abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221839817
In dit topic wil ik graag onder de aandacht brengen hoe de zeer nabije toekomst eruitziet, vanuit een bijbels perspectief.

Wat achtergrond: ik ben zelf niet met de bijbel opgevoed. Toen ik zo'n 15 jaar was begon ik mij vragen te stellen over de zin van het leven, wat rechtvaardigheid is en wat niet, hoe een ideale maatschappij eruitziet, wat goed en kwaad is, of liefde bestaat, hoe ik mijn leven wil invullen, en of God bestaat.

In eerste instantie bracht me dat tot een New Age-achtig wereldbeeld: alles is één goddelijk bewustzijn, en daarom moeten we in harmonie met elkaar en de planeet leven.

Maar dat wereldbeeld gaf mij geen voldoening, ik bleef met vragen zitten. Uiteindelijk, na jaren verderzoeken, kwam ik bij de bijbel uit. Sindsdien, intussen bijna 20 jaar, ben ik daar een fervent aanhanger van. Verdere informatieverzameling, de gebeurtenissen in de wereld en persoonlijke ervaringen hebben voor mij steeds bevestigd dat ik de bijbel kan vertrouwen.

Een van de belangrijkste aspecten daarvan was bijbelprofetie. De bijbel spreekt in detail over de wereldgeschiedenis, van het begin tot het einde.

En vandaar dit topic: de bijbel laat zien dat we in de allerlaatste fasen van de wereldgeschiedenis beland zijn.

In Mattheüs vat Jezus het samen:

Mattheüs 24:3 Toen Hij op de Olijfberg zat, gingen de discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen gebeuren? En wat is het teken van Uw komst en van de voleinding van de wereld?
4En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden.
6U zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.
9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.
10En dan zullen er velen struikelen en zij zullen elkaar overleveren en elkaar haten.
11 En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden.
12En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.

De kernelementen zijn dus misleiding, oorlog, ziekten, natuurrampen, dat het evangelie overal gepredikt wordt, en vervolging.

Velen zullen zeggen: maar dat is al zo vaak gebeurd! En het einde is niet gekomen. Waarom zou het nu echt het einde zijn? Als er überhaupt al een einde komt?

Daar zijn een aantal goede redenen voor te geven. Eén daarvan is het communicatiemiddel dat wij nu hier gebruiken: praktisch de hele wereld heeft toegang tot het evangelie via het internet. Dat is iets zeer recents. Wat onmogelijk zou zijn met puur menselijke middelen, is via digitale media nu wel degelijk mogelijk.

Hoewel er al veel oorlogen zijn geweest in het verleden, is de wereld nu dermate geglobaliseerd dat een situatie in Iran verstrekkende gevolgen heeft voor de rest van de wereld. Een pandemie stort de hele wereld in een crisis. Klimaat wordt aangedragen als een wereldwijd problemen dat om wereldwijde oplossingen vraagt.

En dat maakt dat gebeurtenissen niet lokaal blijven. De hele wereld wordt in dezelfde crisis gezogen. En zoals vele users hier ook wel weten, is het antwoord daarop een wereldregering, of nieuwe wereldorde. We hebben niet alleen koninkrijken en lokale overheden, maar internationale wetgeving, internationale instituties, internationale allianties. En hoewel de wereld ruwweg in twee kampen kan worden verdeeld, is er al zeer lang een streven om de hele wereld onder één centrale autoriteit te brengen, zogenaamd in het belang van de bevolking en de planeet.

Dit is ongekend in de wereldgeschiedenis en daarom belangrijk om te duiden in wat voor tijd wij leven.

Maar Mattheüs is slechts een zeer beknopte vogelvlucht. De bijbel bevat zeer gedetailleerde profeties over verleden, heden en toekomst: visioenen, typologieën en oproepen aan de mensheid om zich tot de Messias te keren.

In dit topic wil ik enkele van die profeties met jullie bespreken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 22-09-2026 20:04:57 ]
  dinsdag 22 september 2026 @ 20:07:53 #2
512523 SimonB.
Voorheen Bargehassus.
pi_221839923
Het einde is nabij. Als je het maar vaak genoeg herhaalt krijg je vanzelf een keer gelijk.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_221840133
Enkele van de meest interessante en tegelijkertijd meest complexe profeties in de bijbel die over de eindtijd gaan, zijn de boeken Daniël (Oude Testament) en Openbaring (of Apocalyps, Nieuwe Testament) van Johannes.

Daniël en Johannes hadden profetische visioenen waarin zij in symbolische beelden te zien kregen hoe de wereldgeschiedenis er vanaf het Babylonische rijk tot de dag des oordeels uit zou zien.

Daniël bevat meer details over de tijd tot de komst van de Messias, terwijl Johannes voornamelijk over de tijd vanaf de Messias tot het laatste einde gaat. De Christelijke periode dus.

Beide boeken bevatten vergelijkbare symboliek en leggen elkaars symbolen uit. Ook grijpen ze allebei terug op elementen uit de Joodse tempel en andere bijbelboeken om hun boodschappen te communiceren. Dus hoewel deze werken zeer cryptisch lijken, is het vaak een kwestie van goed bestuderen om erachter te komen wat een symbolisch visioen precies bedoelt.

Ik wil dit aan de hand van een paar voorbeelden illustreren om te laten zien welke interpretatiemethode we kunnen gebruiken.

Beide boeken spreken bijvoorbeeld over 'dieren' of 'beesten' met bepaalde kenmerken. Iedereen heeft wel van het 'nummer van het beest' gehoord bijvoorbeeld. Vervolgens zegt men dat dat Hitler was, of Obama, of Trump.

Maar als we deze werken willen begrijpen, kunnen we niet overhaast dingen in de tekst lezen die de tekst zelf niet duidelijk genoeg zegt. We hebben dus een methode nodig: zoek alle relevante teksten bij elkaar, kijk of er een letterlijke uitleg mogelijk is, en zo niet, gebruik dan een meer figuurlijke uitleg die de tekst en context toestaan.

Zo lezen we bijvoorbeeld in Daniël 7 over een reeks 'dieren':

2Daniël nam het woord en zei: 's Nachts in mijn visioen keek ik toe, en zie, de vier winden van de hemel zweepten de grote zee op,
3en vier grote dieren stegen op uit de zee, die van elkaar verschilden.
4Het eerste was als een leeuw, met vleugels van een arend. Ik keek toe totdat zijn vleugels uitgerukt werden. Het werd van de aarde opgeheven, het werd als een mens op zijn voeten gezet en het werd een mensenhart gegeven.

Wat zou dit nu kunnen betekenen?

De bijbel zelf geeft het antwoord, in hetzelfde hoofdstuk zelfs:

Daniël 7:17 Die grote dieren, die vier in getal zijn, zijn vier koningen, die uit de aarde zullen opstaan.

En:

Daniël 7:23Hij zei het volgende:
Het vierde dier zal het vierde koninkrijk op aarde zijn,
dat verschillen zal van al de andere koninkrijken.
Het zal heel de aarde verslinden,
het zal haar vertrappen en haar verbrijzelen.

Dus in een profetisch visioen is een dier (in Johannes 'beest') dus een koning of koninkrijk. Afhankelijk van de context kunnen we bepalen welke van de twee er bedoeld wordt.

Een ander symbool is de zee of wateren.

3en vier grote dieren stegen op uit de zee, die van elkaar verschilden.

In Openbaring 13 zien we vergelijkbare taal:

1En ik zag uit de zee een beest opkomen, dat zeven koppen en tien hoorns had, en op zijn hoorns waren tien diademen, en op zijn koppen een godslasterlijke naam.
2En het beest dat ik zag, leek op een panter, en zijn poten waren als die van een beer, en zijn muil was als de muil van een leeuw. En de draak gaf hem zijn kracht, zijn troon en grote macht.

Opnieuw een dier/beest dat uit de zee opkomt.

Wat zou de zee kunnen symboliseren? Ook hier geeft de bijbel zelf het antwoord in Openbaring 17:

1En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij en zei tegen mij: Kom, ik zal u het oordeel over de grote hoer laten zien, die aan vele wateren zit.
2 Met haar hebben de koningen van de aarde hoererij bedreven, en de bewoners van de aarde zijn dronken geworden van de wijn van haar hoererij.
3En in de geest bracht hij mij weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol van godslasterlijke namen was, met zeven koppen en tien hoorns.

Hier hebben we dus een vrouw/hoer op een scharlakenrood beest, aan vele 'wateren'.

Vers 15 zegt:

En hij zei tegen mij: De wateren die u gezien hebt, waaraan de hoer zit, zijn volken, menigten, naties en talen.

Nu kun je natuurlijk zeggen: in het ene geval zegt de tekst 'zee', en in het andere geval 'wateren'. Dat is niet precies gelijk, dus er wordt iets anders mee bedoeld.

Maar het is van belang dat deze teksten beschrijvingen zijn van een visioen, een beeld. Daniël ziet een zee waaruit dieren opkomen, oftewel koninkrijken. In Openbaring ziet Johannes wateren en een woestijn. Deze wateren worden omschreven als volkeren, menigten, naties en talen. De interpretatie dat die wateren ook als 'zee' kunnen worden beschouwd, is dus niet vergezocht: het visioen laat zien hoe verschillende koninkrijken na elkaar opstaan te midden van de volkeren en naties op de aarde.

En dit is dan ook zo gebeurd in de wereldgeschiedenis, en vormt een kernelement van deze profeties: de mens probeert steeds opnieuw de wereld te veroveren, met oorlog, strijd, politiek, religie en onderdrukking.

Drie van die pogingen worden met naam in de profeties zelf genoemd: het Babylonische rijk, de Meden en Perzen, en het Griekse rijk. Deze drie volkeren bestonden al toen Daniël zijn profeties schreef. Ik zal hier later verder op ingaan.

Voor het vierde rijk is er maar één kandidaat mogelijk, en dat is het Romeinse rijk. Dat zou blijven tot het einde van de wereld. En feitelijk gezien is het Romeinse rijk ook nooit volledig verdwenen. Het is wel van gedaante veranderd. Maar ook dat beschrijft de bijbel in detail.

Nu zijn er natuurlijk allerlei andere rijken in de wereld geweest. Maar uiteraard draait de bijbel om de geschiedenis die relevant is voor het Joodse volk, en daarna de volgelingen van Jezus. We zullen dus niets tegenkomen over het Japanse rijk of iets dergelijks.

Dit was een ruw overzicht van hoe we deze profeties kunnen benaderen: niet als onbegrijpelijke, cryptische wartaal, maar als een systeem van symbolen dat met wat puzzelen en goed lezen gedecodeerd kan worden.

En hoe meer we decoderen, hoe interessanter het wordt.
  dinsdag 22 september 2026 @ 20:56:46 #4
512523 SimonB.
Voorheen Bargehassus.
pi_221840300
Tja.

Je leest de Bijbel, legt er een geschiedenisboek naast en zoekt bij de Bijbelteksten een mooie historische geschiedenis. Het huppeldepup beest, het huppeldepup paard....
Oh dat pas mooi bij het Romeinse Rijk! Kijk, er staat een profetie in de Bijbel!

Ja, zo werkt een profetie niet natuurlijk.

Maar goed, dat heb je vast vaker gelezen.
pi_221840325
Ik denk dat Trump de wederopstanding van Jezus is en dat hij helaas niet goed begrepen word.
Vakman pur sang
pi_221840335
De staat ook ergens zo’n mega spandoek aan de snelweg:
Het einde der tijden is nabij.
Heb God lief (of iets dergelijks)

Staat er al een jaar of 7 geloof ik.
Vakman pur sang
pi_221840394
Om de interpretatie van de profeties als opeenvolging van verschillende pogingen tot wereldoverheersing te versterken, kunnen we Daniël 2 lezen, dat in wezen dezelfde geschiedenis beschrijft als Daniël 7, maar in een andere vorm:

Daniël 2: De eerste droom van Nebukadnezar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De koning van Babylon, Nebukadnezar, waar Daniël als Joodse slaaf bij in dienst was, had dus een droom van een standbeeld met een hoofd van goud, armen en borst van zilver, heupen van brons, benen van ijzer, en voeten van leem en ijzer.

Het moet er ongeveer zo uit hebben gezien:

Vervolgens werd dit beeld bij de voeten geraakt door een ongehouwen steen, en verpulverde het volledig.

Daniël geeft zelf de uitleg aan de koning: hij is zelf, als vertegenwoordiger van het Babylonische koninkrijk, het hoofd van goud.

Na hem staan er nog 3 koninkrijken op, en een vierde dat elementen van het derde heeft, want ijzer en leem.

De ongehouwen steen wordt beschreven als het koninkrijk dat God zelf opzet. Dus na een opeenvolging van menselijke pogingen om over de aarde te heersen, zet God uiteindelijk zelf Zijn eigen koninkrijk op, gebaseerd op Zijn eigen wetten, rechtspraak en orde, waarvan de messias zelf de koning zal zijn.

Dit beeld is te vergelijken met de vier dieren van Daniël 7: ze geven dezelfde geschiedenis weer.

De vier dieren van Daniël 7
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier is de opeenvolging dus:
Een leeuw
Een beer
Een luipaard
Een verschrikkelijk beest
Tien hoorns die uit het verschrikkelijke beest opstaan, en een kleine hoorn die daar weer uit opstaat

De gevleugelde leeuw is traditioneel een symbool van Babylon geweest, zoals bijvoorbeeld op de Ishtar-poort werd weergegeven:

Het is dus niet verwonderlijk dat Daniël juist dit dier ziet als symbool voor Babylon, parallel met het gouden hoofd van het beeld in Daniël 2.

De beer hangt naar één kant: de ene kant is opgeheven, en de andere lager. Dit is parallel met de twee armen van het beeld in Daniël 2, en komt overeen met het rijk dat Babylon zou veroveren: de Meden en Perzen. De Meden en Perzen veroverden de Babylonische territoria met drie belangrijke oorlogen. De drie ribben in de mond kunnen daar een goede verwijzing naar zijn.

Het derde dier, een panter, vliegt over de aarde met 4 vleugels en heeft vier koppen.
De geschiedenis laat zien dat na de Meden en Perzen de Macedonische Alexander de Grote in rap tempo een enorm wereldrijk stichtte. Opmerkelijk is dat Joodse tradities vertellen dat hij zichzelf herkende in deze profetie toen de Joden die aan hem lieten zien toen hij hun land binnenviel. Daardoor gaf hij ook aanzienlijke vrijheid aan het Joodse volk.
Kort nadat Alexander de Grote India had bereikt, stierf hij en viel zijn rijk na een bittere strijd van zo'n 20 jaar uiteen in vier delen, elk deel onder de autoreit van een van zijn generaals: Ptolemaeus I Soter, Seleucus I Nicator, Cassander en Lysimachus.

Dit komt goed overeen met de vier koppen.

Ter bevestiging worden de Meden en Perzen en het Griekse rijk ook met naam genoemd in Daniël, namelijk in hoofdstuk 8. De strijd tussen die twee rijken wordt daar in een ander visioen weergegeven als een strijd tussen een ram met twee hoorns en een geit met één hoorn, waarbij de twee hoorns van de ram de Meden en Perzen voorstellen, en de ene hoorn van de geit de eerste koning van het Griekse rijk, oftewel Alexander de Grote:

20De ram met de twee hoorns die u gezien hebt, dat zijn de koningen van Medië en Perzië.
21En de harige geitenbok is de koning van Griekenland, en de grote hoorn die tussen zijn ogen zat, dat is de eerste koning.
22En dat die afbrak en er vier voor in de plaats kwamen: vier koninkrijken zullen uit dat volk ontstaan, maar zonder de kracht ervan.

Later meer over dit specifieke hoofdstuk.

Ook hier zien we goed hoe de bijbelse symboliek in de praktijk werkt: verschillende elementen komen steeds weer terug, soms net in een andere vorm, maar met genoeg overeenkomsten om paralellen te trekken. Hierbij bevat een later visioen meer details dan het aanvankelijke, zodat we meer informatie krijgen.

Daniël 2, 7 en 8 verhalen dus allemaal over dezelfde geschiedenis, vanuit een andere invalshoek of met meer of minder detail over het ene of andere rijk.

Zoals hierboven al zei, is Rome de enige kandidaat voor het vierde rijk. Ook hier later meer over.

Wat interessant is, is dat we in Openbaring 13 een beest zien dat elementen van de vier dieren van Daniël 7 bevat:

1En ik zag uit de zee een beest opkomen, dat zeven koppen en tien hoorns had, en op zijn hoorns waren tien diademen, en op zijn koppen een godslasterlijke naam.
2En het beest dat ik zag, leek op een panter, en zijn poten waren als die van een beer, en zijn muil was als de muil van een leeuw. En de draak gaf hem zijn kracht, zijn troon en grote macht.

Dit beest heeft dus elementen van de panter, beer, leeuw en het verschrikkelijke beest (de tien hoorns).
Ook heeft het het totale aantal koppen van de vier dieren van Daniël 7 (leeuw = 1, beer = 1, luipaard/panter = 4, verschrikkelijke dier = 1, totaal = 7) en het totale aantal hoorns.

Als de vier beesten in Daniël vier koninkrijken zijn en hun karakteristieken worden weergegeven via deze kenmerken, is het aannemelijk dat het beest van Openbaring 13 elementen Babylonische, Medo-Perzische, Griekse en Romeinse elementen bevat, in combinatie met het godslasterlijke element van de kleine hoorn die uit het vierde dier opstaat. Want:

Daniël 7:Het vierde dier zal het vierde koninkrijk op aarde zijn,
dat verschillen zal van al de andere koninkrijken.
Het zal heel de aarde verslinden,
het zal haar vertrappen en haar verbrijzelen.
24En de tien hoorns duiden aan dat
uit dat koninkrijk tien koningen zullen opstaan,
en na hen zal een ander opstaan.
Die zal verschillen van die er eerder geweest waren.
Drie koningen zal hij vernederen.
25Woorden tegen de Allerhoogste zal hij spreken,
de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten.
Hij zal erop uit zijn
bepaalde tijden en de wet te veranderen,

en zij zullen in zijn hand worden overgegeven
voor een tijd, tijden en een halve tijd.
26Daarna zal het gerechtshof zitting houden: men zal hem zijn heerschappij ontnemen,
hem verdelgen en volledig vernietigen.

Dit komt overeen met het feit dat Daniël 7 zegt dat de rijken die worden verslagen blijven voortbestaan tot het einde, maar zonder hun macht. Hoe dan? In de beschaving, filosofie, religie, regeringen, cultuur etc. die zij hebben voortgebracht.

Het beest van Openbaring 13 lijkt dus overeen te komen met de kleine hoorn van Daniël 7 die uit het vierde rijk, het Romeinse rijk, opstaat, godslastering pleegt, en tot het allerlaatste einde blijft.

Dit koninkrijk is echter zelf ook onderdeel van het Romeinse rijk, het geen volledig nieuw dier in Daniël 7.

Dit zou er dus op wijzen dat het Romeinse rijk nooit volledig verdwenen is, maar dat er uit het Romeinse rijk een godslasterlijke macht is opgestaan, en die nu nog steeds onder ons is, met een dikke vinger in de pap in de wereldpolitiek.
pi_221840417
De meeste Einde-der-Tijden-denkers hebben de grootste probleem met feit dat de Geschiedenis helemaal niet aan het einde is, maar gewoon doorgaat en iedere filosofie die daarop baseert vroeger of later belachelijk gemaakt zal worden door de mensen die merken dat ze gewoon zijn blijven leven….

Recent voorbeeld iemand als Charles Fukuyama met z’n “Eindpunt der Geschiedenis” en de “Eindoverwinning van het Kapitalisme”. (Alhoewel zijn geschriften wel interessant als lesmateriaal zijn en hij als neocon ook zeer tijdig en vroeg doorhad dat zijn neoconservatieve ideologie evengoed flink aan het falen was al in 2003)

Anderszijds is bv de westerse cultuur al ruim 2000 jaar wel aangedreven door geleverd in een onware voorspelling van die “Dag-des-Oordeels”….
Dus als je geneigd bent te denken dat 2000 jaar lang de verkeerde voorspelling nalopen géén probleem is, ga vooral je gang en geloof erin dat nét jij in je leven de Apocalyps zal meemaken….
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 22 september 2026 @ 21:30:22 #9
512523 SimonB.
Voorheen Bargehassus.
pi_221840480
Oh, en tevens:

pi_221840606
Om verder aan te tonen dat het beest uit de zee van Openbaring 13 hetzelfde koninkrijk is als de kleine hoorn van Daniël 7, kunnen we ons richten op een specifieke tijdsperiode die met beide koninrkijken wordt geassocieerd.

Zo lezen we in Daniël 7:

8Terwijl ik op de hoorns bleef letten, zie, een andere, kleine, hoorn rees daartussen op. Drie van de eerdere hoorns werden voor hem uitgerukt. En zie, in die hoorn waren ogen als mensenogen en een mond vol grootspraak.

25Woorden tegen de Allerhoogste zal hij spreken,
Hij zal erop uit zijn
bepaalde tijden en de wet te veranderen,

En in Openbaring 13:

5En het werd een mond gegeven om grote woorden en godslasteringen te spreken, en het werd macht gegeven om dit tweeënveertig maanden lang te doen.
6En het opende zijn mond om God te lasteren, om Zijn Naam te lasteren en Zijn tent en hen die in de hemel wonen.
7En het beest werd macht gegeven om oorlog te voeren tegen de heiligen en om hen te overwinnen, en hem werd macht gegeven over elke stam, taal en volk.

Er zijn dus duidelijke parellellen:
Een mond met grootspraak tegen God
De heiligen (Gods volk) worden te gronde gericht
Dit gebeurt gedurende een bepaalde periode: 'een tijd, tijden en een halve tijd', en 'tweeënveertig maanden'.

'Tijd, tijden en een halve tijd' is simpelweg een Joodse beschrijving van een jaar, twee jaar en een half jaar, oftewel 3,5 jaar.
42 maanden is ook 3,5 jaar.

De hypothese dat de kleine hoorn en het beest uit de zee naar hetzelfde koninkrijk verwijzen, wordt hiermee dus versterkt.

We zien dezelfde periode ook terugkomen in Openbaring 12, die dezelfde tijd van vervolging lijkt te beschrijven:

1En er verscheen een groot teken in de hemel: een vrouw, bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren.
2En zij was zwanger en schreeuwde het uit in barensnood en in haar pijn om te baren.
3En er verscheen een ander teken in de hemel. En zie: een grote vuurrode draak met zeven koppen en tien hoorns. En op zijn koppen zeven diademen.
4En zijn staart veegde het derde deel van de sterren van de hemel en wierp die op de aarde. En de draak stond voor de vrouw, die op het punt stond te baren, om haar Kind te verslinden, zodra zij Het gebaard zou hebben.
5En zij baarde een Zoon, een mannelijk Kind, dat alle heidenvolken zal hoeden met een ijzeren staf. En haar Kind werd weggerukt naar God en naar Zijn troon.
6En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats had, die door God voor haar gereedgemaakt was, opdat men haar daar zou voeden twaalfhonderdzestig dagen.

Dus: een vrouw baart een kind, het kind wordt weggenomen, en vervolgens wordt de vrouw zelf 1260 dagen, oftewel 3,5 jaar of 42 maanden, achternagezeten door een draak met 7 koppen en 10 hoorns.

De parallellen zijn onmiskenbaar.

Vers 13 en 14 van hetzelfde hoofdstuk omschrijven dezelfde tijdsperiode met de alternatieve formulering:

13En zodra de draak zag dat hij op de aarde was neergeworpen, ging hij de vrouw vervolgen die het mannelijke Kind gebaard had.
14 En aan de vrouw werden twee vleugels van een grote arend gegeven, opdat zij naar de woestijn zou vliegen, naar haar plaats, waar zij gevoed wordt, een tijd en tijden en een halve tijd, buiten het gezicht van de slang.

En dezelfde tijdsperiode komen we ook tegen in:

Daniël 12:7 Toen hoorde ik de Man gekleed in linnen, Die Zich boven het water van de rivier bevond, en Hij hief Zijn rechter- en Zijn linkerhand op naar de hemel en zwoer bij Hem Die eeuwig leeft: Na een vastgestelde tijd, vastgestelde tijden en een helft, wanneer Hij er een einde aan gemaakt zal hebben om de macht van het heilige volk stuk te slaan, zal er aan al deze dingen een einde komen.

Openbaring 11:1 En mij werd een meetlat gegeven, die op een staf leek. En de engel was erbij komen staan en zei: Sta op en meet de tempel van God, het altaar en hen die daarin aanbidden.
2Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang.
3En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen, in rouwkleding gekleed, twaalfhonderdzestig dagen lang profeteren.

In totaal wordt deze periode 7 keer genoemd. 7 is in de bijbel het getal van volmaaktheid, het getal van God (7 dagen van de schepping, feesten van 7 dagen, 7 weken tot een feest, etc.).

Daniël 7:25: tijd tijden en een halve tijd
Danël 12:7: tijd tijden en een halve tijd
Openbaring 11:2: 42 maanden
Openbaring 11:3: 1260 dagen
Openbaring 12:6: 1260 dagen
Openbaring 12:14: tijd, tijden en een halve tijd
Openbaring 13:5: 42 maanden

Dit is dus een andere sterke aanwijzing dat Daniël en Openbaring over dezelfde entiteiten en dezelfde tijdsperioden spreken, blijkbaar in connectie met een godslasterlijk koninkrijk dat uit het Romeinse rijk zou opstaan.

En dit is ook het koninkrijk dat het 'teken van het beest' geeft, een van de bekendse aspecten van de bijbelse eindtijd:

Openbaring 13:16En het maakt dat men aan allen, kleinen en groten, rijken en armen, vrijen en slaven een merkteken geeft op hun rechterhand of op hun voorhoofd,
17en het maakt dat niemand kan kopen of verkopen, behalve hij die dat merkteken heeft, of de naam van het beest of het getal van zijn naam.
18Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, laat hij het getal van het beest berekenen, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderdzesenzestig.

Het koninkrijk met de meeste macht aan het einde der tijden heeft dus de volgende karakteristieken:

Het komt voort uit het Romeinse rijk en blijft tot het einde
Het spreekt grote godslasterlijke woorden tegen God
Het heeft een duidelijk menselijk element (mond, ogen, getal 666)
Het vervolgt Gods volk gedurende een profetische periode van 3,5 jaar
Het krijgt zijn macht van de draak, oftewel Satan (openbaring 12)
Het blijft tot het laatste eind
Alle andere rijken en volkeren der aarde worden erdoor onderworpen

Een zinnige vraag om nu te beantwoorden is wat godslastering eigenlijk is.

En wat stellen de 3,5 profetische jaren voor: letterlijke jaren, of iets anders?
pi_221840750
Godslastering in de bijbel is niet slechts het spreken tegen God. Aan de hand van context kunnen we een veel nauwere definitie bepalen.

Zo wilden de Joodse autoriteiten Jezus stenigen vanwege godslastering:

Johannes 10:

24De Joden dan omringden Hem en zeiden tegen Hem: Hoelang houdt U ons in het onzekere? Als U de Christus bent, zeg het ons vrijuit.
25Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd en u gelooft het niet. De werken die Ik doe in de Naam van Mijn Vader, die getuigen van Mij.
26Maar u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen, zoals Ik u gezegd heb.
27 Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij.
28En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken.
29Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken.
30 Ik en de Vader zijn Één.
31 De Joden dan pakten opnieuw stenen op om Hem te stenigen.
32Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken van Mijn Vader laten zien. Vanwege welk van die werken stenigt u Mij?
33De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt.

Eén definitie van godslastering is dus als een mens zichzelf als God beschouwt, zichzelf 'tot God maakt'. Zo interpreteerden de Joodse religieuze autoriteiten de woorden van Jezus toen Hij zei: 'Ik en de Vader zijn een'.

Blijkbaar heeft de kleine hoorn dus een duidelijk religieus element, waarbij het zichzelf, of de koning ervan, tot God wil maken.

Een aanvullende definitie zien we in Lukas 5:

18 En zie, enkele mannen brachten op een bed een man die verlamd was, en zij probeerden hem binnen te brengen en voor Hem neer te leggen;
19maar toen zij vanwege de menigte geen mogelijkheid vonden om hem naar binnen te brengen, klommen zij het dak op en lieten hem, tussen de daktegels door, met het bed neer in het midden, vóór Jezus.
20En toen Hij hun geloof zag, zei Hij tegen hem: Man, uw zonden zijn u vergeven.
21En de schriftgeleerden en de Farizeeën begonnen te overleggen: Wie is deze Man Die godslastering spreekt? Wie kan zonden vergeven dan God alleen?

Het idee dat iemand zonden kan vergeven werd ook als godslasterlijk gezien. Want deze autoriteit is alleen aan God voorbehouden.

Blijkbaar maakt het laatste koninkrijk zich niet alleen tot God, maar pretendeert het ook zonden te kunnen vergeven.

Maar er is meer. Immers lezen we:

Daniël 7:25 Woorden tegen de Allerhoogste zal hij spreken,
Hij zal erop uit zijn
bepaalde tijden en de wet te veranderen
,

Het koninkrijk wil 'bepaalde tijden en de wet veranderen'.

Welke tijden en de wet? Die van een land? De klok?

Aangezien dit koninkrijk zichzelf tot God verheft, gaat het logischerwijs om Gods wet en Gods tijden.

Nu bevat de bijbel een hele reeks wetten en tijden. Die zijn echter niet allemaal van dezelfde orde en ook niet allemaal even permament. Als de bijbel het over 'Gods wet', of de geboden van God heeft, is dat over het algemeen een verwijzing naar de tien geboden. Deze worden ook wel de koninklijke wet genoemd. Ze vormen in wezen de basis van Gods regering, omdat ze de principes van liefde naar God en liefde naar de medemens coderen. In het NT worden die geboden dan ook op die manier samengevat:

Mattheüs 22:35 En een van hen, een wetgeleerde, vroeg om Hem te verzoeken:
36Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38Dit is het eerste en het grote gebod.
39En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

40Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

Romeinen 13:8 Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
9Want dit: U zult geen overspel plegen, u zult niet doden, u zult niet stelen, u zult geen vals getuigenis geven, u zult niet begeren, en welk ander gebod er ook is, wordt in dit woord samengevat, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
10De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom is de liefde de vervulling van de wet.

Galaten 5:14 Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

We kunnen dus verwachten dat dit laatste koninkrijk op de een of andere manier aan Gods wet, de tien geboden, heeft zitten morrelen.

En niet alleen dat: het moet ook op een of andere manier Gods tijd hebben aangepast. Welke tijd?

Een kernelement van de bijbel is uiteraard het scheppingsverhaal, waarin de wereld in 7 dagen gemaakt is en God op de 7e dag rustte van zijn werken. Een bijbelse week duurde 7 dagen en een maand 30 dagen. Elke 7e dag was een rustdag, de sabbat.

Het laatste koninkrijk moet dus ook iets met deze tijdsperioden hebben gedaan om de profetie in vervulling te laten gaan.

En dit alles wordt ook gekoppeld aan een teken dat je nodig hebt om te kunnen kopen of verkopen.

Het interessante is nu dat in de bijbel God zelf ook een teken voor Zijn volk heeft dat zowel op het voorhoofd als de hand moet worden geplaatst:

Deuteronomium 6:4 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!
5Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht.
6Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn.
7U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat.
8U moet ze als een teken op uw hand binden en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn.

Deuteronomium 11:18 Daarom moet u deze woorden van mij in uw hart en in uw ziel prenten. Bind ze als een teken op uw hand, en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn.

Dus Gods woorden, oftewel Gods wet (zie de hele hoofdstukken) moeten als een teken in het voorhoofd en op de hand zijn. Vrij vertaald als: houd ze constant in gedachten, en handel ernaar.

Het teken van het beest moet of op het voorhoofd, of op de hand zijn, in plaats van allebei.

Als Gods teken een kwestie van Gods wetten gehoorzamen is, en het godslasterlijke koninkrijk Gods tijden en wet wil veranderen, zou het dan niet logisch zijn om aan te nemen dat dit koninkrijk zijn eigen wetten aan ons wil opdringen, als teken van loyaliteit en zelfs aanbidding?

Het opmerkelijk is dat het blijkbaar niet uitmaakt of je er met je verstand ook van overtuigd bent dat dit de juiste koers is om te varen: het teken alleen aan je hand is voldoende.

Maar er is meer: de sabbat wordt in de bijbel ook als teken omschreven:

Exodus 31:13 U dan, spreek tot de Israëlieten en zeg: U moet zeker Mijn sabbatten in acht nemen, want dat is een teken tussen Mij en u, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de HEERE ben, Die u heiligt.

Ezekiël 20:20 20 Heilig Mijn sabbatten, zodat ze tot een teken zijn tussen Mij en u, zodat u weet dat Ik, de HEERE, uw God ben.

De sabbat is dus een tijd én een teken tussen God en Zijn volk.

In de twee versies van het sabbatsgebod komt deze relatie ook tot uiting: God als schepper en God als redder en heiligmaker:

Exodus 20:8 Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt.
9 Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen,
10maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is.
11Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.

Deuteronomium 5:12Neem de sabbatdag in acht om die te heiligen, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft.
13Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen,
14maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw rund, noch uw ezel, noch enig vee van u, noch uw vreemdeling, die binnen uw poorten is, opdat uw dienaar en uw dienares rusten zoals u.
15Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest bent in het land Egypte en dat de HEERE, uw God, u vandaar uitgeleid heeft met sterke hand en uitgestrekte arm. Daarom heeft de HEERE, uw God, u geboden de dag van de sabbat te houden.

Als Gods wetten en sabbatten een teken zijn tussen God en Zijn volk...

En het laatste godslasterlijke koninkrijk Gods wetten en tijden wil veranderen...

En ook een merkteken heeft en oplegt aan de hele wereld...

Dan zouden we duidelijk een verschil moeten kunnen zien tussen Gods wet en sabbat zoals beschreven in de bijbel, en de wet en sabbat zoals gedefinieerd door dit koninkrijk.

Het aantal kandidaten neemt hiermee verder af.
  dinsdag 22 september 2026 @ 22:35:35 #12
512523 SimonB.
Voorheen Bargehassus.
pi_221840778
Zit je al bijna aan je quotum voor vandaag?

Al die posts leest toch bijna niemand helemaal. Iets met tl;dr, je kent het wel.
pi_221840811
Daniël 5. Gewogen en te licht bevonden.
Prachtschilderij van Rembrandt

dinsdag 22 september 2026 @ 22:46:16 #14
512523 SimonB.
Voorheen Bargehassus.
pi_221840827
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 22:41 schreef -Sigaartje het volgende:
Daniël 5. Gewogen en te licht bevonden.
Mene mene tekel ufarsin of zo toch?
pi_221840846
De periode van 3,5 jaar / 42 maanden / 1260 dagen kan als een letterlijke periode worden gezien. Maar aangezien het hier om profetische visioenen gaat, bestaat de kans dat dit meer symbolisch bedoeld is.

Zo lezen we in verschillende teksten dat een dag voor een jaar kan gelden:

Ezekiël 4:6 Hebt u dit voltooid, dan moet u vervolgens op uw rechterzij gaan liggen. Dan zult u veertig dagen de ongerechtigheid van het huis van Juda dragen. Voor elk jaar leg Ik u een dag op.

Numeri 14:34 Overeenkomstig het aantal dagen dat u dat land verkend hebt, veertig dagen, voor elke dag een jaar, zult u uw ongerechtigheden dragen, veertig jaar lang, en u zult van Mij tegenstand ondervinden.

Verschillende Joodse tradities hanteren dezelfde interpretatie voor profetische visioenen.

In dat geval gaat het dus niet om een periode van 1260 dagen, maar 1260 jaar.

Dat is de periode waarin het godslasterlijke koninkrijk blijkbaar zeer veel macht had om Gods tijden en wet te veranderen en Gods volk te vervolgen.

Deze periode van 1260 profetische dagen is echter onderdeel van een langere tijdsperiode in Daniël 8: 2300 dagen:

13Toen hoorde ik een heilige spreken, en een heilige zei tegen de Ongenoemde Die sprak: Hoelang zal het visioen van het steeds terugkerende offer en de verwoestende afvalligheid gelden, en hoelang zal zowel het heiligdom als het leger overgegeven worden om vertrapt te worden?
14Hij zei tegen mij: Tot tweeduizend driehonderd avonden en morgens. Dan zal het heiligdom in rechten hersteld worden.

Deze periode wordt in Daniël 9 verder opgedeeld in een periode tot de komst van de messias, de periode waarin de messias actief is en wordt gedood, een periode na de messias, en de rest van de 2300 dagen waarvan het einde de dag des oordeels inluidt:

24Zeventig weken zijn er bepaald
over uw volk en uw heilige stad,
om de overtreding te beëindigen,
de zonden te verzegelen,
de ongerechtigheid te verzoenen,
om een eeuwige gerechtigheid tot stand te brengen,
om visioen en profeet te verzegelen,
en om de Heiligheid van heiligheden te zalven.
25U moet weten en begrijpen:
vanaf de tijd dat het woord uitgaat
om te laten terugkeren en om Jeruzalem te herbouwen
tot op Messias, de Vorst, verstrijken er zeven weken en tweeënzestig weken.

Plein en gracht zullen opnieuw gebouwd worden,
maar wel in benauwde tijden.
26Na de tweeënzestig weken
zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelf zijn.

Een volk van een vorst, een volk dat komen zal,
zal de stad en het heiligdom te gronde richten.
Het einde ervan zal zijn in de overstromende vloed
en tot het einde toe zal er oorlog zijn,
verwoestingen waartoe vast besloten is.
27Hij zal voor velen het verbond versterken,
één week lang.
Halverwege de week
zal Hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden.

Over de gruwelijke vleugel zal een verwoester zijn, zelfs tot aan de voleinding, die, vast besloten, uitgegoten zal worden over de verwoeste.

Het zou nu te ingewikkeld en te veel details zijn om hier uitgebreid op in te gaan, maar wat ik graag wil onderstrepen is dat Daniël en Openbaring onmiskenbaar over zeer specifieke tijdsperioden spreken aan de hand waarvan we kunnen bepalen over welke historische periode het gaat ten opzichte van de komst van de messias en de daden van het godslasterlijke rijk dat uit Rome opstaat en God en Zijn volk rechtstreeks aanvalt.

Sterker nog, de profetie in Daniël 9 laat zien vanaf wanneer we moeten rekenen:

"vanaf de tijd dat het woord uitgaat
om te laten terugkeren en om Jeruzalem te herbouwen
tot op Messias, de Vorst, verstrijken er zeven weken en tweeënzestig weken"

Als we kunnen bepalen in welk jaar 'het woord uitging om te laten terugkeren en om Jeruzalem te herbouwen'...

En als we daar vervolgens 7 + 62 = 69 weken = 483 dagen = 483 jaar bij optellen...

Dan zouden we ruwweg rond de tijd van een messiasfiguur voor het Joodse volk moeten uitkomen om vast te stellen dat het dag-voor-een-jaar-principe klopt...

En als dat klopt, zouden we misschien kunnen vaststellen wanneer de 1260 jaren van godslastering en vervolging plaatsvonden...

En dan zouden we ook moeten kunnen bepalen wanneer de periode van 2300 jaar eindigt... Dit is de langste profetische periode in de bijbel, en daarna is er ook geen specifieke andere profetische periode meer die genoemd wordt. Het visioen begint 483 jaar voor de komst van de messias, en eindigt 2300 jaar later met het begin van de tijd van het oordeel.

Als we dat allemaal weten en betrouwbaar kunnen vaststellen, hoeven we nauwelijks meer te gissen.

En in een tijd van universele misleiding, is dat waardevolle kennis.
pi_221840869
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 22:46 schreef SimonB. het volgende:

[..]
Mene mene tekel ufarsin of zo toch?
Ja die. Indrukwekkend verhaal.
pi_221840939
Een ander interessant aspect van de 3,5 jaar van het godslasterlijke laatste koninkrijk is dat die periode sterk lijkt op de halve week waarin de messias actief is, en vervolgens wordt gedood:

Daniël 7:27 Hij zal voor velen het verbond versterken,
één week lang.
Halverwege de week
zal Hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden.

Op basis van de evangeliën weten we dat Jezus Christus zo'n 3,5 jaar actief was en vervolgens werd gekruisigd.
Daarna steeg hij uit de dood op.

Het typische is dat het beest van Openbaring 13 hetzelfde patroon lijkt te volgen:

5En het werd een mond gegeven om grote woorden en godslasteringen te spreken, en het werd macht gegeven om dit tweeënveertig maanden lang te doen.

3En ik zag een van zijn koppen als dodelijk gewond, maar zijn dodelijke wond werd genezen. En de hele aarde ging het beest met verwondering achterna.

Het teken heb ik hierboven al besproken.

Dit koninkrijk volgt in profetische zin dus het model van de messias zelf: dood en wederopstanding, onderwijzing van een wet en tijden.

Daarom wordt het niet voor niets 'antichrist' genoemd. Het Griekse 'anti' kan 'tegen' betekenen, maar ook 'in de plaats van'. En aangezien het zichzelf tot God wil maken en zonden pretendeert te kunnen vergeven, lijkt de definitie 'in plaats van' beter te passen: het kopieert wat de ware God en messias doet, en probeert zijn plaats in te nemen op aarde.

Onderstaande wordt vrij ingewikkeld, maar bevat een paar elementen die van groot belang zijn om buiten alle twijfel vast te stellen om welk godslasterlijk koninkrijk het gaat.

Hierboven citeerde ik al Openbaring 12, met een visioen van een vrouw die een kind baart, en vervolgens 1260 profetische dagen wordt vervolgd door een draak.

In Openbaringen 17 zien we echter een andere vrouw, de 'hoer van Babylon' genoemd:

1En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij en zei tegen mij: Kom, ik zal u het oordeel over de grote hoer laten zien, die aan vele wateren zit.
2 Met haar hebben de koningen van de aarde hoererij bedreven, en de bewoners van de aarde zijn dronken geworden van de wijn van haar hoererij.
3En in de geest bracht hij mij weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol van godslasterlijke namen was, met zeven koppen en tien hoorns.
4En de vrouw was bekleed met purper en scharlaken, en getooid met goud, edelgesteente en parels, en zij had een gouden drinkbeker in haar hand, vol van gruwelen en van onreinheid van haar hoererij.
5En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis, het grote Babylon, de moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde.
6En ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed van de heiligen, en van het bloed van de getuigen van Jezus. En ik was bovenmate verwonderd toen ik haar zag.

Hoewel het hier opnieuw om een beest met 7 koppen en 10 hoorns gaat, is dit niet exact hetzelfde beest als dat in Openbaring 13. Want een van de koppen van dit beest stelt het beest van Openbaring 13 met de dodelijke wond zelf voor (het 'beest dat was en niet is, hoewel het er toch is'):

8Het beest dat u gezien hebt, was en is niet; en het zal opkomen uit de afgrond en naar het verderf gaan. En zij die op de aarde wonen, van wie niet vanaf de grondlegging van de wereld de naam geschreven staat in het boek des levens, zullen zich verwonderen als zij het beest zien, dat was en niet is, hoewel het er toch is.
9Hier is het verstand dat wijsheid heeft: de zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw zit.
10Ook zijn het zeven koningen: vijf zijn er gevallen, een is er, de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij een korte tijd blijven.
11En het beest dat was en niet is, is ook zelf de achtste. En hij is uit de zeven, en gaat naar het verderf.

Een 'berg' in de bijbel is een ander woord voor een koninkrijk. Zo wordt Gods koninkrijk ook wel Gods 'heilige berg' genoemd.
De koppen van dit beest stellen blijkbaar zeven koninkrijken voor.
Eén van die zeven koninkrijken is hetzelfde als het beest van Openbaring 13 dat van een dodelijke wond geneest.
En omdat het geneest, is het ook het achtste koninkrijk, hoewel het maar één van de 7 koppen is.

Het gehele beest met alle koppen, oftewel alle koninkrijken die die koppen vertegenwoordigen, worden bestuurd door een 'hoer'.

Gods volk, en ook de kerk, worden in de bijbel voorgesteld als een vrouw of echtgenote die trouw is aan haar man, aan God.
Een hoer die overspel pleegt, is dan logischerwijs het tegenovergestelde: een volk of kerk die spiritueel ontucht pleekt door ongehoorzaamheid aan God en zonden.
Ook is deze hoer 'dronken van het bloed van de heiligen en martelaren van Jezus'. Dit komt overeen met de periode van 1260 jaar waarin het godslasterlijke koninkrijk macht kreeg om Gods volk te vervolgen. Het heeft figuurlijk hun bloed gedronken.
Het beest waarop de hoer zit is scharlakenrood. De hoer zelf is gehuld in scharlaken, purper, goud en edelstenen, en heeft een gouden beker in haar hand.

Kleuren in de bijbel zijn niet willekeurig. Zo werd de Joodse tempel bedekt met de kleuren scharlakenrood, purper, wit en bruin. Ze symboliseren bloed/offer, koninklijkheid, rechtvaardigheid en menselijkheid/stof/de aarde.

Goud kwam in de Joodse tempel enorm veel voor en symboliseert puurheid, heiligheid, perfectie.

De hogepriester in de Joodse tempel werd gehuld in scharlakenrood en purper. Ook Jezus kreeg vlak voor zijn kruisigin een purperen mantel als bespotting dat hij de koning van de Joden zou zijn.

Deze kleuren zijn dus niet toevallig. Ze lijkern erop te wijzen erop dat de hoer letterlijk als een valse hogepriester of valse messias wil optreden, maar in werkelijkheid Gods volk vervolgt en de hele wereld misleidt om zelf macht uit te oefenen.

Ook heeft ze een 'gouden beker' in haar hand. We weten dat Jezus tijdens het laatste avondmaal het nieuwe verbond sloot met wijn in een beker, dat Hij omschreef als Zijn bloed.
Maar deze hoer is dronken van bloed, en schenkt wijn die dronken maakt aan de mensen der aarde, oftewel: dit is een vals verbond dat mensen op een dwaalspoor zet in plaats van het leven geeft.

De hoer op het beest is dus in elk opzicht de tegengestelde van de ware kerk, Gods volk en de messias.

Aan het einde van hetzelfde hoofdstuk lezen we erover:

15En hij zei tegen mij: De wateren die u gezien hebt, waaraan de hoer zit, zijn volken, menigten, naties en talen.
16En de tien hoorns die u op het beest zag, die zullen de hoer haten, en haar berooid en naakt maken, en zij zullen haar vlees eten, en haar met vuur verbranden.
17Want God heeft het in hun hart gegeven om Zijn plan uit te voeren en dit eensgezind te doen en hun koningschap aan het beest te geven, totdat de woorden van God volbracht zijn.
18En de vrouw die u gezien hebt, is de grote stad, die koninklijke heerschappij voert over de koningen van de aarde.

De hoer wordt dus ook rechtstreeks gekoppeld aan Babylon: de bron van de afvalligheid, de moeder van 'hoeren', oftewel de afvalligen die spiritueel overspel plegen.

De parallel met Daniël is ook hier dus zeer duidelijk: de geschiedenis van de wereldrijken begint met Babylon, en eindigt met de ultieme versie ervan in de vorm van het beest in Openbaring 13 dat van de dodelijke wond geneest en het merkteken geeft, dat de laatste regerende macht is (want de achtste koning), en uiteindelijk samen met de valse spirituele kracht die het bestuurt wordt vernietigd.

De vraag is nu dus:

Hebben wij vandaag de dag een koninkrijk in ons midden dat:

Uit het Romeinse rijk is opgestaan, na eerst 3 andere koninkrijken teniet werden gedaan
Pretendeert God op aarde te vertegenwoordigen, of zelfs te zijn
Pretendeert zonden te kunnen vergeven
Pretendeert Gods wetten en tijden te kunnen veranderen
1260 jaar de macht kreeg om andere Christenen te vervolgen en bloed heeft vergoten
Een specifieke priesterfunctie heeft aangenomen, zoals de messias de hogepriester was
Gehuld is in scharlakenrood, purper, goud, edelstenen en een gouden beker
Een ander verbond onderwijst dan het bijbelse verbond
Een tijd niet als koninkrijk kwalificeerde (want een dodelijke wond kreeg), maar daarna weer wel (genezen)
Elementen van Babylon, Perzië, Griekenland en Rome bevat
Streeft naar wereldoverheersing door de regerende machten der aarde voor haar karretje te spannen
De hele wereld probeert te misleiden?

Het trieste antwoord is: ja, zo'n koninkrijk is er wel degelijk.

En het voldoet aan al deze karakteristieken, zonder uitzondering, plus nog een hele reeks die ik nog niet heb besproken. Maar dit zijn zo'n beetje de voornaamste.

Iedereen ter wereld kent deze macht, en de hele wereld wordt er op een of andere manier door beïnvloed, al meer dan 1500 jaar lang.

Er is maar één kandidaat mogelijk, en dat is de Rooms Katholieke Kerk, waarvan het hoofd zowel een koning als priester is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 23-09-2026 07:56:56 ]
pi_221841025
Hoe komt die paus op de derde foto aan zulke vieze vingers? :?
pi_221841191
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2026 00:10 schreef -Sigaartje het volgende:
Hoe komt die paus op de derde foto aan zulke vieze vingers? :?
En waarom draagt hij een pizza aan een ketting om z'n nek?
pi_221841691
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 20:07 schreef SimonB. het volgende:
Het einde is nabij. Als je het maar vaak genoeg herhaalt krijg je vanzelf een keer gelijk.
Dit idd.
pi_221841769
De stelling Het einde is nabij is zeer relatief. Want de tijd vliegt. Ik zit tegen mijn pensioen, maar ik weet nog precies toen ik begon met mijn eerste baantje. Dat is als gisteren. Die vele jaren waren een oogwenk. En als je nadenkt, de middeleeuwen. Dat zijn zo'n tien (lange) mensenlevens terug. Ok, geen middeleeuwen, Renaissance dan. Dat is best wel kort. De tijd gaat gewoon snel. Dus iedereen kan roepen Het einde is nabij. Trouwens de mens heeft naar schatting nog maar 30.000 jaar, door geleidelijke temperatuursverandering van de zon. Ik heb het dan niet over de waterstofvoorraad die dan op is in de kern, waardoor de zon overschakelt naar Heliumfusie. Dat is over 5 miljard jaar. Planten hebben nog een kleine 2 miljard jaar te gaan, dan is er te weinig CO2 in de atmosfeer, ja echt...

Maar 30.000 jaar is eigenlijk ook nabij. Dus de stelling klopt.
pi_221845282
Dit topic begon heel erg leuk en interessant, totdat weer opnieuw dat Zevendaagse-adeventisten-gebash over de Katholieke kerk weer tevoorschijn kwam. Kom op man, hou daar mee op.
pi_221845303
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2026 21:26 schreef -Sigaartje het volgende:
Dit topic begon heel erg leuk en interessant, totdat weer opnieuw dat Zevendaagse-adeventisten-gebash over de Katholieke kerk weer tevoorschijn kwam. Kom op man, hou daar mee op.
Waarom bash je dit topic en zevendedagsadventisme?

Elke post is strikt gebaseerd op de bijbel. Als je het niet eens bent met een interpretatie, verzoek ik je vriendelijk om daar inhoudelijk op in te gaan. Dan kunnen we het verder uitdiepen.
  woensdag 23 september 2026 @ 21:41:03 #24
512523 SimonB.
Voorheen Bargehassus.
pi_221845350
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 19:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In dit topic wil ik graag onder de aandacht brengen hoe de zeer nabije toekomst eruitziet, vanuit een bijbels perspectief.
Tot nu toe heb je alleen maar dingen uit het verleden, en vooruit, een beetje heden, "verklaard".

Hoe ziet de nabije toekomst er uit? Wees eens concreet? En wanneer is nabij? Een jaar, twee jaar, 5, 20, 50, 100, nog verder?
pi_221845374
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2026 21:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom bash je dit topic en zevendedagsadventisme?

Elke post is strikt gebaseerd op de bijbel. Als je het niet eens bent met een interpretatie, verzoek ik je vriendelijk om daar inhoudelijk op in te gaan. Dan kunnen we het verder uitdiepen.
Ik bash dit topic niet. Integendeel, ik vind het een heetlijk topic. Ik verdiep me graag in de profetieën van de bijbel. En ik ben heel erg blij dat je er weer bent, dat meen ik echt. Maar als een mooie verdiepende topic in een keer uitdraait op pijlen naar iemand of een instantie, dan denk ik, waarom doe je dat zo’n goed en mooi topic?

Maar goed, terug naar inhoudelijk. Ik vind Daniël een prachtig boek, de vertelstijl, de verhalen, de zware tijd van de Joden in Babylon.

Ik waardeer je enorm, laat ik daar even duidelijk over zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')