Een ander interessant aspect van de 3,5 jaar van het godslasterlijke laatste koninkrijk is dat die periode sterk lijkt op de halve week waarin de messias actief is, en vervolgens wordt gedood:
Daniël 7:27 Hij zal voor velen het verbond versterken,
één week lang.
Halverwege de weekzal
Hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden.Op basis van de evangeliën weten we dat Jezus Christus zo'n 3,5 jaar actief was en vervolgens werd gekruisigd.
Daarna steeg hij uit de dood op.
Het typische is dat het beest van Openbaring 13 hetzelfde patroon lijkt te volgen:
5En het werd een mond gegeven om grote woorden en godslasteringen te spreken, en het werd macht gegeven om dit tweeënveertig maanden lang te doen.
2En het beest dat ik zag, leek op een panter, en zijn poten waren als die van een beer, en zijn muil was als de muil van een leeuw. En de draak gaf hem zijn kracht, zijn troon en grote macht.
3En ik zag een van zijn koppen als dodelijk gewond, maar zijn dodelijke wond werd genezen. En de hele aarde ging het beest met verwondering achterna.
Het teken heb ik hierboven al besproken.
Dit koninkrijk volgt in profetische zin dus het model van de messias zelf: dood en wederopstanding, onderwijzing van een wet en tijden.
Daarom wordt het niet voor niets 'antichrist' genoemd. Het Griekse 'anti' kan 'tegen' betekenen, maar ook 'in de plaats van'. En aangezien het zichzelf tot God wil maken en zonden pretendeert te kunnen vergeven, lijkt de definitie 'in plaats van' beter te passen: het kopieert wat de ware God en messias doet, en probeert zijn plaats in te nemen op aarde.
Onderstaande wordt vrij ingewikkeld, maar bevat een paar elementen die van groot belang zijn om buiten alle twijfel vast te stellen om welk godslasterlijk koninkrijk het gaat.
Hierboven citeerde ik al Openbaring 12, met een visioen van een vrouw die een kind baart, en vervolgens 1260 profetische dagen wordt vervolgd door een draak.
In Openbaringen 17 zien we echter een andere vrouw, de 'hoer van Babylon' genoemd:
1En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij en zei tegen mij: Kom, ik zal u het oordeel over
de grote hoer laten zien, die aan vele wateren zit.
2 Met haar hebben de koningen van de aarde hoererij bedreven, en de bewoners van de aarde zijn dronken geworden van de wijn van haar hoererij.
3En in de geest bracht hij mij weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een
scharlakenrood beest, dat vol van
godslasterlijke namen was, met
zeven koppen en tien hoorns.
4En de
vrouw was bekleed met purper en scharlaken, en
getooid met goud, edelgesteente en parels, en zij had een
gouden drinkbeker in haar hand, vol van gruwelen en van onreinheid van haar
hoererij.
5En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis,
het grote Babylon, de
moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde.
6En ik zag dat de vrouw
dronken was van het bloed van de heiligen, en van het bloed van de getuigen van Jezus. En ik was bovenmate verwonderd toen ik haar zag.
Hoewel het hier opnieuw om een beest met 7 koppen en 10 hoorns gaat, is dit niet exact hetzelfde beest als dat in Openbaring 13. Want een van de koppen van dit beest stelt het beest van Openbaring 13 met de dodelijke wond zelf voor (het 'beest dat was en niet is, hoewel het er toch is'):
8Het beest dat u gezien hebt, was en is niet; en het zal opkomen uit de afgrond en naar het verderf gaan. En zij die op de aarde wonen, van wie niet vanaf de grondlegging van de wereld de naam geschreven staat in het boek des levens, zullen zich verwonderen als zij het beest zien, dat was en niet is, hoewel het er toch is.
9Hier is het verstand dat wijsheid heeft: de
zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw zit.
10
Ook zijn het zeven koningen: vijf zijn er gevallen, een is er, de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij een korte tijd blijven.
11En
het beest dat was en niet is, is ook zelf de achtste. En
hij is uit de zeven, en gaat naar het verderf.
Een 'berg' in de bijbel is een ander woord voor een koninkrijk. Zo wordt Gods koninkrijk ook wel Gods 'heilige berg' genoemd.
De koppen van dit beest stellen blijkbaar zeven koninkrijken voor.
Eén van die zeven koninkrijken is hetzelfde als het beest van Openbaring 13 dat van een dodelijke wond geneest.
En omdat het geneest, is het ook het achtste koninkrijk, hoewel het maar één van de 7 koppen is.
Het gehele beest met alle koppen, oftewel alle koninkrijken die die koppen vertegenwoordigen, worden bestuurd door een 'hoer'.
Gods volk, en ook de kerk, worden in de bijbel voorgesteld als een vrouw of echtgenote die trouw is aan haar man, aan God.
Een hoer die overspel pleegt, is dan logischerwijs het tegenovergestelde: een volk of kerk die spiritueel ontucht pleekt door ongehoorzaamheid aan God en zonden.
Ook is deze hoer 'dronken van het bloed van de heiligen en martelaren van Jezus'. Dit komt overeen met de periode van 1260 jaar waarin het godslasterlijke koninkrijk macht kreeg om Gods volk te vervolgen. Het heeft figuurlijk hun bloed gedronken.
Het beest waarop de hoer zit is scharlakenrood. De hoer zelf is gehuld in scharlaken, purper, goud en edelstenen, en heeft een gouden beker in haar hand.
Kleuren in de bijbel zijn niet willekeurig. Zo werd de Joodse tempel bedekt met de kleuren scharlakenrood, purper, wit en bruin. Ze symboliseren bloed/offer, koninklijkheid, rechtvaardigheid en menselijkheid/stof/de aarde.
Goud kwam in de Joodse tempel enorm veel voor en symboliseert puurheid, heiligheid, perfectie.
De hogepriester in de Joodse tempel werd gehuld in scharlakenrood en purper. Ook Jezus kreeg vlak voor zijn kruisigin een purperen mantel als bespotting dat hij de koning van de Joden zou zijn.
Deze kleuren zijn dus niet toevallig. Ze lijkern erop te wijzen erop dat de hoer letterlijk als een valse hogepriester of valse messias wil optreden, maar in werkelijkheid Gods volk vervolgt en de hele wereld misleidt om zelf macht uit te oefenen.
Ook heeft ze een 'gouden beker' in haar hand. We weten dat Jezus tijdens het laatste avondmaal het nieuwe verbond sloot met wijn in een beker, dat Hij omschreef als Zijn bloed.
Maar deze hoer is dronken van bloed, en schenkt wijn die dronken maakt aan de mensen der aarde, oftewel: dit is een vals verbond dat mensen op een dwaalspoor zet in plaats van het leven geeft.
De hoer op het beest is dus in elk opzicht de tegengestelde van de ware kerk, Gods volk en de messias.
Aan het einde van hetzelfde hoofdstuk lezen we erover:
15En hij zei tegen mij: De wateren die u gezien hebt, waaraan de hoer zit, zijn volken, menigten, naties en talen.
16En de tien hoorns die u op het beest zag, die zullen de hoer haten, en haar berooid en naakt maken, en zij zullen haar vlees eten, en haar met vuur verbranden.
17Want God heeft het in hun hart gegeven om Zijn plan uit te voeren en dit eensgezind te doen en hun koningschap aan het beest te geven, totdat de woorden van God volbracht zijn.
18En
de vrouw die u gezien hebt, is de grote stad, die koninklijke heerschappij voert over de koningen van de aarde.De hoer wordt dus ook rechtstreeks gekoppeld aan Babylon: de bron van de afvalligheid, de moeder van 'hoeren', oftewel de afvalligen die spiritueel overspel plegen.
De parallel met Daniël is ook hier dus zeer duidelijk: de geschiedenis van de wereldrijken begint met Babylon, en eindigt met de ultieme versie ervan in de vorm van het beest in Openbaring 13 dat van de dodelijke wond geneest en het merkteken geeft, dat de laatste regerende macht is (want de achtste koning), en uiteindelijk samen met de valse spirituele kracht die het bestuurt wordt vernietigd.
De vraag is nu dus:
Hebben wij vandaag de dag een koninkrijk in ons midden dat:
Uit het Romeinse rijk is opgestaan, na eerst 3 andere koninkrijken teniet werden gedaan
Pretendeert God op aarde te vertegenwoordigen, of zelfs te zijn
Pretendeert zonden te kunnen vergeven
Pretendeert Gods wetten en tijden te kunnen veranderen
1260 jaar de macht kreeg om andere Christenen te vervolgen en bloed heeft vergoten
Een specifieke priesterfunctie heeft aangenomen, zoals de messias de hogepriester was
Gehuld is in scharlakenrood, purper, goud, edelstenen en een gouden beker
Een ander verbond onderwijst dan het bijbelse verbond
Een tijd niet als koninkrijk kwalificeerde (want een dodelijke wond kreeg), maar daarna weer wel (genezen)
Elementen van Babylon, Perzië, Griekenland en Rome bevat
Streeft naar wereldoverheersing door de regerende machten der aarde voor haar karretje te spannen
De hele wereld probeert te misleiden?
Het trieste antwoord is: ja, zo'n koninkrijk is er wel degelijk.
En het voldoet aan al deze karakteristieken, zonder uitzondering, plus nog een hele reeks die ik nog niet heb besproken. Maar dit zijn zo'n beetje de voornaamste.
Iedereen ter wereld kent deze macht, en de hele wereld wordt er op een of andere manier door beïnvloed, al meer dan 1500 jaar lang.
Er is maar één kandidaat mogelijk, en dat is de Rooms Katholieke Kerk, waarvan het hoofd zowel een koning als priester is.
![WhatsApp_Image_2026-06-09_at_14.17.01_wgtlzm.jpg]()
![121.jpg]()
![17.jpg]()
[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 23-09-2026 07:56:56 ]