quote:
Op woensdag 2 september 2026 13:36 schreef Viesdik het volgende:Eigenlijk heel stom woord. Wie bedenkt zoiets in eerste instantie. En wie bepaalt uiteindelijk dat dit een woord is die wij allen dienen te erven tot ons woordenschat c.q. ons vocabulaireeeee.
Ik vermoed een complot..
Daarvoor dienen wij even te grasduinen in onze boeken der geschichte.
Wat als Hitler dit woord had bedacht, zouden we het dan nog steeds gebruiken? Of hadden we dan het woord kruimelbroden bedacht?
Nee maar dit woord komt uit de 19e eeuw. Prachtig oud woord. We zouden eigenlijk een woordenmuseum moeten hebben. Niet eens zo'n slecht idee.
Vroeger toen onze lieve koeien nog graasden in den duinen, toen moesten ze echt op zoek gaan naar plukjes gras zoals een zwerver hedendaags zoekt naar lege blikjes en flesjes. Echter knuffel ik liever een koe dan een zwervert.
Klacht: er grazen geen koeien meer op de duinen
Waarom? Ik vind het een heel mooi woord. Een woord dat je bijna kunt proeven of aanraken.
Grasduinen is een woord wat een belevenis bijna tastbaar maakt.
Het is meer dan een woord. Het is een gevoel, wat zeg ik? Het is een ervaring.
En niet zomaar een ervaring. Het is een ervaring die je leven verrijkt, een ervaring wat je moet koesteren.
Mens en natuur: De mens is het enige wezen dat de natuur in al zijn pracht kan aanschouwen en beschrijven en koesteren.
En wat doet de mens? Alles wat zo mooi is, moedwillig kapot maken.