abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221730696
Bijzonder dat mensen zoveel geld kunnen krijgen als een termijn voor een asielaanvraag wordt overschreden.
quote:
IND keert in eerste helft van 2026 bijna 99 miljoen euro aan dwangsommen uit

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft in de eerste zes maanden van 2026 ongeveer 99 miljoen euro aan dwangsommen uitgekeerd aan asielzoekers. De betalingen zijn het gevolg van dossiers waarin de wettelijke termijn voor het nemen van een beslissing over een asielaanvraag werd overschreden.

Opvallend is dat de bedragen in sommige individuele zaken bijzonder hoog oplopen. Volgens cijfers die asielminister Bart van den Brink (CDA) aan de Tweede Kamer heeft verstrekt, ontvingen 46 asielzoekers een bedrag van meer dan 80.000 euro. In negen gevallen liep de vergoeding zelfs op tot boven de 100.000 euro.

Bedrag loopt snel op

De cijfers laten zien dat de kosten van de dwangsommen sterk zijn toegenomen. In heel 2024 betaalde de IND 36,8 miljoen euro aan dergelijke vergoedingen. Een jaar later was dat bedrag al gestegen naar 79 miljoen euro.
In slechts een half jaar tijd heeft de IND in 2026 dat bedrag dus al ruimschoots overschreden. Het ministerie spreekt voor de eerste helft van dit jaar van ongeveer 99 miljoen euro.

De hoogte van het uiteindelijke bedrag over heel 2026 staat nog niet vast. Volgens de minister spelen onder meer het aantal asielaanvragen, de snelheid waarmee dossiers worden behandeld en de prioriteiten binnen de IND daarbij een rol.

Politieke discussie over afschaffing

De forse uitgaven leiden opnieuw tot politieke kritiek. Vanuit de Tweede Kamer wordt al langer aangedrongen op het beëindigen van de dwangsommen voor te late beslissingen over asielaanvragen.

Een eerdere poging om de regeling af te schaffen strandde nadat de zogenoemde asielnoodmaatregelenwet in april geen meerderheid kreeg in de Eerste Kamer. In die wet was via een amendement van SGP-Kamerlid Diederik van Dijk opgenomen dat de dwangsommen zouden verdwijnen.

Er ligt inmiddels een nieuwe poging om de regeling te beëindigen. SGP en JA21 hebben daarvoor opnieuw een amendement ingediend. Wanneer de Eerste Kamer zich hierover buigt, is volgens de minister nog niet bekend.

JA21 spreekt van 'failliet systeem'

JA21-Kamerlid Diederik Boomsma reageert fel op de nieuwe cijfers. Volgens hem zorgt een combinatie van steeds complexere procedures en veranderende rechterlijke uitspraken ervoor dat de IND moeite heeft om binnen de wettelijke termijnen besluiten te nemen.

Volgens Boomsma ontstaat daardoor een situatie waarin de overheid enerzijds steeds meer moeite heeft om asieldossiers tijdig af te handelen en anderzijds grote bedragen moet uitbetalen wanneer die termijnen worden overschreden.

De vraag is daarmee opnieuw op tafel komen te liggen hoe lang het huidige systeem van dwangsommen nog moet blijven bestaan. Zolang de wettelijke regeling van kracht blijft, kunnen asielzoekers aanspraak maken op een financiële vergoeding wanneer hun procedure te lang duurt.

Dit artikel is herschreven met ChatGPT. Het oorspronkelijke stuk komt uit de Telegraaf: IND betaalde dit jaar al bijna 100 miljoen euro aan dwangsommen: negen asielzoekers vangen zelfs meer dan een ton
twitter
  zaterdag 5 september 2026 @ 15:26:06 #2
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221730712
Het was de bedoeling dat deze wet de IND zou motiveren om hun werk goed, efficiënt en naar alle redelijkheid te kunnen doen, maar blijkbaar werkt dat niet als ze zelf ook met belastinggeld werken. Als we nu ook al belastinggeld gaan uitkeren in de vorm van dwangsommen aan mensen die zich al gelukkig mogen prijzen dat ze hun thuisland, oorlog en ellende succesvol zijn ontvlucht, dan zijn we echt totaal verkeerd bezig. Morgen nog op de schop met deze wet.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zaterdag 5 september 2026 @ 15:29:46 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221730740
Is inderdaad een boete voor de overheid die zich niet aan hun eigen regels heeft gehouden.

Daar kunnen asielzoekers niets aan doen. Misleidende TT hoor.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221730774
Ik wil wel even helpen om het proces van de aanvragen te versnellen..

zaterdag 5 september 2026 @ 15:36:19 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221730782
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2026 15:26 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het was de bedoeling dat deze wet de IND zou motiveren om hun werk goed, efficiënt en naar alle redelijkheid te kunnen doen, maar blijkbaar werkt dat niet als ze zelf ook met belastinggeld werken. Als we nu ook al belastinggeld gaan uitkeren in de vorm van dwangsommen aan mensen die zich al gelukkig mogen prijzen dat ze hun thuisland, oorlog en ellende succesvol zijn ontvlucht, dan zijn we echt totaal verkeerd bezig. Morgen nog op de schop met deze wet.
Waarm is dit dat niet van toepassing op de Toeslagenaffaire? Of de gedupeerden in Groningen?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221730794
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 15:29 schreef Harvest89 het volgende:

Waar lees je in de TT dat het de schuld is van asielzoekers dan?
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
  zaterdag 5 september 2026 @ 15:40:56 #7
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221730800
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 15:36 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Waarm is dit dat niet van toepassing op de Toeslagenaffaire? Of de gedupeerden in Groningen?
Dat is het toch ook? De toeslagenaffaire is groots in het nieuws geweest en gedupeerden zijn gecompenseerd. Bovendien moest de Belastingdienst diep door het stof. In Groningen is er ook massaal uitgekeerd en ze hebben zelfs beton in de openingen van die velden gestort ( :') ). Wat doen we hier? Helemaal niets. Elk jaar weer lekker uitkeren en de boel de boel laten. Vervolgens gaan we mij de schuld geven, omdat ik mijn keuken niet schoonmaak of omdat ik een paar mensen op het werk niet aanspreek op het feit dat de voertaal Nederlands of Engels is. Ja, dan wordt het erg lastig allemaal.
pi_221730805
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2026 15:40 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat is het toch ook? De toeslagenaffaire is groots in het nieuws geweest en gedupeerden zijn gecompenseerd. Bovendien moest de Belastingdienst diep door het stof. In Groningen is er ook massaal uitgekeerd en ze hebben zelfs beton in de openingen van die velden gestort ( :') ). Wat doen we hier? Helemaal niets. Elk jaar weer lekker uitkeren en de boel de boel laten. Vervolgens gaan we mij de schuld geven, omdat ik mijn keuken niet schoonmaak of omdat ik een paar mensen op het werk niet aanspreek op het feit dat de voertaal Nederlands of Engels is. Ja, dan wordt het erg lastig allemaal.
Of de dwangsommen vanwege te laat of niet geleverde wob-verzoeken.
Maar dat zijn niet van die gigantische bedragen als dit.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
pi_221730815
8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 5 september 2026 @ 15:47:27 #10
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221730823
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 15:43 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Of de dwangsommen vanwege te laat of niet geleverde wob-verzoeken.
Maar dat zijn niet van die gigantische bedragen als dit.
Dat zijn ook van die leuke uitwassen ja. De overheid bepaalt dat het proces transparant moet zijn en diezelfde overheid gaat vervolgens moeten lakken, omdat ze toch niet al te transparant willen zijn. Dan is het een wet waarmee je deugpunten wil scoren in het nu, maar je jezelf in de voeten gaat schieten later. Wat hebben we daaraan gedaan? Niets! We hebben de schijn voor dus dan is het goed zo.
pi_221730828
Goh.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  zaterdag 5 september 2026 @ 15:48:18 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221730829
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2026 15:40 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Nog niet helemaal;
quote:
AI-overzichtDuizenden Groningers wachten nog steeds op toegezegde compensaties, zoals een vergoeding van 2.500 euro voor het wachten op de versterking van hun woning.Huidige situatie en problemenWachttijden: Er is grote vertraging bij het uitkeren van toezeggingen voor woningen die versterkt moeten worden.Belastingproblemen: Soms pakt immateriële schadevergoeding verkeerd uit. Ontvangers raken soms kwijtschelding van gemeentelijke belastingen kwijt omdat de vergoeding telt als vermogen.Discussie over regelingen: Er is landelijk veel discussie over de bewijslast, de hoogte van de schadevergoedingen en of iedereen evenveel recht heeft op geld zonder strikt bewijs.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 5 september 2026 @ 15:49:47 #13
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221730836
Ik heb ook niet gestemd voor een trajectcontrole op de A2 op 100km/h, ik ben ook niet geraadpleegd bij het vaststellen van onze maximumsnelheid óf het hoger beboeten van rechts inhalen dan links blijven plakken. Mij verantwoordelijk willen houden is jezelf voor de gek houden en ik accepteer het niet.
pi_221730840
Activistische rechters ruïneren dit land met hun doorgeslagen pro-asiel bias. Het is op geen enkele wijze uit te leggen dat asielzoekers zulke hoge bedragen krijgen uitgekeerd. Dit is gewoon bewuste ondermijning.
pi_221730874
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 15:29 schreef Harvest89 het volgende:
Is inderdaad een boete voor de overheid die zich niet aan hun eigen regels heeft gehouden.

Geen enkele reden om die boetes uit te keren aan asielzoekers, die nooit hun eigen procedure en advocatenkosten betalen. Het slaat helemaal nergens op, om standaard te doen, of elke asielzoeker volkomen berooid is, en zelf niets zou kunnen betalen/bijdragen.
Boetes uitbetalen aan mensen die nooit ook maar een cent aan Nederland hebben bij gedragen, maar Nederland al wel duizenden Euro's hebben gekost aan opvang, en kostbare procedures. 8)7
Uitstekende manier om de haat voor asielzoekers aan te wakkeren.
Laat ze die boetes dan maar lekker aan Westerwolde (/Ter Apel) uitbetalen, en ja inderdaad, bovenop de andere boetes die ze al aan Westerwolde (als het toegestane aantal weer eens wordt overschreden) betalen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zaterdag 5 september 2026 @ 16:02:26 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221730890
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 15:59 schreef Tanatos het volgende:
Geen enkele reden om die boetes uit te keren aan asielzoekers
Ach hou toch op met je onderbuikgezwets joh.
Als de overheid in de fout gaat moet de overheid op de vingers getikt worden, niet een asielzoeker.
pi_221730913
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 16:02 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Als de overheid in de fout gaat moet de overheid op de vingers getikt worden, niet een asielzoeker.
Dan kan ook gewoon de overheid een boete betalen aan bijvoorbeeld het COA. Dan kunnen zij daarvoor opvang regelen. Dan is het wel broekzak/vestzak natuurlijk, maar het is volslagen van de pot gerukt om mensen die nog nooit wat hebben bijgedragen aan onze samenleving (en dat in grote getalen ook niet gaan doen) bakken met geld te geven.

Dat is niet uit te leggen.
pi_221730915
Ik ben benieuwd of die asielzoekers die een ton op hun bankrekening hebben staan ook bijstand kunnen aanvragen als ze asiel hebben gekregen.
  zaterdag 5 september 2026 @ 16:10:41 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221730953
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 16:06 schreef vosss het volgende:

[..]
Dan kan ook gewoon de overheid een boete betalen aan bijvoorbeeld het COA. Dan kunnen zij daarvoor opvang regelen. Dan is het wel broekzak/vestzak natuurlijk, maar het is volslagen van de pot gerukt om mensen die nog nooit wat hebben bijgedragen aan onze samenleving (en dat in grote getalen ook niet gaan doen) bakken met geld te geven.

Dat is niet uit te leggen.
Het staat nota bene in de OP uitgelegd. :')
  zaterdag 5 september 2026 @ 16:14:29 #20
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221730990
quote:

[..]
De overheid moet op de vingers worden getikt, maar niemand doet dat. Wellicht dat we de AIVD wat meer onafhankelijkheid kunnen verschaffen.
pi_221731000
Waarom is zo'n besluit niet gewoon direct "nee, tenzij" ipv "u hoort van ons"
  zaterdag 5 september 2026 @ 16:18:54 #22
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221731035
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 16:06 schreef CryptoPunk het volgende:
Ik ben benieuwd of die asielzoekers die een ton op hun bankrekening hebben staan ook bijstand kunnen aanvragen als ze asiel hebben gekregen.
Die openen dan wel weer een garage op het industrieterrein van Overvecht of ze nemen een snackbar ergens over en dan zien we ze weer als hardwerkende immigranten die er wél mogen zijn. Met dank aan de staatsloterij van de IND waarbij iedereen een winnaar is.
pi_221731046
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 16:10 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het staat nota bene in de OP uitgelegd. :')
Inderdaad poogt men dat.
Maar het is niet uit te leggen. Met de beste wil van de wereld niet.

Het systeem is compleet kapot.
pi_221731396
Moet de overheid maar sneller een beslissing nemen inzake de asielaanvragen. Sommigen zitten al jaren in de slepende asielprocedure en kunnen hierdoor niet verder met hun leven en ervaren bovendien veel stress.

Asielzoekers zijn ingezetenen, net als elke andere inwoner van dit land. Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat de overheid zich aan de eigen regels houdt en dat mensen hun recht kunnen afdwingen als dat niet gebeurt.
pi_221731464
quote:

[..]
Een reactie recht uit je onderbuik.
Je kunt je kop wel in het zand steken en doen of het anders werkt, maar de hele asielproblematiek roept aan beide zijden onderbuik reacties op.
Ik vind die boetes van overheden aan zichzelf ronduit onzinnig, en het verbetert helemaal niets.
Bekijk deze YouTube-video
Voor het hele plaatje, het hele filmpje uitkijken.
Je mag er van vinden wat je wilt, maar het gesprek niet aangaan, is echt het domste wat er mogelijk is, en dat gaat op voor beide zijden.
Het is uiteraard heel vervelend dat asielzoekers belachelijk lang moeten wachten, en dat hun levens in die periode zo ongeveer stilstaan. dus zorg dan als overheid dat er tijdens die periode al wordt begonnen met integratie, om te beginnen taallessen.

Sowieso is ook de ene asielzoeker niet de andere asielzoeker, maar degenen die hier in Noordwest-Europa asiel aanvragen, zijn heel wat veilige landen doorgereisd, en hebben vrijwel zonder uitzondering duizenden dollars betaald aan mensensmokkelaars. De vluchtelingen die hulp het hardste nodig hebben, zijn de vluchtelingen in de opvang in de regio's. Maar ja, die zijn ver weg, en vrijwel onzichtbaar, daar voelen mensen minder medelijden voor, en ook minder haat, maar net wat de voorkeur van de onderbuik per persoon is.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')