doender | donderdag 27 februari 2003 @ 16:29 |
Ik ben op zoek naar een iets ander geluid. Op internet las ik dat flatwound snaren goed paste bij wat ik wil: Wat raden jullie aan, en dan bedoel ik vooral qua snaren. | |
webfreak | donderdag 27 februari 2003 @ 16:30 |
Ernie Balls ![]() ![]() Het geluid hangt trouwens ook sterk af van je versterker... Ik zou es wat aan je instellingen (als er een EQ opzit tenminste) frutten, en zoeken naar jouw warme geluid ![]() | |
doender | donderdag 27 februari 2003 @ 16:33 |
Ik bedoel vooral qua snaarsoort, dus: flatwound, roundwound, nickel etc. (zoveel weet ik er nietvan). Merken daar kijk ik niet zo heel erg naar, het gaat toch vooral om het type, want van Ernie Ball heb je ook verschillende typen. | |
superbam | donderdag 27 februari 2003 @ 16:36 |
roundwound, probeer idd ernie ball maar eens, niet te duur, wel goed | |
doender | donderdag 27 februari 2003 @ 16:36 |
Ik heb een heeeele ouwe bak, er zit wel een EQ op, maar ik kijk niet alleen naar mijn eigen versterker, maar naar alle. Dus vooral het geluid van mijn bas opzich, zonder versterker/effecten (als je dat al los kan zien). | |
webfreak | donderdag 27 februari 2003 @ 16:39 |
quote:In dat geval zou ik roundwound pakken (en dan wel van ernie ball ![]() ![]() ![]() | |
RetepV | donderdag 27 februari 2003 @ 16:41 |
![]() ![]() Wat zijn we het allemaal eens, zeg! Roundwounds zijn juist 'warmer' dan flatwounds. Alleen krijg je bij roundwounds sneller last van blaren op je vingers, daarom hebben ze ooit flatwounds bedacht: voor de mietjes onder de basisten | |
doender | donderdag 27 februari 2003 @ 16:41 |
klinken ze niet te "metaal-isch"? Dus redelijk veel treble zeg maar? (als je gewoon droog speelt) | |
doender | donderdag 27 februari 2003 @ 16:43 |
quote:ok ![]() ![]() | |
webfreak | donderdag 27 februari 2003 @ 16:45 |
quote:Ja, of je hebt inmiddels al een beetje eelt op je vingers gekweekt.. Blaren van 't spelen krijg je vooral in 't begin, dat wordt naarmate je langer speelt steeds minder. | |
doender | donderdag 27 februari 2003 @ 16:48 |
quote:Best vreemd, maar ik speel ongeveer 7 maanden met deze bas (en dus die snaren) en ik speel 2 tot 3 uur gemiddeld per dag, maar ik krijg dus echt geen eelt. Misschien dat dat ook aan die snaren ligt. | |
RetepV | donderdag 27 februari 2003 @ 16:52 |
Wat voor basgitaar heb je, zo'n nieuw model MusicMan Stingray van Ernie Ball zeker? Die dingen kun je geen 'warm' geluid op krijgen, tenzij je er een extra element bij zet die dichter bij de hals staat (en dan een keuzeschakelaar). Maar dan krijg je eigenlijk een MusicMan Sabre Bass, en zo eentje heb ik (uit 1979, nog door Leo Fender zelf gemaakt, sorry dat ik zo trots ben, het is echt een lekkere bas ![]() http://www.vintage-bass.com/Galleries/SUG075/sug075.html Hier een onafhankelijke review: Maar serieus, als je het geld hebt zou ik je eerder aanraden je Stingray om te laten bouwen (extra element bij de hals en keuzeschakelaar erbij) dan een andere bas te kopen. Overigens heb ik ook alleen maar blaren als ik een maandje of twee niet meer gespeeld heb. Maar altijd weer effe moeilijke tijd om doorheen te komen [Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 27-02-2003 16:53] | |
webfreak | donderdag 27 februari 2003 @ 16:52 |
quote:Maar je hebt wel geen blaren meer ![]() Zijn je vingers ook nog even gevoelig voor de snaren als toen je begon? Normaal hoort dat vrij snel te verdwijnen, dat maakt 't spelen 'n stuk makkelijker.. Of mischien moet je es proberen zonder plectrum te spelen | |
doender | donderdag 27 februari 2003 @ 16:53 |
Toch vreemd dat iemand zei dat Roundwound warmer was, want op internet vond ik het volgende: 1) flatwound - BOOOOOM BOOOM BA BOOOM roundwound - GRRRR GRR GA GRRRRRR. | |
doender | donderdag 27 februari 2003 @ 16:55 |
Haha, nee ik speel zonder plectrum, met de vingertjes, maar inderdaad ik heb geen gevoelige vingertoppen meer. Ik heb nu een Yamaha RBX370a , geen supermodel natuurlijk, maar wel degelijk en ik vond hem er mooi uitzien. | |
Sloef | donderdag 27 februari 2003 @ 17:01 |
Het verschil tussen flatwound en roundwound is dat de metalen draad die om de snaar is gewikkeld bij roundwound rond is en bij flatwound plat. Het verschil hoor je goed als je een slide maakt waarbij roundwound snaren meer piepen dan flatwound. De keuze hangt dan eigenlijk af van je speelstijl. | |
RetepV | donderdag 27 februari 2003 @ 17:01 |
quote:Ja, hij heeft gelijk vanuit zijn oogpunt gezien. 1. Bij flatwounds zit er geen hoog meer in de snaren, dus schroef je eigenlijk zelf automatisch het laag op. Mijn karakterisatie zou eerder zijn: flatwound - VROEH VROEPOETOKKETOKKE VROEEH Bij roundwounds is het geluid veel gedefinieerder. Maar ja, als je er niet mee om kan gaan, dan krijg je wat die gozer zegt. 2. Roundwounds zijn slecht voor je frets, niets aan af te dingen. 3. Inderdaad ook bij het verplaatsen van je vingers 'sqeak sqeak', maar ja, als je het hoog wegdraait hoor je dat niet meer. Terwijl het laag wel mooi blijft. Kortom, roundwounds zijn moeilijker te bespelen, maar als je het kan klinkt het een stuk mooier. Luister maar eens naar stukken van Flea, die gebruikt echt roundwounds, geen twijfel mogelijk. Er zijn ook nog 'flatground' snaren, dat zijn roundwounds die afgeslepen zijn zodat ze vlak worden. Flatwounds zijn eigenlijk roundwound snaren met tussen de groeven een dun laagje plastic (ofzo) zodat ze weer glad worden. Maar misschien worden 'flatground' snaren in de volksmond wel 'flatwound' genoemd. | |
doender | donderdag 27 februari 2003 @ 17:03 |
quote:En bij welke speelstijl past flatwound/roundwound dan? Ik speel wel rock enzo, maar ik hou vooral van een knorrend, weinig-mid en weinig-treble geluid basgeluid. | |
RetepV | donderdag 27 februari 2003 @ 17:07 |
Hey lache, ik vind dit linkje: De pagina is in Japans, maar het leuke is dat er linkjes naar soundfiles zijn met het geluid van de betreffende basgitaren Die Yamaha RBX... Hmm, ik vond hem niks, maar ik weet niet meer waarom. Maar ja, ik vind maar weinig basgitaren iets Net als die moderne Fender bassen, allemaal van waaiboomhout gemaakt. Ik heb op een Fender P-Bass uit 1956 gespeeld, dat ding was niet te tillen, maar het geluid was zo ongeloofelijk goed, ik was verliefd | |
Sloef | donderdag 27 februari 2003 @ 17:13 |
quote:Welke stijl bij welk type snaar hoort blijft toch een persoonlijke keuze, als je veel slides gebruikt tijdens het spelen dan zou je flatwounds kunnen overwegen, verder heb ik ooit eens gelezen dat jazz (bas)gitaristen vaak liever op flatwounds spelen. Persoonlijk houd ik het op roundwound snaren en is mijn stijl is voornamelijk metal (strak en snel), op mijn electrische gitaar. [Dit bericht is gewijzigd door Sloef op 27-02-2003 17:14] | |
doender | donderdag 27 februari 2003 @ 17:14 |
Maar de yamaha rbx370 staat daar toch niet bij? Ja ik vind een fender jazz bass ook wel goed klinken enzo, maar ze zijn gewoon duur en bovendien vind ze toch wel erg lelijk en zwaar Slides are my middle name | |
RetepV | donderdag 27 februari 2003 @ 17:22 |
quote:Ik had de link ook alleen maar geplaatst omdat ik hem tegenkwam ![]() quote:Zwaar vind ik iets waar je je overheen moet zetten. Pak een *echt* dure basgitaar en hij zal altijd zwaar zijn. Lelijk: sja, helemaal gelijk ![]() Heb je een multi-effekt? Daar zit vaak ook een equalizer op. Misschien dat je daar je geluid beter mee kan regelen dan de equalizer van je versterker? Wat voor merk/type versteker heb je? Op die bgra.net site zijn ze eigenlijk wel positief over het geluid van die RBX360 bas, dus misschien ligt het wel aan je versterker dat je geen warm geluid kunt krijgen? Hou trouwens ook in de gaten dat als je met de hele band speelt, het meeste hoog wel wegvalt in de massa van het geluid van de gitaren. Tenzij je Jazz speelt, dan is het heel erg belangrijk om een bas zonder allerlei bijgeluiden te hebben. | |
LenL | donderdag 27 februari 2003 @ 18:36 |
ik zou flatwound snaren alleen aanraden voor jazzers... flatwound klinkt over het algemeen redelijk lelijk. Neem gewoon roundwounds en maak gebruik van je equalizer. | |
LenL | donderdag 27 februari 2003 @ 18:44 |
quote:dat slaat dus nergens op, het gewicht van een gitaar wordt bepaald door de houtsoort, je hebt zware en lichte houtsoorten en er zijn neit echt goede of slechte houtsoorten, maar wel verschillende. Er zijn zeker wel peperdure basgitaren die zijn gemaakt van swamp ash en die een hele kleine body hebben, die zijn dus ultra licht. Maar er zullen vast ook wel supergrote 6 snarige basgitaren zijn van mahonie die megazwaar zijn. Een jazzbass wordt vol;gens mij van swamp ash (soort essen) of alder (elzen) gemaakt en zijn dus niet extreem zwaar, het gewicht kotm voornamelijk door de grootte van ded body. | |
RetepV | dinsdag 4 maart 2003 @ 15:38 |
quote:Dat is maar een mening. Een feit is dat hout met meer gewicht een hogere dichtheid heeft, en een hogere dichtheid kun je direkt doorvertalen naar meer sustain. En sustain is erg belangrijk in een bass (maar dat is natuurlijk ook maar een mening ![]() Natuurlijk kun je met electronica een heleboel wegregelen, en dat wordt dan ook gedaan in die moderne basgitaren die niet meer van hardhout gemaakt mogen worden (één of andere milieuwet die het verbied om hardhout te verschepen). Maar persoonlijk vind ik dat afdoen aan het karakter van de bass. Alle modernere bassen klinken hetzelfde, omdat het hout waar ze van gemaakt zijn er niet meer zo veel toe doet. Een Fender Jazz Bass uit 1970 klinkt echt wel anders dan een Fender Jazz Bass uit 2003, mensen tellen niet voor niets duizenden euro's neer voor die oude basgitaren. quote:Een originele jazz bass is van maple gemaakt, zo'n beetje de hardste houtsoort die er bestaat, ook zo'n beetje de zwaarste ![]() | |
Nyles | dinsdag 4 maart 2003 @ 15:53 |
Jou ronde warme geluid krijg je niet ![]() Echt, de snaren....maken niet zoooo veel uit, okee bij ernie balls is het geluid idd wat voller, maarja, wat voor stijl speel je? | |
Scylla | dinsdag 4 maart 2003 @ 17:38 |
Mijn Std Jazzbass is van Alder gemaakt, en si toch redelijk zwaar, maar dat komt wslijk inderdaad door de grootte van de body. En de JB is trouwens niet lelijk, maar das ook maar een mening ![]() Ik ben trouwens ook op zoek naar nieuw snaren, gewone normale funk snaren. Rotosound? | |
Scylla | woensdag 1 oktober 2003 @ 18:32 |
En *schop* . Want ik heb vandaag (eindelijk) mijn snaren op mijn basgitaar vervangen, en ik moet zeggen, een nieuwe wereld (van verschil) gaat er voor me open. Klonk mijn jazzbass voorheen altijd lekker laag, groovend, jazzy pompend, nu is het echt een regular funkmachine-from-hell. Zijn trouwens wel duur die snaren, ik heb er 32E voor betaald, en ik zag ook setjes voor oa 78 en 95 (!) hangen. | |
Kuku | donderdag 2 oktober 2003 @ 01:32 |
Ik speelde ooit op Ernie Balls.. Maar altijd was er wel wat.. Of ze klonken niet allemaal even hard of ik sloopte na 2 minuten een snaar of mijn E was al dood voordat ie erop zat. Ik speel nu sinds kort op DR.. Een duur geintje maar je bas is er heel blij mee. Het geluid gaat erop vooruit, je snaren gaan een stuk langer mee en wat Marcus Miller zei klopt als een tiet: De snaren vreten niet aan je hals !! ![]() | |
Zuip | donderdag 2 oktober 2003 @ 08:30 |
quote:Ernie Balls... ![]() ![]() Oja, nog een nadeel van bassnaren in het algemeen: Ze zijn zo verschrikkelijk duur! (beetje goeie dan) Maar goed, ieder zijn smaak, en mijn smaak is toevallig EB. |