abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8754103
Ik ben op zoek naar een iets ander geluid.

Op internet las ik dat flatwound snaren goed paste bij wat ik wil:
een ronder en warmer geluid (een beetje raar misschien, als je naar mn icon kijkt .

Wat raden jullie aan, en dan bedoel ik vooral qua snaren.

intelligence is in the eye of the beholder
pi_8754149
Ernie Balls (gebruik ik tenminste altijd )
Het geluid hangt trouwens ook sterk af van je versterker...
Ik zou es wat aan je instellingen (als er een EQ opzit tenminste) frutten, en zoeken naar jouw warme geluid
pi_8754215
Ik bedoel vooral qua snaarsoort, dus: flatwound, roundwound, nickel etc. (zoveel weet ik er nietvan).

Merken daar kijk ik niet zo heel erg naar, het gaat toch vooral om het type, want van Ernie Ball heb je ook verschillende typen.

intelligence is in the eye of the beholder
pi_8754281
roundwound,

probeer idd ernie ball maar eens, niet te duur, wel goed

Faat zei: Nee hoor, ik heb áltijd roze borstjes
pi_8754292
Ik heb een heeeele ouwe bak, er zit wel een EQ op, maar ik kijk niet
alleen naar mijn eigen versterker, maar naar alle.

Dus vooral het geluid van mijn bas opzich, zonder versterker/effecten (als je dat al los kan zien).

intelligence is in the eye of the beholder
pi_8754360
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:33 schreef doender het volgende:
Ik bedoel vooral qua snaarsoort, dus: flatwound, roundwound, nickel etc. (zoveel weet ik er nietvan).

Merken daar kijk ik niet zo heel erg naar, het gaat toch vooral om het type, want van Ernie Ball heb je ook verschillende typen.


In dat geval zou ik roundwound pakken (en dan wel van ernie ball ). Die gebruik ik ook, en de naam zegt 't ook eigenlijk al, ze klinken voller
pi_8754411
Ernie Ball snaren kopen, roundwounds

Wat zijn we het allemaal eens, zeg!

Roundwounds zijn juist 'warmer' dan flatwounds. Alleen krijg je bij roundwounds sneller last van blaren op je vingers, daarom hebben ze ooit flatwounds bedacht: voor de mietjes onder de basisten .

pi_8754419
klinken ze niet te "metaal-isch"? Dus redelijk veel treble zeg maar? (als je gewoon droog speelt)
intelligence is in the eye of the beholder
pi_8754469
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:41 schreef RetepV het volgende:
Ernie Ball snaren kopen, roundwounds

Wat zijn we het allemaal eens, zeg!

Roundwounds zijn juist 'warmer' dan flatwounds. Alleen krijg je bij roundwounds sneller last van blaren op je vingers, daarom hebben ze ooit flatwounds bedacht: voor de mietjes onder de basisten .


ok Ik weet eigenlijk niet watvoor snaren ik nu heb, maar aangezien ik nooit blaren heb van deze snaren en van mijn vorige bas wel, zal ik wel een mietje zijn
intelligence is in the eye of the beholder
pi_8754503
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:43 schreef doender het volgende:

[..]

ok Ik weet eigenlijk niet watvoor snaren ik nu heb, maar aangezien ik nooit blaren heb van deze snaren en van mijn vorige bas wel, zal ik wel een mietje zijn


Ja, of je hebt inmiddels al een beetje eelt op je vingers gekweekt.. Blaren van 't spelen krijg je vooral in 't begin, dat wordt naarmate je langer speelt steeds minder.
pi_8754565
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:45 schreef webfreak het volgende:

[..]

Ja, of je hebt inmiddels al een beetje eelt op je vingers gekweekt.. Blaren van 't spelen krijg je vooral in 't begin, dat wordt naarmate je langer speelt steeds minder.


Best vreemd, maar ik speel ongeveer 7 maanden met deze bas (en dus die snaren) en ik speel 2 tot 3 uur gemiddeld per dag, maar ik krijg dus echt geen eelt. Misschien dat dat ook aan die snaren ligt.
intelligence is in the eye of the beholder
pi_8754669
Wat voor basgitaar heb je, zo'n nieuw model MusicMan Stingray van Ernie Ball zeker? Die dingen kun je geen 'warm' geluid op krijgen, tenzij je er een extra element bij zet die dichter bij de hals staat (en dan een keuzeschakelaar). Maar dan krijg je eigenlijk een MusicMan Sabre Bass, en zo eentje heb ik (uit 1979, nog door Leo Fender zelf gemaakt, sorry dat ik zo trots ben, het is echt een lekkere bas ).

http://www.vintage-bass.com/Galleries/SUG075/sug075.html

Hier een onafhankelijke review:
http://www.bgra.net/reviews/musicman-sabre1980-1-rvw.html

Maar serieus, als je het geld hebt zou ik je eerder aanraden je Stingray om te laten bouwen (extra element bij de hals en keuzeschakelaar erbij) dan een andere bas te kopen.

Overigens heb ik ook alleen maar blaren als ik een maandje of twee niet meer gespeeld heb. Maar altijd weer effe moeilijke tijd om doorheen te komen .

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 27-02-2003 16:53]

pi_8754674
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:48 schreef doender het volgende:

[..]

Best vreemd, maar ik speel ongeveer 7 maanden met deze bas (en dus die snaren) en ik speel 2 tot 3 uur gemiddeld per dag, maar ik krijg dus echt geen eelt. Misschien dat dat ook aan die snaren ligt.


Maar je hebt wel geen blaren meer
Zijn je vingers ook nog even gevoelig voor de snaren als toen je begon?
Normaal hoort dat vrij snel te verdwijnen, dat maakt 't spelen 'n stuk makkelijker..

Of mischien moet je es proberen zonder plectrum te spelen

pi_8754690
Toch vreemd dat iemand zei dat Roundwound warmer was, want op internet vond ik het volgende:

1) flatwound - BOOOOOM BOOOM BA BOOOM roundwound - GRRRR GRR GA GRRRRRR.

2) (frets made of soft metal speaking) flatwound - "oooohhh, smooth and comfy" roundwound - " holy crap mon, you're digging grooves IN me, not WITH me!!!"

3) (as fingers slide from one fret to the next) flatwound - "______________" roundwound - "squeek, squeek"

intelligence is in the eye of the beholder
pi_8754736
Haha, nee ik speel zonder plectrum, met de vingertjes, maar inderdaad
ik heb geen gevoelige vingertoppen meer.

Ik heb nu een Yamaha RBX370a , geen supermodel natuurlijk, maar wel degelijk en ik vond hem er mooi uitzien.

intelligence is in the eye of the beholder
pi_8754856
Het verschil tussen flatwound en roundwound is dat de metalen draad die om de snaar is gewikkeld bij roundwound rond is en bij flatwound plat. Het verschil hoor je goed als je een slide maakt waarbij roundwound snaren meer piepen dan flatwound. De keuze hangt dan eigenlijk af van je speelstijl.
pi_8754869
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:53 schreef doender het volgende:
Toch vreemd dat iemand zei dat Roundwound warmer was, want op internet vond ik het volgende:

1) flatwound - BOOOOOM BOOOM BA BOOOM roundwound - GRRRR GRR GA GRRRRRR.

2) (frets made of soft metal speaking) flatwound - "oooohhh, smooth and comfy" roundwound - " holy crap mon, you're digging grooves IN me, not WITH me!!!"

3) (as fingers slide from one fret to the next) flatwound - "______________" roundwound - "squeek, squeek"


Ja, hij heeft gelijk vanuit zijn oogpunt gezien.

1. Bij flatwounds zit er geen hoog meer in de snaren, dus schroef je eigenlijk zelf automatisch het laag op. Mijn karakterisatie zou eerder zijn:

flatwound - VROEH VROEPOETOKKETOKKE VROEEH
roundwound - BOOM BAPATIKKETIKKE BOOM

Bij roundwounds is het geluid veel gedefinieerder. Maar ja, als je er niet mee om kan gaan, dan krijg je wat die gozer zegt.

2. Roundwounds zijn slecht voor je frets, niets aan af te dingen.

3. Inderdaad ook bij het verplaatsen van je vingers 'sqeak sqeak', maar ja, als je het hoog wegdraait hoor je dat niet meer. Terwijl het laag wel mooi blijft.

Kortom, roundwounds zijn moeilijker te bespelen, maar als je het kan klinkt het een stuk mooier.

Luister maar eens naar stukken van Flea, die gebruikt echt roundwounds, geen twijfel mogelijk.

Er zijn ook nog 'flatground' snaren, dat zijn roundwounds die afgeslepen zijn zodat ze vlak worden. Flatwounds zijn eigenlijk roundwound snaren met tussen de groeven een dun laagje plastic (ofzo) zodat ze weer glad worden. Maar misschien worden 'flatground' snaren in de volksmond wel 'flatwound' genoemd.

pi_8754916
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 17:01 schreef Sloef het volgende:
Het verschil tussen flatwound en roundwound is dat de metalen draad die om de snaar is gewikkeld bij roundwound rond is en bij flatwound plat. Het verschil hoor je goed als je een slide maakt waarbij roundwound snaren meer piepen dan flatwound. De keuze hangt dan eigenlijk af van je speelstijl.
En bij welke speelstijl past flatwound/roundwound dan?
Ik speel wel rock enzo, maar ik hou vooral van een knorrend, weinig-mid en weinig-treble geluid basgeluid.
intelligence is in the eye of the beholder
pi_8754990
Hey lache, ik vind dit linkje:

http://m-sogawa.com/b&g.html

De pagina is in Japans, maar het leuke is dat er linkjes naar soundfiles zijn met het geluid van de betreffende basgitaren .

Die Yamaha RBX... Hmm, ik vond hem niks, maar ik weet niet meer waarom. Maar ja, ik vind maar weinig basgitaren iets . Een basgitaar moet voor mij aanvoelen als een echt stuk hout. Als ik een snaar aansla moet niet de hele bas gaan vibreren en resoneren, dat is slecht voor de sustain. Dat betekent dat de basgitaar zwaar moet zijn, en die Yamaha was geloof ik niet zo erg zwaar.

Net als die moderne Fender bassen, allemaal van waaiboomhout gemaakt. Ik heb op een Fender P-Bass uit 1956 gespeeld, dat ding was niet te tillen, maar het geluid was zo ongeloofelijk goed, ik was verliefd . Maar ja, ik ben al verliefd op mijn MusicMan, en geld voor zo'n oude P-Bass heb ik helaas niet .

pi_8755113
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 17:03 schreef doender het volgende:

[..]

En bij welke speelstijl past flatwound/roundwound dan?
Ik speel wel rock enzo, maar ik hou vooral van een knorrend, weinig-mid en weinig-treble geluid basgeluid.


Welke stijl bij welk type snaar hoort blijft toch een persoonlijke keuze, als je veel slides gebruikt tijdens het spelen dan zou je flatwounds kunnen overwegen, verder heb ik ooit eens gelezen dat jazz (bas)gitaristen vaak liever op flatwounds spelen. Persoonlijk houd ik het op roundwound snaren en is mijn stijl is voornamelijk metal (strak en snel), op mijn electrische gitaar.

[Dit bericht is gewijzigd door Sloef op 27-02-2003 17:14]

pi_8755115
Maar de yamaha rbx370 staat daar toch niet bij?

Ja ik vind een fender jazz bass ook wel goed klinken enzo, maar ze zijn gewoon duur en bovendien vind ze toch wel erg lelijk en zwaar

Slides are my middle name nee valt wel mee maar ik gebruik ze
toch redelijk vaak. Ik speel vooral gewoon met de vingers (dus niet vaak slappen enzo , vooral niet in nummers, meer gewoon tussendoor ff).
dat ronde basgeluid in rock bevalt me wel, en dan kom je toch snel uit bij de wat minder harde rock.

intelligence is in the eye of the beholder
pi_8755285
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 17:14 schreef doender het volgende:
Maar de yamaha rbx370 staat daar toch niet bij?
Ik had de link ook alleen maar geplaatst omdat ik hem tegenkwam . Op www.bgra.net staat wel een review van de RBX360, de voorloper van jouw bas.
quote:
Ja ik vind een fender jazz bass ook wel goed klinken enzo, maar ze zijn gewoon duur en bovendien vind ze toch wel erg lelijk en zwaar
Zwaar vind ik iets waar je je overheen moet zetten. Pak een *echt* dure basgitaar en hij zal altijd zwaar zijn. Lelijk: sja, helemaal gelijk .

Heb je een multi-effekt? Daar zit vaak ook een equalizer op. Misschien dat je daar je geluid beter mee kan regelen dan de equalizer van je versterker? Wat voor merk/type versteker heb je?

Op die bgra.net site zijn ze eigenlijk wel positief over het geluid van die RBX360 bas, dus misschien ligt het wel aan je versterker dat je geen warm geluid kunt krijgen?

Hou trouwens ook in de gaten dat als je met de hele band speelt, het meeste hoog wel wegvalt in de massa van het geluid van de gitaren. Tenzij je Jazz speelt, dan is het heel erg belangrijk om een bas zonder allerlei bijgeluiden te hebben.

pi_8756718
ik zou flatwound snaren alleen aanraden voor jazzers... flatwound klinkt over het algemeen redelijk lelijk. Neem gewoon roundwounds en maak gebruik van je equalizer.
pi_8756878
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 17:22 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik had de link ook alleen maar geplaatst omdat ik hem tegenkwam . Op www.bgra.net staat wel een review van de RBX360, de voorloper van jouw bas.
[..]

Zwaar vind ik iets waar je je overheen moet zetten. Pak een *echt* dure basgitaar en hij zal altijd zwaar zijn.


dat slaat dus nergens op, het gewicht van een gitaar wordt bepaald door de houtsoort, je hebt zware en lichte houtsoorten en er zijn neit echt goede of slechte houtsoorten, maar wel verschillende.

Er zijn zeker wel peperdure basgitaren die zijn gemaakt van swamp ash en die een hele kleine body hebben, die zijn dus ultra licht.

Maar er zullen vast ook wel supergrote 6 snarige basgitaren zijn van mahonie die megazwaar zijn.

Een jazzbass wordt vol;gens mij van swamp ash (soort essen) of alder (elzen) gemaakt en zijn dus niet extreem zwaar, het gewicht kotm voornamelijk door de grootte van ded body.

pi_8860711
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 18:44 schreef LenL het volgende:

[..]

dat slaat dus nergens op, het gewicht van een gitaar wordt bepaald door de houtsoort, je hebt zware en lichte houtsoorten en er zijn neit echt goede of slechte houtsoorten, maar wel verschillende.


Dat is maar een mening. Een feit is dat hout met meer gewicht een hogere dichtheid heeft, en een hogere dichtheid kun je direkt doorvertalen naar meer sustain. En sustain is erg belangrijk in een bass (maar dat is natuurlijk ook maar een mening ). Ook hoe hoger de dichtheid van het hout, hoe zuiverder je het geluid van de snaren krijgt, dwz. hoe cleaner de bass zal klinken en hoe meer laag je er uit krijgt. Het hout zal meetrillen met de snaren, dat werkt dempend en de lage tonen zullen als eerste gedempt worden.

Natuurlijk kun je met electronica een heleboel wegregelen, en dat wordt dan ook gedaan in die moderne basgitaren die niet meer van hardhout gemaakt mogen worden (één of andere milieuwet die het verbied om hardhout te verschepen). Maar persoonlijk vind ik dat afdoen aan het karakter van de bass. Alle modernere bassen klinken hetzelfde, omdat het hout waar ze van gemaakt zijn er niet meer zo veel toe doet.

Een Fender Jazz Bass uit 1970 klinkt echt wel anders dan een Fender Jazz Bass uit 2003, mensen tellen niet voor niets duizenden euro's neer voor die oude basgitaren.

quote:
Een jazzbass wordt vol;gens mij van swamp ash (soort essen) of alder (elzen) gemaakt en zijn dus niet extreem zwaar, het gewicht kotm voornamelijk door de grootte van ded body.
Een originele jazz bass is van maple gemaakt, zo'n beetje de hardste houtsoort die er bestaat, ook zo'n beetje de zwaarste . De moderne jazz bassen zijn waarschijnlijk van swamp ash gemaakt, zo'n beetje alle moderne duurdere basgitaren worden van swamp ash gemaakt.
pi_8861291
Jou ronde warme geluid krijg je niet Dan moet je toch echt eerst es ff naar je versterker kijken (eerder gezegd hierboven ergens) ik had dit probleem ook! Eerst geeft de de schuld aan je basgitaar, dan de snaren, maar het is je versterker Piet!

Echt, de snaren....maken niet zoooo veel uit, okee bij ernie balls is het geluid idd wat voller, maarja, wat voor stijl speel je?
Ben je nou lekker aan het poppen en slappen, maar wil je wel een vol geluid, neem dan gewoon de snaren van Fender, lekker soepel en klinken erg lekker als je ze net hebt vervangen!
Ben je veel aan het knorren, neem dan boomers! (wel duur overigens)

  dinsdag 4 maart 2003 @ 17:38:57 #27
9155 Scylla
Ggggrunge.
pi_8863974
Mijn Std Jazzbass is van Alder gemaakt, en si toch redelijk zwaar, maar dat komt wslijk inderdaad door de grootte van de body. En de JB is trouwens niet lelijk, maar das ook maar een mening

Ik ben trouwens ook op zoek naar nieuw snaren, gewone normale funk snaren. Rotosound?

pi_13577705
En *schop* .

Want ik heb vandaag (eindelijk) mijn snaren op mijn basgitaar vervangen, en ik moet zeggen, een nieuwe wereld (van verschil) gaat er voor me open. Klonk mijn jazzbass voorheen altijd lekker laag, groovend, jazzy pompend, nu is het echt een regular funkmachine-from-hell.
Klinkt erg "blikkerig". Die blikkerigheid zal er naar verloop van tijd wel af gaan, maar waar het grote verschil in klank door komt heb ik al ontdekt, er zaten eerst Fender Flatwounds op, en nu zijn het Addario Nickel Roundwound. Erg fijn moet ik zeggen.

Zijn trouwens wel duur die snaren, ik heb er 32E voor betaald, en ik zag ook setjes voor oa 78 en 95 (!) hangen.

pi_13587933
Ik speelde ooit op Ernie Balls.. Maar altijd was er wel wat..
Of ze klonken niet allemaal even hard of ik sloopte na 2 minuten een snaar of mijn E was al dood voordat ie erop zat. Ik speel nu sinds kort op DR.. Een duur geintje maar je bas is er heel blij mee. Het geluid gaat erop vooruit, je snaren gaan een stuk langer mee en wat Marcus Miller zei klopt als een tiet: De snaren vreten niet aan je hals !!
  donderdag 2 oktober 2003 @ 08:30:45 #30
28809 Zuip
Official Flux-Member
pi_13589215
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 01:32 schreef Kuku het volgende:
Ik speelde ooit op Ernie Balls.. Maar altijd was er wel wat..-Qnip-
Ernie Balls... Enige probleem dat ik ermee heb is dat ze in Den Helder niet meer te krijgen zijn! Moet er helemaal voor naar Alkmaar... Ik heb nu ook maar ff Addario's erop zitten.

Oja, nog een nadeel van bassnaren in het algemeen: Ze zijn zo verschrikkelijk duur! (beetje goeie dan)

Maar goed, ieder zijn smaak, en mijn smaak is toevallig EB.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')