Glee
Het doet allemaal wat experimenteel aan, al was de grootste hit Drinking in L.A. wel erg catchy. Het is een beetje een gevarieerd album, maar heeft enigszins een basis in de soms verknipte hip-hop beats en sampletjes door de nummers heen. Door de vele artiesten/vrienden van Bran Man heeft elk nummer eigenlijk weer iets anders te bieden, ook qua instrumentarium. Het is een erg kaleidoscopisch album dus, en ondanks dat de opvolger Discosis op allmusic een veel hogere waardering kreeg is dit 1ste album in mijn ogen veel interessanter vanwege zijn haast camp-achtige, experimentele schoonheid.
Oh ik weet het weer, het is Astounded.
Ik heb het album hier ook liggen en een cdmaxi van afrodiziak
zeer goede muziek , alleen jammer dat het 2e album totaal anders was en dus een flop werd . ze hebben ook problemen nu :
There are several important things to tell you. In no particular order, they are: 1. Bran Van 3000 is not currently on a record label; this is less of a problem than one might think, and many things are still happening. 2. There is a new video. It is for Go Shoppin / More Shopping, and you can watch it here. 3. Bran Van 3000 is collaborating with Jean Leloup on a song entitled Take a Break George. (The George referred to in the title is the current world leader with aspirations of invasion.) When the song is finished, you will be able to download it from this site for free. 4. Tiga, who you may remember from the Mount Real Mixes 12", is apparently working on a remix of Go Shoppin / More Shopping. Once its finished, it will probably appear here, too. 5. Pretending its spring a few weeks early, were working on ripping the site apart and putting it back together again with fewer broken parts and a sunnier disposition. In the meantime, the message board is still online, and theres so very much to discuss...
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 01-03-2003 19:38]
quote:Dat kan natuurlijk niet! Foei! enzo.
Op zaterdag 1 maart 2003 19:22 schreef Zander het volgende:
Eigenlijk moet ik nu roepen dat ze ter plekke afgeschoten mogen worden omdat ze zich op hun tweede cd vergrepen aan Curtis Mayfield, maar eerlijk is eerlijk: het is best leuke muziek.
Nee ik heb ook een duidelijke voorkeur voor de eerste cd. De eerste track daarvan heeft ovegrens nog op m'n FOK!zeedee gestaan met de bedoeling om een beetje hetzelfde effect te bereiken (wat niet helemaal lekker uit de verf kwam). Het leuke aan Glee is dat het zo'n verschrikkelijk divers album is bestaande uit liedjes, losse stukjes die op ene of andere manier wel allemaal aanelkaar zijn gekoppeld, alsof de cd aan een stuk door is opgenomen.
De meesten kennen alleen Drinkin' in LA, sommigen hebben hun tweede single Afrodiziak misschien nog mee gekregen en Astounded haalde de top40 nog, maar de rest van het werk (en dan doel ik op de muziek die op Glee staat) is ook erg goed, zoniet nog beter.
Ik zag een paar jaar terug overgens eens een live optreden van ze op TV, nouja een kwartiertje daaruit ongeveer en daarin speelde ze ik dacht Afrodiziak waarop een grote improvisatie-act van een minuut of 10 volgde voordat het volgende nummer werd ingezet. Tussen de nummers door werd er ook het een en ander aan samenstelling ne insturmenten gewisseld en deze wissels werden ook echt meegenomen in de show, het hoorde er allemaal bij, het verplaatsen en stammen enzo werd heel mooi verwerkt, alsof ze de gedurende hele show maar een stuk speelde. Ik baalde wel dat ik daar niet meer van heb kunnen zien.
quote:Dat lijkt wel wat op mijn ervaring. Toen ik het album kocht was ik ook ongeveer 17 en had ik het ook grijsgedraaid en was het ook een soort openbaring. Bovendien zat ik in die tijd ook in een klein Latijn klasje maar wij mochten geen bandjes draaien (al hadden we natuurlijk ook een relaxte omgang met elkaar vanwege de kleine groep.)
Op zaterdag 1 maart 2003 19:34 schreef Grobbel het volgende:
Ik heb beide CD's... Glee was werkelijk een openbaring op m'n zeventiende; zulke chaotische en veelzijdige muziek was mij tot die tijd amper bekend. Erg goede plaat, al moet ik wel toegeven dat ik 'm behoorlijk kapotgedraaid heb... De laatste jaren ook bijna niet meer opgezet.
Ik kan me trouwens nog een keer herinneren dat ik in die tijd in een erg kleine Latijn-klas zat en de leraar ons toeliet om zelf meegebrachte cassettebandjes op te zetten (hij hield ook wel van wat achtergrondmuziek). Ik had toen Glee op cassettebandje gezet om daar te draaien, maar het was om eerlijk te zeggen niet echt een succes.
Dat is een lekker nummer!
edit: Dat nummer met shopping
[Dit bericht is gewijzigd door s00z op 01-03-2003 19:44]
quote:Astounded was met Curtis Mayfield... Ik denk dat het nummer wat je zoekt Go Shoppin' is, waarbij dus met Eek a Mouse werd samengewerkt.
Op zaterdag 1 maart 2003 19:43 schreef s00z het volgende:
Dat nummer van Astounded... MEt Eek a Mouse ofzo?Dat is een lekker nummer!
edit: Ah, ik zie dat mijn reactie al niet meer nodig is.
quote:Danke
Op zaterdag 1 maart 2003 19:44 schreef Grobbel het volgende:[..]
Astounded was met Curtis Mayfield... Ik denk dat het nummer wat je zoekt Go Shoppin' is, waarbij dus met Eek a Mouse werd samengewerkt.
edit: Ah, ik zie dat mijn reactie al niet meer nodig is.
quote:Ja?
Op zaterdag 1 maart 2003 20:27 schreef Grobbel het volgende:[..]
Move on Up.
ff luisteren dan maar
edit: hmm, idd
[Dit bericht is gewijzigd door Citroentje op 01-03-2003 20:33]
quote:Op "move on up" na, is komt de rest van de tekst van "move on up" er niet in voor. qua muziek (piano) is wel gehaald uit "move on up". Toch knap wat Bran Van 3000 er mee hebben gedaan.
Op zaterdag 1 maart 2003 20:32 schreef Grobbel het volgende:[..]
Yup, volgens de liner notes wel tenminste...
quote:Hmm, ik luister nu ook naar Move on Up en ik kan er wel wat muzikale samples uithalen, maar geen vocale, op een paar zinsnedes na... Ik weet niet meer precies hoe het in elkaar zat. Ik had iets gehoord een tijdje terug dat BV3 juist een nooit afgemaakte/uitgebrachte Curtis Mayfield-track gebruikt had, maar echt 100% zeker ben ik niet over de bron van die info (met name omdat ik niet meer weet waar ik het vandaan had
Op zaterdag 1 maart 2003 20:32 schreef Grobbel het volgende:[..]
Yup, volgens de liner notes wel tenminste...
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 01-03-2003 20:44]
quote:Nouja, smakeloze lijkenpikkerij...
Op zaterdag 1 maart 2003 20:40 schreef Zander het volgende:
Volgens mij hebben ze een of andere outtake van "Move on up' gebruikt, want het lijkt niet echt meer op het origineel, al is het wel duidelijk Curtis Mayfield die zingt. Vind het sowieso een beetje smakeloze lijkenpikkerij, maar goed...
Er zijn veel ergere voorbeelden te verzinnen, lijkt me.
quote:
Je verwacht dan een album met hiphop-, reggae- en Afrikaanse pop-nummers, maar zo voorspelbaar is Bran Van 3000 gelukkig niet. Het nummer waar wijlen Curtis Mayfield aan meewerkte, Astounded (vlak voor zijn dood gaf hij de Canadezen een oude zangopname die hijzelf nooit had gebruikt) klinkt weliswaar als een moderne versie van Mayfields heerlijk opwekkende funky soul met een serieuze ondertoon, compleet met de lichtvoetige maar krachtige strijkers die zo kenmerkend zijn voor zijn muziek.
bron: Het Parool
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 20:50 schreef Grobbel het volgende:
Niet direct een uitgebreid verhaal, maar de eerste search-results bevestigen in ieder geval het verhaal dat het inderdaad om een nooit uitgebrachte Curtis Mayfield-track gaat die door BV3 onder handen genomen was; en bovendien claimt de bron (Het Parool in dit geval) dat Mayfield zelf de zangpartijen aan BV3 gegeven had om te gebruiken... Dat zullen we dan maar aannemen.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |