abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8752066
Hoi,

Mijn vriendin heeft sinds kort last van iets wat lijkt op depressiviteit wat i.i.g. gepaard gaat met regelmatige huilbuien.Dit houdt nu zo'n 3 dagen aan. Ze is in staat om op praktisch ieder moment in huilen uit te barsten. Ze vertelde me ook dat ze eigenlijk geen reden heeft om zich zo beroerd te voelen en dat dat op zich ook nog eens erg frustrerend is.

Nu zegt ze zelf dat ze hier al langer last van heeft. Dat is, het komt ieder jaar wel weer een keertje terug. Je zou denken dat het hier gaat om een zgn. winterdepressie en dit heb ik uiteraard ook al voorgelegd aan haar. Ze is het hier absoluut niet mee eens..

Goed, wat wil ik nu met dit topic? Ze denkt zelf dat ze (and I quote) een of andere stof mist die haar dit mistroostige en haast depressieve gevoel geeft. Is dit mogelijk? Zo ja, wat kan ze dan missien? Zijn er andere Fokkers die dit herkennen? Wat deden jullie er mee?

Ik ben benieuwd...

Purrrr

pi_8752110
lekker een dag in de zon lopen, knap je van op + een vitamine erbij

[Dit bericht is gewijzigd door Haanibal op 27-02-2003 15:11]

onder
pi_8752121
Zo dit lijkt me erg zwaar voor jou, ik zou het echt niet weten, maar wil je wel even sterkte wensen. Ben je al met haar naar de dokter geweest? of mischien een keertje bloed laten prikken?
  donderdag 27 februari 2003 @ 15:11:38 #4
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_8752125
Serotonine? Ik ben geen arts of psychiater verder hoor. Maar bijvoorbeeld antidepressiva werken daarop in geloof ik als je daarvan een tekort hebt. Ze geen wel eens dat je het aanmaakt door bijvoorbeeld sport, sex en na het eten van bananen en chocola. Maar zoals ik al zei ik weet het fijne er niet van.
  donderdag 27 februari 2003 @ 15:12:36 #5
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_8752149
Kan zijn dat ze fluoxetine mist in haar hersens, heb ik namelijk ook! Zelfde symptomen gehad, gaat weg met prozac!!!! (helaas prozac ja!!)
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
pi_8752169
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:11 schreef wouter25 het volgende:
Zo dit lijkt me erg zwaar voor jou, ik zou het echt niet weten, maar wil je wel even sterkte wensen. Ben je al met haar naar de dokter geweest? of mischien een keertje bloed laten prikken?
Ze heeft vandaag een afspraak met haar dokter welke haar iig niet gaat vertellen maar even een dag in de zon te gaan lopen..
pi_8752183
ik heb even gezocht kijken eens hier:

http://web.inter.nl.net/hcc/F.Strijthagen/wrdb/serot.html

pi_8752215
Het lijkt mij een stuk verstandiger om, als ze er last van heeft, met deze klachten naar een huisarts te gaan. Zelf doktertje spelen, of zelfs psycholoogje, daar word niemand beter van.

No offense, ik zeg niet dat jij of je vriendin ongelijk hebben, maar beter om hier door iemand naar te kijken, die geacht word daar meer van te weten

pi_8752236
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:15 schreef skyhigh het volgende:
Het lijkt mij een stuk verstandiger om, als ze er last van heeft, met deze klachten naar een huisarts te gaan. Zelf doktertje spelen, of zelfs psycholoogje, daar word niemand beter van.

No offense, ik zeg niet dat jij of je vriendin ongelijk hebben, maar beter om hier door iemand naar te kijken, die geacht word daar meer van te weten

Ik begrijp je bezorgheid en dit topic is ook echt niet bedoeld om vervolgens zelf te gaan dokteren. Zoals eerder vermeld is ze vandaag naar een echte dokter..
  donderdag 27 februari 2003 @ 15:17:05 #10
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_8752253
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:08 schreef Purrrr het volgende:
Hoi,
Zijn er andere Fokkers die dit herkennen? Wat deden jullie er mee?
Ik ben benieuwd...
Purrrr
Klinkt misschien raar, maar ik heb ergens gelezen dat vrouwen waarin de man klaarkomt (dus geen condoom) zich een stuk gelukkiger en minder gestressed voelen.
Have the nerve go with the curve...
pi_8752273
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:13 schreef Purrrr het volgende:

[..]

Ze heeft vandaag een afspraak met haar dokter welke haar iig niet gaat vertellen maar even een dag in de zon te gaan lopen..

nauw daar moet je niet zo boos op reageren, zonlicht doet nl veel als je zo gestemd bent hoor.
mensen met depressies moeten ook soms lichtherapie doen, om in de wintermaanden het gebrek aan (zon)licht te compeseren.
je liet net doorschemeren dat je niet zo goed weet wat je er mee moet, doet iemand zijn best je wat te vertellen, reageer jij zo. Zal je vriendin van opknappen als je zo op haar reageert!
pi_8752309
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:16 schreef Purrrr het volgende:

[..]

Ik begrijp je bezorgheid en dit topic is ook echt niet bedoeld om vervolgens zelf te gaan dokteren. Zoals eerder vermeld is ze vandaag naar een echte dokter..

Ik las het, ik was mijn eerdere post aan het tikken, en las het pas daarna....maar goede zaak, hopelijk kan deze man/vrouw meer duidelijkheid scheppen
pi_8769786
wat heeft de dokter gezegd?
  vrijdag 28 februari 2003 @ 12:29:09 #14
3676 Angels_t
Ik wil Goddess!
pi_8770146
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:11 schreef Aventura het volgende:
Serotonine? Ik ben geen arts of psychiater verder hoor. Maar bijvoorbeeld antidepressiva werken daarop in geloof ik als je daarvan een tekort hebt. Ze geen wel eens dat je het aanmaakt door bijvoorbeeld sport, sex en na het eten van bananen en chocola. Maar zoals ik al zei ik weet het fijne er niet van.
Jup. Serotonine that is. Mijn moeder heeft er een tekort van en slikt daarom Seroxat (SERO staat voor serotonine).
XTC slikken helpt ook, maar ja, dat werkt maar 6 uur en daarna krijg je een sterke afname en een terkort zelfs waardoor je weer terugvalt.

Sterkte!

Doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt!
pi_8814977
Ik vind het irritant dat 'depressief' een dusdanig modewoord is geworden, dat iedereen die ff in een dip zit, zichzelf als depressief durft te beschrijven.
Die mensen weten duidelijk NIET waar ze het over hebben.

Ik ben al twee jaar aan het knokken om mijn depressiviteit de baas te worden, op allerlei manieren, en weer aan het werk te kunnen.

Kom bij mij niet aan met het verhaal dat als iemand een paar dagen of een paar weken jankerig is en zich rot voelt, dat hij/zij dan depressief is.

We leven helaas in een maatschappij waarin mensen denken dat als ze zich rot voelen, dat ze dan naar de dokter moeten rennen voor wat anti-depressiva.

Maar mensen moeten eens leren om naar hun lichaam te luisteren en prioriteiten te stellen in hun leven over wat ze belangrijk vinden.
Heel lang moet het lichaam ondergeschikt zijn aan een combinatie roofbouw, slechte voeding, weinig slaap en gebruik van genotsmiddelen en weinig aandacht voor de conditie van het lichaam.
En als dat lichaam dan roept: ik kap ermee zolang jij niet naar me luistert, dan roept men: ik voel me zo depressief!

Sorry, verwacht van mij dan geen adviezen over naar de huisarts gaan.
Die man heeft wel wat beters te doen.

Voor wie het hier niet mee eens is, start ik een nieuw topic met de titel: "wat is nou eigenlijk een depressie".

Sorry, ik bedoel het lang niet zo bot als hier boven vermeld staat.
Maar ik vind het een belediging voor alle mensen die wél recht van spreken hebben over hun depressiviteit, als half nederland zich depressief noemt. Dat maakt dat mensen die daadwerkelijk last hebben van depressiviteit, met de nek aangekeken worden door de buitenwereld en als "aanstellers" worden betiteld.

Feiten graag, geen speculaties.

Greetz,
Ischa

'De herinnering is als een hond, die kwispelstaartend apporteert wat we juist hadden weggegooid om het kwijt te raken.'
pi_8817066
Sorry hoor, maar volgens mij is 3 dagen echt nog geen depressie... Daarvoor moet het toch wel een heel stuk langer aanhouden. Maar goed, die term 'depressie' wordt tegenwoordig toch al zo gemakkelijk gebruikt... Sorry als ik het verkeerd begrijp, maar dit klinkt meer als een dipje. Misschien moet ze es goed uitslapen en iets leuks doen.
Als ze echt structureel een stof miste, zou ze dat gevoel wel constant hebben, toch?
Are you pondering what I'm pondering?
  zondag 2 maart 2003 @ 18:56:52 #17
22259 Fogerty
slapende account
pi_8817120
Lieve mensen,

Als jullie de openingspost wat beter hadden gelezen hadden jullie kunnen zien dat de topicstarter schrijft:

quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:08 schreef Purrrr het volgende:
Nu zegt ze zelf dat ze hier al langer last van heeft.
Met vriendelijke groet,
Fogerty (die zich stoort aan de "alleen bij mij is het echt erg"-houding. Wat weten wij daar nou van?)
Hieperdepiep hoera!
pi_8817183
quote:
Op zondag 2 maart 2003 18:56 schreef Fogerty het volgende:
Lieve mensen,

Als jullie de openingspost wat beter hadden gelezen hadden jullie kunnen zien dat de topicstarter schrijft:
[..]

Met vriendelijke groet,
Fogerty (die zich stoort aan de "alleen bij mij is het echt erg"-houding. Wat weten wij daar nou van?)

Daarmee bedoelt hij dat het elk jaar wel een keertje terugkomt. Tenminste, dat staat er.
Topicstarter, misschien kun je iets duidelijker zijn. Heeft ze dit lange tijd achter elkaar, of elk jaar een paar dagen?
Are you pondering what I'm pondering?
pi_8822571
quote:
Op zondag 2 maart 2003 18:56 schreef Fogerty het volgende:

(die zich stoort aan de "alleen bij mij is het echt erg"-houding. Wat weten wij daar nou van?)

Dit was geenszins de strekking van mijn woorden, Fogerty, maar bedankt voor je waarde-oordeel.

Ik neem maar even aan dat je deze niet zo ongenuanceerd bedoelde als dat ie klonk.

'De herinnering is als een hond, die kwispelstaartend apporteert wat we juist hadden weggegooid om het kwijt te raken.'
  zondag 2 maart 2003 @ 22:38:42 #20
22259 Fogerty
slapende account
pi_8822778
quote:
Op zondag 2 maart 2003 22:31 schreef Ischa het volgende:
Dit was geenszins de strekking van mijn woorden, Fogerty, maar bedankt voor je waarde-oordeel.

Ik neem maar even aan dat je deze niet zo ongenuanceerd bedoelde als dat ie klonk.

Jawel hoor, ik bedoelde hem wel zo ongenuanceerd, maar dat komt omdat ik al drie jaar in R&P meelees en al iets teveel postings waaruit bovengenoemde houding spreekt heb mogen lezen. Jij echter post hier nog maar heel kort, dus je hoeft het je niet persoonlijk aan te trekken
Hieperdepiep hoera!
pi_8898243
*de persoon waarover dit topic gaat meldt zich*

Ik zal even iets verder uitleggen hoe ik me voel...
kort samengevat:
Ik voelde me al een paar weken heel veel moe, lusteloos, heb heel veel geslapen, veel tijd voor mezelf gemaakt omdat ik dacht dat het dan wel weg zou gaan...
Nu 2,5 week geleden totaal ingestort en sindsdien voel ik me vreselijk instabiel... Ik voel me zo vreselijk verdrietig, heel zwaar, voel dan ook niks meer behalve dat zware gevoel. Het ene moment voel ik me goed, het andere moment stort ik weer in... De momenten waarop ik me slecht voel zijn nogal heftig, ben er heel erg bang voor... Ik kan dan echt niks meer, niets helpt dan ook op zo'n moment... Ik weet op zo'n moment dat ik een heel lieve vriend heb, heel fijne ouders en vrienden die er echt voor me zijn, dat ik blij ben met m'n leven maar ik voel er niks bij...
Afgelopen donderdag ben ik naar de huisarts gegaan, maar deze was principieel tegen medicijnen, met een psycholoog praten hoefde eigenlijk ook niet, ik was gewoon een gevoelig persoon en daar hoorde zo af en toe een depressie bij... daar kon ik dus helemaal niks mee... Ik wil weten waarom ik me zo voel...
De reden dat ik soms denk dat ik een bepaalde stof mis of er een gebrek aan heb ik dat dit depressieve gevoel bij mij altijd "op de loer ligt". En dat al heel erg lang. Ik ben als kind al naar psychologen gebracht, en ook in het begin van de middelbare school.... Daar zijn toen een aantal dingen uitgekomen, maar het heeft niet dat donkere gevoel weg kunnen halen....
Morgenvroeg heb ik een afspraak bij een andere huisarts (ik heb er 2) en ik hoop dat deze me iets serieuzer neemt....

Verder zu het ook wel leuk zijn als mensen hier op het forum niet al te makkelijk doen over mensen die zich niet fijn voelen... Je hoeft niet officieel depressief te zijn om je ellendig, wanhopig, bang te voelen en daartegen te moeten vechten...

Lotje

Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_8901330
Je schrijft dat je "heel erg bang" bent voor die momenten. Het kan helpen voorlopig van jezelf te accepteren dat je in zo'n periode zit waarin je gevoelig(er) bent voor stemmingswisselingen. De 'angst voor de angst' maakt het misschien nog wel erger. Probeer te blijven genieten van de goede momenten.

Iedereen gaat op z'n eigen manier om met verdriet of angst. Voor de één werkt het goed de stereo eens vol open te zetten en alles eruit te gooien, een ander gaat naar de sportschool en voelt zich daarna weer als herboren.

Lastig als je niet echt een aanwijsbare reden kunt vinden. Misschien een keer wat opschrijven wat je voelt?

Het zijn maar tips waarvan ik hoop dat je er iets aan hebt.

High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
  donderdag 6 maart 2003 @ 07:37:38 #23
13743 Baka_neko
Mjaaaaaaaaw....!
pi_8903206
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 22:45 schreef Lotjeb het volgende:Je hoeft niet officieel depressief te zijn om je ellendig, wanhopig, bang te voelen en daartegen te moeten vechten...
Precies! Bovendien klopt er wel iets niet helemaal, wat die huisarts ook zegt. Dat je je ineens zwaar enzo voelt, dat hoort niet. Ik hoop voor je dat die andere huisarts níet zegt dat je je aanstelt, en in ieder geval sterkte
Maar ja, ik heb geen bananen! Ik heb géén bananen vandaag!
pi_8903400
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:11 schreef Aventura het volgende:
XTC heeft het zelfde effect, maar dan op veel grotere schaal. Het kan dus idd een missende stof zijn (serotonine) of Dopamine kan ook de missende stof zijn... bij beide ga je je depressief voelen.
Lambo of Rekt
pi_8904136
Zojuist naar de huisarts geweest. Voelde me door deze een stuk meer serieus genomen, vooral omdat hij het type "het gaat vanzelf wel weer over" is. Heeft me medicijnen gegeven (paroxetin), net het eerst pilletje geslikt, hoop dat het helpt...
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')