abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221564238
Cruciale Golfstroom kan eerder stilvallen als aarde sneller opwarmt

Het mogelijke stilvallen van de Golfstroom hangt niet af van het bereiken van een bepaalde temperatuur, maar van de snelheid van de opwarming. Dat stellen Nederlandse klimaatwetenschappers in een vandaag gepubliceerde studie.

De Golfstroom, ook bekend als de AMOC (Atlantic Meridional Overturning Circulation), is een belangrijk systeem van wereldwijde zeestromen. Als die stilvalt, heeft dat wereldwijd drastische gevolgen. Nederland krijgt dan in plaats van een warmer, juist een kouder en droger klimaat.

Onomkeerbaar
Vorig jaar concludeerden dezelfde wetenschappers al dat de Golfstroom mogelijk sneller een kantelpunt bereikt dan eerder gedacht. Het onomkeerbare stilvallen van de stroom zou al rond 2060 kunnen beginnen, in plaats van op z'n vroegst in 2100.

Uit berekeningen bleek namelijk dat dit kantelpunt al bij 2,5 graden opwarming kan plaatsvinden, in plaats van de eerder gedachte 4 graden. In de vandaag gepubliceerde studie passen de wetenschappers deze interpretatie weer enigszins aan. Ja, de instorting van de Golfstroom kan al beginnen bij 2,5 graden opwarming, maar dat heeft niet per se te maken met die temperatuur.

"Dat het bij 2,5 graden al kan gebeuren, is toeval", zegt onderzoeker René van Westen. "De instorting gebeurt eerder door de snelheid van de opwarming dan door het bereiken van een specifieke temperatuur."

Kouder en droger in Nederland
De Golfstroom vervoert water uit de oceanen de hele wereld over. Warm water uit de Caraïben stroomt via de Amerikaanse oostkust naar Noord-Europa, wat ervoor zorgt dat Nederland milde winters heeft. Maar als dat systeem vertraagt of zelfs helemaal stil komt te liggen, blijft dat warme water in de tropen hangen.

In Nederland wordt het dan kouder en droger, met een hogere zeespiegelstijging en meer stormvloeden. Dit vormt onder meer een serieuze bedreiging voor de voedselvoorziening in ons land. En in de tropen zullen neerslaggebieden verschuiven: er zal droogte ontstaan waar het nu nat is, en andersom.

lees hier verder
v
  donderdag 13 augustus 2026 @ 18:06:41 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221564306
Nice!

Gelijk de auto even stationair laten draaien plus alle lampen en de verwarming aangezet.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_221565077
Eindelijk regen in de woestijn _O_

En woestijn in de regen
_O_
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221565085
Lissabon krijgt dan het klimaat van New York geloof ik.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 13 augustus 2026 @ 21:07:57 #5
284411 crew  heywoodu
pi_221565798
quote:
4s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 17:54 schreef 12Beaufort het volgende:
Nederland krijgt dan in plaats van een warmer, juist een kouder en droger klimaat.
Jaaaaaaaa *O* *O*
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 13 augustus 2026 @ 21:08:32 #6
284411 crew  heywoodu
pi_221565801
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 18:06 schreef Dven het volgende:
Nice!

Gelijk de auto even stationair laten draaien plus alle lampen en de verwarming aangezet.
Ik heb de oven vol aan met de deur open :9
pi_221565808
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:07 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Jaaaaaaaa *O* *O*
Dan kan je vrouw straks skiën vanaf het kopje van Bloemdaal.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 21:21:02 #8
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_221565946
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dan kan je vrouw straks skiën vanaf het kopje van Bloemdaal.
U woont meen ik ergens in de zaanstreek, maar kent het kopje van Bloemendaal dus ook! _O_ Wist u, men heeft daar de gelegenheid om heerlijk te kunnen eten! :Y) :9
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_221566054
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:21 schreef Scjvb het volgende:

[..]
U woont meen ik ergens in de zaanstreek, maar kent het kopje van Bloemendaal dus ook! _O_ Wist u, men heeft daar de gelegenheid om heerlijk te kunnen eten! :Y) :9
Krommenie. Maar het kopje van Bloemendaal is natuurlijk een fenomeen. Menig profi wielrenner in de nadagen is daar gesneuveld. Figuurlijk dan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221566241
Ik snap niet dat men hier laconiek over doet. Want als de golfstroom eenmaal stilvalt, dan kun je het nooit meer op gang krijgen. Dat is een onomkeerbaar proces.
  vrijdag 14 augustus 2026 @ 05:53:40 #11
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_221567513
Ik geloof er helemaal niets van.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_221567547
Ah weer een wetenschapper die een glazen bol heeft.
pi_221567727
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:45 schreef FordSierra het volgende:
Ik snap niet dat men hier laconiek over doet. Want als de golfstroom eenmaal stilvalt, dan kun je het nooit meer op gang krijgen. Dat is een onomkeerbaar proces.
Het is toch al verprutst allemaal. Gaat niet meer veranderen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221567954
quote:
Maar dat hoeft ook niet, want die tyfushitte moet definitief opbokken :(
pi_221568253
Ik wil juist meer van dit soort zomers.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221568342
quote:
Nederland bouwt een grote pomp met verwarmingselement, moet je zien hoe snel het weer werkt _O-.

Maar inderdaad, ik denk dat niemand de gevolgen overziet, het betekent ook een complete herinrichting van de flora en fauna. Landen die nu een gematigde winter hebben krijgen de volle laag, die krijgen hele koude winters zoals New York.

Het zal gebeuren ruim na onze dood, na ons de zonvloed.
  Spellchecker zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:13:15 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221625724
quote:
9s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 09:57 schreef nostra het volgende:
Ik wil juist meer van dit soort zomers.
Volgend jaar weer een grote kans.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:51:09 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221630587
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 10:15 schreef Managarm het volgende:

[..]
Nederland bouwt een grote pomp met verwarmingselement, moet je zien hoe snel het weer werkt _O-.

Maar inderdaad, ik denk dat niemand de gevolgen overziet, het betekent ook een complete herinrichting van de flora en fauna. Landen die nu een gematigde winter hebben krijgen de volle laag, die krijgen hele koude winters zoals New York.

Het zal gebeuren ruim na onze dood, na ons de zonvloed.
Sterker nog, er zijn al jaren theorieën dat het stilvallen van de golfstroom een ijstijd. En uit metingen wordt nu al jaren duidelijk dat de golfstroom afremt.

Onze kinderen gaan dit wel voelen.
Resistance is futile.
pi_221630606
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 17:51 schreef Seven. het volgende:

[..]
Sterker nog, er zijn al jaren theorieën dat het stilvallen van de golfstroom een ijstijd. En uit metingen wordt nu al jaren duidelijk dat de golfstroom afremt.

Onze kinderen gaan dit wel voelen.
Ik heb bewust geen kinderen :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')