Deze persoon verkeert in doodsnood, jij *kan* helpen.
Doe je dat?
-Ik heb mezelf deze vraag weleens voorgehouden en ik moet in alle eerlijkheid toegeven dat ik naar diegene zou doen en hem/haar zeker niet zal helpen.-
Dat komt denk ik omdat ik het stomweg niet kan opbrengen om respect op de brengen voor iemand die mij niet mag, zo iemand is in mijn ogen echt 'minderwaardig' tov van een vreemde of iemand die mij wel mag. Kortom, mensen die mij niet mogen gun ik om die reden het licht in de ogen niet.
Ergens vind ik dit een enge gedachte, maar ik vind het wel zeer begrijpelijk dat een mens zo kan denken.
Maar ik denk toch dat ik op 't moment zelf wél zou helpen. Zou mezelf anders niet meer recht in de ogen kunnen kijken...
Ligt er misschien ook aan hoeveel moeite je zou moeten doen, en of je bij de reddingsactie zelf in gevaar zou komen.
Ik ken trouwens helemaal geen wraak of haat gevoelens...
waarschijnlijk ben ik mij er te sterk van bewust dat als iemand zich op een dergelijke manier gedraagt een probleem heeft en hoogstwaarschijnlijk een stuk minder gelukkig en in balans is als dat ik ben.
Op het moment dat het mij wat zou doen.. ( het zogenaamde " jennen " van de ander " ), zou dat niets over de ander vertellen... Het zegt alleen dat ik eventjes zelf niet stabiel/ zeker ben.
Op dat moment moet je dus aan jezelf gaan werken.
ik dwaal een beetje af geloof ik
Als ik kán helpen en ik doe dat niet, dan denk ik niet dat ik de rest van m'n leven nog een oog dicht doe..
Ik zou dus echt wel 10 keer nadenken een volgend keer.
Kijk niet naar het slechte in de mens, maar juist naar het goede...
Maar als het iets zou zijn waardoor ik hem kan helpen omdat ik de juiste donor ben, dan kan hij ernaar
quote:Ja.
Op zaterdag 1 maart 2003 22:55 schreef KingCold het volgende:
Stel je voor, er is iemand die jou niet mag, en die persoon maakt daar zeg maar ook 'werk' van. (negeren, negatief over jou doen, e.d.) komt vast wel voor in een gemiddeld mensenleven.Deze persoon verkeert in doodsnood, jij *kan* helpen.
Doe je dat?
zolang ik er niet iets belangrijks voor moet opofferen om hem/haar te redden...
quote:Ik zou zeker helpen, waarschijnlijk om later geen last te krijgen van m'n geweten..
Stel je voor, er is iemand die jou niet mag, en die persoon maakt daar zeg maar ook 'werk' van. (negeren, negatief over jou doen, e.d.) komt vast wel voor in een gemiddeld mensenleven.Deze persoon verkeert in doodsnood, jij *kan* helpen.
Doe je dat?
Achteraf zou ik hem wel effe goed inwrijven dat hij het zonder mij niet gered zou hebben.
Het gaat om degenen die IK niet mag...
V.
quote:Zou je die wel gewoon aan z'n lot overlaten????
Op zondag 2 maart 2003 00:06 schreef Verbal het volgende:
Het gaat om degenen die IK niet mag...V.
quote:Neej okay, maar dat is wel een verschil..
Op zaterdag 1 maart 2003 23:09 schreef Vava het volgende:
Hmm.... ik heb wel eens iemand geholpen die mij niet mocht, ze was dan wel niet in doodsnood maar toch een groot probleem.
Als ik iemand die mij niet mag zie staan met een lekke band, dan fiets ik ook door....
maar dit gaat dus echt om 1 persoon, zijn wel meer mensen die ik niet mag en die mij niet mogen maar die zou ik dus wel helpen no matter what hun mij ook, dr speelt geen haat tussen ons ofzo
quote:Ik vind dat wel heel hard klinken hoor..
Op zondag 2 maart 2003 00:12 schreef Piro het volgende:
Nee, optiefen, wel goed genoeg om me af te zeiken, dan ook geen hulp als puntje bij paaltje komt.
quote:ik zou het niet kunnen..
Op zondag 2 maart 2003 00:16 schreef Qarinx het volgende:[..]
Ik vind dat wel heel hard klinken hoor..
Je kan toch niet iemand voor jouw ogen dood laten gaan?
quote:Jawel, ik ga iemand niet helpen die laatdunkend over mij doet, ik ben van nature helemaal geen hatelijk persoon, begrijp me niet verkeerd, maar ik geloof niet in vergiffenis op kritieke momenten, dat is vaak helemaal niet gemeend, en staat zijn/haar eigenbelang voorop, en dan is het echt wel
Op zondag 2 maart 2003 00:16 schreef Qarinx het volgende:[..]
Ik vind dat wel heel hard klinken hoor..
Je kan toch niet iemand voor jouw ogen dood laten gaan?
quote:Het gaat er toch niet om of het gemeend is of niet... al is het maar om je eigen geweten te zuiveren..
Op zondag 2 maart 2003 00:20 schreef Piro het volgende:Jawel, ik ga iemand niet helpen die laatdunkend over mij doet, ik ben van nature helemaal geen hatelijk persoon, begrijp me niet verkeerd, maar ik geloof niet in vergiffenis op kritieke momenten, dat is vaak helemaal niet gemeend, en staat zijn/haar eigenbelang voorop, en dan is het echt wel
met het handje
Ik loop in ieder geval niet graag rond met het idee dat ik had kunnen voorkomen dat iemand nu 10 meter onder de grond ligt..
quote:Er zijn er zelfs een paar die ik met alle soorten van genoegen het laatste duwtje zou willen geven...
Op zondag 2 maart 2003 00:09 schreef Qarinx het volgende:[..]
Zou je die wel gewoon aan z'n lot overlaten????
Maar mezelf kennende zal ik wel weer met de hand over mijn hart strijken en de reddende engel uithangen
V.
quote:en duitsers redt je die wel..??
Op zondag 2 maart 2003 00:20 schreef Piro het volgende:[..]
Jawel, ik ga iemand niet helpen die laatdunkend over mij doet, ik ben van nature helemaal geen hatelijk persoon, begrijp me niet verkeerd, maar ik geloof niet in vergiffenis op kritieke momenten, dat is vaak helemaal niet gemeend, en staat zijn/haar eigenbelang voorop, en dan is het echt wel
met het handje
quote:Daar gaat het mij wel om, ik sta op elk moment klaar om een rib uit mijn lijf te geven mocht een van mijn vrienden daardoor leven, maar ik ga dus niet met mogelijk gevaar voor eigen leven een een of andere klojo redden, die dopt zijn eigen boontjes maar, goed genoeg om zijn slofje te wezen ben ik wel, maar als hij hulp nodig heb moet ik als een brave ivanhoe opdraven? toch niet.
Op zondag 2 maart 2003 00:21 schreef Qarinx het volgende:[..]
Het gaat er toch niet om of het gemeend is of niet... al is het maar om je eigen geweten te zuiveren..
En dat jij daar gewetensproblemen mee hebt dat is jouw goed recht, maar ik zal er geen minuut minder om slapen.
quote:Gelukkig maar... !!
Op zondag 2 maart 2003 00:22 schreef Verbal het volgende:
Maar mezelf kennende zal ik wel weer met de hand over mijn hart strijken en de reddende engel uithangenV.
Ik begon m'n vertrouwen in de mensheid al te verliezen
quote:Waar slaat dat op?
Op zondag 2 maart 2003 00:23 schreef Frenkie het volgende:[..]
en duitsers redt je die wel..??
* Frenkie heeft pas nog een duitsertje gered van de bevriezingsdood![]()
quote:waarom zou je iemand niet redden omdat hij niet lief tegen je was..??
Op zondag 2 maart 2003 00:24 schreef Piro het volgende:[..]
Waar slaat dat op?
Waarom zou ik een Duitser niet redden, omdat hij Duitser is?
sorry ik ben in een vervelende bui
quote:Draai de situatie eens om..
Op zondag 2 maart 2003 00:23 schreef Piro het volgende:
Daar gaat het mij wel om, ik sta op elk moment klaar om een rib uit mijn lijf te geven mocht een van mijn vrienden daardoor leven, maar ik ga dus niet met mogelijk gevaar voor eigen leven een een of andere klojo redden, die dopt zijn eigen boontjes maar, goed genoeg om zijn slofje te wezen ben ik wel, maar als hij hulp nodig heb moet ik als een brave ivanhoe opdraven? toch niet.
quote:...al was het alleen maar om ze nog te kunnen vertellen wat een zeldzaam gore grafhekel ik aan ze heb.
Op zondag 2 maart 2003 00:24 schreef Qarinx het volgende:[..]
Gelukkig maar... !!
V.
quote:Aangezien ik je mag, vergeef ik het je bij deze
Op zondag 2 maart 2003 00:26 schreef Frenkie het volgende: sorry ik ben in een vervelende bui
quote:
Op zondag 2 maart 2003 00:27 schreef Qarinx het volgende:[..]
Aangezien ik je mag, vergeef ik het je bij deze
* Frenkie gaat al weg... fijne avond u allen, ik gaat genieten
quote:Als ik die persoon jarenlang als een klootzak heb behandeld, en willens en wetens hem leed heb berokkend, dan zal ik ook niet verbaasd zijn als hij mij de helpende hand niet toesteekt, ik verdien het eigenlijk ook helemaal niet, ik denk dat ik eerder zelf zou instorten als ik ooit zo'n grote klootzak geweest zou zijn dat iemand dat niet voor mij overhad, zo wens ik namelijk niet te zijn, om even van Speyk te kwooten : "Dan liever de lucht in!"
Op zondag 2 maart 2003 00:26 schreef Qarinx het volgende:[..]
Draai de situatie eens om..
Stel dat jij gered moet worden en toevallig komt de persoon die jij haat langs.. ga je dan liever dood dan dat je geholpen wordt?
jezus wat gebruik ik het woord klootzak veel zeg
[Dit bericht is gewijzigd door Piro op 02-03-2003 00:30]
als hij heel nodig moet pissen, dan laat ik hem lekker, maar als hij aan een afgrond hangt, dan denk ik wel dat ik zou helpen.
en dan zorgen dat 'ie zich heel schuldig gaat voelen natuurlijk....
quote:Jij gaat eerst een preek houden van een half uur, terwijl hij daar boven de afgrond bengelt....
Op zondag 2 maart 2003 00:29 schreef Triumph_The_Insult_Comic het volgende: en dan zorgen dat 'ie zich heel schuldig gaat voelen natuurlijk....
quote:hehe, ik laat hem mooi smeken voor z'n leven...
Op zondag 2 maart 2003 00:31 schreef Qarinx het volgende:[..]
Jij gaat eerst een preek houden van een half uur, terwijl hij daar boven de afgrond bengelt....
quote:En loop daarna weg
Op zondag 2 maart 2003 00:33 schreef Triumph_The_Insult_Comic het volgende:[..]
hehe, ik laat hem mooi smeken voor z'n leven...
quote:ik ook geheh
Op zondag 2 maart 2003 00:33 schreef Triumph_The_Insult_Comic het volgende:[..]
hehe, ik laat hem mooi smeken voor z'n leven...
maar als ik er zelf zou hangen, zou ik mss nog wel te trots zijn om me door die ene persoon te laten helpen
zou het ook wel snappen als iemand, wiens leven ik zuur heb gemaakt, doorloopt, zal me alleen niet gebeuren zo gemeen ben ik niet zo zie je maar dat aardig zijn voor mensen altijd beter is
iig beter voor je geweten
quote:Te trots?????
Op zondag 2 maart 2003 00:36 schreef lovegrrl het volgende:
maar als ik er zelf zou hangen, zou ik mss nog wel te trots zijn om me door die ene persoon te laten helpen
quote:Verschilt per persoon, dat je zo in je eigen wereldje zit dat je liever schterft dan hulp aan te nemen van diegene
Op zondag 2 maart 2003 00:38 schreef Qarinx het volgende:[..]
Te trots?????
Ik nooit..... waarom..? Trots zal op dat moment m'n leven niet redden, dus dan heb ik er ook weinig aan...
quote:true, zou het alleen ook zelf proberen, klimmen enzo, maar dat is in geval van afgrond
Op zondag 2 maart 2003 00:38 schreef Qarinx het volgende:[..]
Te trots?????
Ik nooit..... waarom..? Trots zal op dat moment m'n leven niet redden, dus dan heb ik er ook weinig aan...
ach nu kun je er helemaal niet over nadenken, je kunt pas zeggen wat je doet als het moment daar is.. nou maar hopen dat het niemand ooit zal gebeuren
[Dit bericht is gewijzigd door lovegrrl op 02-03-2003 00:45]
quote:Ongetwijfeld.......
Op zondag 2 maart 2003 00:42 schreef Piro het volgende:Verschilt per persoon, dat je zo in je eigen wereldje zit dat je liever schterft dan hulp aan te nemen van diegene
"Zal ik je helpen?"
"Nee dank je, ik stort liever 80 meter naar beneden.."
quote:Je hebt ze...
Op zondag 2 maart 2003 00:44 schreef Qarinx het volgende:[..]
Ongetwijfeld.......
"Zal ik je helpen?"
"Nee dank je, ik stort liever 80 meter naar beneden.."
quote:dan zou ik smeken, en als hij me leven heeft gered sla ik hem op z'n smoel
Op zondag 2 maart 2003 00:36 schreef lovegrrl het volgende:maar als ik er zelf zou hangen, zou ik mss nog wel te trots zijn om me door die ene persoon te laten helpen
als hij dat bij mij zou doen zou ik hem weer terug het ravijn in schoppen...
quote:evil mind
Op zondag 2 maart 2003 00:47 schreef Triumph_The_Insult_Comic het volgende:[..]
dan zou ik smeken, en als hij me leven heeft gered sla ik hem op z'n smoel
als hij dat bij mij zou doen zou ik hem weer terug het ravijn in schoppen...
quote:onvervoede evil minds in de vroege ochtenduurtjes
Op zondag 2 maart 2003 00:52 schreef lovegrrl het volgende:[..]
evil mind
quote:Ja maar, het lijkt mij althans nogal wiedes dat je iemand die jou niet mag, zelf ook niet mag
Op zondag 2 maart 2003 00:06 schreef Verbal het volgende:
Iemand die mij niet mag? Jawoor, die help ik...Het gaat om degenen die IK niet mag...
V.
Anyway, over het punt dat je iemand voor jouw ogen dood ziet gaan, tsjah ik ben denk ik toch iemand die 'gradaties' heeft in mensen. Een vreemde zou ik helpen, vrienden ook, vage kennissen ook, maar ik vind mensen die mij niet mogen gewoon te min, en bovendien en dat is al een keer gezegd, als je die persoon helpt loop je het risico dat diegene vrolijk doorgaat met irritant doen dus speelt er ook een zeker 'opgeruimt staat netjes' motief mee.
Overigens maakt zowat iedereen gebruik van deze gradaties zij het op verschillende manieren, ga maar na. Je vindt het erger als je vader overlijdt dan als een heroinehoer eraan moet geloven toch?
Steun bieden zal ik dus doen. Mensen proberen erboven op te helpen. Alles in het werk stellen om dat te verwezenlijken.
quote:Eensch.
Op zondag 2 maart 2003 11:14 schreef KingCold het volgende:[..]
Ja maar, het lijkt mij althans nogal wiedes dat je iemand die jou niet mag, zelf ook niet mag
Anyway, over het punt dat je iemand voor jouw ogen dood ziet gaan, tsjah ik ben denk ik toch iemand die 'gradaties' heeft in mensen. Een vreemde zou ik helpen, vrienden ook, vage kennissen ook, maar ik vind mensen die mij niet mogen gewoon te min, en bovendien en dat is al een keer gezegd, als je die persoon helpt loop je het risico dat diegene vrolijk doorgaat met irritant doen dus speelt er ook een zeker 'opgeruimt staat netjes' motief mee.
Overigens maakt zowat iedereen gebruik van deze gradaties zij het op verschillende manieren, ga maar na. Je vindt het erger als je vader overlijdt dan als een heroinehoer eraan moet geloven toch?
quote:Bekijk het dan eens van de positieve kant... het kan ook zijn dat de persoon je ontzettend dankbaar is en er een mooie vriendschap uitbloeit... Je moet soms gewoon een gokje wagen....
Op zondag 2 maart 2003 11:14 schreef KingCold het volgende:
als je die persoon helpt loop je het risico dat diegene vrolijk doorgaat met irritant doen dus speelt er ook een zeker 'opgeruimt staat netjes' motief mee.
Buiten dat, vind ik dit eigenlijk geen situatie waar je ervan uit mag gaan dat je er zelf beter van wordt...
quote:Jah dat zal best, maar dit heeft niets met het dilemma te maken...
quote:Slecht uitgangspunt......
Op zondag 2 maart 2003 12:31 schreef voodoolady het volgende:
Denk het niet, je krijgt toch altijd stank voor dank.
Een langzame pijnlijke dood waarbij eerst je nagels worden uitgerukt, dan 1 been wordt afgerukt, een deel van je lichaam wordt opengereten, een paar electrische schokken (en meer van die prettige dingen)
OF
Een A-bom op China...
(leuk gewetensvraagje )
Wat kiezen jullie dan???
quote:Een ander topic
Op zondag 2 maart 2003 13:22 schreef R_ON het volgende:
Wat kiezen jullie dan???
quote:Haha, ja, maar ik denk niet dat veel mensen daar op gaan reageren. Tis nogal "lastig" kiezen.
Op zondag 2 maart 2003 13:27 schreef Qarinx het volgende:[..]
Een ander topic
Ik zal zelf maar sportief zijn en die vraag beantwoorden: aangezien het een langzame dood is vrees ik toch voor China. Een snelle dood, dan is die keus niet moeilijk, maar PIJN!!! AAAAAH!
quote:Dat diegene mij niet mag hoeft toch niet per direct te betekenen dat ik ook iets tegen die ander heb.
Doe je dat?
-Ik heb mezelf deze vraag weleens voorgehouden en ik moet in alle eerlijkheid toegeven dat ik
naar diegene zou doen en hem/haar zeker niet zal helpen.-
Dat komt denk ik omdat ik het stomweg niet kan opbrengen om respect op de brengen voor iemand die mij niet mag, zo iemand is in mijn ogen echt 'minderwaardig' tov van een vreemde of iemand die mij wel mag. Kortom, mensen die mij niet mogen gun ik om die reden het licht in de ogen niet.
Ergens vind ik dit een enge gedachte, maar ik vind het wel zeer begrijpelijk dat een mens zo kan denken.
quote:het klinkt misschien egoistisch maar ik zou kiezen voor de bom op china ik denk zowat iedereen wel
Op zondag 2 maart 2003 13:22 schreef R_ON het volgende:
En stel nou hè dat jullie moesten kiezen tussen:Een langzame pijnlijke dood waarbij eerst je nagels worden uitgerukt, dan 1 been wordt afgerukt, een deel van je lichaam wordt opengereten, een paar electrische schokken (en meer van die prettige dingen)
OF
Een A-bom op China...
(leuk gewetensvraagje
)
Wat kiezen jullie dan???
Ten eerste: EHBO'ers zijn daartoe verplicht
Ten tweede: ik zou het nooit over mijn hart kunnen krijgen iemand dood te laten gaan....
quote:als ik in staat ben te helpen doe ik dat.
Doe je dat?
-Ik heb mezelf deze vraag weleens voorgehouden en ik moet in alle eerlijkheid toegeven dat ik
naar diegene zou doen en hem/haar zeker niet zal helpen.-
Kom op hé, die relatie die je beschrijft is niet eens zo erg, gewoon een persoon die jou niet zo erg mag, verder geeneens knallende ruzie ofzo. Niet boeiend genoeg om een seconde slaap over te missen en dus ook niet om iemand over dood te laten gaan.
En dan ook de manier waarop je het zegt:
quote:Dude, vind je jezelf echt zo geweldig dat je je niet kunt voorstellen dat iemand jou niet mag? Wat is dat voor een arrogante, egocentrische instelling? Je spreekt over respect, maar je kunt het zelf nieteens opbrengen respect te hebben voor andermans mening...
omdat ik het stomweg niet kan opbrengen om respect op de brengen voor iemand die mij niet mag, zo iemand is in mijn ogen echt 'minderwaardig' tov van een vreemde of iemand die mij wel mag. Kortom, mensen die mij niet mogen gun ik om die reden het licht in de ogen niet.
Moet ik nu ook dood?
quote:Wat is dat nou weer voor ononderbouwde conclusie? Ik kan me best voorstellen dat iemand me niet zou mogen, anders heeft het weinig zin om me dit uberhaupt af te vragen he? Mensen die mij niet mogen beschouw ik als een vijand.
Dude, vind je jezelf echt zo geweldig dat je je niet kunt voorstellen dat iemand jou niet mag? Wat is dat voor een arrogante, egocentrische instelling? Je spreekt over respect, maar je kunt het zelf nieteens opbrengen respect te hebben voor andermans mening...
En ik kan geeneens respect opbrengen voor andermans mening? Meestal wel hoor, maar als de persoon mij niet mag *hoef* ik daar geen respect voor op te brengen, heb jij dan voor ieders mening respect, ook die van Hitler bijvoorbeeld?
Wie ben jij om mij te vertellen waar ik wel/geen respect voor moet hebben? Jij zondigt met die uitspraak eigenlijk tegen je eigen principes aangezien jij nu duidelijk geen respect toont voor mijn mening dat ik niet voor iedere mening respect hoef te hebben, gezien je manier van praten...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |