Op internet las ik dat flatwound snaren goed paste bij wat ik wil:
een ronder en warmer geluid (een beetje raar misschien, als je naar mn icon kijkt .
Wat raden jullie aan, en dan bedoel ik vooral qua snaren.
Merken daar kijk ik niet zo heel erg naar, het gaat toch vooral om het type, want van Ernie Ball heb je ook verschillende typen.
probeer idd ernie ball maar eens, niet te duur, wel goed
Dus vooral het geluid van mijn bas opzich, zonder versterker/effecten (als je dat al los kan zien).
quote:In dat geval zou ik roundwound pakken (en dan wel van ernie ball
Op donderdag 27 februari 2003 16:33 schreef doender het volgende:
Ik bedoel vooral qua snaarsoort, dus: flatwound, roundwound, nickel etc. (zoveel weet ik er nietvan).Merken daar kijk ik niet zo heel erg naar, het gaat toch vooral om het type, want van Ernie Ball heb je ook verschillende typen.
Wat zijn we het allemaal eens, zeg!
Roundwounds zijn juist 'warmer' dan flatwounds. Alleen krijg je bij roundwounds sneller last van blaren op je vingers, daarom hebben ze ooit flatwounds bedacht: voor de mietjes onder de basisten .
quote:ok
Op donderdag 27 februari 2003 16:41 schreef RetepV het volgende:Ernie Ball snaren kopen, roundwounds
Wat zijn we het allemaal eens, zeg!
Roundwounds zijn juist 'warmer' dan flatwounds. Alleen krijg je bij roundwounds sneller last van blaren op je vingers, daarom hebben ze ooit flatwounds bedacht: voor de mietjes onder de basisten
.
quote:Ja, of je hebt inmiddels al een beetje eelt op je vingers gekweekt.. Blaren van 't spelen krijg je vooral in 't begin, dat wordt naarmate je langer speelt steeds minder.
Op donderdag 27 februari 2003 16:43 schreef doender het volgende:[..]
ok
Ik weet eigenlijk niet watvoor snaren ik nu heb, maar aangezien ik nooit blaren heb van deze snaren en van mijn vorige bas wel, zal ik wel een mietje zijn
quote:Best vreemd, maar ik speel ongeveer 7 maanden met deze bas (en dus die snaren) en ik speel 2 tot 3 uur gemiddeld per dag, maar ik krijg dus echt geen eelt. Misschien dat dat ook aan die snaren ligt.
Op donderdag 27 februari 2003 16:45 schreef webfreak het volgende:[..]
Ja, of je hebt inmiddels al een beetje eelt op je vingers gekweekt.. Blaren van 't spelen krijg je vooral in 't begin, dat wordt naarmate je langer speelt steeds minder.
http://www.vintage-bass.com/Galleries/SUG075/sug075.html
Hier een onafhankelijke review:
http://www.bgra.net/reviews/musicman-sabre1980-1-rvw.html
Maar serieus, als je het geld hebt zou ik je eerder aanraden je Stingray om te laten bouwen (extra element bij de hals en keuzeschakelaar erbij) dan een andere bas te kopen.
Overigens heb ik ook alleen maar blaren als ik een maandje of twee niet meer gespeeld heb. Maar altijd weer effe moeilijke tijd om doorheen te komen .
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 27-02-2003 16:53]
quote:Maar je hebt wel geen blaren meer
Op donderdag 27 februari 2003 16:48 schreef doender het volgende:[..]
Best vreemd, maar ik speel ongeveer 7 maanden met deze bas (en dus die snaren) en ik speel 2 tot 3 uur gemiddeld per dag, maar ik krijg dus echt geen eelt. Misschien dat dat ook aan die snaren ligt.
Of mischien moet je es proberen zonder plectrum te spelen
1) flatwound - BOOOOOM BOOOM BA BOOOM roundwound - GRRRR GRR GA GRRRRRR.
2) (frets made of soft metal speaking) flatwound - "oooohhh, smooth and comfy" roundwound - " holy crap mon, you're digging grooves IN me, not WITH me!!!"
3) (as fingers slide from one fret to the next) flatwound - "______________" roundwound - "squeek, squeek"
Ik heb nu een Yamaha RBX370a , geen supermodel natuurlijk, maar wel degelijk en ik vond hem er mooi uitzien.
quote:Ja, hij heeft gelijk vanuit zijn oogpunt gezien.
Op donderdag 27 februari 2003 16:53 schreef doender het volgende:
Toch vreemd dat iemand zei dat Roundwound warmer was, want op internet vond ik het volgende:1) flatwound - BOOOOOM BOOOM BA BOOOM roundwound - GRRRR GRR GA GRRRRRR.
2) (frets made of soft metal speaking) flatwound - "oooohhh, smooth and comfy" roundwound - " holy crap mon, you're digging grooves IN me, not WITH me!!!"
3) (as fingers slide from one fret to the next) flatwound - "______________" roundwound - "squeek, squeek"
1. Bij flatwounds zit er geen hoog meer in de snaren, dus schroef je eigenlijk zelf automatisch het laag op. Mijn karakterisatie zou eerder zijn:
flatwound - VROEH VROEPOETOKKETOKKE VROEEH
roundwound - BOOM BAPATIKKETIKKE BOOM
Bij roundwounds is het geluid veel gedefinieerder. Maar ja, als je er niet mee om kan gaan, dan krijg je wat die gozer zegt.
2. Roundwounds zijn slecht voor je frets, niets aan af te dingen.
3. Inderdaad ook bij het verplaatsen van je vingers 'sqeak sqeak', maar ja, als je het hoog wegdraait hoor je dat niet meer. Terwijl het laag wel mooi blijft.
Kortom, roundwounds zijn moeilijker te bespelen, maar als je het kan klinkt het een stuk mooier.
Luister maar eens naar stukken van Flea, die gebruikt echt roundwounds, geen twijfel mogelijk.
Er zijn ook nog 'flatground' snaren, dat zijn roundwounds die afgeslepen zijn zodat ze vlak worden. Flatwounds zijn eigenlijk roundwound snaren met tussen de groeven een dun laagje plastic (ofzo) zodat ze weer glad worden. Maar misschien worden 'flatground' snaren in de volksmond wel 'flatwound' genoemd.
quote:En bij welke speelstijl past flatwound/roundwound dan?
Op donderdag 27 februari 2003 17:01 schreef Sloef het volgende:
Het verschil tussen flatwound en roundwound is dat de metalen draad die om de snaar is gewikkeld bij roundwound rond is en bij flatwound plat. Het verschil hoor je goed als je een slide maakt waarbij roundwound snaren meer piepen dan flatwound. De keuze hangt dan eigenlijk af van je speelstijl.
De pagina is in Japans, maar het leuke is dat er linkjes naar soundfiles zijn met het geluid van de betreffende basgitaren .
Die Yamaha RBX... Hmm, ik vond hem niks, maar ik weet niet meer waarom. Maar ja, ik vind maar weinig basgitaren iets . Een basgitaar moet voor mij aanvoelen als een echt stuk hout. Als ik een snaar aansla moet niet de hele bas gaan vibreren en resoneren, dat is slecht voor de sustain. Dat betekent dat de basgitaar zwaar moet zijn, en die Yamaha was geloof ik niet zo erg zwaar.
Net als die moderne Fender bassen, allemaal van waaiboomhout gemaakt. Ik heb op een Fender P-Bass uit 1956 gespeeld, dat ding was niet te tillen, maar het geluid was zo ongeloofelijk goed, ik was verliefd . Maar ja, ik ben al verliefd op mijn MusicMan, en geld voor zo'n oude P-Bass heb ik helaas niet
.
quote:Welke stijl bij welk type snaar hoort blijft toch een persoonlijke keuze, als je veel slides gebruikt tijdens het spelen dan zou je flatwounds kunnen overwegen, verder heb ik ooit eens gelezen dat jazz (bas)gitaristen vaak liever op flatwounds spelen. Persoonlijk houd ik het op roundwound snaren en is mijn stijl is voornamelijk metal (strak en snel), op mijn electrische gitaar.
Op donderdag 27 februari 2003 17:03 schreef doender het volgende:[..]
En bij welke speelstijl past flatwound/roundwound dan?
Ik speel wel rock enzo, maar ik hou vooral van een knorrend, weinig-mid en weinig-treble geluid basgeluid.
[Dit bericht is gewijzigd door Sloef op 27-02-2003 17:14]
Ja ik vind een fender jazz bass ook wel goed klinken enzo, maar ze zijn gewoon duur en bovendien vind ze toch wel erg lelijk en zwaar
Slides are my middle name nee valt wel mee maar ik gebruik ze
toch redelijk vaak. Ik speel vooral gewoon met de vingers (dus niet vaak slappen enzo , vooral niet in nummers, meer gewoon tussendoor ff).
dat ronde basgeluid in rock bevalt me wel, en dan kom je toch snel uit bij de wat minder harde rock.
quote:Ik had de link ook alleen maar geplaatst omdat ik hem tegenkwam
Op donderdag 27 februari 2003 17:14 schreef doender het volgende:
Maar de yamaha rbx370 staat daar toch niet bij?
quote:Zwaar vind ik iets waar je je overheen moet zetten. Pak een *echt* dure basgitaar en hij zal altijd zwaar zijn. Lelijk: sja, helemaal gelijk
Ja ik vind een fender jazz bass ook wel goed klinken enzo, maar ze zijn gewoon duur en bovendien vind ze toch wel erg lelijk en zwaar
Heb je een multi-effekt? Daar zit vaak ook een equalizer op. Misschien dat je daar je geluid beter mee kan regelen dan de equalizer van je versterker? Wat voor merk/type versteker heb je?
Op die bgra.net site zijn ze eigenlijk wel positief over het geluid van die RBX360 bas, dus misschien ligt het wel aan je versterker dat je geen warm geluid kunt krijgen?
Hou trouwens ook in de gaten dat als je met de hele band speelt, het meeste hoog wel wegvalt in de massa van het geluid van de gitaren. Tenzij je Jazz speelt, dan is het heel erg belangrijk om een bas zonder allerlei bijgeluiden te hebben.
quote:dat slaat dus nergens op, het gewicht van een gitaar wordt bepaald door de houtsoort, je hebt zware en lichte houtsoorten en er zijn neit echt goede of slechte houtsoorten, maar wel verschillende.
Op donderdag 27 februari 2003 17:22 schreef RetepV het volgende:[..]
Ik had de link ook alleen maar geplaatst omdat ik hem tegenkwam
. Op www.bgra.net staat wel een review van de RBX360, de voorloper van jouw bas.
[..]Zwaar vind ik iets waar je je overheen moet zetten. Pak een *echt* dure basgitaar en hij zal altijd zwaar zijn.
Er zijn zeker wel peperdure basgitaren die zijn gemaakt van swamp ash en die een hele kleine body hebben, die zijn dus ultra licht.
Maar er zullen vast ook wel supergrote 6 snarige basgitaren zijn van mahonie die megazwaar zijn.
Een jazzbass wordt vol;gens mij van swamp ash (soort essen) of alder (elzen) gemaakt en zijn dus niet extreem zwaar, het gewicht kotm voornamelijk door de grootte van ded body.
quote:Dat is maar een mening. Een feit is dat hout met meer gewicht een hogere dichtheid heeft, en een hogere dichtheid kun je direkt doorvertalen naar meer sustain. En sustain is erg belangrijk in een bass (maar dat is natuurlijk ook maar een mening
Op donderdag 27 februari 2003 18:44 schreef LenL het volgende:[..]
dat slaat dus nergens op, het gewicht van een gitaar wordt bepaald door de houtsoort, je hebt zware en lichte houtsoorten en er zijn neit echt goede of slechte houtsoorten, maar wel verschillende.
Natuurlijk kun je met electronica een heleboel wegregelen, en dat wordt dan ook gedaan in die moderne basgitaren die niet meer van hardhout gemaakt mogen worden (één of andere milieuwet die het verbied om hardhout te verschepen). Maar persoonlijk vind ik dat afdoen aan het karakter van de bass. Alle modernere bassen klinken hetzelfde, omdat het hout waar ze van gemaakt zijn er niet meer zo veel toe doet.
Een Fender Jazz Bass uit 1970 klinkt echt wel anders dan een Fender Jazz Bass uit 2003, mensen tellen niet voor niets duizenden euro's neer voor die oude basgitaren.
quote:Een originele jazz bass is van maple gemaakt, zo'n beetje de hardste houtsoort die er bestaat, ook zo'n beetje de zwaarste
Een jazzbass wordt vol;gens mij van swamp ash (soort essen) of alder (elzen) gemaakt en zijn dus niet extreem zwaar, het gewicht kotm voornamelijk door de grootte van ded body.
Echt, de snaren....maken niet zoooo veel uit, okee bij ernie balls is het geluid idd wat voller, maarja, wat voor stijl speel je?
Ben je nou lekker aan het poppen en slappen, maar wil je wel een vol geluid, neem dan gewoon de snaren van Fender, lekker soepel en klinken erg lekker als je ze net hebt vervangen!
Ben je veel aan het knorren, neem dan boomers! (wel duur overigens)
Ik ben trouwens ook op zoek naar nieuw snaren, gewone normale funk snaren. Rotosound?
Want ik heb vandaag (eindelijk) mijn snaren op mijn basgitaar vervangen, en ik moet zeggen, een nieuwe wereld (van verschil) gaat er voor me open. Klonk mijn jazzbass voorheen altijd lekker laag, groovend, jazzy pompend, nu is het echt een regular funkmachine-from-hell.
Klinkt erg "blikkerig". Die blikkerigheid zal er naar verloop van tijd wel af gaan, maar waar het grote verschil in klank door komt heb ik al ontdekt, er zaten eerst Fender Flatwounds op, en nu zijn het Addario Nickel Roundwound. Erg fijn moet ik zeggen.
Zijn trouwens wel duur die snaren, ik heb er 32E voor betaald, en ik zag ook setjes voor oa 78 en 95 (!) hangen.
quote:Ernie Balls...
Op donderdag 2 oktober 2003 01:32 schreef Kuku het volgende:
Ik speelde ooit op Ernie Balls.. Maar altijd was er wel wat..-Qnip-
Oja, nog een nadeel van bassnaren in het algemeen: Ze zijn zo verschrikkelijk duur! (beetje goeie dan)
Maar goed, ieder zijn smaak, en mijn smaak is toevallig EB.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |