quote:Feit blijft dat als je niet kan kopieren je heus niet al die spellen zou kopen. Wordt wel vanuit gegaan. Ik vind de cd-key constructie daarin goed, als je kopieert kun je wellicht wel spelen, maar niet online.
Op maandag 19 mei 2003 14:44 schreef FluxC5 het volgende:
"Het enige wat we weten is dat de ontwikkelingskosten van een game tussen de tien en vijftien miljoen dollar bedragen. Vervolgens zetten wij daar het aantal verkochte exemplaren tegenover en is het zaak om geld te verdienen. Met de wetenschap dat een CD-R ongeveer een halve euro kost en een volledig spel gemiddeld vijftig euro is het onmogelijk om te bepalen in welke mate je verliest als mensen illegaal kopiëren. Volgens schattingen zijn er van elke legale game ongeveer vijf kopieën in omloop. In hoeverre mensen met een illegale game ook een legale game kopen, is nauwelijks vast te stellen."
quote:Daar zijn ook manieren op gevonden. Van key-generators tot programma's die het spel laten denken wel een geldige key te hebben.
Op maandag 19 mei 2003 14:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
Feit blijft dat als je niet kan kopieren je heus niet al die spellen zou kopen. Wordt wel vanuit gegaan. Ik vind de cd-key constructie daarin goed, als je kopieert kun je wellicht wel spelen, maar niet online.
Dat eerste is wel een goed punt en wordt imo te weinig benadrukt, lang niet alles wat wordt gekopieerd zou worden gekocht.
quote:DAAR ben ik het nu helemaal mee eens! Ik zou MEER geld uitgeven aan cd's als ze goedkoper worden.
Op maandag 19 mei 2003 16:04 schreef donald_dick het volgende:
maar wat ze nu doen met cd's is dat ze de prijs verlagen naar 16,99. dat moeidg ik alleen maar aan. maar ik kan niet iedere maand 70 euro neerleggen voor een spel wat ik binne 1 week uitspeel
Ik koop geen cd van 25 euro, maar zou er wel 2 van 15 kopen, hebben ze dus MEER omzet...
quote:ja en dat gaan ze NU pas inzien
Op maandag 19 mei 2003 16:05 schreef Notorious_Roy het volgende:[..]
DAAR ben ik het nu helemaal mee eens! Ik zou MEER geld uitgeven aan cd's als ze goedkoper worden.
Ik koop geen cd van 25 euro, maar zou er wel 2 van 15 kopen, hebben ze dus MEER omzet...
Hier kunnen ze tegen alle nieuwsberichten in alleen maar janken dat het zo slecht gaat met de muziekindustrie. M'n reet, het gaat niet slecht, alleen de markt voor singles is een stuk ingezakt maar dat komt nu eenmaal door de hedendaagse technologie. De maatschappijen hebben daar veel te laat op ingespeeld en gaan nu janken dat ze er de dupe van worden. Stelletje
Kijk maar naar bijvoorbeeld A2 racer
Nu denken veel mensen "pff... 60 euro neerleggen voor een spel dat ik in een halve dagkan downloaden, NO WAY "
Wat aan de ene kant niet gek is moet ik eerlijk zeggen...
quote:A2 Racer had meer met de reputatie en kundigheid van Davilex te maken dan met downloaden denk ik. Bij veel andere spellen is dat wel het geval, ik denk dat de grootte van Enter The Matrix echt geen 4 cd's had hoeven zijn. Ik heb het even gespeeld en tja, om nou te zeggen dat ik die 4 cd's tot nu toe terecht vind..
Op maandag 19 mei 2003 16:31 schreef Notorious_Roy het volgende:
En hetzelfde geld voor games... Als ze games veel goedkoper maken (zeg, 20 - 30 euro) ipv 60 - 70 euro, dan stijgt de omzet ook weer.Kijk maar naar bijvoorbeeld A2 racer
![]()
Nu denken veel mensen "pff... 60 euro neerleggen voor een spel dat ik in een halve dagkan downloaden, NO WAY "
Wat aan de ene kant niet gek is moet ik eerlijk zeggen...
Het probleem bij al deze producten is de prijselasticiteit. Oftewel, hoe sterk stijgt de omzet als de prijs daalt. Als de prijs met 5% daalt maar je verkoopt 10% meer, dan is het de moeite waard. Maar stel dat de omzet ook maar 5% stijgt:
100 verkopen a 100 euro per stuk: 10.000 euro omzet
105 verkopen a 95 euro per stuk: 9.975 euro omzet
Dan is het de moeite niet waard en is een prijsverhoging misschien eerder interessant, tot je het punt hebt bereikt waar je een optimale omzet genereert.
Als het goed is onderzoeken de grote bedrijven in hoeverre een lagere prijs hun omzet zal doen stijgen en passen hun prijzen aan. Dat de cd prijzen nog steeds zo hoog zijn is dan ook een beetje vreemd, aangezien je kunt verwachten dat de verkoop van cd's redelijk elastisch zijn als je veel mensen hoort klagen over de prijs.
Nu ik toch zo marketingtechnisch bezig ben wil ik afsluiten met een quote van marketing guru meneer Kotler: "Een goed produkt verkoopt zichzelf, mits gunstig geprijsd en goed verkrijgbaar". Take a hint zou ik willen zeggen.
quote:Als ze echt willen reageren op de markt der kopieen, dan gaan de distributeurs online spellen verkopen, digitaal. Geen dozen meer, geen papieren handleidingen en de cd betaal je zelf.
Op maandag 19 mei 2003 16:31 schreef Notorious_Roy het volgende:
En hetzelfde geld voor games... Als ze games veel goedkoper maken (zeg, 20 - 30 euro) ipv 60 - 70 euro, dan stijgt de omzet ook weer.
Zorg daarbij voor een hogere heffing op cd's en probeer de illegale verspreiding moeilijker te maken en zie je omzet stijgen.
Zo moeilijk is het niet, als mensen mij maar es in dienst namen om het waar te maken
b) ik ben snel op spellen uitgekeken
c) ik ben erachter gekomen dat veel spellen het geld niet waard zijn (dat wil zeggen: buggy, slappe releases puur voor het geld, en weinig support na de release, geen support voor wat oudere hardware terwijl dit technisch wel mogelijk is en last but not least: er wordt niet zelden slecht programmeerwerk geleverd (terzijde: dit komt vaak door de tijd-druk opgelegd door de bazen, niet onbegrijpelijk, wel jammer!))
d) het is een kick om een spel eerder te hebben uitgespeeld dan dat het ding in de winkel ligt.
e) ik kraak(te) zelf software, DAT is mijn echte kick. ik kan met recht zeggen dat minstens 50% van de software BAGGER is en vaak voor de poen geschreven, niet voor de functionaliteit. "testen" is vaak een begrip dat mensen niet lijken te kennen. Ook ben ik erachter gekomen dat programmeurs er niet voor terugdeinzen code van elkaar te jatten (ik bedoel dus LETTERLIJK jatten.)
f) extreem dure applicaties kan ik niet betalen, maar ik wil er wel af en toe gebruik van kunnen maken. (THUIS!)
g) 300-600€ voor Office+winxp pro is te duur. voor dit geld koop ik een simpele pc. De marges op deze software zijn VEEL en VEEL te hoog, ik ga Microsoft niet sponsoren in hun (bijna) monopolie, zeker niet voor software die claimt te werken, maar dit nog steeds niet 100% doet en niet 100% afgesproken standaarden levert. (ik wil niks horen over Linux, windows geschreven games werken niet goed onder Linux, bovendien heb ik geen tijd om een volledige linux installatie te doen en goed dicht te spijkeren,danwel uit te vissen of ik een game onder een andere OS aan de praat kan krijgen.)
h) Hoe je het ook wend of keert, muziek is te duur! Het ligt echt niet aan de artiest (niet altijd, dan.. ik noem geen namen
) Platenmaatschappijen maken heel veel winst die naar de artiest moet, detailhandels nog veel meer winst. Niet te vergeten smerige praktijken die ze uitvoeren die nog walgelijker zijn dan het 'stelen' van muziek. (het is intellectueel eigendom, maar eigenlijk gewoon een melkkoe voor de platenmaatschappijen) het weggooien van geld voor bijvoorbeeld de 'kopieer beveiliging' op audio cd's die de hele Redbook (CDDA)standaard verneukt en eigenlijk het merk "CD" niet meer mag hebben. (hoe zit het nu met mijn digitale cd/mp3 speler in mijn auto, sony?)
ik ben in een aantal gevallen TEGEN warez:
-Bedrijven. Zij gebruiken software om winst te maken, dus zij moeten de spullen kopen
-Games: Als je het leuk vindt KOOP HET! doe ik ook. (ja, echt waar.)
-Verkopen van illegale software: Lijkt me duidelijk
-Het (op wat voor manier dan ook) winst maken op illegale software (eerder genoemd, maar dit vind ik ook echt fout
)
Het moord-en-brand schreeuwen van diverse instanties dat er x-miljard verlies wordt gemaakt is altijd wel grappig en tegelijkertijd frustrerend; want zoals iemand ooit eens zei: "je hebt leugenaars en statistici" Dat wil dus zeggen dat deze cijfers op NIKS gebaseerd zijn.
Zelf zit ik nog wel eens in twijfel over een bepaald spel, want het is wel ERG makkelijk om een spel maar niet te kopen.. er zitten veel twijfelgevalletjes bij, dat is zeker. Het is en blijft inbreuk op intellectueel eigendom ![]()
Wat een lap text zeg!
quote:Een lap text en eigenlijk zijn dit de enige relevante punten...
Op dinsdag 20 mei 2003 23:53 schreef PietF het volgende:
Ik doe het om verschillende redenen:
f) extreem dure applicaties kan ik niet betalen, maar ik wil er wel af en toe gebruik van kunnen maken. (THUIS!)g) 300-600€ voor Office+winxp pro is te duur. voor dit geld koop ik een simpele pc. De marges op deze software zijn VEEL en VEEL te hoog, ik ga Microsoft niet sponsoren in hun (bijna) monopolie, zeker niet voor software die claimt te werken, maar dit nog steeds niet 100% doet en niet 100% afgesproken standaarden levert. (ik wil niks horen over Linux, windows geschreven games werken niet goed onder Linux, bovendien heb ik geen tijd om een volledige linux installatie te doen en goed dicht te spijkeren,danwel uit te vissen of ik een game onder een andere OS aan de praat kan krijgen.)
h) Hoe je het ook wend of keert, muziek is te duur! Het ligt echt niet aan de artiest (niet altijd, dan.. ik noem geen namen
) Platenmaatschappijen maken heel veel winst die naar de artiest moet, detailhandels nog veel meer winst. Niet te vergeten smerige praktijken die ze uitvoeren die nog walgelijker zijn dan het 'stelen' van muziek. (het is intellectueel eigendom, maar eigenlijk gewoon een melkkoe voor de platenmaatschappijen) het weggooien van geld voor bijvoorbeeld de 'kopieer beveiliging' op audio cd's die de hele Redbook (CDDA)standaard verneukt en eigenlijk het merk "CD" niet meer mag hebben. (hoe zit het nu met mijn digitale cd/mp3 speler in mijn auto, sony?)
ik ben in een aantal gevallen TEGEN warez:
-Bedrijven. Zij gebruiken software om winst te maken, dus zij moeten de spullen kopen
-Games: Als je het leuk vindt KOOP HET! doe ik ook. (ja, echt waar.)
-Verkopen van illegale software: Lijkt me duidelijk
-Het (op wat voor manier dan ook) winst maken op illegale software (eerder genoemd, maar dit vind ik ook echt fout)
Het moord-en-brand schreeuwen van diverse instanties dat er x-miljard verlies wordt gemaakt is altijd wel grappig en tegelijkertijd frustrerend; want zoals iemand ooit eens zei: "je hebt leugenaars en statistici" Dat wil dus zeggen dat deze cijfers op NIKS gebaseerd zijn.Zelf zit ik nog wel eens in twijfel over een bepaald spel, want het is wel ERG makkelijk om een spel maar niet te kopen.. er zitten veel twijfelgevalletjes bij, dat is zeker. Het is en blijft inbreuk op intellectueel eigendom
Wat een lap text zeg!
quote:Dat dacht ik ook direct ja
Op woensdag 21 mei 2003 00:17 schreef Skull-splitter het volgende:[..]
Een lap text en eigenlijk zijn dit de enige relevante punten...
quote:
Op maandag 9 juni 2003 15:09 schreef Rob999 het volgende:
ik denk dat het DE beste manier is om de prijzen wat te drukken!
quote:is ook wel waar, maar als ze de prijs gaan verlagen zullen veel mensen die nu warez gebruiken overgaan tot het kopen van de orginele producten.
Op maandag 9 juni 2003 17:19 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
.
De prijzen worden juist alleen maar duurder door warez...
quote:Hellemaal geen warez wil ik niet zeggen maar ik heb echt alle Windows versies Orgineel in huis liggen, ook OFFICE pakketen trouwens
Op maandag 9 juni 2003 15:09 schreef Rob999 het volgende:
Ik durf te wedden dat er hier op fok maar een paar zijn met de orginele windows en orginele office (niet die fucking upgrades). Iedereen heeft mp3's, die mag je eigenlijk ook neit downloaden, waar daar heeft de artiest geen toestemming voor verleend!
Is er nog iemand die durft te zeggen dat ie HELEMAAL GEEN warez in huis heeft?
IEDEREEN heeft waren, want alles legaal kopen kan niet! Een basis pc heeft windows nodig, die kost al 200 euro ofzo, dan komt office er nog eens bij, hoppa, weer 200 euro duurder. En wie heeft er tegenwoordig geen photoshop meer! Jippie, weer paar honderd dollar armer. Firwall en anti-virus, weer 50-100 euro. Oja, pc heb je natuurlijk ook weer nodig --> 1500euro. Dit is dus standaard pc tegenwoordig.
IEDEREEN HEEFT WAREZ EN ANDERS IK WEL! ik ben voorstander van warez, ik denk dat het DE beste manier is om de prijzen wat te drukken!
Ik heb ze niet zelf betaald (handig toch werk)
quote:Check. Wel StarOffice, werkt net zo goed maar is veel goedkoper (en niet van Microsoft). En wat is er mis met een upgrade? Ik heb originele volledige ME en dan een originele upgrade naar XP.
Op maandag 9 juni 2003 15:09 schreef Rob999 het volgende:
Ik durf te wedden dat er hier op fok maar een paar zijn met de orginele windows en orginele office (niet die fucking upgrades).
quote:Ik heb er maar een paar, alleen van de officiele sites van artiesten/platenlabels. Dus met toestemming. Verder niets. Ik heb wel +/- 300 originele CDs.
Iedereen heeft mp3's, die mag je eigenlijk ook neit downloaden, waar daar heeft de artiest geen toestemming voor verleend!
quote:Ja.
Is er nog iemand die durft te zeggen dat ie HELEMAAL GEEN warez in huis heeft?
quote:Dus wel.
IEDEREEN heeft waren, want alles legaal kopen kan niet!
quote:Doe maar 300 voor Windows. Linux kan ook, is gratis of +/- 50 Euro. Ik heb voor mijn werk helaas programma's nodig die alleen onder Windows draaien, daarom toch maar Windows gekocht. En StarOffice dus. 90 Euro, geen 200.
Een basis pc heeft windows nodig, die kost al 200 euro ofzo, dan komt office er nog eens bij, hoppa, weer 200 euro duurder.
quote:Geen enkele behoefte aan.
En wie heeft er tegenwoordig geen photoshop meer! Jippie, weer paar honderd dollar armer.
quote:
Firwall en anti-virus, weer 50-100 euro.
Er zijn zat gratis anti-virusprogramma's.
Firewall hoeft ook niets te kosten.
quote:Heb je de PC ook gejat? Scheelt ook een hoop geld!
Oja, pc heb je natuurlijk ook weer nodig --> 1500euro. Dit is dus standaard pc tegenwoordig.
IEDEREEN HEEFT WAREZ EN ANDERS IK WEL! ik ben voorstander van warez, ik denk dat het DE beste manier is om de prijzen wat te drukken!
Als je het geld er niet voor over hebt moet je alternatieven zoeken, of besluiten dat je het programma toch eigenlijk niet zo hard nodig hebt. Sim-pel.
quote:dat ik jouw hier zie
Op maandag 9 juni 2003 17:19 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
.
De prijzen worden juist alleen maar duurder door warez...
en dat het duurder wordt is bullpoep...als het niet te downloaden was had je het ook niet gekocht!
quote:Juist omdat er zo veel gekopieerd wordt zijn de prijzen zo hoog..
Op dinsdag 10 juni 2003 07:17 schreef donald_dick het volgende:[..]
dat ik jouw hier zie
en dat het duurder wordt is bullpoep...als het niet te downloaden was had je het ook niet gekocht!
quote:ja tuurlijk..als het niet verkocht wordt gaan de prijzen omlaag zeker?
Op dinsdag 10 juni 2003 07:35 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Juist omdat er zo veel gekopieerd wordt zijn de prijzen zo hoog..
.
Ik koop zelf zoveel mogelijk spellen, de laatste 3 maanden bijvoorbeeld 700 euro uitgegeven aan PS2 games (allemaal legaal), iets minder aan PC games..... Het feit blijft voor mij dat als je een spel koopt je er veel meer plezier aan hebt.... Als je een spel downloadt en brandt dan speel je m ff en dan? Kom je niet verder, ga je cheats gebruiken, heb je em binnen 2 dagen uitgespeeld... Of je stopt gewoon want je hebt er toch niets voor betaald..
bij legale spellen aan de andere kant, heb je echt zo'n gevoel van "Ik heb ervoor betaald, nu ga ik er energie in stoppen ook" en dan speel je een spel op de manier zoals de developers het bedoeld hebben... Zit je ergens vast? Blijf proberen, je komt er vanzelf wel een keer uit... Dan heb je ook veel meer plezier aan een game, en het geeft gewoon een goed gevoel dat je weet dat je de developer helpt en beloont voor het maken van een spel waar je toch weer een paar weken compleet aan verslingerd bent...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |