per kind uitgedrukt is Nederland het goedkoopste land ter wereld. Recent is berekend dat per kind in Canada ¦ 85.000.-- aan behandelkosten wordt uitgegeven, in de VS is dat gemiddeld ¦ 123.000.-. Het duurste centrum in de VS is de Universiteit van Yale waar per kind ¦ 308.000.-- aan behandelingskosten wordt gespendeerd. Nederland steekt daar met gemiddeld ¦ 25.000.- per kind schraal tegen af. Bovendien zijn dat de berekeningen van het ziekenfondsraadonderzoek. Inmiddels zijn de resultaten in vrijwel alle centra gestegen waardoor de gemiddelde huidige kosten per kind uitkomen op ruim ¦ 18.000.- Let wel al deze cijfers zijn uitsluitend de totale behandelkosten gedeeld op het aantal geboren kinderen, exclusief de kosten van zwangerschaps-complicaties e.d. doch dit bedraagt op het totaal aantal geboren IVF kinderen per kind niet meer dan enkele duizenden guldens. Bovendien zijn een deel van die extra kosten niet gerelateerd aan de behandeling als zodanig maar aan het soort onvruchtbaarheidspatiënten die met IVF behandeld moeten worden, zoals patiënten met een afwijkende baarmoeder en eileiders als gevolg van DES gebruik van de moeder. Maar heeft die patiënte dan geen recht op behandeling van haar ziekte die bovendien nog buiten haar toedoen is ontstaan?
Het gaat uiteindelijk om de kosten per gezond kind, met een minimum aan kosten voor behandeling van complicaties zoals het Ovarium Hyperstimulatiesyndroom en de kosten voor behandeling van bv vroeggeboorte als gevolg van de meerlingzwangerschappen.
Misverstand: cryopreservatie van embryo's leidt nauwelijks tot een hoger zwangerschapspercentage en is uit kosten-batenoverwegingen niet te verdedigen.In gevallen waarin meer embryo's ontstaan dan teruggeplaatst kunnen worden, kunnen deze worden ingevroren (gecryopreserveerd) en later in een rustcyclus worden ontdooid en teruggeplaatst. In de tijd van het ziekenfondsraadonderzoek was de mening van de onderzoekers (Haan cs) dat het 'rendement' van dit beleid te verwaarlozen was. Het is zeker waar dat invriezen en ontdooien van embryo's de innestelingskans per embryo vermindert. Toch zijn in de loop der jaren de resultaten langzaam aan verbeterd. Anno 1993 is in de goede centra ongeveer 10 % van de zwangerschappen ontstaan uit cryocycli. Naast alleen de kosten- batenanalyse bestaan echter ook andere argumenten om toch te cryopreserveren zoals het feit dat alle embryo's die zijn ontstaan potentieel menselijk leven vertegenwoordigen, en in principe alle embryo's een kans zouden moeten krijgen zich in te nestelen. De kostenverzekeraars en het COTG gaan voorbij aan dit aspect, en gaan ervan uit dat niet wordt gecryopreserveerd.
Mythe: het aanbod van IVF schept de vraag.Vaak wordt door tegenstanders van IVF geopperd dat het aanbod van de behandeling de behoefte schept. Natuurlijk is het waar dat er in de tijd vòòr de IVF een aantal paren waren die noodgedwongen moesten berusten in hun kinderloosheid omdat er geen enkele behandeling meer was. Toch zochten velen aan het eind van de rit hun heil tot wonderdokters, handopleggers, magnetiseurs en andere kwakzalvers, tot speciale diëten, nepmedicijnen, bedevaarten naar Lourdes en allerlei andere onzin. Als er dan toch nog een zwangerschap optrad werd deze aan de 'behandeling' of aan de voorspraak van de maagd Maria toegeschreven. Er is eigenlijk vrijwel niets bekend over de psychische belasting en beïnvloeding van deze vrijwillig gekozen leefwijze, evenmin of deze 'therapie' onder het motto 'hoop doet leven' steun gaf in het verdere kinderloze leven.
Voor een aantal mensen die kinderloos zijn heeft IVF nieuwe mogelijkheden geschapen, en het is niet realistisch te verwachten dat zij die dan ook niet zouden mogen aangrijpen. IVF is ook voor velen een eindstation: als het niet lukt hebben veel paren er minder moeite mee zich bij hun kinderloosheid neer te leggen. Het kan als zodanig ook functioneren als een afsluiting van de periode van hun kinderwens. Natuurlijk schept iedere nieuwe behandeling (zoals IVF met intracytoplasmatischa semeninjectie, ICSI) weer nieuwe hoop, maar na een tijd wordt een nieuw evenwicht bereikt.
De stelling dat 'het aanbod de behoefte schept' moet anders zijn: de behoefte, de kinderwens, heeft altijd bestaan, maar IVF schept de mogelijkheden die voor een aantal mensen in vervulling te laten gaan, die anders kinderloos zouden zijn gebleven.
bron: CAM Jansen, Rapmythe
quote:En dan te bedenken dat dit stuk al 10 jaar oud is.
Op zondag 2 maart 2003 11:49 schreef phileine het volgende:
't is een hele lap, maar in dit topic wel heel relevant vind ik:
[..]
quote:Het eerste wat mij hierbij te binnen schiet, is dat die twee weken misschien veroorzaakt worden door het feit dat je bij ivf zo ongeveer op de minuut af (in elk geval op de dag af) weet wanneer je zwanger bent geworden. Bij een natuurlijke bevruchting weet je dat meestal niet precies. Ik kan me zo voorstellen dat die "vroeggeboorte" daar iets mee te maken zou kunnen hebben.
Op zondag 2 maart 2003 08:35 schreef femmeChantal het volgende:
De netwerk-documentaire heb ik ook gezien. Hieruit begreep ik dat, in vergelijking met 'normaal' verwerkte kinderen, IVF-kinderen iets (2 weken of zo) te vroeg geboren worden, ook na correctie voor meerling-zwangerschappen. Daarom denken onderzoekers dat er mogelijk (naast de hele kleine kans op oogkanker) een nu nog onbekend nadelig effect zou kunnen zijn van IVF.
quote:Een heel goed punt. Met IVF weet je natuurlijk op de minuut de tijd van de bevruchting.
Op zondag 2 maart 2003 13:22 schreef Rewimo het volgende:Het eerste wat mij hierbij te binnen schiet, is dat die twee weken misschien veroorzaakt worden door het feit dat je bij ivf zo ongeveer op de minuut af (in elk geval op de dag af) weet wanneer je zwanger bent geworden. Bij een natuurlijke bevruchting weet je dat meestal niet precies. Ik kan me zo voorstellen dat die "vroeggeboorte" daar iets mee te maken zou kunnen hebben.
Zolang er niet met genetisch materiaal geknoeid wordt, lijken beide behandelingen mij toch een aardige vergelijkbare ingreep in de natuurlijke gang van zaken.
Hierdoor ben ik erg geschrokken, want die ontzettend kleine hummeltjes leden zoveel pijn en waren zo kwetsbaar, dat ik toen heb besloten dat IVF nooit iets voor mij zal zijn (heb btw nog niet geprobeerd kinderen te krijgen). Dit was dan ook de reden dat ik in principe tegen IVF was. Ik zou graag weten wat de statistieken hiervan zijn.
Ik begrijp dat dit een heel gevoelig onderwerp is en ik wil zeker niemand tegen het verkeerde been schoppen. Maar er voor of er tegen zijn is niet goed of fout. Wat voor de ene een keus is hoeft het voor de ander niet te zijn. Ik ben er dus tegen, maar kan best begrijpen waarom anderen er wel voor zouden keizen. Waarom ik er tegen ben heb ik uitgebreid bescreven, maar om nog maar eens aan te halen. Door een prof gescreven (dr Hompus uit het dijkzicht, gespecialiseerd in endometriose) Doordat de technologie zou vooruit gaat word er niet meer goed naar het ziektebeeld gekeken/ onderzocht. Dit omdat men toch zwanger kan worden. Nu is dit in mijn geval zo, vandaar dat ik er zo over denkt. Zo zou het best kunnen zijn dat er nog meer ziektes zijn waar ik niet van af weet waarbij dit ook zo is. Ik denk ddat er veel beter naar de oorzaken van de onvruchtbaarheid gekeken kan worden en die wel dan niet aangepkat kunnen worden. Dan zullen sommige mensen bij ivf uitkomen en sommige niet (waaronder ik)
Dus ik ben er tegen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er niet tegen zijn, zoals ik al eerder zei, ik wens iedereen het wonder, op welke manier dan ook. Men kiest een manier die bij hen past, alleen het gevaar vind ik dat je heel erg bij jezelf moet blijven en niet teveel je grenzen moet verleggen. Maar ook dat is een ieders keus. Toch heb ik mensen op de mailingslist echt kapot zien gaan. Alles draaide om het zwanger worden. Uiteindelijk dus een stoma, geen pogingen meer en geen leven meer. Want een leven zonder kinderen konden ze niet voorstellen. Relatie over. Tja. Daarom hoop ik gewoon dat mensen altijd blijven beseffen dat het ook wel eens zo kan zijn dat het niet gebeurt en dat dan het leven ook nog heel mooi kan zijn. Makkelijk gezegd als je inmidels zwanger bent van de 2e, maar zo denk ik erover.
Daarom geef ik in het zwangerschapstopic ook wel eens aan dat we wel heel positief doen met zijn allen, maar ook moeten beseffen dat het wel eens anders kan uitpakken.
quote:Hier snij je een heel goed punt aan!
Op zondag 2 maart 2003 13:35 schreef jessie het volgende:
Rewimo,Ik begrijp dat dit een heel gevoelig onderwerp is en ik wil zeker niemand tegen het verkeerde been schoppen. Maar er voor of er tegen zijn is niet goed of fout. Wat voor de ene een keus is hoeft het voor de ander niet te zijn. Ik ben er dus tegen, maar kan best begrijpen waarom anderen er wel voor zouden keizen. Waarom ik er tegen ben heb ik uitgebreid bescreven, maar om nog maar eens aan te halen. Door een prof gescreven (dr Hompus uit het dijkzicht, gespecialiseerd in endometriose) Doordat de technologie zou vooruit gaat word er niet meer goed naar het ziektebeeld gekeken/ onderzocht. Dit omdat men toch zwanger kan worden. Nu is dit in mijn geval zo, vandaar dat ik er zo over denkt. Zo zou het best kunnen zijn dat er nog meer ziektes zijn waar ik niet van af weet waarbij dit ook zo is. Ik denk ddat er veel beter naar de oorzaken van de onvruchtbaarheid gekeken kan worden en die wel dan niet aangepkat kunnen worden. Dan zullen sommige mensen bij ivf uitkomen en sommige niet (waaronder ik)
Dus ik ben er tegen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er niet tegen zijn, zoals ik al eerder zei, ik wens iedereen het wonder, op welke manier dan ook. Men kiest een manier die bij hen past, alleen het gevaar vind ik dat je heel erg bij jezelf moet blijven en niet teveel je grenzen moet verleggen. Maar ook dat is een ieders keus. Toch heb ik mensen op de mailingslist echt kapot zien gaan. Alles draaide om het zwanger worden. Uiteindelijk dus een stoma, geen pogingen meer en geen leven meer. Want een leven zonder kinderen konden ze niet voorstellen. Relatie over. Tja. Daarom hoop ik gewoon dat mensen altijd blijven beseffen dat het ook wel eens zo kan zijn dat het niet gebeurt en dat dan het leven ook nog heel mooi kan zijn. Makkelijk gezegd als je inmidels zwanger bent van de 2e, maar zo denk ik erover.
Daarom geef ik in het zwangerschapstopic ook wel eens aan dat we wel heel positief doen met zijn allen, maar ook moeten beseffen dat het wel eens anders kan uitpakken.
Uiteraard moet je je wel blijven realiseren dat zwangerschap niet zaligmakend is! Maar ik zie nog steeds niet in wat dit met een IVF behandeling op zich te maken heeft. Dit is namelijk geen gevolg van IVF, maar op een ongezonde manier bezig zijn met kinderwens. Het lijkt mij toch duidelijk dat de gezondheid van de ouders ten alle tijden op de eerste plaats moet staan.
quote:Ok, maar de discussie ging over IVF als middel om zwanger te geraken. Dat artsen het denken te gebruiken als 'geneesmiddel' voor endometriose gaat in mijn opinie ook te ver.
Op zondag 2 maart 2003 13:39 schreef jessie het volgende:
En dat bedoel ik nu duidelijk te maken. Dat gebeurt dus niet. Niet op het vlak van endometriose. Daarom mijn stnadpunt. Snappie?
Maar wat is er tegen IVF op zich als vruchtbaarheidsbehandeling?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |