Hier een linkje waar je instructies kunt lezen hoe je je cupmaat kunt meten.quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
Voor mij is het altijd een underrated kledingstuk geweest. Ik bleef er altijd te lang mee lopen en ik vond het zelfs elke keer zonde van mijn geld om nieuwe te kopen. Ik koop eigenlijk alleen goedkope van de C&A etc.Te gierig om naar duurdere te kijken, want ik vond het het niet waard.
Nu zag ik gisteren een post op Reddit voorbij komen wat ging over het verschil tussen goedkopere en duurdere merken bh's en het heeft ervoor gezorgd dat ik volgende week een afspraak heb in een lingeriezaak om mijn cupmaat op te laten meten (echt nog nooit laten doen, wie heeft dat al eens laten doen? Wat kan ik verwachten?) om me daarna te laten informeren naar goede bh's. Ik ben erg benieuwd naar welke cup ik heb, want ik heb het idee dat ik echt al jaren de verkeerde maat draag![]()
Hoe belangrijk vinden jullie een bh? Ben je bereid er wat geld aan uit te geven of ben je net als ik was
Ik heb me er sinds gisteren een beetje in verdiept, maar dat schijnt vaker voor te komen. Dat je denkt dat je bh wel goed zit, maar dat hij niet optimaal zit zeg maar. Borsten die tegen elkaar aangedrukt zitten in een bh, of vetrollen over de bh aan de zijkant. Of dat de bh aan de onderkant niet goed aansluit. Of bandjes die in de schouder snijden etc. etc. Ik heb nu een bh die denk ik te klein is. Hij staat op zich aardig, maar mijn borsten doen pijn wanneer ik hem uit doe.quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:31 schreef D. het volgende:
Ik heb als man geen ervaring met het dragen van bh’s, maar wel met andere kledingstukken, dus het klinkt erg vreemd dat je al jaren de verkeerde maat draagt
Ja ik had een berekening gedaan op de PrimaDonna site, maar ik doe het liever in het echt. Ik kan me dan ook direct goed laten adviseren door een verkoopster.quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:54 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hier een linkje waar je instructies kunt lezen hoe je je cupmaat kunt meten.
Maar het is prima als je dat 'life' laat doen bij die winkel.
https://www.hunkemoller.n(...)-%20Non%20branded%20(no%20click)&utm_id=23851829698&msclkid=f44c3d08df95191f59fb579cea128ffa&utm_term=www.hunkemoller.nl&utm_content=no%20clicks
Nog nooit van gehoord, maar ga nu wel even kijken.quote:Op zondag 30 augustus 2026 16:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja ik had een berekening gedaan op de PrimaDonna site, maar ik doe het liever in het echt. Ik kan me dan ook direct goed laten adviseren door een verkoopster.
PrimaDonna is duurrrrr, maar ze hebben prachtige bh's![]()
Oh, maar als je je juiste cupmaat weet dan is het toch geen probleem om ze online te kopen?quote:Op zondag 30 augustus 2026 16:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nog nooit van gehoord, maar ga nu wel even kijken.
Alleen zou ik je wel aanraden om je beha's zelf in de winkel te kopen, niet online.
Ooit had ik deze besteld bij de wehkamp en die hadden altijd de verkeerde maat of kleur.
Nouja, ‘dat hij wel goed zit’, kennelijk was je slechts enigszins tevreden, gezien je al aangeeft klachten te hebben. Ik ben met al mijn kledingstukken altijd op zoek (geweest) naar de bestzittende, dus zou ook hier alles laten afmeten om tot de beste oplossing te komen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 16:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb me er sinds gisteren een beetje in verdiept, maar dat schijnt vaker voor te komen. Dat je denkt dat je bh wel goed zit, maar dat hij niet optimaal zit zeg maar. Borsten die tegen elkaar aangedrukt zitten in een bh, of vetrollen over de bh aan de zijkant. Of dat de bh aan de onderkant niet goed aansluit. Of bandjes die in de schouder snijden etc. etc. Ik heb nu een bh die denk ik te klein is. Hij staat op zich aardig, maar mijn borsten doen pijn wanneer ik hem uit doe.
Ik ben er achter gekomen dat je voor een goed passende bh echt je (cup)maat moet weten.
De juiste maat is de juiste combi tussen onderwijs te en cup maat. En als je bij een bepaald merk een bepaalde cup/vang hebt, betekent dat niet dat dat bij alle merken hetzelfde is. Net als met gewone kledingmaten dusquote:Op zondag 30 augustus 2026 16:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oh, maar als je je juiste cupmaat weet dan is het toch geen probleem om ze online te kopen?
Voor de eerste dure bh ben ik wel van plan het in de winkel te kopen, ook omdat het nogal lullig staat om na de meting te zeggen bedankt en houdoe
Nog een tip van mij: Laat je bij die winkel ook informeren over sportbeha's. Ik heb er ooit eens eentje aangeschaft en deze zitten ook heel prettig en geven voldoende steun.quote:Op zondag 30 augustus 2026 16:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oh, maar als je je juiste cupmaat weet dan is het toch geen probleem om ze online te kopen?
Voor de eerste dure bh ben ik wel van plan het in de winkel te kopen, ook omdat het nogal lullig staat om na de meting te zeggen bedankt en houdoe
Ik denk dat veel vrouwen een bh niet boeiend genoeg vinden om er tijd en geld aan te besteden. Sommige vrouwen dragen er niet eens één (wat uiteraard ieder voor zich moet weten). En eerlijk, een goede bh voor grotere maten zijn prijzig. Je moet er maar het geld voor hebben, ook omdat je er meer dan één nodig hebt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 17:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Ook bij duurdere lingeriezaken geven ze niet altijd goed advies. Het zal je sowieso verbazen hoeveel dames een verkeerde maat of type bh dragen of ‘m niet goed afstellen. Ik snap dat niet, een bh moet goed steun vanuit de band geven, dan volgt de rest uiteindelijk vanzelf als je de goede maat en het juiste type te pakken hebt. Favoriete bh’s gaan uit de collectie, je maat verandert, het volume in de cup verandert, kortom: het blijft regelmatig een zoektocht. Ik ben nu al een paar jaar heel blij met de Triumph fit smart bh’s, nooit gedacht dat ik beugelloos een optie zou vinden, maar ik draag ze eigenlijk dagelijks. Met beugel staat mooier, maar dit is een prettige comfortabele keuze en ik heb de zoektocht naar de juiste optie met beugel voor het moment opgegeven. Uiteraard zijn mijn favoriete modellen daarvan weer uit de collectie, gelukkig staan ze regelmatig nieuw met kaartjes op Vinted.
Dat is wel slecht dat ze adverteren met bh's die niet passen. Geeft wel aan dat ze er bar weinig verstand van hebben.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier wat voorbeeldjes van totaal niet passende bh’s met te kleine cups
https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1289449001.html
https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1289449007.html
https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1282933015.html Hier zit de band op de rug ook veel te hoog
Dat zit toch niet fijn?quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat is wel slecht dat ze adverteren met bh's die niet passen. Geeft wel aan dat ze er bar weinig verstand van hebben.
De eerste foto, zo zit het bij mij ook soort van![]()
Het valt eigenlijk best mee moet ik eerlijk zeggen, maar misschien omdat ik het zo gewend ben? Wat ik zeg, ik denk dat ik al jaren de verkeerde maat draag. Ik heb zo'n vermoeden dat op het het moment dat ik een goede, passende bh ga dragen er een wereld open gaat. Zo van, waarom heb ik dit niet eerder gedaan.quote:
quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
Voor mij is het altijd een underrated ondergewaardeerd kledingstuk geweest. [..]
Bh's wiebelen? Dan zit er iets niet goed denk ik?quote:Op maandag 31 augustus 2026 14:08 schreef SEMTEX het volgende:
Mijn vriendinnen kunnen niet zonder een beha. Ik merk wel dat de laatste tijd sportbeha's het beste en mooiste zitten. Ik vind beha's te vaak mijn voorgevel benadrukken, teveel wiebelen en daar heb ik geen zin in, dus waarschijnlijk draag ik ook vanwege die reden een te kleine maat (mijn beha's zijn vaker een harnas dan een display).
Ik heb trouwens bralettes ook geprobeerd, maar die geven mijn tieten echt geen ondersteuning (ik heb een C-cup).
Een bralette is een meestal stoffen beha zonder beugels, weinig ondersteuning. Leuk voor thuis als je in je pyjama hangt, maar ergens anders werkt het voor mij niet.quote:Op maandag 31 augustus 2026 14:27 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Bh's wiebelen? Dan zit er iets niet goed denk ik?
Bralettes moest ik even googlen, nog nooit van gehoord. Zou ook niks voor mij zijn. Ik heb sowieso een bh nodig, alleen 's nachts doe ik 'm uit. Slapen met een bh zit gewoon niet.
Ja maar de kans bestaat dus dat wanneer je ze laat opmeten en ze je een grotere cumaat aanraden, het geheel ook veel meer naar voren komt/op display ligt. Ik vind dat zelf niet fijn.quote:k draag nu een D cup maar ik gok dat ik groter heb aangezien ze nogal tegen elkaar drukken in een bh. Net alsof ik Pamela Anderson tieten heb, dat idee (wat uiteraard niet zo is).
Er bestaan ook minimizers. Mocht dit model je goed passen, dan is dit echt een aanrader https://www.zalando.nl/tr(...)z-tr581a09p-q11.htmlquote:Op maandag 31 augustus 2026 14:31 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Een bralette is een meestal stoffen beha zonder beugels, weinig ondersteuning. Leuk voor thuis als je in je pyajama hangt, maar ergens anders werkt het voor mij niet.
[..]
Ja maar de kans bestaat dus dat wanneer je ze laat opmeten en ze je een grotere cumaat aanraden, het geheel ook veel meer naar voren komt/op display ligt. Ik vind dat zelf niet fijn.
Hoe gaat zoiets dan? Je laat een meting doen en de verkoopster komt daarna niet meer bij je kijken tijdens het passen?quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:28 schreef laziness het volgende:
Een bralette werkt ook buitenshuis als je een bescheiden cupmaat hebt.
Ik prefereer beugelloze bh’s omdat het en lekkerder zit en bh’s met voorgevormde cup bij ongelijke grootte nooit helemaal goed zitten. Er zit altijd eentje niet mooi aansluitend. Maar goed bescheiden genoeg om ook zonder bh te kunnen dus ik vind bh’s inderdaad een functioneel iets waar ik niet al teveel geld aan uitgeef.
Ik herken me wel in het het aan laten meten verhaal en dat het dan te strak zit. Ik vind de omvang die ze in de winkel adviseren echt niet fijn.
Hij is fraai!quote:Op maandag 31 augustus 2026 14:08 schreef SEMTEX het volgende:
(mijn beha's zijn vaker een harnas dan een display)
Naar mijn ervaring meten ze eerst en komen dan met een aantal beha’s om te passen. Want zoals gezegd is niet elk merk hetzelfde en kan de soort beha ook nog verschil maken.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoe gaat zoiets dan? Je laat een meting doen en de verkoopster komt daarna niet meer bij je kijken tijdens het passen?
Ahja, dat klinkt logisch inderdaadquote:Op maandag 31 augustus 2026 21:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Naar mijn ervaring meten ze eerst en komen dan met een aantal beha’s om te passen. Want zoals gezegd is niet elk merk hetzelfde en kan de soort beha ook nog verschil maken.
De omvang is goed als je de beha op het eerste setje haakjes sluit en er dan nog een goede vinger gemakkelijk tussen kan achter.
Jawel maar als dat wat qua cup goed zit qua omvang niet lekker zit dan houdt het al gauw op want dat past niet binnen het systeem 😉quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoe gaat zoiets dan? Je laat een meting doen en de verkoopster komt daarna niet meer bij je kijken tijdens het passen?
Dit klinkt interessant. Ondersteunt het ook een beetje? Heb je een grotere cupmaat (D of meer)?quote:Op maandag 31 augustus 2026 22:23 schreef sigme het volgende:
Ik ben tegenwoordig groot fan van hemdjes met ingebouwde cups.
https://www.hema.nl/dames/lingerie/hemd/bh-hemd
Dat is echt veel beter geworden dan wat je vroeger had als je zo'n hemdje had met een vangbak er in. Nu zijn het echt prima cups en de maatvoering steekt een stuk minder nauw dan bij een bh. Ik draag altijd beugelbh's met stevige cups, maar dit soort hemdjes zijn daarvoor dus een prima alternatief (tot mijn verbazing, ik kocht er eentje met het idee voor thuis rondhangen).
Dat zijn ook gewoon goeie, fijne bhs. En als er touwtjes aan zitten die je niet wil, zijn ze er ook zo afgeknipt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:23 schreef Magica het volgende:
Oh breek me de bek niet open. Zelf ook laten meten maar die zaten ook allemaal kut
Nu 1 van Marlies dekkers ja ik weet![]()
Maar die zit tot nu toe het beste
Hoe strak een omtrekband moet zitten om daadwerkelijk steun te geven, is behoorlijk strak. Bij grote borsten weegt dat ruimschoots op tegen hoe irritant die zitten als je band niet strak genoeg is. Als je kleinere borsten hebt en de steun op zich niet nodig hebt, kom je prima weg met eigenlijk net te losse omtrek. Maar het advies van de dames in de winkel is er in principe wel op gebaseerd dat die band wél steun geeft.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het ondersteunt zeker mijn C.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:21 schreef Smallish het volgende:
[..]
Dit klinkt interessant. Ondersteunt het ook een beetje? Heb je een grotere cupmaat (D of meer)?
het is bljkbaar niet lucratief om te investeren in vrouwen, we gaan weer terug naar de jaren '50 op allerlei vlakken. Misschien kunnen we AI inzetten om je behamaat in te schatten (maar dan is er vast wel weer een creepy database van tieten die ergens opgeslagen worden).quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij is fraai!![]()
Verder kan het ondersteunen van 2 halve bollen geen ruimtevaarttechnologie zijn zou men zeggen. Dus dat dit anno 2026 nog steeds een probleem kan zijn / is... Er zijn veel knappere dingen gedaan dan dat.
Die kunnen ook gaan hangen als ze niet ondersteund worden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:00 schreef Chandler het volgende:
Ik kan mij voorstellen dat vrouwen met redelijke borsten toch wel graag een BH dragen, maar vrouwen met kleine borsten? die wat dat betreft geen 'ondersteuning' nodig hebben?
Ja, dat geloof ik, al zal dat niet zo lastig zijn als de grotere cup, lijkt mij (maar hé ik ben een man).quote:Op dinsdag 1 september 2026 15:04 schreef SEMTEX het volgende:
Die kunnen ook gaan hangen als ze niet ondersteund worden.
Klopt. Het hangt van veel factoren af. Ouderdom, genen, zwaartekracht en of je zwangerschappen hebt gehad. En het schijnt zelfs beter te zijn om geen beha te dragen...quote:Op dinsdag 1 september 2026 15:04 schreef SEMTEX het volgende:
Die kunnen ook gaan hangen als ze niet ondersteund worden.
quote:Wel of geen beha dragen? 'Het is nergens voor nodig'
Eens in de zoveel tijd duikt de kwestie op op internet: is het dragen van een beha nu wel of niet nodig? Wij vroegen het aan borstweefseltherapeut Leen Steyaert. "Er wordt gezegd dat je borsten gaan hangen zonder beha, maar dat is helemaal niet waar."
Ze bestaan in allerlei soorten en maten en er komt steeds meer gebruiksvriendelijke lingerie bij. En nog altijd dragen veel vrouwen een beha om hun borsten te ondersteunen. Maar is dat ook écht nodig? Borstweefseltherapeut Leen Steyaert, auteur van het boek Over borsten, legt het uit.
Nergens voor nodig
"De meeste vrouwen dragen een beha omdat dat hen zo aangeleerd is", begint Leen Steyaert. "Er wordt gezegd dat je borsten gaan hangen als je er geen draagt, maar dat is helemaal niet waar. Integendeel zelfs: door minder vaak een beha te dragen, worden je borsten net stéviger, omdat je bindweefsel en ondersteunende ligamenten zich beter kunnen ontwikkelen. Een beha dragen is dus nergens voor nodig."
Waar de beugels van een beha zitten, bevinden zich lymfevaten. Die lymfevaten worden afgekneld door je beha. Als je je beha uit laat, verbetert de doorbloeding van je borsten. Borsten moeten wiebelen om de doorbloeding te stimuleren en een stagnatie van toxische stoffen tegen te gaan. Je borstweefsel bestaat uit veel vetweefsel en daar kunnen toxische stoffen in zitten.
Stevig ingepakt
Steyaert legt uit: "Als je een beha draagt, zijn je borsten stevig ingepakt, ondersteund en lekker warm. Die toxische stoffen blijven daar ook zitten. Laat je je borsten bewegen, dan kunnen deze stoffen afgevoerd worden. Die kleine, pijnlijke plekken of spanningen in de borsten kunnen op deze manier ook opgelost raken."
Waarom kiezen zo veel vrouwen dan toch voor een beha? Steyeart: "We zijn het gewend. Vrouwen voelen zich aantrekkelijker, omdat hun borsten mooi op hun plaats blijven. Het ziet er net wat mooier uit onder kleding. Natuurlijk is iedere borst ook anders. Vrouwen met zware borsten kunnen het enorm oncomfortabel en zelfs pijnlijk vinden om zonder beha de deur uit te gaan. Dat is uiteraard ook niet de bedoeling. Om rugklachten tegen te gaan, kunnen zij kiezen voor een spannend topje of bralette om toch nog iets van ondersteuning te hebben."
En dus:quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:06 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Klopt. Het hangt van veel factoren af. Ouderdom, genen, zwaartekracht en of je zwangerschappen hebt gehad. En het schijnt zelfs beter te zijn om geen beha te dragen...
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |